Tyst systemdisk, INTE SSD!

Permalänk
Medlem

Tyst systemdisk, INTE SSD!

Tja! Är ute efter en allround disk som ska funka till det mesta, men vill också att den ska vara så tyst som möjligt.

- 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ är sista alternativet då jag har haft den i andra datorer och tycker att den låter något fruktansvärt.

- Hur är det med Western Digital Caviar Blue diskar, är dom extra tysta till skillnad från black diskarna? (har green modellerna till lagring)

- Skulle denna duga till system och lite spel? http://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg

Kommer skillnaden på en modern 5400rpm och en 7200rpm vara markanta?
Några andra förslag?

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Western Digital Green är väldigt tysta av sig. Har fyra sådan i datorn som lagring (precis som du). Hurivida bra dom är som systemdiskar vågar jag inte svara på, men dom är ju generellt slöare än sina större brödrar.

Permalänk
Medlem

Du måste fått ett måndagsex av F3an, har monterat flera utan några som helst missljud. Sedan är en 5400rpm HDD verkligen inte att rekommendera om du vill ha en rapp dator, men är ljudnivå viktigast kör på en F4 eller WD Green.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Western Digital Green är väldigt tysta av sig. Har fyra sådan i datorn som lagring (precis som du). Hurivida bra dom är som systemdiskar vågar jag inte svara på, men dom är ju generellt slöare än sina större brödrar.

Vet du vad som är de speciella med Blue varaianten? är det en 7200rpmare fast den är extra tyst?

Permalänk
Medlem

Nyaste reviewn på 7200 RPM diskar:
http://www.silentpcreview.com/article1163-page5.html

Dock kan det vara svårt att hitta rätt modell av deskstar och de vibrerar ju betydligt mer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kör faktiskt Samsungs F4 2TB som systemdisk, tycker det funkar men är ju inget under av snabbhet, men jag startat knappt om datorn nångång och kan vänta som extra sekunderna på att program och spel skall ladda klart. Sitter så nu för man väntar på lite trevliga och billiga SSDer till sommarn/hösten. Och ja, dom ger inte ifrån sig mycket ljud och är relativt kalla.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör en 640 WD black som system och den är tyst och fin tycker jag, men då har jag iochförsig varit van med en 150Gb Raptor förut så kanske inte så konstigt,
Raptorn har blivit delegerad FSX disk numera, så den överröstar ju alla andra diskar när den börjar knattra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Samsung F4 320gb (7200rpm) och kör som systemdisk i min Antec Three Hundred. Den är väldigt tyst, då lådan jag har inte har ett uns av ljuddämpning så blev jag väldigt positivt överraskad hur lite (milt knatter) som avges. Min Seagate 250gb 7200.8 hade ett väldigt skorrande ljud som gick igenoim hela lådan.

Kan rekommendea F4:an (7200rpm).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag har haft endel WD diskar, Black serien väsnas så uti helvete, greenpower AACS serien låter mycket de också (mindre än black ändå), WD-Green EARS är de mekaniska diskarna jag är nöjdast med än. Kan klassa de som knappt hörbara mot de andra diskarna jag testat.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket du hör av disken i form av det "knattrande" ljudet beror väldigt mycket på upphängningen, alltså ditt chassi. Skillnaden mellan 5400 och 7200 RPM är tillräckligt stor för att det ska vara värt att köra på 7200 RPM till en systemdisk.

Permalänk
Medlem

Att vara värt att köra 7200rpm över 5400rpm beror helt på behov. Datorn blir märkbart slöare med en 5400rpms systemdisk, men använder man datorn som te.x htpc så gör det inte allt för mycket.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! vill att systemdisken ska vara lika tyst som mina green diskar, men men man kan inte få allt här i livet. Står mellan en F3a och en black, vilken?

Permalänk
Medlem

1TB F3'an som jag satte i syrrans dator för nån vecka sedan smattrade rejält innan jag placerade hårddisken i 5.25 tumsfacket med gummiupphängning (en lösning från Scytche tror jag).
Men den datorn har ett billigt standardchassi utan dämpning av hårddiskfacken.

Permalänk

Har kört med WD Caviar Greenpower som systemdisk lite över ett år nu och är hur nöjd som helst. Starttiden på datorn kanske inte är den allra bästa men den är väldigt tyst.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Dämpa disken

Se framförallt upp med upphägning! Jag har/haft F3 1TB och WD CaviarBlue 640. Svårt att säga vilken som är tystast. De sitter i en FD R2. Detta med mjuka upphägningar är en bra ide, men det är bara en ide och inget fungerande implement på 9 av 10 lådor idag. Min mainburk, i R2 an, väsnas. Det är HDD rotation som är skurken. Nu står min burk på ett datorbord, vilket blir något av en resonanslåda.

