Nytt fulltower chassi - Vilket?

Permalänk
Medlem

Nytt fulltower chassi - Vilket?

Hejsan

Har nu vuxit ur mitt FD define R2 och tycker det är dax att ta steget emot fulltower. Då jag aldrig har haft ett fulltower eller för den delen varit det minsta intresserad av dessa chassi, vänder jag mig nu till er experter för lite råd och tips för ett nytt fulltower chassi.

Mina krav:
Stilrent - aka R2/R3 och inte P12 med flygande tefat och discolampor ala Antec
Ljuddämpat
Stort
Plats för många fläktar så ljudnivån kan hållas nere samt att det blir tillräckligt kallt.
Plats för många diskar.

Jag kommer att köra luft då jag inte har intresse av att byta till vatten. Grafikkortet som ska kylas är ett GTX 480 och har inga tankar på ett till.

De chassi jag själv tycker är intressanta är såklart Define XL men då den verkar vara lite sisådär när det gäller kylning/ljudnivå om man jämför med R2/R3. Jag skulle därför vilja bli antingen övertalad att köpa XL eller komma med ett bättre förslag på ett nytt fulltower chassi.

Define Xl review

Tacksam för svar

Mvh

Erik

Permalänk
Medlem
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skulle köra på FD XL som du redan har kollat på redan då Fractal design gör bra chassin samt detta är så pass billigt.. ända negativa är väll att du får vänta i 2 veckor innan det kommer in i lager hos alla försäljare

Tänk på att temp och ljudnivå är egentligen inte relevant när det gäller chassin så länge du inte ska använda orginal fläktarna vilket jag antar att du inte ska göra..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Hejsan

Har nu vuxit ur mitt FD define R2 och tycker det är dax att ta steget emot fulltower. Då jag aldrig har haft ett fulltower eller för den delen varit det minsta intresserad av dessa chassi, vänder jag mig nu till er experter för lite råd och tips för ett nytt fulltower chassi.

Mina krav:
Stilrent - aka R2/R3 och inte P12 med flygande tefat och discolampor ala Antec
Ljuddämpat
Stort
Plats för många fläktar så ljudnivån kan hållas nere samt att det blir tillräckligt kallt.
Plats för många diskar.

Jag kommer att köra luft då jag inte har intresse av att byta till vatten. Grafikkortet som ska kylas är ett GTX 480 och har inga tankar på ett till.

De chassi jag själv tycker är intressanta är såklart Define XL men då den verkar vara lite sisådär när det gäller kylning/ljudnivå om man jämför med R2/R3. Jag skulle därför vilja bli antingen övertalad att köpa XL eller komma med ett bättre förslag på ett nytt fulltower chassi.

Define Xl review

Tacksam för svar

Mvh

Erik

Låter som att du har en lite skev verklighetsuppfattning. Hur mycket din dator kommer låta beror nästan till 100% om du byter kylning på ditt GTX480 och övriga komponenter eller inte. Det står inte och faller med val av låda som ni alla tror gör underverk för alla problem. En låda utan dämpning och kraftig ventilation i dörren kommer låta ditt GTX480 snurra tystare jämfört med en dämpad solid låda om du inte byter kylningen på kortet.

Välj den låda som är tillräckligt stor och ser tillräckligt stilren ut, det kommer inte påverka varken kylningen eller ljudnivån i någon större utsträckning men du ska ha ett chassi du trivs att montera i och som du inte skäms för. Om du vill lägga 1100 på XL eller 2000+ på Lian Li eller dylikt är bara du som kan avgöra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress FT02! Som givet

Permalänk
Medlem

det enda negativa med fortress ft2 är hårddiskmonteringen , vibrationer går lätt ut i hela chassiet, men annars så är det grymmt , kylningen kan inte bli bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Låter som att du har en lite skev verklighetsuppfattning. Hur mycket din dator kommer låta beror nästan till 100% om du byter kylning på ditt GTX480 och övriga komponenter eller inte. Det står inte och faller med val av låda som ni alla tror gör underverk för alla problem. En låda utan dämpning och kraftig ventilation i dörren kommer låta ditt GTX480 snurra tystare jämfört med en dämpad solid låda om du inte byter kylningen på kortet.

Välj den låda som är tillräckligt stor och ser tillräckligt stilren ut, det kommer inte påverka varken kylningen eller ljudnivån i någon större utsträckning men du ska ha ett chassi du trivs att montera i och som du inte skäms för. Om du vill lägga 1100 på XL eller 2000+ på Lian Li eller dylikt är bara du som kan avgöra.

