Krönika: Dagens spelkonsoler lockar inte som de gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Blir fortfarande lite hård när jag tänker tillbaka på CD-I, men det måste vara matchlineversionen.

CDi 450 med mpeg modulen var det jag hade, min dotter har den i dag & spelar Hotel Mario på den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

CDi 450 med mpeg modulen var det jag hade, min dotter har den i dag & spelar Hotel Mario på den!

Då måste du bara se denna miniserie! Kanske det bästa sedan varuhuset. Jag skojar inte!

https://www.youtube.com/watch?v=hhZdWvnF3do

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hade varit trevligt om nästa generations konsoler fick dedikerad hårdvara för RT, helt klart, men inget som är supernödvändigt för egen del.

Nuvarande generations konsoler har redan dedikerad hårdvara för RT. Om än ej i samma grad som Nvidia (eller Intel).

Men uppbiffad RT (samt dedikerad hårdvara för ML) är ju iaf på G i Pro så det är givet var nästa generation siktar.

Men ursäkta, Series S är Skräp. Den sänker den lägsta-nivå spel designas efter. En stoppkloss helt enkelt (även om PC oxå kan vara en stoppkloss här). Livet hade varit enklare för utvecklare om PS5/Series X var lägsta-nivån, det kan vara rätt stor skillnad på att jobba mot 16GB istället för 10GB (i båda fallen: minus whatever antal GB som är ej åtkomligt för utvecklare).

Sen att MS ibland "ger" bort både S och X för att "ingen" köper dem är en annan femma. Knappast en önskad strategi även om det förstås är bra för de som gör att "ingen" inte ska tolkas bokstavligt.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Största anledningarna till att jag inte köper spelkonsol är:
- Går inte att spela utan Internet.
- Laddningstider.

Laddningstider var ett problem fram tills Ps5 och Xbox series X/S 2020. Om du inte har en gen4/5 nvme ssd i pcn är ssdn i konsolerna snabbare.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, det går inte att spela utan internet, för det går varken att få fatt i spelet eller logga in för att få starta det.

Laddningstider började med CD-skivor på Playstation 1 och har därefter bara blivit sämre.

Vågar snarare påstå att PS5 disk är snabbare än de flestas datorer 😅 många jag känner är kvar på gen 2-3 diskar.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Håller med krönikören EdinII. Dagens stationära spelkonsoler är enormt bra, men oerhört tråkiga. VR är också helt dött, men aldrig heller tagit praktiskt fart på marknaden.

Allt roligt händer på framför allt den handhållna sidan. Det är här dagens innovationer sker!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Handlar det inte mer om en tekniktrötthet? På 80- och 90-talet kom det hela tiden nya saker som upphetsade, nu är det egentligen bara förbättringar av redan existerade teknik, inga nyheter egentligen. Bara nya upphottade versioner av tidigare produkter, det kommer inget som höjer ögonbrynen längre. Sakerna som ska få oss intresserade, de där som faktiskt får oss lite upphetsade igen, lyser med sin frånvaro. Nya konsoler är lite mer kraftfulla än föregående men tekniken under är egentligen densamma samtidigt som många förväntar sig något banbrytande som det var förr, när allt faktiskt var nytt.

tror det handlar mer om diminishing returns. det gick fort i början, från NES till SNES sen n64 sen gamecube, ps3/x360 och sen ps4/xbone.

sen kräver spelen mer men visuellt är färbättrningen marginell, ps5 till ps5 pro kommer nog vara än mindre märkbar. och nu är priserna något så skyhöga också. betala ja vad kommer det bli 8000kr? för en 20% prestanda skjuts på konsolen du redan har... skippar nog.

därför det gått bättre (imho) för nintendo, deras konsol är svagare och billigare, men erbjuder något som high end gamerz inte har.

ungefär samma på PC space. för 20 år sedan kostade "nya datorn" ca 10k och spelare allt senaste på ultra varje år..

