testrigg-1.jpg

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz

Inet

Moderkort

Asus ROG Maximus XII Hero Wi-Fi

Asus

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z Royal
3 600 MHz, 16-16-16-36

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 (8 GB)

  • AMD Radeon VII (16 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3090 (24 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3080 (10 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Founders Edition (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2070 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Founders Edition (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB
Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (2004)

Drivrutiner

Mjukvaran som används är, om ej annat anges, alltid de senaste drivrutinerna för varje komponent som finns tillgängliga vid respektive testtillfälle. Relevanta versioner och annan information noteras nedan.

Nvidia Geforce Drivers 456.96

  • Nvidia Geforce RTX 3070

Nvidia Geforce Drivers 456.38

  • Nvidia Geforce RTX 3090

Nvidia Geforce Drivers 456.16

  • Nvidia Geforce RTX 3080

AMD Radeon Software Adrenalin 2020 20.8.2

  • AMD Radeon

Nvidia Geforce Drivers 452.06

  • Nvidia Geforce

Testmjukvara och metod

ctrl.jpg

Bildfrekvens och renderingstider för spel snappas upp med hjälp av mjukvaran CapframeX och efteranalyseras med Microsoft Excel. Lägstavärdet representeras av renderingstidernas 99:e percentil.

Applikation

Beskrivning

3DMark

UL Benchmark testsvit för grafikkort som erbjuder tung belastning i både DirectX 11 och DirectX 12.

Unigine Superposition

Unigines syntetiska testprogram Superposition mäter prestandan i ett tungdrivet och snyggt DirectX 11-scenario.

Battlefield V

DICE ständiga slagfältspangare reser tillbaka till andra världskriget och bjuder på mycket ögongodis med en välpolerad version av grafikmotorn Frostbite 3.

Control

Finska Remedy Entertainments övernaturliga shooter Control tar nytta av motorn Northlight för att måla upp en riktigt häftig värld inuti byggnaden Oldest House.

Metro Exodus

4A Games dystopiska Metro-serie kliver upp ur tunnelbanan till mer öppna vidder, där en vacker värld ritas upp med utvecklarens motor 4A Engine.

Tom Clancy's The Division 2

Den senaste upplagan av svenska Massives lootshooter använder den egenstöpta grafikmotorn Snowdrop för krävande bataljer i Washington D.C.

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Senaste delen av Ghost Recon-serien erbjuder en intressant Vulkan-implementation av Assassin's Creed-motorn Anvilnext 2.0 i en öppen spelvärld.

Total War: Three Kingdoms

Förra årets upplaga av Creative Assemblys Total War-serie bygger vidare på storskaligt krig med grafikmotorn TW3 Engine.

Resident Evil 3

Capcoms prisade remake av Resident Evil 3 erbjuder bländande vacker grafik med hjälp av spelmotorn RE Engine.

F1 2020

Årets upplaga av Codemasters racingsimulator F1 stöper om grafikmotorn EGO med ett DirectX 12-läge som skalar fint med modern hårdvara.

Gears 5

The Coalition fortsätter pumpa ut spel i Gears of War-serien, där Gears 5 drar nytta av Unreal Engine 4 under grafikgränssnittet DirectX 12.

Wolfenstein: Youngblood

Co-op-orienterade Wolfenstein: Youngblood bjuder både på ray tracing och en oerhört slipad Vulkan-implementation av Id Tech 6

Red Dead Redemption 2

PC-versionen av Rockstars cowboysimulator pressar grafikhårdvaran till bristningsgränsen med motorn RAGE under huven.

Förutom de två syntetiska testmjukvarorna består höstens svit av tolv speltitlar som alla använder olika grafikmotorer. Av de spel som använder sig av flera olika grafikgränssnitt har redaktionen utvärderat varje av dessa och sedan valt det som ger konsekvent bäst prestanda. För mer information om vilket gränssnitt som används till respektive spel så hänvisar vi till de individuella speltesterna.