Krönika: Dagens spelkonsoler lockar inte som de gamla

Permalänk
Medlem

"Men jag saknar ändå hur en svag eller helt frånvarande internetuppkoppling tvingade oss att träffas i det verkliga livet och spela split-screen.

Jag saknar när spel var exklusiva på riktigt. En gång i tiden var det coolt att äga en Xbox för den – och bara den – hade Halo. Det var också coolt att äga en Playstation för den hade Uncharted."

Jag instämmer fullständigt och saknar den tiden då man bytte spel mellan varandra under 90-talet och ville man spela multiplayer var det bara att gå över till klasskamraten och koppla in en handkontroll.

Är ju meningslöst med konsol för spelen för de kommer ju ändå till PC förr eller senare. Hela poängen med att skaffa en konsol är ju exklusiviteterna. På sista tiden har jag blivit mer intresserad av äldre spel och konsoler än av nya.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Artikelförfattaren föredrar PC?

Det är ett bra val! Ett utmärkt val till och med! Men det betyder inte att andra alternativ också är bra. Man kan vända på det där resonemanget; En stor majoritet PC-spel kommer också till konsol. Betyder det att PC är överflödigt?

Jag förstår inte det här snobbiga attityden om att vilja ha äkta exklusiva titlar. På vilket sätt är days gone och the last of us sämre playstationspel av att de även finns på pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Från någon som nyligen gått från konsol till pc. Det är inte så fantastiskt som många vill få det till.

På konsol är det väldigt väldigt sällan det krånglar. Man startar spelet och sen rullar det på.

PC? Alltid något som krånglar. Det är drivrutiner, det är krascher om vartannat pga olika saker. Windows i sig är bedrövligt och är det inte det ena, så är det något annat.

Visst det är trevligt när PCn rullar på smärtfritt i ett spel kontra konsol. Men det är fan mycket svordomar på en vecka för att gå igenom krångel innan man äntligen kan spela.

Undrar varför det släpps patchar då också på konsoll, kan ju inte vara för att det fungerar så bra? Har inte haft större några problem som jag kan minnas med PC på väldigt länge, men å andra sidan brukar jag vänta ett tag tills det kommer, patchar. Väldigt få spel idag, vare sig på konsoll eller riktig spelmaskin kommer färdiga.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Från någon som nyligen gått från konsol till pc. Det är inte så fantastiskt som många vill få det till.

På konsol är det väldigt väldigt sällan det krånglar. Man startar spelet och sen rullar det på.

PC? Alltid något som krånglar. Det är drivrutiner, det är krascher om vartannat pga olika saker. Windows i sig är bedrövligt och är det inte det ena, så är det något annat.

Visst det är trevligt när PCn rullar på smärtfritt i ett spel kontra konsol. Men det är fan mycket svordomar på en vecka för att gå igenom krångel innan man äntligen kan spela.

Upplever väldigt sällan problem med spel på PC. Kan faktiskt inte komma på sist något ballade ur såvida det inte varit ett väldigt buggigt spel i sig.

Permalänk
Medlem

"Playstation 5 och Xbox Series X är båda jättekul att spela på, men utöver fler polygoner och högre upplösning, vilket mervärde har dem som de förra konsolerna saknade? Vad har dem som en PC saknar? Möjligheten att spela exklusiva spel? Sorry, men jag tänker inte sälja min njure för en Playstation 5 Pro bara för att spela God of War: Ragnarök. Särskilt när det ska släppas på Steam."

Håller helt med och är på samma linje här.
Jag köpte både Xbox Series X och Playstation 5 när de släpptes. På PS5 körde jag genom ps4 spel jag missat och två år efter release kände jag, varför ska jag ha kvar den? Jag sålde min ps5 för samma peng jag köpte den för. Xbox series X finns kvar bara för att jag inte tror jag kommer få sålt den, och att min fru spelar ibland på den.

Men dagens högpresterande konsoler är PC:s i mina ögon. När samma spel dyker upp på dator och kan spelas i mycket högre upplösning och framerate så är valet självklart att jag vill lira på bästa möjliga sätt. Det kanske inte blir att köra dessa spel dag 1 men tillslut finns de i bra skick att lira.