nu så är ju även datordelar som har 5-6 år på nacken finfint till spela moderna spel (spoeciellt indies) man får sätta kraven därefter bara.
medium high 1080p helt ok för vanliga spelare.

svårt att motivera att blåsa 15-20k på devlis upgraddering high 1440p eller 40k på en helt ny som klarar ultra 4k?
tror det är få som finner värdet i det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Jag saknar när det kom nya "AAA" spel ofta. Gaming var som bäst mitten av 2000 skulle jag säga. Kom nya spännande titlar hela tiden. Nu tar det 15 år för Rockstar att släppa en uppföljare. WTF hände? GTA 3, VC och SA kom på stöten. Fantastiska spel.

Permalänk
Medlem

Älskar dagens konsoler!

Ett billigt och yteffektivt sätt att avnjuta dagens lir i otrolig komfort.

Permalänk

Hur Sony som både äger Playstation och egna filmbolag tänker när dom inte släpper VR filmer på sin egen platform är för mig en gåta. De hade haft kontroll på all hårdvara och dom har dessutom redan en butik man kunde köpt dom i. Mycket märkligt tycker jag.

Har du redan ett PS5 och PSVR2 så hade steget till att köpa en film inte varit stort. Lustigt sätt att missa målet.

Permalänk
Medlem

Köpte min PS5:a för lite över ett år sedan och den har mest samlat damm. Finns inte så många lockande exclusives som jag hade hoppats på. Har mest blivit PC-spelande för min del men är taggad på Stellar Blade som släpps om drygt en vecka.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tror skribenten helt enkelt börjat bli lite gammal, finns gott om bra exklusiva i alla fall till de riktiga konsolerna...Switch och Playstation.
Sen är konsolen en dröm att äga. Alla spel bara funkar, du kan börja spela från kallstart på sekunder och aldrig en drivrutin som strular eller nått. Lätt även för de som inte är spelvana.
Näe, om något så är det den s.k. Gaming PC för 20lök som får stå och damma då det helt saknas skäl att använda den. De få indies som är bra (exklusiva icke indies existerar knappt) kommer ändå till konsol när de är färdiga.
Köper inte grisen i säcken eller Early Acess. Betalar inte för en sämre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Näe, om något så är det den s.k. Gaming PC för 20lök som får stå och damma då det helt saknas skäl att använda den. De få indies som är bra (exklusiva icke indies existerar knappt) kommer ändå till konsol när de är färdiga.

Samtliga spel är bättre på dator. Nästan alla spel skall spelas med mus och tangentbord. Missförstå mig inte, jag äger många konsoler, men så fort det finns en PC version är det ett självklart val för mig. Till switch ska man ju använda pro controller och de spelen till switch funkar utmärkt med pro controller, men annars är det mus och tangentbord som gäller!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Håller med skribenten..wow faktor med PS1...Ps2 och PS3...sen dess...jättebra men inte revolution...

Kör fortfarande PS4 i biosalongen som uppdaterats 5 ggr sedan 2001 där PS4 uppdaterats till PS4 pro samtidigt som ljud och bild gått från 5.1 till 11.2 ljudkanaler med Atmos och bild från 576p till 4K.

PS5 har inte lockat alls...även om den säkert är bra. Vi tittade på PS5 men fånigt att överbetala under pandemin så vi sa "skip it" vi sk-ter i konsolerna hemma istället så sen dess har vi inte ens tänkt tanken om att vi måste uppgradera som vi gjort med övrig utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tror skribenten helt enkelt börjat bli lite gammal, finns gott om bra exklusiva i alla fall till de riktiga konsolerna...Switch och Playstation.
Sen är konsolen en dröm att äga. Alla spel bara funkar, du kan börja spela från kallstart på sekunder och aldrig en drivrutin som strular eller nått. Lätt även för de som inte är spelvana.
Näe, om något så är det den s.k. Gaming PC för 20lök som får stå och damma då det helt saknas skäl att använda den. De få indies som är bra (exklusiva icke indies existerar knappt) kommer ändå till konsol när de är färdiga.
Köper inte grisen i säcken eller Early Acess. Betalar inte för en sämre spelupplevelse.

