Tidigare i veckan publicerade vi vår recension av Nvidias nya grafikkort Geforce RTX 2080 Ti och Geforce RTX 2080 – två råsnabba och tillika dyra modeller i det övre prestandaskiktet. I samma veva sjösatte vi en uppdaterad spelsvit med elva olika titlar som ska användas som bas i höstens grafikkortstester.

forza4.jpg

Då uppsättningen spel var tvungna att spikas på sensommaren för att påbörja referenstester av äldre grafikkort innebar detta att vissa intressanta titlar som lanserades under september fick stryka på foten. Bland dessa syntes Shadow of the Tomb Raider samt demoversionen av Forza Horizon 4 – två titlar som SweClockers medlemmar gärna ville se prestandatester på.

Av denna anledning tänkte vi passa på att bjuda på ett snabbtest av de båda spelen med fokus på de nylanserade grafikkorten samt ett utvalt antal referenser i den övre prestandaklassen!

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Founders Edition (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung &
Webhallen

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1803)

Drivrutiner

  • Nvidia Geforce Drivers 411.63

  • AMD Radeon Software 18.9.2

Som plattform används SweClockers nya testsystem för grafikkort med de senaste tillgängliga drivrutinerna från Nvidia och AMD installerade. Prestandamätningarna sker med hjälp av verktyget OCAT, där bildfrekvensens medelvärde samt lägsta värde enligt den 99:e percentilens renderingstid presenteras.

Forza Horizon 4 Demo

Den fjärde inkarnationen av Playground Games bilspelserie Forza Horizon släpps inte förrän den 2 oktober, men redan nu finns det en demoversion att hämta hem från Microsofts butik i Windows 10. Praktiskt nog innehåller även demot ett inbyggt prestandatest samt riktigt goda möjligheter för olika grafikinställningar för PC.

Vi använder oss här av den förinställda detaljnivån "Ultra" samt upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. Bildfrekvensen mäts under en 60 sekunder lång sekvens från början av loppet där belastningen är som högst.

Vid den lägsta upplösningen 1080p är det Nvidias flaggskepp Geforce RTX 2080 Ti FE som tar ledartröjan och utpresterar sin föregångare Geforce GTX 1080 Ti med 26 procent högre bildfrekvens. Även Geforce RTX 2080 FE lägger sig här med god marginal ovanför GTX 1080 Ti, med cirka 11 procent bättre prestanda.

Två väldigt intressanta uppstickare är dock AMD:s båda Vega-kort, där dessa fullkomligt flyger fram i denna upplösning. För Radeon RX Vega 64 räcker resultaten för att besegra Geforce GTX 1080 Ti med förhållandevis god marginal medan Vega 56 lägger sig på ungefär samma nivå som det sistnämnda.

När vi vrider upp mängden pixlar möts vi återigen av Geforce RTX 2080 Ti FE i toppen, där detta utpresterar GTX 1080 Ti med 26 procent bättre prestanda. Detta följs sedan av lillebror Geforce RTX 2080 FE som drar ifrån GTX 1080 Ti ytterligare och presenterar en bildfrekvens som ligger närmare 15 procent högre än det sistnämnda.

AMD:s Vega-kort tappar något i denna upplösning men är fortfarande förhållandevis starka. Radeon RX Vega 64 kan exempelvis fortfarande utprestera Geforce GTX 1080 Ti medan Vega 56 håller ett beskedligt avstånd till Geforce GTX 1080.

Vid 4K UHD maxas grafikkorten ut rejält, men det är ingen match för Geforce RTX 2080 Ti FE att hålla en bildfrekvens långt ovanför 60 fps. Modellen presterar här cirka 27 procent bättre än Geforce GTX 1080 Ti medan lillebror RTX 2080 FE tar position på andraplatsen med drygt 11 procent högre bildfrekvens än GTX 1080 Ti.

AMD:s Vega-kort tappar återigen mark när upplösningen skruvas upp, och de kan inte längre tävla mot Geforce GTX 1080 Ti. Det är dock inga dåliga siffror som uppvisas, där exempelvis Radeon RX Vega 64 håller ett snitt ovanför 60 bilder per sekund och utpresterar Geforce GTX 1080 med närmare 14 procent bättre siffror.

Forza Horizon 4 känns oerhört välpolerat och silkeslent under vår testsession, och detta reflekteras även i renderingstiderna för de båda RTX-korten. Exemplariskt jämna och fina grafer för båda modellerna.

Shadow of the Tomb Raider

Den tredje och sista delen i omstarten av Lara Crofts ursprungshistoria släpptes samtidigt till konsol och PC, där den sistnämnda portningen är utförd av den välrenommerade utvecklaren Nixxes. Shadow of the Tomb Raider bjuder på goda inställningsmöjligheter, ett inbyggt prestandatest samt möjlighet att köra i både DirectX 11 och 12.

Vi använder oss av den tredje scenen i det inbyggda prestandatestet för att mäta bildfrekvensen. Upplösningarna som testas är i vanlig ordning 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar medan detaljläget "Highest" används.

I den lägsta upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar hamnar Geforce-modellerna på exakt samma nivå. Redaktionen har försökt hitta anledningen men varken grafikkort eller processor belastar fullt ut i scenariot. För det röda laget handlar det om samma fenomen men på en lägre nivå.