När jag dessutom har samma tv som är kopplad till konsolen som PC:n och jag lirar med handkontroller då känns det ju som att jag bara byter tv kanal. Upplevelsen blir som densamma. Bara Nintendo som ger mig det där unika just nu från spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Upplever väldigt sällan problem med spel på PC. Kan faktiskt inte komma på sist något ballade ur såvida det inte varit ett väldigt buggigt spel i sig.

Håller med. Väldigt sällan något går på tok och är det ett tråkigt eller ett buggit spel man köpt så gör man en refund på det.

Men jag ser nog att vi PC älskare är mer van vid själva systemet vi äger och konfigurerar datorn till att prestera så bra som möjligt.
Jag förstår om N00bs svär över att det poppar upp en massa rutor direkt windows startar om de inte vet hur man avaktiverar sådant osv. Jag kollade in en kompis när han startade sin dator och hade typ 20 program igång samtidigt när windows tillslut laddat klart.

Permalänk
Medlem

För mig har konsoler bara blivigt trötta tråkiga lådor som en blek kopia av en speldator, inget unikt. Förutom Nintendo dom kan fortfarande köra sitt eget race.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Undrar varför det släpps patchar då också på konsoll, kan ju inte vara för att det fungerar så bra? Har inte haft större några problem som jag kan minnas med PC på väldigt länge, men å andra sidan brukar jag vänta ett tag tills det kommer, patchar. Väldigt få spel idag, vare sig på konsoll eller riktig spelmaskin kommer färdiga.

Kom igen nu. Det är skillnad på patchar och patchar. Det vet du med, vilket dåligt argument.

Här en tidigare sammanfattning av min upplevelse.

#20339194

Lägg där till på senare att mitt 7900 xtx även börjat strula med ”drivers out of date” problem som verkar drabba många.

Allt det och inget av det har jag aldrig upplevt i en konsol. Aldrig. Har aldrig varit med om att en uppdatering till konsol strulat. Dom krascher i spel jag upplevt med konsol under 15 år går att räkna på en hand tror jag. Dom krascher jag upplevt under 6 mån med PC är betydligt fler.

Som sagt, det är trevligt när det väl funkar på PC. Men problemen det kommer med i jämförelse med konsol är många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Kom igen nu. Det är skillnad på patchar och patchar. Det vet du med, vilket dåligt argument.

Här en tidigare sammanfattning av min upplevelse.

#20339194

Lägg där till på senare att mitt 7900 xtx även börjat strula med ”drivers out of date” problem som verkar drabba många.

Allt det och inget av det har jag aldrig upplevt i en konsol. Aldrig. Har aldrig varit med om att en uppdatering till konsol strulat. Dom krascher i spel jag upplevt med konsol under 15 år går att räkna på en hand tror jag. Dom krascher jag upplevt under 6 mån med PC är betydligt fler.

Som sagt, det är trevligt när det väl funkar på PC. Men problemen det kommer med i jämförelse med konsol är många.

Ärligt talat så känns det som otur eller skit bakom spakarna eller en kombination av båda.
Man läser ofta om folk med diverse problem. Det kan vara unika saker dom försöker göra som frånfaller standard jaf vet inte.
Använder dator mestadels till all form av spelande.
Allt från high end spel till simplare indie / retro, emulatorer och Virtual reality.
Nemas problemas men då har jag också stor erfarenhet av många års användning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Kom igen nu. Det är skillnad på patchar och patchar. Det vet du med, vilket dåligt argument.

Här en tidigare sammanfattning av min upplevelse.

#20339194

Lägg där till på senare att mitt 7900 xtx även börjat strula med ”drivers out of date” problem som verkar drabba många.

Allt det och inget av det har jag aldrig upplevt i en konsol. Aldrig. Har aldrig varit med om att en uppdatering till konsol strulat. Dom krascher i spel jag upplevt med konsol under 15 år går att räkna på en hand tror jag. Dom krascher jag upplevt under 6 mån med PC är betydligt fler.

Som sagt, det är trevligt när det väl funkar på PC. Men problemen det kommer med i jämförelse med konsol är många.