Vi kanske lever i olika världar men en vass PC kostar +40K kronor idag och den brukar inte samla damm hos dem som köper en sån.

Kan verkligen rekommendera att köra MS Flight Sim med 4080 Super/4090 kort och mods på en 4K-skärm...väldigt naturtroget om man vill testa att flyga från Arlanda till Gardemoen..eller någon annanstans. Vi gamla kanske tycker det är kul även om någon +20 blir uttråkad för det händer för lite...

Permalänk

Det var bättre tider när PS3 och XBOX 360 lanserades.

Bästa konsolerna i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaDental:

Det var bättre tider när PS3 och XBOX 360 lanserades.

Bästa konsolerna i min mening.

Har funderat lite under natten sedan något inlägg här jag läst under dagen/kvällen men också ditt inlägg nu. Min sömn är lite knepig på senare tid så är vaken på lite udda tider. Men nu var det mitt fel då jag missade väldigt tydliga tecken från kroppen att jag _måste_ sova. Oviktigt i sammanhanget dock.

Upp till just PS3/Xbox 360 var dålig prestanda men också bristande funktionalitet lättare att acceptera kan jag uppleva. Arkitekturen var ofta så olik att det var lättare att acceptera. Portar till PC förekom men tog ofta mycket tid men i regel alltid med ett bättre resultat.

Med PS4/Xbox One och framåt har arkitekturen mer varit en gammal slö PC med features man försöker sälja som redan funnits i datorvärlden länge. Det enda direkt nya är något vi nog bara sett på Steam Deck ännu, att bara kunna låta ett spel vila istället för att stänga ner helt. Och där har Xbox Series kommit längst då man inte bara kan sätta igång standby läget och spelet är fortfarande igång och spelbart efteråt. Och där har Xbox Series i mitt tycke innoverat rejält där ett spel kan pausas och läggas vilande samtidigt som man startar ett annat spel och sedan snabbt igång med det gamla spelet.

Innovation jag vill se på PC.

Vet inte hur läsbart det är men ville skriva av mig lite när det ligger färskt i huvudet. Nu blir det att se om jag kan få någon enstaka timme sömn till bara.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Bacchus:

Älskar dagens konsoler!

Ett billigt och yteffektivt sätt att avnjuta dagens lir i otrolig komfort.

Jag håller med. Spelar på Xbox series S, kostade mig under 3000kr. GamePass 150kr i månaden tycker jag är överkomligt för alla bra spelen man får spela.

Permalänk
Medlem

Tyckte Playstation 4 var en besvikelse när det kom till själva hårdvaran och kanske till viss del utbudet. Konstant nya tröga uppdateringarn, tröga menyer, fläktarna lät fruktansvärt högt och överlag blev jag nästan bara mer PC människa efter PS4. Men så fanns där några spel som drog blickarna till sig rätt rejält.

PS5 är dock ett rätt stort lyfta i QOL på något vis. Nu är upplevelsen verkligen snabb rakt igenom samt knäpptyst, vilket gör att jag mer ofta använder konsolen. 30fps+ är också uppskattat, även om jag önskar att 60fps kunde bli normen istället för 30fps. Här är PC verkligen fortfarande en helt annan upplevelse då man faktiskt går bättre grafik med betydligt högre fps, självklart baserat på vad man spenderar. Men bara hur mycket bättre DLSS upplevs än horribla FSR.

Problemet för nya generationen är väl spelen. Känns som jag redan spelet igenom alla nya exklusiva spel på PS4 när de kom till PS5. Det är lite same same. Nya skins på samma koncept som kom för 10-15 år sedan och sedan repeteras om och om igen. Då och då släpps de där spelen som drar blickarna till sig och upplevs nya och spännande men än sålänge är ju PS4 generationen mer spännande i form av exklusiva titlar.

