Låg fps på bra dator.

Permalänk
Medlem

Låg fps på bra dator.

Hejsan WoW nördar @Sweclockers!

Har ett litet irriterande problem, köpte en ny dator eftersom att jag ville uppgradera mig från min gamla.. Där flöt wow på utan problem, men på min nya så flyter det inte på alls lika bra, hur kommer det sig?

Gamla datorn var en Intel core duo E6xxx 3.0 GHZ, Nvidia GeForce 9800GT.

Nya datorn är en Intel I5 2.8 GHZ, radeon HD6870 1GB, 4GB XMS3 1600 MHZ.

Hur kan jag få sämre fps och mer fps drops på det nya systemet? förstår inte.

MVH

Jesper "PettiZ" Pettersson

Permalänk
Medlem

tycker det låter som om du har gamla/fel drivrutiner, kolla det först!

Permalänk
Medlem

Laddade ner nya drivrutiner från atis hemsida till grafikkortet..

Använde skivan när jag skulle installera drivrutiner till moderkortet.

Så vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Har en polare som har både liknande system och liknande problem, kan vara så att grejerna inte funkar så bra ihop.

Dock tycker jag inte det skulle skapa så jätte stora problem egentligen, men man vet aldrig.

Köp GeForce och du ska få se på fart i maskineriet

Permalänk
Medlem

Tycker det låter helt sjukt hur det kan vara sådär igentligen, dom ska ju inte fungera sämre bara för att det inte är från "samma" tillverkare?
Har aldrig varit med om något liknande förut.

Så finns inget man kan göra alltså?

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturen på cpu och gpu vid belastning?

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka grejerna, förhoppningsvis har du fått ett måndags ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Tycker det låter helt sjukt hur det kan vara sådär igentligen, dom ska ju inte fungera sämre bara för att det inte är från "samma" tillverkare?
Har aldrig varit med om något liknande förut.

Så finns inget man kan göra alltså?

Det beror inte på ATI/Nvidia.
Ditt nya kort är bättre! Spelar iofs inte wow

Kolla temperaturerna och försäkra dig om att du har kopplat ström till grafikortet från PSU så den inte går på enbart PCI.e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Har du kollat temperaturen på cpu och gpu vid belastning?

Nej, jag har inte tittat det.. Men har kollat temperaturen på grafikkortet så fort jag stängt av wow och den ligger på 45-50c.

Skrivet av kerbo:

Det beror inte på ATI/Nvidia.
Ditt nya kort är bättre! Spelar iofs inte wow

aokej, hur kan detta fixas på lättast sätt då?

Skrivet av kerbo:

Det beror inte på ATI/Nvidia.
Ditt nya kort är bättre! Spelar iofs inte wow

Kolla temperaturerna och försäkra dig om att du har kopplat ström till grafikortet från PSU så den inte går på enbart PCI.e.

Temperaturen har jag precis kollat när jag spelat wow, grafikkortet ligger på 55c som max och processorn 45c.

strömkabeln är kopplat direkt från nätaggregatet till grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Nej, jag har inte tittat det.. Men har kollat temperaturen på grafikkortet så fort jag stängt av wow och den ligger på 45-50c.

aokej, hur kan detta fixas på lättast sätt då?

Testa och kör en stund i furmark och se vad det ger för värden. Men dra hem Gpu-z och läs av din coretemp (cpu) bencha med prime95. Blir din cpu för varm så kommer den att flaska grafikkortet.

Har sett att andra haft problem med fps i wow och fått råd att ändra inställningar antingen med startparametrar eller i någon configfil. Prova googla lite på det eller sök i våra forum.

Permalänk
Medlem

om det bara är wow som du har fps problem i, så är de troligen för att du kör dx9 mode, efter patch 4.x så fick jag sjukt dålig fps i dx9 med mitt ati 5970, men om du kör dx11 så kommer du troligen få en bra boost, de är iaf lätt att testa

Permalänk
Medlem

Hur görs det då Golom?

Permalänk
Avstängd

stängt av addons?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

stängt av addons?

Repairat wow, inga addons igång..

Permalänk
Medlem

avinstalerat gamla drivisar`?:P

Permalänk
Medlem

Se till att du kör i DX11. Sätt shadows på good.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Se till att du kör i DX11. Sätt shadows på good.

Skrev in SET gxApi "D3D11" i config.wtf. det är rätt?

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensad*

Två inlägg som inte förde diskussionen vidare har tagits bort.

Permalänk

Lånar tråden lite

Någon som nämde att han skulle se till att grafikkortet fick ström ifrån nätagget och inte bara ifrån pci uttaget

Nu till min fråga, mitt grafikkkort får bara ström via PCI, och det finns ingen annanstans att stoppa i mer ström, försämrar detta hela grafikkortet ?eller ja om ni fattar vad jag menar...