Chassit är den där sista pusselbiten som ska på plats som gör att inte ljudet läcker, samt att fläktarna är bra. Det är ju klart att om komponenterna låter som f*n blir det ju inte tystare för att jag bytar chassi, det förstår jag oxå men samtidigt skiljer det MYCKET mellan olika chassi om de är optimerade för kylning eller ej.

Jag har bytat CPU och GPU fläktar så att de knappt låter någonting. Med detta i ryggen kan jag inte köpa vilket chassi som helst då visa är urusla på luftflöde vilket gör att allt blir varmt då det inte får luft helt enkelt. Det är därför jag vill ha ett någorlunda stort chassi som jag att luftflödet är optimalt samt att det inte läcker ut ljud och att fläktarna låter så lite som möjligt om du förstår vad jag menar?

Förslag på bättre fläktar som låter lite och flyttar mycket luft? Både till chassi och CPU, använder mig av en NH-D14 som CPU kylare.

Citat:

Lian LI PC-A71FB
Lian Li PC-A71FB (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Fulltower/Server-chassin

Snyggt som få men hur är det med kylningen?

Citat:

Skulle köra på FD XL som du redan har kollat på redan då Fractal design gör bra chassin samt detta är så pass billigt.. ända negativa är väll att du får vänta i 2 veckor innan det kommer in i lager hos alla försäljare

Tänk på att temp och ljudnivå är egentligen inte relevant när det gäller chassin så länge du inte ska använda orginal fläktarna vilket jag antar att du inte ska göra..

Jo det hade jag tänkt göra? Då de är tysta och flyttar ok med luft men är rätt kassa om man jämför med andra Ställer samma fråga till dig som till Typhonos: Förslag på bättre fläktar som låter lite och flyttar mycket luft? Både till chassi och CPU, använder mig av en NH-D14 som CPU kylare.

Permalänk
Medlem

700d är snyggt men inte särskilt tyst. Men ifall du kör fläcktar på low så kommer du ändå inte höra något. Jag har ett haf x det är nice men du tycker väll inte att det är din stil riktigt. Den klassiska Cooler Master ATCS 840 det är rymligt och har lagom mycket kylning. jag tror Cooler Master ATCS 840 skulle funka bra för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

700d är snyggt men inte särskilt tyst. Men ifall du kör fläcktar på low så kommer du ändå inte höra något. Jag har ett haf x det är nice men du tycker väll inte att det är din stil riktigt. Den klassiska Cooler Master ATCS 840 det är rymligt och har lagom mycket kylning. jag tror Cooler Master ATCS 840 skulle funka bra för dig.

Nja Haf X är inte riktigt min stil som du lyckats lista ut , men ska ta en titt på Cooler Master chassit.

Skrivet av aluminium:

Silverstone Fortress FT02! Som givet

Men vad säger ni om Silverstone Fortress FT02B som aluminium nämnde? Bra chassi, fläktar, kylning? Låter det mycket eller är det uthärdligt?

Har 3 stycken Samsung spinpoint F3, hur var det med vibrationerna?

Läste lite reviews och det verkar högst intressant för mina behov, då det verkar ha extremt bra kylning.

Permalänk
Medlem

silverstone kyler inte grafik korten bra visar tester. Deras koncept är coolt men det håller inte då plåten som täcker kablarna på åvansidan är för trång.

Permalänk
Medlem

cosmos S äe bra ifall man tycker om designen. Det är det klassiska vattenkylnings chassit. Det är också välldigt smidigt med handtag på åvansidan!

Permalänk
Medlem

Om du inte är så priskänslig ska du kolla in fulltowers från Lian Li. Du kommer bli mycket lycklig och kunna ha lådan i många år, med ett smil på läpparna. Kvalitet rakt genom.
Lian-li.com

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

silverstone kyler inte grafik korten bra visar tester. Deras koncept är coolt men det håller inte då plåten som täcker kablarna på åvansidan är för trång.

Hmm konstigt, har läst precis tvärtom i de flesta tester

Det kyler rätt mycket bättre än både R2/3 samt XL....

Har du någon länk/källa som kan styrka ditt påstående?

