Uppgradering till Sandy Bridge - tänker jag rätt?

Permalänk

Uppgradering till Sandy Bridge - tänker jag rätt?

Hej alla entusiaster!
Usch, nu kommer en sån här ego-tråd igen känner jag.
("Jag tänkte köpa x och y, tycker du att det är en bra idé?")

Hursom! Hoppas det fïnns några vänliga själar där ute som kan ge tumme upp eller ned på mina tankegångar.
Jag tänkte ta steget över till Sandy Bridge efter att ha klockat den sista droppen liv ur mitt gamla system. Skall väl främst användas till film, spel och alla andra klassiska grejer!
Budgeten är satt på 4-5000 kr.

Jag bor i en låda på ca 20x50x47cm (Antec Nice Hundred Midi Tower) med ett nätagg på 620W (Corsair HX620W)
Planerar att gå till:
- i5-2500K
- ASUS P8P67
- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 (2x4GB)

från:
- Core2 Quad Q6600 2,4ghz (clock 3,3)
- GIGABYTE P35-DS3P (MB)
- 2x Corsair Dominator (2x2gb DDR2)

Grafik: EVGA GeForce GTX 460 1GB
Kylning: Tuniq Tower 120 Ultra Silent

Funderingar:
1. Finns det någon länk i detta bygge som skriker "VARNING!"?
Har jag ex tillräckligt med Watt i nätagget? Kommer kylningen räcka (om jag inte ämnar överklocka särdeles)? Räcker chassits storlek?
2. Valet mellan P8P67 PRO och vanlig. Om jag förstått det hela rätt ligger den stora skillnaden i ett extra PCIe-16-slot och SLI/Crossfire samt Intel LAN istället för Realtek.
Sitter för stunden bara på ett grafikkort och planerar inte för SLI/Crossfire. Såvida man inte.. kanske en dum fråga, men är det ens värt att köra ett gammalt 8800GT i SLI med nuvarande GTX460-kort?
(Alternativt Asrock Extreme4, men helst inte, då det innebär splittrade leveranser)
3. Har någon köpt hem en i5-2500K från komplett.se? Vet du/ni i så fall om CPU multipliern är upplåst? Framgår ej på deras hemsida.

Ett stort tack på förhand!
Vill alltid konsultera de kunnigaste innan jag trycker på knappen!

med vänlig hälsning,
Björn

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Du kan inte köra gtx460 och 8800gt i SLI, däremot kan du använda 8800-kortet som dedikerat PhysX-kort vilket skulle ge något bättre prestanda i spel som stödjer PhysX (själv hade jag inte gjort så p.g.a. värmeutvecklingen=högt ljud och troligtvis sämre temperaturer på andra komponenter).

2500k har alltid upplåst multipler, finns inga 2500k utan (då heter den bara 2500).

Kylningen ska inte vara några problem alls.

Permalänk

Intressant! Ja, det kan vara värt ett försök! Får testa i de olika saker jag tänkt ha det till och göra de vanliga bänkmärkningarna
Och så fick jag en förklaring på 2500 och 2500k också. Stort tack!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Nätagget

Då har jag nog bara en fråga kvar; och det är huruvida ett 3 år gammalt nätagg på 620W klarar pressen från DDR3-minnen och en Sandy Bridge?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjoern_87:

Då har jag nog bara en fråga kvar; och det är huruvida ett 3 år gammalt nätagg på 620W klarar pressen från DDR3-minnen och en Sandy Bridge?

Det beror på vilket nätaggregat det är. Din nya dator kommer dra runt 340W vid belastning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Det är ett Corsair HX 620w. Med lite marginal för framtiden också?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp det är ett bra agg det så det är lugnt. Den hänger med nästa dator också om inga radikala förändring av standarder inträffar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Lägg mer pengar på grafikkortet och köp ett 560Ti istället. Ska du spela så är grafiken viktigare än 4GB extra ram

Permalänk

Tusen tack igen för alla snabba och positiva svar! Urläckert med så härlig respons!
Aluminium, det skulle jag kunna hålla med om, men just nu håller jag i mig vad gäller grafikkortskapitlet och 8gb RAM kommer jag vilja ha ändå. Är nämligen en man som har på tok för många applikationer igång samtidigt, så det brukar behövas!
Strålande detta! Då slår vi plånboken i disken då!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T