Observera att din erfarenhet hör till det onormala, spel på PC har nog aldrig varit smidigare än nu. Trist dock med problemen som uppstått för dig. Har du inte startat en hjälp/feldökningstråd skulle jag rekommendera det, forumets medlemmar är för det mesta väldigt hjälpsamma.

Inget fel i om du föredrar att spela på konsol förstås, förvånad själv hur mycket bättre AMDs konsol GPUer fungerar jämfört med diskreta korten till PC. Eller hur bra det fungerar på Steam Deck för den delen.
Mycket problem med spel på konsol också, krascher och dålig optimering och buggar finns även där.

Viktigast i mitt tycke är att du har en lösning för spelande du trivs med men ge inte upp med datorn tycker jag. Men finns risk för en hel del felsökning, någon komponent som inte fungerar. Men du bör få bra hjälp i forumet iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

SEGA var ju till och med mer "innovativa" än Nintendo när det kommer till hårdvara, sen blev det ju inte superbra alla gånger.
Den närmaste framtiden tror jag konsoler kommer vara subventionerade linux custom PC, som nu ungefär, med Nintendo som bubblare som kan göra lite vadsomhelst.
På lite längre sikt blir konsolspel en prenumerations tjänst över internet.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

SEGA var ju till och med mer "innovativa" än Nintendo när det kommer till hårdvara, sen blev det ju inte superbra alla gånger.
Den närmaste framtiden tror jag konsoler kommer vara subventionerade linux custom PC, som nu ungefär, med Nintendo som bubblare som kan göra lite vadsomhelst.
På lite längre sikt blir konsolspel en prenumerations tjänst över internet.

Jag hade aldrig en Dreamcast när det begav sig, den jag har köptes senare. När jag hade sparat ihop till en och de spel jag mest ville spela till den var den precis död. Minns vilken sjuk upplevelse det var när jag hyrde en från ena lokala videouthyraren och spelade Crazy Taxi och Sonic Adventure. Stort sug även efter Shenmue.

Den var lite före sin tid, PS2, GameCube och Xbox kom ju lite senare men att se vad den kunde få ur sig när PS1 hade riktigt daterad och wobblig 3D, Saturn tyvärr floppade (även om jag fortfarande tycker den på många vis är en fantastisk konsol, trots sina brister och Segas hantering utanför Japan). Och för att inte nämna den något dimmiga men annars rätt snygga grafik N64 kunde klämma ur sig. En otrolig upplevelse att se Dreamcast då.

Tråkigt eftermäle men tycker samtidigt att Sega slutade på topp. De är en överlag bra utgivare idag även om det är få av deras egna titlar som tilltalar mig idag. Hade älskat att se de göra en ny satsning på hårdvara även om det skulle vara en i princip Sega-badgad PC. Tänker lite på nyversionen av Atari VCS. Att ge sig in i konsolträsket känns lite sent och de har ju en gång ändå lämnat den.

Känns som SEGA som brand står sig bra fortfarande, även för yngre generationer som inte fick uppleva deras storhetstid. Sonic som brand verkar vara riktigt lönsamt med.

Sen hade jag älskat något liknande Pixel Remasterserien av Final Fantasy 1-6 men med Phantasy Star. Eller rena remakes. Eller nya spel i serien som inte är just online. Släng in Story of Thor på samma gång.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nä, dom lockar inte alls, jag är ingen konsolgamer ändå har jag haft PS2, Xbox (första), Wii, och PS3. Bortkastade pengar med tanke på det lilla jag använde dom. PS2 och Wii sålde jag dock, Xbox (chippad crystal edition) och PS3 har jag faktiskt kvar.
Nu känner jag inte alls för att skaffa en konsol överhuvudtaget.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Playstation 5 säljer RIKTIGT bra likaså Switch.
PC blir bara dyrare och dyrare för varje generation, samt många jag känner har tröttnat på felsökning oavsett hårdvara eller mjukvara. Att bara komma hem och "allt fungerar" är något som lockar allt mer för oss i medelåldern när tiden tryter mer och mer.
Det var sista uppgraderingen för mig i PC världen, nu får den gå tills den rasar (alternativt säljer jag den efter sommaren 😂).

