Permalänk

Använder ni HDR?

Ville bara höra lite vad folk tycker om HDR. När jag satte igång den i början blev jag alldeles chockad över hur ljust allt var, men efter ett tag slutade jag tänka på det. Till viss del blev många saker tydligare, men jag blev också lite orolig om det skadar ögonen på något vis. Hur ska jag tänka? Och vad är er erfarenhet med det?

Permalänk
Medlem

@ABlindMoose Vilken skärm har du?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Enbart använt HDR i två spel. Horizon zero dawn och Days Gone. Har QD-OLED med HDR1000 så det såg sjukt bra ut (mycket bättre än utan HDR). Men annars nej.

Har planer att köra Cyberpunk med HDR nu när DLC kommer. (hade inte HDR när jag spelade förra gången).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Vilken skärm har du?

Jag använder Acer 27" Nitro XV272UKV QHD IPS 170 Hz.

Permalänk
Medlem

Samsung Odyssey g5 här, kör alltid HDR där det är möjligt och nu när man vant sig vill man helst inte vara utan.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Enbart använt HDR i två spel. Horizon zero dawn och Days Gone. Har QD-OLED med HDR1000 så det såg sjukt bra ut (mycket bättre än utan HDR). Men annars nej.

Har planer att köra Cyberpunk med HDR nu när DLC kommer. (hade inte HDR när jag spelade förra gången).

Låter faktiskt riktigt nice. Måste bli stark kontrast mellan svart och vitt med OLED och HDR kan jag tänka mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABlindMoose:

Jag använder Acer 27" Nitro XV272UKV QHD IPS 170 Hz.

Oavsett HDR eller inte så kanske du generellt sitter med för hög ljusstyrka på skärmen?

När jag spelar på kvällar när det är helt mörkt ute har jag 0% ljusstyrka på min skärm. Använder applikationen Monitorian som enklast installeras via Windows Store.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Till vad, är frågan? Eftersom detta delforum inkluderar TV.

Till TV kör jag nästan alltid HDR om möjligheten finns. Undviker om filmen/serien anses vara dåligt mastrad, eller (för serier då) om jag själv ogillar hur det ser ut. Star Trek Picard hade t ex HDR som bara var irriterande, saker blir för ljusa och bländande utan att något såg bättre ut.

Till datorn kör jag enbart HDR när jag spelar på TVn, och det är rätt sällan. Gillar inte att spela med kontroller, och kan inte sitta med tangentbord/mus på vettigt sätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Oavsett HDR eller inte så kanske du generellt sitter med för hög ljusstyrka på skärmen?

När jag spelar på kvällar när det är helt mörkt ute har jag 0% ljusstyrka på min skärm. Använder applikationen Monitorian som enklast installeras via Windows Store.

Stämmer bra det, jag brukar vanligtvis sitta med 100% ljusstyrka just för att jag inte orkar justera ljusstyrkan beroende på dagen. Har tidigare använt F.Lux för att åtminstone reducera blåljus och har ibland använt nattljus i Windows.

Men jag kan definitivt kika på Monitorian - Är det någonting som jag kanske bör använda i kombination med HDR?

Permalänk
Medlem

Oj 100% ljusstyrka är väldigt högt! Då gör ju HDR ingenting egentligen...

Jag kommer inte ihåg vad jag kör men jag tror det är runt 200 nits i SDR. 45-55% nånstans? Enligt rekommendation för min skärm.
Min gamla IPS låg på runt 30%.

Har alltid lampor av och fönstret är bara lite öppet med majoriteten blockat med persienner.

Edit: På TV har jag auto HDR dvs aktiveras HDR om appen och film/serie stödjer.
Spelar inte via TVn så enbart video.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Till vad, är frågan? Eftersom detta delforum inkluderar TV.

Till TV kör jag nästan alltid HDR om möjligheten finns. Undviker om filmen/serien anses vara dåligt mastrad, eller (för serier då) om jag själv ogillar hur det ser ut. Star Trek Picard hade t ex HDR som bara var irriterande, saker blir för ljusa och bländande utan att något såg bättre ut.

Till datorn kör jag enbart HDR när jag spelar på TVn, och det är rätt sällan. Gillar inte att spela med kontroller, och kan inte sitta med tangentbord/mus på vettigt sätt.

