Ja, håller med föregående talare. Är man inte tekniskt kunnig och gillar inte när tekniken strular (vilket man förutsätter att man ogillar om man är tekniskt okunnig) så är kanske en Dreambox inte något man bör lägga tid, pengar och energi på. Då är faktiskt leverantörens box ett bättre alternativ.
Men återigen, det är inget fel med att använda en Dreambox. Det är hur man väljer att använda den som avgör om det man gör är lagligt eller olagligt. Men alltså den stora fördelen med Dreambox är att man som användare kan påverka i stor utsträckning hur den fungerar, tack vare att den använder ett öppet operativsystem.
Man pratar om olika IMG då. Utan att själv ha någon Dreambox eller vara speciellt insatt så låter det som att det är filändelsen för de olika firmware filer som man kan installera på sin Dreambox. IMG brukar ju stå för "Image" dvs. image filer. De vanligaste "IMG" eller operativsystem eller firmwares till Dreambox är Hydra och Gemini. Det står att läsa på sidan som jag länkade till ovan.
Det finns inget som hindrar en Dreambox användare från att använda den helt lagligt. Med dess unika tekniska egenskaper då som gör det möjligt att t.ex. byta ut menysystemet mot ett som man tycker bättre om. Bara en sån sak kan ju vara trevlig, något som inte är möjligt med andra digitalboxar, mig veterligen. Den som eventuellt kan göra såna saker och som jag tror också är baserad på Linux heter AzBox, det är som en konkurrent till Dreambox kan man nog säga. Det finns säkert någon enstaka till som jag inte känner till.
För att besvara din fråga då, så här gör du.
1. Du köper en valfri Dreambox modell.
2. Du beställer en valfri TV-tjänst, t.ex. från Viasat.
3. TV-leverantören skickar ett programkort till dig.
4. Du stoppar programkortet i kortplatsen på din Dreambox.
5. Nu kan du titta på dina TV kanaler!
Det är inte svårare än så. Det fungerar på samma sätt om du väljer TV-leverantörens egen digitalbox. Enda skillnaden är att du inte köper en digitalbox (Dreambox i det här fallet) själv i butik utan du får en digitalbox som passar till din tjänst från TV-leverantören när du hämtar ut startpaketet på Posten.
Passar Dreambox till Viasat tjänsten?
Ja, det gör den är det korta svaret!
Varje Dreambox modell stödjer ett kodningssystem som heter DreamCrypt. DreamCrypt är ett egenutvecklat kodningssystem från Dream Multimedia som alltså redan är inbyggt från fabrik. För att du ska kunna titta på betalkanaler från en viss TV-leverantör så måste du matcha så att din digitalbox, oavsett om det är en Dreambox eller annan digitalbox, har stöd för samma kodningssytem som din TV-leverantör använder.
Så det finns egentligen två grundkrav som måste uppfyllas.
1. Den digitalbox som du tänker använda för att avkoda TV-signalen från leverantören måste stödja samma kodningssystem som leverantören använder.
2. Du måste ha ett programkort från din TV-leverantör, vilket du får när du tecknar ett abonnemang.
För att vara säker på att man har en digitalbox som passar så väljer därför många att köpa boxen från leverantören.
Om man har köpt en digitalbox som visar sig sakna stöd för det kodningssystem som TV-leverantören använder och därmed inte kan se på de beställda TV-kanalerna, så finns det ofta en enkel lösning. Då köper man en CAM. Det står för conditional access module. Det är en modul som man stoppar in i digitalboxen. Vad den gör är att den utökar digitalboxens funktion med ytterligare ett kodningssystem. Den är alltså speciellt framtagen för att ge stöd för ett visst kodningssystem på den digitalbox som saknar det stödet från början. Alltså finns det olika CAM modeller för olika kodningssystem. Sedan stoppar man in programkortet i den och förhoppningsvis får man en signal och kan börja titta på TV.
Vad händer om man inte har plats för en CAM? Om digitalboxen helt enkelt saknar ingång för CAM?
Här kommer då ett ypperligt exempel på vad som är så härligt med Dreambox och vad som gjort den så populär. Tack vare att den har ett öppet operativsystem med öppen källkod, så har olika fristående programutvecklare (datanördar) på sin (obetalda) fritid skapat diverse "emulatorer" för olika kodningssystem. Så istället för att stoppa in en fysisk CAM i digitalboxen så installerar man som ett litet program på sin Dreambox som emulerar en CAM. Med andra ord, man skapar en "virtuell" CAM istället. Dreamboxen fattar alltså inte att det inte är någon riktig CAM, digitalboxen hålls under illusion att en riktig fysisk CAM modul är installerad. Då stoppar man in programkortet i den vanliga kortplatsen på digitalboxen och ska förhoppningsvis kunna titta på TV kanalerna nu.