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

Playstation 5 säljer RIKTIGT bra likaså Switch.
PC blir bara dyrare och dyrare för varje generation, samt många jag känner har tröttnat på felsökning oavsett hårdvara eller mjukvara. Att bara komma hem och "allt fungerar" är något som lockar allt mer för oss i medelåldern när tiden tryter mer och mer.
Det var sista uppgraderingen för mig i PC världen, nu får den gå tills den rasar (alternativt säljer jag den efter sommaren 😂).

Allting blir dyrare, inklusive konsoler. Upplever folk ärligt talat så mycket problem? De senaste 10 åren tycker jag att allt bara flyter på, hårdvaran varar dessutom längre nu och åldras inte särskilt snabbt. Tidigare kändes datorn gammal efter 2 år när nya delar kom ut som var 50% snabbare eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

Playstation 5 säljer RIKTIGT bra likaså Switch.
PC blir bara dyrare och dyrare för varje generation, samt många jag känner har tröttnat på felsökning oavsett hårdvara eller mjukvara. Att bara komma hem och "allt fungerar" är något som lockar allt mer för oss i medelåldern när tiden tryter mer och mer.
Det var sista uppgraderingen för mig i PC världen, nu får den gå tills den rasar (alternativt säljer jag den efter sommaren 😂).

Det ska också sägas att skillnaderna inte är så stora idag vad det gäller själva upplevelsen. Jag tänker på det varje gång digital foundry jämför PS5 och PC i 400% zoom och säger "image quality is much better on pc". Jag ser också en viss skillnad men tänker också: "Vilket trams, vem spelar i 400% zoom?". Grafiken i spelen noterar man första timman man spelar, sedan är all fokus på gameplay och level design.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte konsolerna utan utvecklarna inte är intresserade av att göra bra spel.
Spelen är precis lika dåliga som på PC eftersom fokus ligger numera på generera långsiktiga intäkter istället för spelupplevelse.
Ett spel som kostar 1 biljon kronor och tar 7 år att utveckla är inte roligare än Sonic Adventure som tog 10 månader att skapa för en bråkdel av kostnaden.

Permalänk
Medlem

Trodde för ett ögonblick att jag var i "Plats för lite gubbgnäll"-tråden.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Det ska också sägas att skillnaderna inte är så stora idag vad det gäller själva upplevelsen. Jag tänker på det varje gång digital foundry jämför PS5 och PC i 400% zoom och säger "image quality is much better on pc". Jag ser också en viss skillnad men tänker också: "Vilket trams, vem spelar i 400% zoom?". Grafiken i spelen noterar man första timman man spelar, sedan är all fokus på gameplay och level design.

Också något jag funderat på och irriterat mig på, rent krasst är det som att sitta 5 cm från skärmen? Jag överdriver nu självklart, men att behöva köra bild-för-bild, pausa, zooma in 400 % och säga "titta så bra upplevelse du får om du har en PC för 20 000 kr mot en konsol för 6000-7000 kr" rimmar illa 😅 Bara mitt chassi Jonsbo D30 + SFX-L nätagg gick på 4500 kr (om jag minns rätt, förnekar hur mycket jag spenderat på burken). Har också testat att köra konsoler till en monitor men då tappar man HDR och kvalité, särskilt mot min OLED.
Givetvis går det uppgradera grafikkortet efter säg 2-3 generationer, men jag har alltid sålt mina konsoler i samband med nya har kommit genom åren så själva uppgraderingen i sig har varit relativt billig.

Jag gillar min PC för det den kan göra med sina muskler men jag föredrar att köra SP spel på PS5, klara ut dom, sedan sälja vidare till nästa person. Om jag nu självklart inte vill ha kvar dom i samlingen Blev längre svar än vad jag trodde, jag ber om ursäkt för wall of text

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

PC? Alltid något som krånglar. Det är drivrutiner, det är krascher om vartannat pga olika saker. Windows i sig är bedrövligt och är det inte det ena, så är det något annat.