Ja, egentligen tänkte jag för både och! Fick tanken igår när jag blev fullständigt bländad av av att sätta på HDR
Verkar i alla fall som de flesta använder HDR för att öka inlevelsen i filmer/spel och inte nödvändigtvis för att kunna se t.ex text bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ABlindMoose:

Ja, egentligen tänkte jag för både och! Fick tanken igår när jag blev fullständigt bländad av av att sätta på HDR
Verkar i alla fall som de flesta använder HDR för att öka inlevelsen i filmer/spel och inte nödvändigtvis för att kunna se t.ex text bättre.

Aha, nej, i Windows kör jag alltid utan HDR -- eller rättare sagt med Windows inställt så att det ser ut som SDR. (Funkar bara i Windows 11 tror jag, främst pga HDR som jag uppgraderade.)
Annars blir det galet ljust, och lär slita på skärmen i onödan också. Kör oftast datorskärmen på nära lägsta ljusstyrkan.

Annars måste man komma ihåg att slå på HDR innan man startar vissa spel för att det ska fungera. Vissa spel sköter det automatiskt dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oj 100% ljusstyrka är väldigt högt! Då gör ju HDR ingenting egentligen...

Jag kommer inte ihåg vad jag kör men jag tror det är runt 200 nits i SDR. 45-55% nånstans? Enligt rekommendation för min skärm.
Min gamla IPS låg på runt 30%.

Har alltid lampor av och fönstret är bara lite öppet med majoriteten blockat med persienner.

Oj det var värst. Kanske är bäst om jag tänker om lite angående ljusstyrka..
Vanligtvis försöker jag alltid ha naturligt ljus och annars lampor på eftersom jag hört att det ska vara bättre för ögonen.

Permalänk
Medlem

Ja, jag spelar i stort sett alltid med HDR på (iallafall om spel stödjer funktionen). Stör mig på att det fortfarande är ett manuellt förfarande att slå på HDR i spel genom att först slå på det i windows. (i 95% av fallen. Ett fåtal spel, som t.ex Destriny2, löser det automatiskt.)

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Aha, nej, i Windows kör jag alltid utan HDR -- eller rättare sagt med Windows inställt så att det ser ut som SDR. (Funkar bara i Windows 11 tror jag, främst pga HDR som jag uppgraderade.)
Annars blir det galet ljust, och lär slita på skärmen i onödan också. Kör oftast datorskärmen på nära lägsta ljusstyrkan.

Annars måste man komma ihåg att slå på HDR innan man startar vissa spel för att det ska fungera. Vissa spel sköter det automatiskt dock.

Sant, sliter nog ganska hårt på skärmen kan jag tänka mig. Har aldrig hört talas om spel som slår på HDR automatiskt men det uppskattas såklart eftersom jag aldrig skulle komma ihåg att slå igång den varenda gång

Permalänk
Bildexpert 📺

Acer Nitro XV272UKV är likt så många andra skärmar på den grundläggande nivån av VESA:s certifiering DisplayHDR400 (*) vilket konkret innebär att den orkar lysa minst 400 nits, hålla den nivån över en längre period och förstås hanterar HDR10 och HLG-formaten. Men det finns inget mer än så med skärmen som ger ett högre dynamisk omfång, utan hårdvaran är en vanlig IPS-panel utan avancerad belysning.

I praktiken på sådana skärmar blir HDR ofta samma sak som att dra just belysningen till max. Detta kan man testa själv genom att stänga av HDR i Windows och spelen, köra SDR som vanligt och sedan dra skärmens belysning till maxläge. Skillnaden är sällan drastisk. Möjligtvis att att HDR-varianten av ett välgjort spel kan upplevas lite mindre platt eftersom det faktiskt finns fler nyanssteg i HDR-informationen. Men annars ser det ofta rätt likadant ut.

IPS-panelens kontrastomfång, ofta ca 1000:1, gör att när bakgrundsbelysningen lyser som mest följer svartbotten med. Omfånget skiftar endast mot mer ljus. Svart blir gråare. Den lilla fördelen som finns med HDR på DisplayHDR 400-nivån är att de kan beskriva ett kontrastomfång som inte är matematiskt möjligt med SDR vilket kan ge en ökad nivå av gradering i bilden. HDR på sådana skärmar ger helt enkelt lite fler nyanser av grått i skuggtoner och högdagrar. Thats it.