Så låt anta att du köper en Dreambox och beställer ett abonnemang från Viasat! Du stoppar in programkortet du fått i Dreamboxen och startar upp allting. Men du får ingen signal! Din digitalbox saknar stöd för det kodningssystem som Viasat använder. Vad man normalt gör då i första hand är att man går ut och köper en CAM modul för just det kodningssystem som Viasat använder. Man stoppar in det i digitalboxen och sätter in programkortet i den. Då ska det fungera.
Men om du har en digitalbox utan CAM plats så finns det normalt sett inget du kan göra för att få det att fungera. Då måste du antingen köpa en ny digitalbox med plats för CAM modul eller också en digitalbox som redan har inbyggt det kodningssystem som din TV-leverantör använder så du slipper helt köpa en CAM modul. Men! Om du hade haft en Dreambox! Ja, då kan du som sagt installera en virtuell CAM modul som digitalboxen ser som en riktig CAM modul.
Så du har alltså bättre valmöjlighet om du har en Dreambox! Oavsett om du har en Dreambox med eller utan plats för CAM modul så kan du alltid ladda ner en "virtuell" CAM modul som förhoppningsvis ska fungera med din TV-tjänst. Så du kan slippa köpa CAM moduler i alla lägen, oavsett om din Dreambox har CAM plats eller inte. Men vill du köra med en riktig CAM modul, t.ex. om leverantören kräver en särskild CAM modul så krävs så klart en CAM plats på digitalboxen.
Besvarar det din fråga?....
Du kan lära dig mycket mer om digital-TV, om olika digitalboxar, satellitprogram, och numera också olika datorrelaterade ämnen också på Dr.Dish TV. Det är en tysk TV kanal där man bara pratar om allt som är satellitrelaterat, hur man t.ex. hittar olika satelliter, vilka frekvenser man ska slå in, symbol-rate och andra detaljer, vad man gör om man har störningar i signalen, med mera.
Från början pratade de bara om analoga satellitprogram. Men i och med övergången till digital-TV så täcker de hela fältet nu, allt från digital-TV via parabol/satellit, till digital-TV via marksändningar och kabel. De har som sagt också börjat prata mer om mer datorrelaterade ämnen så som HTPC, mediadelning och liknande. Man har alltså gått från att bara prata analoga satellitsignaler till allt som kan räknas som digital underhållning.
Min bror har följt Dr.Dish TV i många år. Han är mycket intresserad och kan mycket om sånt här. Så jag brukar snappa upp ett och annat av honom. Men han kan mycket mer. Satellit TV-program är det bästa som finns om man frågar honom. Han brukar hylla tyskarna för att de gör TV-program av högsta kvalitet, har stort närvaro på olika satelliter (tror de finns mest på Astra 1 eller vad den heter eller eventuell också Hotbird) i Europa, har bra signal, samtidigt som de sänder ut i princip allting helt gratis (förutom Premiere paketet eller vad det heter).
Jag tror att han kallar det för FTA, free-to-air. Det är inget som svenskarna känner till brukar han skoja. Han menar att de svenska TV-bolagen vill ta betalt för allting, och i många fall har man inte som kund möjlighet att påverka vilken digitalbox man ska använda utan TV-bolagen och butikerna som samarbetar med dem kränger sina egna boxar som enligt honom sällan håller måttet. Men han brukar säga att Humax och Vantage är bra digitalboxar. Vissa erbjuder dessa boxar, jag har för mig att Com Hem har Humax.
Du skulle ha frågat min brorsa om det här egentligen, han kan det här mycket bättre än jag. Jag är mer av en storebror-wannabe. Men jag försökte besvara din fråga bäst jag kunde. Jag hoppas att du är i alla fall lite mer på det klara nu om hur det här fungerar. Säg till om det är något.
Du kan prova att göra en Google sökning på "introduktion till dreambox" om du vill veta mer om det. Vi får nämligen inte diskutera något här som har anknytning till piratkopiering. Kortdelning över Internet med Dreambox är en slags pirat dekryptering. Du kan läsa på Wikipedia vad pirat dekryptering är på http://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_decryption.
Ett kul klipp i Dreamboxens ära: http://www.youtube.com/watch?v=5cPWLaWwc5M&feature=player_emb...
Du kan läsa mer om Dreambox på Wikipedia på http://sv.wikipedia.org/wiki/Dreambox eller på http://en.wikipedia.org/wiki/Dreambox.
Dr.Dish TV finns på Astra vid 19,2 grader öst. Du kan besöka deras webbsida också på http://www.drdish-tv.com/. Jag såg nu att de har någon Dreambox relaterad nyhet på tapeten på startsidan. Kan vara värt att spana in.