Jasså? Inget jag upplevt på väldigt, väldigt länge.
Gäller det kanske äldre titlar? Då kan det ibland krävas lite pill för att få saker att funka som det ska på ett modernt system.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ärligt talat så känns det som otur eller skit bakom spakarna eller en kombination av båda.
Man läser ofta om folk med diverse problem. Det kan vara unika saker dom försöker göra som frånfaller standard jaf vet inte.
Använder dator mestadels till all form av spelande.
Allt från high end spel till simplare indie / retro, emulatorer och Virtual reality.
Nemas problemas men då har jag också stor erfarenhet av många års användning.

Jag byggde min första dator i slutet av 90-talet. Använt datorer sedan dom i princip kom till Sverige då min far hade en datorbutik. Övergav Windows i början av 2000 för Apple. Använt Windows, Ubuntu och OSX flitigt under alla år. Windows på jobbet mest då.

Ja, det kanske är skit bakom spakarna men erfarenheten finns där vågar jag påstå.

Det är konstigt också att det är aldrig någon som har problem med sin dator, men likväl är det fullt när man söker på google efter sina problem och t om sweclockers dyker upp i resultaten.

Jag köper inte det här pcmasterrace attityden om att PC är sååå mycket bättre än konsol. Stabiliteten och enkelheten en konsol erbjuder kan inte en PC mäta sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Jag byggde min första dator i slutet av 90-talet. Använt datorer sedan dom i princip kom till Sverige då min far hade en datorbutik. Övergav Windows i början av 2000 för Apple. Använt Windows, Ubuntu och OSX flitigt under alla år. Windows på jobbet mest då.

Ja, det kanske är skit bakom spakarna men erfarenheten finns där vågar jag påstå.

Det är konstigt också att det är aldrig någon som har problem med sin dator, men likväl är det fullt när man söker på google efter sina problem och t om sweclockers dyker upp i resultaten.

Jag köper inte det här pcmasterrace attityden om att PC är sååå mycket bättre än konsol. Stabiliteten och enkelheten en konsol erbjuder kan inte en PC mäta sig med.

Du behöver inte köpa det men tänk på att det bara är folk med problem som hörs. Vi som är nöjda kanske bemödar oss att hjälpa dom som har problem.
Konsoler erbjuder enkelhet ja men absomuy inte nån böttre upplevelse imo. Jag äger även konsoler men senaste 2 generationerna har dom mest dammat förutom Nintedo.

Det är samma med bilar eller vad som helst, folk klagar och har problem med allt mer eller mindre 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Handlar det inte mer om en tekniktrötthet? På 80- och 90-talet kom det hela tiden nya saker som upphetsade, nu är det egentligen bara förbättringar av redan existerade teknik, inga nyheter egentligen. Bara nya upphottade versioner av tidigare produkter, det kommer inget som höjer ögonbrynen längre. Sakerna som ska få oss intresserade, de där som faktiskt får oss lite upphetsade igen, lyser med sin frånvaro. Nya konsoler är lite mer kraftfulla än föregående men tekniken under är egentligen densamma samtidigt som många förväntar sig något banbrytande som det var förr, när allt faktiskt var nytt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Alphahanne:

Handlar det inte mer om en tekniktrötthet? På 80- och 90-talet kom det hela tiden nya saker som upphetsade, nu är det egentligen bara förbättringar av redan existerade teknik, inga nyheter egentligen. Bara nya upphottade versioner av tidigare produkter, det kommer inget som höjer ögonbrynen längre. Sakerna som ska få oss intresserade, de där som faktiskt får oss lite upphetsade igen, lyser med sin frånvaro. Nya konsoler är lite mer kraftfulla än föregående men tekniken under är egentligen densamma samtidigt som många förväntar sig något banbrytande som det var förr, när allt faktiskt var nytt.

Ja, möjligtvis att det handlar om det. Samtidigt blir man ju lite hoppfull när nya grejer är på ingång, oavsett om det handlar om spelkonsoler, datorhårdvara eller annan teknik. Man kanske får lära sig att dämpa förväntningarna?

Permalänk
Medlem

”Här är nästa generationens konsol! Den är 50% större och fulare, men nu kan du köra samma spel som tidigare fast i 50% högre upplösning.”