HDR på en display som har det dynamiska omfånget, likt OLED eller en LCD med en FALD, är något helt annan nivå av HDR eftersom kontrastomfånget är så mycket större. Då är bilden inte alltid ljusare utan djupare där svart och skuggtoner stannar kvar på mörka nivåer – plus bättre nyanserade – och när det väl ska lysa starkt, då lyser det starkare. Då kan jämförelsen med att köra SDR på max ljusstyrka vara en tydlig fördel med HDR. Mycket beror förstås på spelen och andra inställningar.

(*) Ska också poängteras att det säljs många skärmar som ospecificerat "HDR400" vilka inte är certifierade av VESA och ofta har ännu sämre förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja, jag spelar i stort sett alltid med HDR på (iallafall om spel stödjer funktionen). Stör mig på att det fortfarande är ett manuellt förfarande att slå på HDR i spel genom att först slå på det i windows. (i 95% av fallen. Ett fåtal spel, som t.ex Destriny2, löser det automatiskt.)

Precis, det här var problemet som gjorde att jag gav upp. Var tvungen att slå på det i Windows, och då var det sen på även i Windows, vilket gjorde att man blev tvungen att slå av det.

Tror att det har kommit nån "auto HDR" i Windows 11 men jag har inte orkat undersöka det.

Även spännande feedback från @Laxpudding, förklarar känslan jag haft, att det mer bara känts som att HDR är nån som smackat belysningen på max. Tycker ofta spelen sett sämre ut i HDR.

Permalänk
Medlem

Kör "Auto HDR" i Windows 11 med min LG Oled 42". HDR kalibrerad efter specs.

SDR Content brightness har jag på 12%.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Precis, det här var problemet som gjorde att jag gav upp. Var tvungen att slå på det i Windows, och då var det sen på även i Windows, vilket gjorde att man blev tvungen att slå av det.

Tror att det har kommit nån "auto HDR" i Windows 11 men jag har inte orkat undersöka det.

Även spännande feedback från @Laxpudding, förklarar känslan jag haft, att det mer bara känts som att HDR är nån som smackat belysningen på max. Tycker ofta spelen sett sämre ut i HDR.

Om du inte har det dynamiska omfånget, till exempel för att din skärm är en vanlig LCD, så blir det ofta sämre, likt för ljusstarkt för det rum och den miljö man har. Man ser att svärtan blir lidande på skärmen eftersom svart är samma sak som en nyans av grått. Då kan det mycket väl vara bättre att bara köra SDR, anpassa ljusstyrkan efter rummet och både bättre upplevd svärta och en för ögat behagligare bild.

Helt annan sak med skärmteknik som ankrar svart på fysiskt svart och på i praktiken noll nits.

Vad gäller Windows (jag skjuter på 11:n tills vidare) kan man välja hur Windows och programmens gränssnitt vilka är byggda för SDR ska ankra sina nivåer inom HDR-omfånget. Så att vitt inte lyser med skärmens maximala 400 nits eller liknande, utan den nivå man vill ha för sitt rum. Default brukar vara fullt ös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tror att det har kommit nån "auto HDR" i Windows 11 men jag har inte orkat undersöka det.

AutoHDR i windows är (iallafall inte vad jag trodde) en funktion för att automatisk slå på/av HDR. AutoHDR är en funktion som automatiskt (om HDR är påslaget) konverterar SDR till HDR signal. Med väldigt varierande resultat. Slår av det 9ggr av 10.

Sen är tjusningen (för mig iallafall) med HDR färgdjupet och svärtan. Att man skall få 2000nits rakt i ansiktet varje gång man startar Doom Eternal (och bli totalt och fullkomligt bländad) t.ex är för mig mer obegripligt. Även om jag drar ner ljusstyrkan till 30-40% så blir det på tok för ljust i många sekvenser i spel. Hade önskat att det fungerat bättre att sätta ett "max-ljus" t.ex
Dock är detta främst problem på min spelskärm (Samsung G9 Neo) LCD med miniled. På mina LG Oled (som inte blir alls lika ljusstark) så är just det problemet klart mindre. Förstår inte önskemålet att bli bländad.

Permalänk
Bildexpert 📺

Flera spel har en inställning för hur ljust den ska dra nivåerna vilket är väldigt tacksamt om man sitter på en muskelskärm med mini-LED och liknande som faktiskt når över 1000 nits och orkar hålla den nivån över stora ytor. En OLED i samma sits måste fördela energin över ytan (ABL) och då slår de där extrema ljustopparna bara till i väldigt små ytor.