Jag har hittat en begagnad laptop som jag är sugen på, enda problemet är att den har norskt tangentbord.
Men hur funkar det, kan jag helt enkelt ändra tangentbordslayouten i kontrollpanelen>regioninställningar till svenska, och så fungerar tangentbordet precis som ett svenskt?
Och, ifall det nu funkar, finns det risk för att vissa program vägrar acceptera min moddade tangentbordsinställning? Jag jobbar som undertextare och är tvungen att använda ett något klantigt kodat program som ofta får datorer att göra skumma saker. Till exempel har jag aldrig lyckats få det att acceptera input från en extern numpad (som jag använder för att navigera i videofilen).
Inga som helst problem om du byter tangentbordslayout i ditt operativsystem. Och programmen du kör har ingen aning om vilken fysisk tangentbordslayout du har, och de bryr sig i 99,9% av fallen inte heller.
Det kan skilja mer än så. Jag tror de amerikanska tangentborden har 104 tangenter medans de europeiska tangentborden brukar ha 105. Detta skiljer väl sig säkert i respektive region också.
Men skillnaden mellan ett norsk och ett svenskt tangentbord är bara vad som är skrivet på tangenten. Min dator har både den svenska, norska och danska layouten skriven på tangenterna (å, ä och ö som skiljer).
Angående separat numpad - har du testat med ett helt separat tangentbord eller bara med separat numpad-dosa? Vilken editor använder du? Lite nyfiken bara
Tackar för svar. Verkar som att jag kommer att köra på norwegian power framöver Jo, av de bilder jag får upp på google att döma sitter knapparna i grunden på samma ställen som på svenska tangentbord.
Skrivet av OllO:
Angående separat numpad - har du testat med ett helt separat tangentbord eller bara med separat numpad-dosa? Vilken editor använder du? Lite nyfiken bara
Jag använder Swift. Separat tangentbord funkar utan problem men separat numpad vill programmet inte veta av. Fattar inte varför. Har även testat att slå på numlock på min Thinkpad men dess numpad-läge struntar det också i. En annan favorit är att vissa os tolkar varje modul i programmets gränssnitt som ett separat program när man alt+tabbar
I och för sig kanske det bara är jag som inte hittar de relevanta inställningarna i programmet... Kör du också Swift?
Jäpp, Swift här med. I en renodlad jobbdator med XP. Ska testa att installera på en bärbar gammal IBM utan numpad senare, så detta var en intressant tråd för mig Har dock tänkt använda separat tangentbord med numpad. Men om några månader åker Swift ut till förmån för något nytt.