Mätningar av 3D-prestanda består av två delar. I den första står det syntetiska testet 3DMark i fokus för att ge en mer generell överblick av grafikprestandan.
Del två består av fyra spel ur fyra olika genrer: F1 2012, Skyrim, Battlefield 3 och Civilization V, som testas i olika inställningar.
Tidigare har tester i 3DMark utförts i deltestet Ice Storm, som egentligen är ämnat för lågpresterande surfplattor och smarta telefoner. Det här gör att de resulterande värden är väldigt inkonsekventa med de förhållandevis kraftfulla integrerade kretsarna från AMD och Intel. Testets byts därför ut mot Fire Strike. Ice Storm kommer återintroduceras vid recensioner av mindre potenta lösningar.
Syntetiskt: 3DMark
Föga förvånande rör sig inte fysikpoängen ur fläcken mot föregående generation Ultrabook, men det är andra bullar i grafikprestanda. Core i5-4200U tillsammans med HD Graphics 4400 får ut närmare 28 procent högre grafikpoäng än tidigare lösningar med HD Graphics 4000.
Grafiktunga Fire Strike blir ett bildspel med dessa integrerade lösningar. Här krymper även avståndet från HD Graphics 4000, men Dell XPS 12 har fortfarande ett övertag på 20 procent mot förra generationen.
Intels senaste drivrutiner 15.31 orsakar en bugg i Civilization V, vilket gör att spelet och drivrutinerna kraschar när inställningen Terrain Detail Level justeras till antingen Low eller Minimum. Redaktionen kör därför spelet med den inställningen på Medium när Civilization V egentligen ska pressas ner till minimum.
Vi har dubbelkollat med tidigare siffror och drivrutiner, och kan konstatera att det inte är skiljer i prestanda att ändra denna inställning. Intel har lovat att åtgärda detta till version 15.34 som anländer i juli, varpå redaktionen kommer återgå till att ställa in Terrain Detail Level till Minimum igen.
Speltester: 1 920 x 1 080 pixlar – Standardupplösning
Med datorns standarupplösning får HD Graphics 4400 bekänna färg och det kan snabbt konstateras att det inte handlar om några revolutionära förbättringar gentemot HD Graphics 4000. Intressant är hur pass mycket bättre grafikdelen lämpar sig för spel än AMD A8-4555M med tillhörande Radeon HD 7600G.
Med 20 fps är gränsar F1 2012 till vad redaktionen kan kalla för spelbart. Klart större skillnad syns i rollspelet Skyrim, men det handlar fortfarande om bildfrekvenser en bra bit under 30 fps.
Trots redan tidigare låga bildfrekvenser vill redaktionen undersöka hur den nya arkitekturen står sig med uppskruvade inställningar och kantutjämning med MSAA. Intels nya grafikdel visar dock upp samma mönster som föregående generation – HD Graphics 4400 tappar snabbt mark och i vissa fall mer än halveras fps-värdet i kombination med kantutjämning och de ökade inställningarna.
Speltester: 1 366 x 768 pixlar
Med nedskruvad upplösning blir det genast mer intressant. Förutom undantagsfallet Battlefield 3 handlar det om spelbara bildfrekvenser. I Skyrim syns åter störst skillnad med medelvärdet 33 fps, upp från 25 fps med HD Graphics 4000 i en Ivy Bridge-baserad Ultrabook.
Situationen med kantutjämning blir något bättre i den lägre upplösningen, där i alla fall F1 2012 kan anses ha ett godtagbart flyt. I övriga titlar handlar det åter om rejält bortfall i bildfrekvenser.
Ett steg framåt
Intel HD Graphics 4400 är likt CPU-prestandan ingen revolution, men här finns i alla fall synbara förbättringar mot förra generationen. Det handlar om allt från några procentenheter upp till cirka 30 procent. Det är fortfarande ingen lösning som är kapabel att driva de senaste spelen i 1 920 x 1 080, men spel med 2–3 år bör kunna drivas runt utan några större bekymmer.
Den här grafikdelen kommer även synas i billigare Ultrabook med lägre upplösning och där syns en mer positiv sida. Utrymmet för ökad inställningar är minimalt men det bör vara tillräckligt för det mesta i 1 366 x 768 samt 1 600 x 900.
Hårdvara är dock ingenting utan tillhörande mjukvara och Intels drivrutiner fortsätter att vara ett orosmoln. Det är dock nämnvärt att Intel på senare tid börjat ta även den biten på allvar och redaktionen har kunnat lämnat feedback på problem och få bra respons. Huruvida Intel får drivrutiner som kan mäta sig med AMD och Nvidia kan dock endast tiden utvisa.