Som jämförelse har jag en gammal no-name chieftech-klon (rysk tror jag) som jag moddat. Den har en fruktansvärt skakande 300Gb samsung (sk. lagringsmaraccas), ett kjellesnätagg och är mkt tystare.

Jag tog HDD buren och pressade in den i 5.25 platserna med skumgummi emellan... klart och tyst.
Kan säga att båda diskarna, F3 och CB är tystare än min tidigare samsung, men att de väsnas ändå.
Ljuddämpningen man får från en liten gummiring i dagens lådor är mkt lite.. den är för hård och slädarna är skramliga, lätta och allmänt olämpliga.

Dessutom har jag läst och kan nog bekräfta att 2 HDD kan ge upphov till långt mer oljud än en ensam. Har de rot.hast. nära varann, båda ca 7200, så kan de tillsammans ge upphov till en betydligt lägre frekvens som kan vara mycket stötande. Kring 1 Hz dvs en svägning i sekunden... kallas för envelopen av de 2 frekvenserna har jag för mig.

Mina tips då: Kolla din nuvarande upphägning, skit i att byta till CB de är lika bra, använd bara 1 disk och var beredd att offra en 5.25 plats eller fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAGL1:

Tack för alla svar! vill att systemdisken ska vara lika tyst som mina green diskar, men men man kan inte få allt här i livet. Står mellan en F3a och en black, vilken?

Köp en till Green EARS disk isf. Jag ägde 2st Black 1tb som jag sålde pga att de lät så mycket! I förhållande till black var Green AACS tysta, men i förhållande till EARS är AACS högljudda!

Ligger och sover med datorn ca 1m ifrån huvudet, och det är så att jag måste koncentera mig på natten för att kunna höra av den när AACS diskarna gått i vila. Och då står mina 2st EARS och tankar torrents.

I övrigt kyls min dator utav en 700rpm Nexus fläkt, nätagget kommer från Be Quiet!, chassiet är ett ljuddämpad p182. Bor i villa så har inga grannar eller något som bidrar med onödigt bakgrundsljud. Så när jag menar att WD GP EARS är tysta så menar jag det!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Fick bli en F3 1TB endå... ska köpa denna http://www.inet.se/artikel/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn... och testa och se om det gör någon större skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAGL1:

Fick bli en F3 1TB endå... ska köpa denna http://www.inet.se/artikel/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn... och testa och se om det gör någon större skillnad

En sån upphängning är bra för att få bort sök-knattret på hårddisken. För mig gjorde det stor skillnad.
Man kan ha en ännu mer elastisk upphängning med t ex elastiska band, det ger ännu bättre resultat, men samtidigt så känns det rätt bra med en stadig proffesionell fastsättning av hårddisken...

Permalänk
Medlem

Okej! Så den funkade verkligen?! Kan du te.x. sova med den på?

Skrivet av teejee:

En sån upphängning är bra för att få bort sök-knattret på hårddisken. För mig gjorde det stor skillnad.
Man kan ha en ännu mer elastisk upphängning med t ex elastiska band, det ger ännu bättre resultat, men samtidigt så känns det rätt bra med en stadig proffesionell fastsättning av hårddisken...

Permalänk
Medlem

Öronproppar är annars ett billigt och mycket effektivt "tweak" om man ska sova.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ja, kung att sova med öronproppar om man verkligen vill ha det tyst!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HAGL1:

Fick bli en F3 1TB endå... ska köpa denna http://www.inet.se/artikel/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn... och testa och se om det gör någon större skillnad

Jag har en liknande från mCubed... eller den är väl identisk egentligen. Den gör mkt LITEN skillnad, beroende iofs på lådan. Finns en del produkter som man mekar in HDD i, tex: http://www.webhallen.com/hardvara/95130-scythe_himuro_hdd_coo...

De funkar bättre, mkt pga att de ofta är dubbeldämpande, sen att de lägger mer vikt till hårddisken som agerar som spärrmassa. Tog en gammal raptor 150 gig från fastmonterad till en sån... enorm skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Jag har en liknande från mCubed... eller den är väl identisk egentligen. Den gör mkt LITEN skillnad, beroende iofs på lådan. Finns en del produkter som man mekar in HDD i, tex: http://www.webhallen.com/hardvara/95130-scythe_himuro_hdd_coo...

De funkar bättre, mkt pga att de ofta är dubbeldämpande, sen att de lägger mer vikt till hårddisken som agerar som spärrmassa. Tog en gammal raptor 150 gig från fastmonterad till en sån... enorm skillnad.

Tack för tipset! Ska nog köpa en och testa. Blir den tyst nog att sova med?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Western Digital Black, i 2,5'storlek. Har 2st i en billig Ace ECCO-låda, har aldrig hört något från de diskarna. Nu är det bara 320GB, men som systemdisk och lite lagring räcker de utmärk.
Kan även rekommendera http://www.webhallen.com/hardvara/87272-scythe_quiet_drive_ha... om man vill få tyst på en mekanisk 2,5' som väsnas.