Permalänk
Medlem

kan tyvärr inte hitta testet nu men grejen är att fläktarna på grafik korten är inte gjorda för att dom ska stå lodrätt. Dessutom så stiger den varma luften längs med grafikkortet detta gör att dom blir märkbart varmare. Detta säger dom flästa kan kompenceras med att inte den varma luften kommer på processorn men man brukar ju inte precis ha intels standard kylere utan en typ silver arrow och då kommer det inte bli någon skilnad. så det är snarare att sydtemen inte är designade för chassit som gör det till ett mindre bra chassi för dom pengarna för det är ett dyyyyrrrt chassi. Men ifall du tycker att det är skit samma med 5-8 grader hit eller dit och är gjord av pengar är Silverstone Fortress FT02 det rätta chassit för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

kan tyvärr inte hitta testet nu men grejen är att fläktarna på grafik korten är inte gjorda för att dom ska stå lodrätt. Dessutom så stiger den varma luften längs med grafikkortet detta gör att dom blir märkbart varmare. Detta säger dom flästa kan kompenceras med att inte den varma luften kommer på processorn men man brukar ju inte precis ha intels standard kylere utan en typ silver arrow och då kommer det inte bli någon skilnad. så det är snarare att sydtemen inte är designade för chassit som gör det till ett mindre bra chassi för dom pengarna för det är ett dyyyyrrrt chassi. Men ifall du tycker att det är skit samma med 5-8 grader hit eller dit och är gjord av pengar är Silverstone Fortress FT02 det rätta chassit för dig.

Men saken är ju den att allting på detta chassit är bara vänt 90C. Det vill säga att graffet tar upp luften precis på samma sätt i ett vanligt chassi fast vänt 90C. Bifogar en bild för att visa vad jag menar

Vad händer om du vänder allt 90C?

Permalänk
Medlem

hahahahah du tänker felll, asså
1luften stiger uppåt: kan grafikkortets fläkt spruta ut all varm luft = nej den som den inte tar värmer upp resten av garafik kortet så det sprids varm luft mycket mera till resten av kortet. Så varmluft från grafik prossesorn -> sprids till resten av kortet= inte bra.
2 fläktarna ska försöka dra ut luften met dess vilja neråt det är mycket smartare att hjälpa värmen att stiga uppåt.
3 Det finns en andledning till att det är bara silverstone som gör detta......
4 en sttoooorr sak till ingen sido fläkt! detta gör att ifall du kör sli med 470 eller uppåt så kommer du få förfärande temps.
5! saken är avgjord Silverstone Fortress FT02= ni vet vad ......det börgjar på s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neom96:

hahahahah du tänker felll, asså
1luften stiger uppåt: kan grafikkortets fläkt spruta ut all varm luft = nej den som den inte tar värmer upp resten av garafik kortet så det sprids varm luft mycket mera till resten av kortet. Så varmluft från grafik prossesorn -> sprids till resten av kortet= inte bra.
2 fläktarna ska försöka dra ut luften met dess vilja neråt det är mycket smartare att hjälpa värmen att stiga uppåt.
3 Det finns en andledning till att det är bara silverstone som gör detta......
4 en sttoooorr sak till ingen sido fläkt! detta gör att ifall du kör sli med 470 eller uppåt så kommer du få förfärande temps.
5! saken är avgjord Silverstone Fortress FT02= ni vet vad ......det börgjar på s

S som i Speciellt?

Ser definitivt charmen i detta chassit, speciellt om man inte ska köra CF/SLI. Att vrida på moderkortet är en cool grej, gör att det sticker ut lite, iallafall i mitt tycke!

Att chassit sedan väger 15 kilo och kostar multum är ju en annan fråga femma!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hoppar in här med lite för jag är ute efter samma som trådskaparen.Vart intresserad av chassit som han är intresserad av.Men sen har jag hittat Corsair Obsidian 700D Big Tower Svart.Vilket av dom 2 skulle ni ha köpte?
Sen funderar jag på Corsairs vatten kylaren för cpun.
Så hjälp oss 2 stackare som söker nytt hus för våran datorkomponenter
mvh:kTa

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kTa:

Hoppar in här med lite för jag är ute efter samma som trådskaparen.Vart intresserad av chassit som han är intresserad av.Men sen har jag hittat Corsair Obsidian 700D Big Tower Svart.Vilket av dom 2 skulle ni ha köpte?
Sen funderar jag på Corsairs vatten kylaren för cpun.
Så hjälp oss 2 stackare som söker nytt hus för våran datorkomponenter
mvh:kTa

+1

Har även kollat in det chassit men det verkar som de flesta har problem med luftflödet och framförallt om man skall köra luftkylt. Men har ingen erfarenhet så kan ju inte säga till 100% men av det jag lyckats luska ut efter några timmars sökning så pekar det mesta åt FT02. Är så nära att klicka på köp knappen men jag vet inte vad som stoppar mig

Permalänk
Medlem

På väg mot Fulltower igen efter att ha haft miditower lådor några år.

Bittechs recension lämnar en del att önska. Ser fram emot att det ska komma mer tester.

