Det var i oktober som Nintendo presenterade sin oväntade nya lansering, Alarmo. Sedan dess har det bara varit en tidsfråga innan någon skulle försöka få Doom att fungera på den interaktiva väckarklockan. Nu, knappt en månad senare, har det äntligen hänt.

Det är den i moddarkretsar inte helt okända GaryOderNichts som lyckats med bedriften att få Doom att rulla på Nintendo Alarmo. I ett inlägg på X utannonserades milstolpen tillsammans med ett klipp som visar hur det fungerar.

Efter att ha lyckats ladda in egna bilder på klockan började Gary experimentera med spel. Ingen modifiering av klockans hårdvara har gjorts för att få Doom att fungera, men på grund av minnesbegränsningar saknar spelet ljud.

Klockans knappar oväntat bra för Doom

För att bläddra i menyer och styra spelkaraktären används klockans tillgängliga knappar och ratten på ovansidan. Det är förstås inte ett optimalt sätt att uppleva Id Softwares klassiker på, men kontrollerna fungerar ändå oväntat bra för Doom och gör det fullt spelbart på enheten.

Projekets källkod med instruktioner har delats på Github. Gary har också publicerat ett blogginlägg som i detalj beskriver vad som sitter på insidan av Nintendo Alarmo och hur det är möjligt att köra anpassad kod på den.