Det ska dock sägas att jag numera är en person som inte uppskattar spelande för spelandets skull, eller vad man ska säga. Jag kan ofta finna mig uttråkad när upplevelsen är densamma som något annat och kräver nånstans att det ska stå ut över det vanliga. Gamepass faller på att jag egentligen bara får massa spel jag inte känner mig sugen på att spela, då de ofta är en variant av det som redan varit.

Horizon: Forbidden West är ett spel som är bra exempel på detta. Välgjort, galet snyggt, intressanta idéer och egentligen det mesta rätt nånstans, men jag tycker det är halvkul som bäst. Känner igen spelet i grund och botten och dialoger, karaktärer och värld är rätt typiskt mediokra som open world ofta är. Det är nästan märkligt hur något så välgjort och genomtänkt kan upplevas som endast godkänt i ren glädje eller det inte lockar så mycket att återgå till spelet 🤔

God of War Ragnarök är God of War (2016) fast lite mer. Inte dåligt i sig, men också rätt bekant. Tog inga större risker.

Känns som det är dags för det där spelet som ändrar hur vi ser och tänker på spel. Känns som PS5 har allt för att det ska gå i alla fall. BG3 är väl enda spelet som riktigt lever upp till det och kanske AW2 till viss del.

Permalänk
Medlem

Gran Turismo 7 har inte släppts till PC än. GT7 kanske inte går att jämföra med spel som Richard Burns Rally eller iRacing men det är fortfarande roligt att spela.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Sen är konsolen en dröm att äga. Alla spel bara funkar, du kan börja spela från kallstart på sekunder och aldrig en drivrutin som strular eller nått. Lätt även för de som inte är spelvana.

Fast jag förstår krönikören. Detta är ju inget nytt som du räknar upp. Har ju alltid varit så. Tom. ännu mer så för 20 år sedan när inte alla konsolspel behövde enorma uppdateringar att ladda ner hela tiden.

Bra att saker fungerar, men ospännande. Dock inte dåligt (det är en annan sak).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Gran Turismo 7 har inte släppts till PC än. GT7 kanske inte går att jämföra med spel som Richard Burns Rally eller iRacing men det är fortfarande roligt att spela.

Lite förvånad att Sony inte pratat om GT7. Vore nog perfekt till PC men kanske svårportat eller något. Eller vill man hålla på spelet, prestige titel och mycket konkurrens på PC med liknande titlar.

Inget jag vågar satsa pengar på men med tanke hur oväntat bra lanseringen av Helldivers 2 gått så kanske GT8 släpps relativt samtidigt men också andra titlar.

Ett litet sidospår men finns en del kritik internt hos Sony och Squenix över försäljningen av FF7: Rebirth. Squenix är aldrig nöjda med försäljningen men exclusiviteten till PS5 verkar också varit ett problem. Men det är en story som verkar utvecklas med.

Uppdutt för nämnandet av underbara Richard Burns Rally. Galet underbart spel!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Lite förvånad att Sony inte pratat om GT7. Vore nog perfekt till PC men kanske svårportat eller något. Eller vill man hålla på spelet, prestige titel och mycket konkurrens på PC med liknande titlar.

Inget jag vågar satsa pengar på men med tanke hur oväntat bra lanseringen av Helldivers 2 gått så kanske GT8 släpps relativt samtidigt men också andra titlar.

Ett litet sidospår men finns en del kritik internt hos Sony och Squenix över försäljningen av FF7: Rebirth. Squenix är aldrig nöjda med försäljningen men exclusiviteten till PS5 verkar också varit ett problem. Men det är en story som verkar utvecklas med.

Uppdutt för nämnandet av underbara Richard Burns Rally. Galet underbart spel!

GT tror jag inte på PC. Det ör väl få titlar som säljer konsoler på det sättet. Få köper PS bara för God of War eller The last of us. Men det finns folk som bara köper PS för GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Tyckte Playstation 4 var en besvikelse när det kom till själva hårdvaran och kanske till viss del utbudet. Konstant nya tröga uppdateringarn, tröga menyer, fläktarna lät fruktansvärt högt och överlag blev jag nästan bara mer PC människa efter PS4. Men så fanns där några spel som drog blickarna till sig rätt rejält.