Tycker att det verkar trevligt att bygga i.
Skulle vilja veta skillnad i ljudnivåer mot R3 med samma komponenter.

YouTube - Extreme Gaming Machine Build in Fractal Design Define XL Linus Tech Tips

/C

Permalänk
Avstängd

Skulle säga ett FD XL om du behöver större än ett r3...

Permalänk
Medlem

Asså jag tror att du kan få problem med silverstonen för du har ju inte precis det kallaste kortet på marknaden och jag tror du kommer köpa ett till kort när det känns lite gammalt så jag säger förtfarande att cosmos S eller Cooler Master ATCS 840 är dom rätta chassina för dig lägg pengarna på insidan istället för utsidan! Synd att du inte gillar haf x det är det ultimata chassit för dig!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

S som i Speciellt?

Ser definitivt charmen i detta chassit, speciellt om man inte ska köra CF/SLI. Att vrida på moderkortet är en cool grej, gör att det sticker ut lite, iallafall i mitt tycke!

Att chassit sedan väger 15 kilo och kostar multum är ju en annan fråga femma!

jag håller fulständigt med. Fast jag tycker alla chassin iden prisklassen borde ha som krav att kunna kyla två grafikkort!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neom96:

jag håller fulständigt med. Fast jag tycker alla chassin iden prisklassen borde ha som krav att kunna kyla två grafikkort!

Det är möjligt, men priset visar ju inte allt. Chassit har ju hotswap, smidiga dammfilter och lite andra tuffa finesser som inte jättemånga andra har, vilket automatiskt gör att priset går upp. Jag menar, hade man gjort ett chassi i guld hade det blivit rackarns dyrt, men det betyder inte att det är bra (dålig liknelse, haha)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kunde inte vänta längre så lade en beställning, blir säkert hur nöjd som helst.

Av alla reviews jag läst är det nästan ingen som sagt något dåligt om chassit, endast fått 9-10/10 och att det är mycket snyggt och stilrent gör saken inte sämre ;). Jag tror även att det inte har några som helst problem att kyla två grafikkort.

När jag väl fått sätta tänderna i detta chassi och installerat samtliga komponenter kommer jag rapportera tillbaka med en liten review samt med lite temps.

Tack för alla svar och hjälpsamma råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Det är möjligt, men priset visar ju inte allt. Chassit har ju hotswap, smidiga dammfilter och lite andra tuffa finesser som inte jättemånga andra har, vilket automatiskt gör att priset går upp. Jag menar, hade man gjort ett chassi i guld hade det blivit rackarns dyrt, men det betyder inte att det är bra (dålig liknelse, haha)

mitt haf x har hotswap och det kostar bara 1400kr ..... och är bra mycket bättre men det är utsendet som inte vissa tycker om

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

mitt haf x har hotswap och det kostar bara 1400kr ..... och är bra mycket bättre men det är utsendet som inte vissa tycker om

Vad är det som gör det så bra mycket bättre?

Permalänk
Medlem

en 230 fläkt i fronten en 140 där bak två 200 dår uppe och en 200 i sidan dammfilter överrllt utom på den fläkten där bak för den ska alltid suga in även dom fläktarna där uppe har dammfilter fast dom blåser ut detta gör att man kan instalera en radiator utan att bhöva sätta in några damfilter. man kan instalera ytterligare en 80 och en 120 fläkt på insidan för att få extra luftflöde som om det skulle behövas.... kolla själv
http://www.sweclockers.com/recension/6228-silverstone-fortres...
http://www.sweclockers.com/recension/12296-cooler-master-haf-...

du ser hur mycket bättre och det är med bara några av fläktarna instalerade 1-3 db tycker inte jag gör någonting! om man tar priset och prestandan!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

en 230 fläkt i fronten en 140 där bak två 200 dår uppe och en 200 i sidan dammfilter överrllt utom på den fläkten där bak för den ska alltid suga in även dom fläktarna där uppe har dammfilter fast dom blåser ut detta gör att man kan instalera en radiator utan att bhöva sätta in några damfilter. man kan instalera ytterligare en 80 och en 120 fläkt på insidan för att få extra luftflöde som om det skulle behövas.... kolla själv
http://www.sweclockers.com/recension/6228-silverstone-fortres...
http://www.sweclockers.com/recension/12296-cooler-master-haf-...

du ser hur mycket bättre och det är med bara några av fläktarna instalerade 1-3 db tycker inte jag gör någonting! om man tar priset och prestandan!

Silverstone Fortress FT02 är ju kallare på allt förutom graffet. Samtidigt tror jag att HAF X låter som en Bulldozer jämfört med Silverstone Fortress FT02 eller har jag fel?

Read it