Samma prestandabromsande fenomen uppstår även med upplösningen uppvridet ett steg, där Geforce GTX 1080 inte riktigt kan hänga med toppkorten. Detta gäller även Radeon RX Vega 56 som nu tappar mark mot RX Vega 64, vilket i det här scenariot kan anses som en bra sak.

Med upplösningen i taket ser diagrammet ut som det bör, med Geforce RTX 2080 Ti FE i toppen med drygt 24 procent i prestandaskillnad mot lillebror RTX 2080 FE. Jämnare kamp blir det längre ned mellan Geforce GTX 1080 och Radeon RX Vega 64 med några enstaka bildrutor i mellan, där spelupplevelsen närmar sig bildspel.

Med spelet ställt till gränssnittet DirectX 12 blir det plötsligt betydligt bättre siffror, där grafikkorten kan snurra fullt ut istället. Flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti FE samlar ihop 131 FPS, cirka 87 procent högre än motsvarande DirectX 11.

Högre upplösning sätter givetvis mer press på grafikkorten, men samtliga modeller kan fortfarande sträcka på benen med DirectX 12 under huven. Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080 kämpar fortfarande om position, samtidigt som nykomlingen RTX 2080 FE fortsätter att hålla GTX 1080 Ti bakom sig.

När upplösningen ställs till 4K UHD är det enbart Geforce RTX 2080 Ti FE som kan hålla sig ovanför 60 FPS i snitt, med ett 37 procent bättre resultat än Geforce GTX 1080 Ti. Resterande får kämpa ordentligt för att samla ihop bildrutor och skulle behöva lägre detaljnivå för att få en vettig spelupplevelse i upplösningen.

Med renderingstiderna i hand är det verkligen spridda skurar för Geforce RTX 2080 Ti FE och RTX 2080 FE i DirectX 11, där den förstnämnda drabbas mest med många spikar och ojämnt flyt. Precis som vi konstaterade ihop med prestandagraferna är det något som inte står riktigt rätt till med DX11-läget i Shadow of the Tomb Raider.

Med spelet ställt i DirectX 12 blir det en helt annan historia där båda korten är betydligt jämnare och lägre renderingstid. Till skillnad mot DirectX 11 är det knappt några spikar för någon av korten i det modernare gränssnittet.

Sammanfattande tankar kring spelen

Med testerna i hamn kan vi skyffla in både Forza Horizon 4 och Shadow of the Tomb Raider i facket för bra PC-versioner som därtill rullar prima med grafikgränssnittet DirectX 12. Den förstnämnda titeln har optimerats ytterligare från sin föregångare och presterar riktigt fint även i skyhöga upplösningar med ögongodis aktiverat på grafikhårdvara i den högre skolan.

forza4_3.jpg

Gällandes de färska RTX-korten plockar flaggskeppet i serien ut cirka 27 procent högre prestanda än Geforce GTX 1080 Ti i Forza Horizon 4 – siffror som är fullt i linje med de vi sett som snitt från vår vanliga testsvit. Geforce RTX 2080 kan sträcka något mer på benen än vanligt och presterar runt 14 procent bättre än GTX 1080 Ti med upplösningen uppskruvad i taket.

En intressant fotnot från just Forza Horizon 4 är AMD:s Radeon RX Vega-kort, där båda modellerna presterar riktigt utomordentligt. Mest imponerande är flaggskeppet Radeon RX Vega 64 som i flertalet upplösningar klarar av att besegra Geforce GTX 1080 Ti med förhållandevis god marginal.

Som observerades i Shadow of the Tomb Raider är det något som verkligen inte står rätt till med spelets DirectX 11-läge. Titeln kan gå från att pumpa ut en riktigt hög bildfrekvens till att helt plötsligt halvera denna samtidigt som grafiklasten går på tomgång. Vi märkte inte av några toppar i processoranvändning vid dessa tillfällen, men någonstans måste det dock ske en abnormal flaskhals.

SOTTR2.jpg

Lyckligtvis löser sig allt när vi går över till titelns DirectX 12-läge, i vilket samtliga grafikkort kan ge fullt ut genom helt testupplevelsen med betydligt högre bildfrekvens och flyt som resultat. Shadow of the Tomb Raider är dock mer tungdrivet än Forza Horizon 4, och den som vill spela i 4K UHD utan att tumma på detaljläget samt bildfrekvens kan behöva krypa till korset och öppna plånboken.

För att återkoppla till RTX-korten var det just värstingen i både prislapp och prestanda, Geforce RTX 2080 Ti, som ensamt lyckas driva runt titeln i högsta upplösning med ett snitt ovanför 60 bilder per sekund. Vid den upplösningen presterar modellen cirka 37 procent bättre än Geforce GTX 1080 Ti medan Geforce RTX 2080 får nöja sig med 7 procent prestandafördel över GTX 1080 Ti.

Fler snabbtester av spel under hösten

Vi närmar oss den stora spelhösten (releasehästen?) och därför kommer det finnas en hel del intressanta titlar att kika närmare på ur en prestandasynpunkt. Detta gäller inte minst efter att Microsoft släpper lös DirectX Raytracing nästa månad och spelutvecklarna kan implementera strålspårning skarpt i sina spel – något som känns högintressant för de nylanserade Geforce RTX 2000-korten.