PS5 är dock ett rätt stort lyfta i QOL på något vis. Nu är upplevelsen verkligen snabb rakt igenom samt knäpptyst, vilket gör att jag mer ofta använder konsolen. 30fps+ är också uppskattat, även om jag önskar att 60fps kunde bli normen istället för 30fps. Här är PC verkligen fortfarande en helt annan upplevelse då man faktiskt går bättre grafik med betydligt högre fps, självklart baserat på vad man spenderar. Men bara hur mycket bättre DLSS upplevs än horribla FSR.

Problemet för nya generationen är väl spelen. Känns som jag redan spelet igenom alla nya exklusiva spel på PS4 när de kom till PS5. Det är lite same same. Nya skins på samma koncept som kom för 10-15 år sedan och sedan repeteras om och om igen. Då och då släpps de där spelen som drar blickarna till sig och upplevs nya och spännande men än sålänge är ju PS4 generationen mer spännande i form av exklusiva titlar.

Det ska dock sägas att jag numera är en person som inte uppskattar spelande för spelandets skull, eller vad man ska säga. Jag kan ofta finna mig uttråkad när upplevelsen är densamma som något annat och kräver nånstans att det ska stå ut över det vanliga. Gamepass faller på att jag egentligen bara får massa spel jag inte känner mig sugen på att spela, då de ofta är en variant av det som redan varit.

Horizon: Forbidden West är ett spel som är bra exempel på detta. Välgjort, galet snyggt, intressanta idéer och egentligen det mesta rätt nånstans, men jag tycker det är halvkul som bäst. Känner igen spelet i grund och botten och dialoger, karaktärer och värld är rätt typiskt mediokra som open world ofta är. Det är nästan märkligt hur något så välgjort och genomtänkt kan upplevas som endast godkänt i ren glädje eller det inte lockar så mycket att återgå till spelet 🤔

God of War Ragnarök är God of War (2016) fast lite mer. Inte dåligt i sig, men också rätt bekant. Tog inga större risker.

Känns som det är dags för det där spelet som ändrar hur vi ser och tänker på spel. Känns som PS5 har allt för att det ska gå i alla fall. BG3 är väl enda spelet som riktigt lever upp till det och kanske AW2 till viss del.

Håller med. Endast Returnal, Alan Wake 2, Ratchet and clank rift apart och Cyberpunk 2.0 + dlc har känts ”next gen” av de spelen jag spelat på PS5.

Samtidigt har det kommit så många bra spel som tekniskt inte är ”next gen” men ändå har varit bra. Elden Ring framför allt. Och Elden Ring är mer än Dark Souls 4.

Sedan blir omdömet ganska annorlunda om man har PS5 som primär spelmaskin eller som ett komplement till PC.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag förstår Edin. På NES o SNES tiden var exklusiviteter standard.
Castlevania på både NES o SNES fanns ju inte nån annanstans. Samma med SEGA maskinerna. Alex Kidd in Monster world var jättebra men endast på SEGA.

Idag finns det ett fåtal exklusiviteter.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag förstår Edin. På NES o SNES tiden var exklusiviteter standard.
Castlevania på både NES o SNES fanns ju inte nån annanstans. Samma med SEGA maskinerna. Alex Kidd in Monster world var jättebra men endast på SEGA.

Idag finns det ett fåtal exklusiviteter.

Många många spel på nes och snes fanns på arkad. I sträng bemärkelse var många av spelen inte exklusiva till Nintendo. Om vi ska hålla på den bokstavliga tolkningen av exklusivitet ska vi vara konsekventa.

Intressant att du nämner Castlevania. Första spelet fanns till Commodore/Amiga. Flera av de äldre spelen har funnits på många plattformar.