Permalänk

Wow har tyvärr problem nu med buggar samt även så behöver det inte betyda att några av dom buggarna på värkar dej men det du ska göra först av allt är att ladda ner AMDs catalyst 10.10 sen hot fix 10.10e för den versionen stöder ditt grafikkort, 10.11 gör inte, annat du kan göra är att lägga alla dina settings på ultra i grafik för ditt kort klarar det ;P och som jag har hört i denna tråd att man får en boost av att lägga till DX11 det får du om du sätter allt på ultra. om det fortfarande är problem så kan det vara så att ditt grafikkort är trasigt eller så funkar inte drivrutinerna helt enkelt inte för dej.

Permalänk
Medlem

Jag ska titta lite mer på det när jag kommer hem, så jag ska alltså ladda ner amd cataclyst 10.10 först och installera? sedan tanka 10.10e och installera det också?

Har lagt in set gxAPI "D3D11" så antar att det är rätt? hjälpte mig inte speciellt mycket..
Men jag vet att wow är dålig optimerat, men man tycker ju inte att man ska få en massor av laggspikes när man t.ex. svänger runt med musen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag ska titta lite mer på det när jag kommer hem, så jag ska alltså ladda ner amd cataclyst 10.10 först och installera? sedan tanka 10.10e och installera det också?

Har lagt in set gxAPI "D3D11" så antar att det är rätt? hjälpte mig inte speciellt mycket..
Men jag vet att wow är dålig optimerat, men man tycker ju inte att man ska få en massor av laggspikes när man t.ex. svänger runt med musen etc.

Får man fråga om du formaterade datorn efter du bytte moderkort o prolle?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem.
Lösningen för mig är att efter omstart av maskinen så installerar jag om drivrutinen till grafik kortet, sen fungerar allt 100%. (efter nästa omboot så får du installera dom igen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

Jag har ett liknande problem.
Lösningen för mig är att efter omstart av maskinen så installerar jag om drivrutinen till grafik kortet, sen fungerar allt 100%. (efter nästa omboot så får du installera dom igen)

Låter helt sjukt imo, så du menar att varje gång datorn startas om ska drivrutinerna behöva installeras om?

Skrivet av SvinVild:

Får man fråga om du formaterade datorn efter du bytte moderkort o prolle?

Datorn är helt ny, dvs att hårddisk, prolle, mobo och ram är helt nyinköpta..
Så jag datorn är formaterad och ny kopia installerad av windows 7..

Vad kan vara fel då? För min rigg borde ju klara 60fps konstant i wow på ultra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag ska titta lite mer på det när jag kommer hem, så jag ska alltså ladda ner amd cataclyst 10.10 först och installera? sedan tanka 10.10e och installera det också?

Har lagt in set gxAPI "D3D11" så antar att det är rätt? hjälpte mig inte speciellt mycket..
Men jag vet att wow är dålig optimerat, men man tycker ju inte att man ska få en massor av laggspikes när man t.ex. svänger runt med musen etc.

¤ Vet inte om det spelar någon roll men den korrekta raden borde vara SET gxApi "d3d11".
Du slängde in det i Config.WTF? Notera att om du gör det, sen går in i WoW och ändrar grafikinställningar så kommer den raden försvinna från Config-filen nästa gång du startar WoW.

¤ Shadows på High rekommenderas inte.
¤ Kör du Vsync PÅ? Testa då att använda Triple Buffering (Advanced)
¤ Testa att köra Catalyst A.I. på Standard eller Off istället för High (tog bort lagg för mig) Du hittar det i grafikkortsinställningarna sen "3D" och sen "ALL".

Skrivet av Zoth:

Vad kan vara fel då? För min rigg borde ju klara 60fps konstant i wow på ultra?

Det borde göra det men det beror på vad du kör för upplösning med mera samt var i världen du befinner dig. Krävs nog en 40k dator för att få det att flyta i Dalaran under peak hours

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

¤ Vet inte om det spelar någon roll men den korrekta raden borde vara SET gxApi "d3d11".
Du slängde in det i Config.WTF? Notera att om du gör det, sen går in i WoW och ändrar grafikinställningar så kommer den raden försvinna från Config-filen nästa gång du startar WoW.

¤ Shadows på High rekommenderas inte.
¤ Kör du Vsync PÅ? Testa då att använda Triple Buffering (Advanced)
¤ Testa att köra Catalyst A.I. på Standard eller Off istället för High (tog bort lagg för mig) Du hittar det i grafikkortsinställningarna sen "3D" och sen "ALL".

Det slängdes in i config.wtf ja, ska pröva skriva som du sa angående Dx11 sedan när jag kommer hem.
Vsync är på ja.

Ska pröva det där med off/standard på Catalyst A.I. också.

Återkommer!

Tackar.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till, avmarkera "Reduce Input Lag". Kanske gör så att det bli spikar (trots namnet på inställningen).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kom på en sak till, avmarkera "Reduce Input Lag". Kanske gör så att det bli spikar (trots namnet på inställningen).

Okej, okej. Ska göra som du sagt när jag kommer hem, sitter i skolan just nu! tack!

Har ni fler tips och tricks som kan behövas, tveka inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Okej, okej. Ska göra som du sagt när jag kommer hem, sitter i skolan just nu! tack!

Har ni fler tips och tricks som kan behövas, tveka inte!

Lycka till i eftermiddag

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lycka till i eftermiddag

Tacktack, återkommer med en update när jag har fixat det där