Skirm är bättre än oblivion på alla sätt och vis.. Jag gillade inte alls oblivion (älskade morrowind och daggerfall trots deras uppenbara brister)
Jag skulle säga att levelsystemet är hyfsat likt oblivion med Fransesco's overhaul installerat, springer man på ett gäng banditer när man är låg level är det en hyfsad utmaning, springar man på ett gäng banditer när man är högre level är dom lättare att döda men fortfarande inte helt ofarliga. Det är alltså fortfarande playercentric men med en mycket bättre lootscaling, du kommer inte springa in i banditer med daedric weapons. Jag känner inte att jag blir straffad för att jag levlar som jag gjorde i oblivion. Det enda jag kan gnälla på är levlingen på drakar som är ganska extrem och den första tiern av drakar är alldeles för veka för mitt tycke.
En av de saker jag ogillade mest i oblivion var kompassen, man fick sitt mission och sen var det typ bara att springa spikrakt mot objective rakt genom vildmarken så kom man fram. Jag älskade det lite mer kluriga upplägget i Morrowind där man fick en liten karta eller en kortare text som förklarade hur skulle ta sig till grottan och fick kolla på vägskyltar och testa sig fram mer. I skyrim känns det som ett mellanting mellan de bägge, man har en kompass men terrängen är mycket mer kuperad så man tjänar ofta på att faktiskt följa vägarna.
Stridssystemet är också bättre, även om det är lite småstelt så är det klart bättre än oblivion som i sin tur var mycket bättre än det väldigt stela Morrowind.
Spelet är otroligt snyggt och stämningsfullt, ljudet är också fantastiskt. Vissa klagar på grafiken men jag tror att det är mest sk textur-runkare som gnäller.. Det är ingenting att bry sig om, det är nog samma typer av människor som tycker att Van Helsing är en trevligare visuell upplevelse än Nosferatu.
http://www.penny-arcade.com/patv/episode/graphics-vs.-aesthetics