Så verkar det gå till nuförtiden. Håller med Richard Ledbetter att Series S känns mer som en ”riktig” konsol än övriga denna generation. Förutom den intetsägande, kantiga designen då.

Hoppas på att frame gen och AI-uppskalning kan ge oss mindre, smidigare lådor som ändå kan leverera riktigt fina spel. Har inte förstått hypen kring ray-tracing ännu, på de jämförelser som kom när det var nytt så såg ofta den äldre, traditionella tekniken bättre ut.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

”Här är nästa generationens konsol! Den är 50% större och fulare, men nu kan du köra samma spel som tidigare fast i 50% högre upplösning.”

Så verkar det gå till nuförtiden. Håller med Richard Ledbetter att Series S känns mer som en ”riktig” konsol än övriga denna generation. Förutom den intetsägande, kantiga designen då.

Hoppas på att frame gen och AI-uppskalning kan ge oss mindre, smidigare lådor som ändå kan leverera riktigt fina spel. Har inte förstått hypen kring ray-tracing ännu, på de jämförelser som kom när det var nytt så såg ofta den äldre, traditionella tekniken bättre ut.

Antar att möjligheterna som dev-läget initialt på Series S men även X blivit mer begränsat, har något svagt minne av det, men just att man mer eller mindre officiellt hade en rätt öppen konsol att göra lite som man vill utan att chippa/softmodda utan officiellt gjorde ju just Series S till sitt pris väldigt populärt. Hade själv aldrig riktigt tid att följa vad folk gjort men tänker mig att någon förmodligen kunnat få igång OS emulering på den om möjligt. Stort intresse för just emulatorer förstås men säkert många andra användningsområden.

Har också gillat just Richards fascination för Series S. Har följt deras DF weekly lite dåligt på senare tid, som icke Patreon medlem är det de tar upp väldigt gammalt när det släpps på YT och beror lite på vilka som är med om jag är intresserad att se. Richard och Alex är mina favoriter, och norrmannen, namnet föll ur huvudet, men han har andra åtaganden nu dessvärre, och dessbättre antar jag.

Nu kom jag av mig lite men i något weekly avsnitt för ett tag sedan tog Richard upp hur billigt men kunde plocka upp en Series S (neråt 100 pund om inte lägre). Och för priset och med en bra deal med Game Pass är det otroligt billigt spelande. Bättre om en skivläsare fanns med förstås men ändå mycket för pengarna.

Tänkte inte dra upp någon diskussion om just raytracing men finns många titlar där det bör vara märkbart, speciellt om man vet vad man ska titta efter. En del spel riktigt poppar. Nu har jag förvisso ett 4090 och då är det alltid på även om jag brukar göra lite av och på tester ibland för att se skillnaden.
Men det viktiga att tänka på är ju också att devsen blivit bra att fejka RT över åren vilket gör att man kan få bra resultat såvida man inte kollar noggrannare.

Sen har ju folk preferenser åt olika håll, så länge man är nöjd och trivs med upplevelsen man får så är allt ändå bra i mitt tycke.

Är själv förvisso i pro-RT hörnan idag men inte inledningsvis då RTX 2000 serien inte imponerade på just RT. En bra start förvisso men först med 3000 serien det började bli användbart i mer titlar, och prestandahoppet. Måste ju börja någonstans.
Har inget emot att folk inte fattat tycke för det ännu, förr eller senare klickar det ändå till tänker jag och man får den där första härliga upplevelsen där man på riktigt känner det.

Men nog pladdrat för min del.

Edit: Whoops, sorry för wall of text!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag har min CFW PS3a och det blir kanske den sista konsollen i det här hushållet.
Vi får se hur barnen tycker att den räcker till över tid. Spel finns det gott om att få tag på utöver de vi har på skiva.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Antar att möjligheterna som dev-läget initialt på Series S men även X blivit mer begränsat, har något svagt minne av det, men just att man mer eller mindre officiellt hade en rätt öppen konsol att göra lite som man vill utan att chippa/softmodda utan officiellt gjorde ju just Series S till sitt pris väldigt populärt. Hade själv aldrig riktigt tid att följa vad folk gjort men tänker mig att någon förmodligen kunnat få igång OS emulering på den om möjligt. Stort intresse för just emulatorer förstås men säkert många andra användningsområden.

Har också gillat just Richards fascination för Series S. Har följt deras DF weekly lite dåligt på senare tid, som icke Patreon medlem är det de tar upp väldigt gammalt när det släpps på YT och beror lite på vilka som är med om jag är intresserad att se. Richard och Alex är mina favoriter, och norrmannen, namnet föll ur huvudet, men han har andra åtaganden nu dessvärre, och dessbättre antar jag.

Nu kom jag av mig lite men i något weekly avsnitt för ett tag sedan tog Richard upp hur billigt men kunde plocka upp en Series S (neråt 100 pund om inte lägre). Och för priset och med en bra deal med Game Pass är det otroligt billigt spelande. Bättre om en skivläsare fanns med förstås men ändå mycket för pengarna.

Tänkte inte dra upp någon diskussion om just raytracing men finns många titlar där det bör vara märkbart, speciellt om man vet vad man ska titta efter. En del spel riktigt poppar. Nu har jag förvisso ett 4090 och då är det alltid på även om jag brukar göra lite av och på tester ibland för att se skillnaden.
Men det viktiga att tänka på är ju också att devsen blivit bra att fejka RT över åren vilket gör att man kan få bra resultat såvida man inte kollar noggrannare.

Sen har ju folk preferenser åt olika håll, så länge man är nöjd och trivs med upplevelsen man får så är allt ändå bra i mitt tycke.

Är själv förvisso i pro-RT hörnan idag men inte inledningsvis då RTX 2000 serien inte imponerade på just RT. En bra start förvisso men först med 3000 serien det började bli användbart i mer titlar, och prestandahoppet. Måste ju börja någonstans.
Har inget emot att folk inte fattat tycke för det ännu, förr eller senare klickar det ändå till tänker jag och man får den där första härliga upplevelsen där man på riktigt känner det.

Men nog pladdrat för min del.

Edit: Whoops, sorry för wall of text!

Ja, precis. Den var ju en riktigt schysst emulator-maskin ett tag. Vet inte hur mycket det finns kvar av den funktionaliteten i dagsläget. Men Microsoft var nog något på spåret när de utvecklade denna lilla maskin parallellt med Series X. Många har nog köpt S:en och hoppat på Game Pass.

Har inte stenkoll på tech-nyheterna längre så DF Direct funkar rätt bra att slå på i hörlurarna ibland. Alex är sjukt duktig på PC-gaming, man förstår knappt hälften när han förklarar diverse renderings-tekniker. John är nog min favorit. Delar hans intresse för retrospel (och retroteknik) samt hans åsikter när det kommer till bevarande av spel och vikten av att kunna äga sina spel.

Just det, ”Audi” från Norge Han har ju även fått anställning på Limited Run, han är lite lustig med sitt intresse för wrestling och Philips CD-i. Vet inte om han har någon särskild roll på LRG i att starta upp den nordiska filialen här i Sverige kanske?

Det är klart RT är en väldigt trevlig teknik och en fröjd för ögat. Men samtidigt oerhört krävande på all hårdvara utom Nvidias för tillfället och rent krasst inget som de flesta casual gamers ens hört talas om eller skulle lägga märke till. Hade varit trevligt om nästa generations konsoler fick dedikerad hårdvara för RT, helt klart, men inget som är supernödvändigt för egen del.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av Bael:

Har bara känt mig attraherad av NES & Philips CDi.

Blir fortfarande lite hård när jag tänker tillbaka på CD-I, men det måste vara matchlineversionen.

Permalänk
Medlem

Det finns personer som inte är lika inne i PC som konsol.

Det här med att Game Pass kom till PC och oftast som nu att många exklusiva Xbox titlar kommer till PC och folk säger att Xbox då är rena onödigt.

Det finns som jag sa "Personer som inte är like inne i PC som i konsol"

Och då vill jag nästan ställa samma fråga igen tycker ni PC fanboys att Xbox är onödig bara för att titlarna kommer till PC också?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil