Snabbkoll: Använder du VPN-tjänster?

Permalänk
Snusfri

Ja.
Integrity ingår i mitt Bahnhof, får ut nästan fullfart ~900-930Mbit på min 1000/1000 lina.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser inget behov av VPN så nej.

Permalänk
Medlem

Kör integrity VPN ifrån Bahnhof. Har det uppsatt i routern så att alla enheter förutom den jag spelar på får automatiskt anonymitet på internet.

Har samma lika för gäst nätverket, dock utan exkludering där. Vem litar på sina gäster liksom? 🤨

Permalänk
Medlem

Privat: Nej
Jobb: 20 ggr om dagen kanske.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

yep... har VPN i routern där jag med jämna mellanrum hoppar mellan olika städer. Så hela mitt nät hemma är bakom VPN.
ska jag göra nå riktigt jävla suspekt så har jag en speciell virtuell maskin för det där jag sedan kopplar upp mig mot något suspekt land.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Mullvad!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Är nästan alltid uppkopplad till en vpn, men endast internt
Betalar icke för vpn alltså

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nej. Har dock använt VPN tidigare för att nå interna miljöer/resurser i IT-miljön på mitt arbete. VPN-tjänster för att nå innehåll som du inte borde nå tycker jag verkar helt ologiskt. Lite som addblocker. Om rättighetsinnehavaren inte äger rättigheten att visa innehållet där du befinner dig så är det ju bara ologiskt att låtsas som att du är någon annanstans. Om man däremot känner ett behov att vara mer anonym på internet så kan jag förstå att man använder en sådan tjänst.

Permalänk
Medlem

Ja. Det är ett måste där jag bor då stora delar av internet är blockerat.

Permalänk
Medlem

Privat - Ja, på familjens mobiler, datorer som ibland lämnar hemmet mm. Så man alltid är uppkopplat till hemmet och även tillgång till PiHole som DNS.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Ser personligen ingen nytta med VPN. Dom skumma saker jag höll på med långt innan VPN'er var vanligt håller jag på med fortfarande utan några konstigheter.

Jag testade väl någon för några år sedan men tyckte det var för mycket meck och dåliga hastigheter. Har väl såklart blivit bättre med åren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tigerhamster:

En parentes, men: själva definitionen av en server är att den tillhandahåller en tjänst till en (eller flera) klient(er). Vare sig det rör sig om en kommersiell tjänst eller ej.

En klient-dator kan agera skrivar-server åt en server-dator, som då blir klient till klient-datorn då den tillhandahåller tjänsten

Dold text

Hmm, ja? Jag ser inget i mitt inlägg som går emot det.
Men jag verkar se en annan definition av "tjänst" i VPN-tjänst än många andra. Jag läser ordet här som "kommersiell VPN-tjänst", snarare än i den mening t ex en webbserver tillhandahåller en tjänst. Så tänk Mullvad, Proton, NordVPN och inte Wireguard, OpenVPN, IPsec.

I den definitionen använder jag VPN (Wireguard) men ingen VPN-tjänst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Aldrig sett poängen med det privat, känns lite som att om man ska köpa streaming via argentina så kanman väl lika gärna besöka piratbukten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig sett poängen med det privat, känns lite som att om man ska köpa streaming via argentina så kanman väl lika gärna besöka piratbukten

Att komma åt sitt nätverk hemma när man är på annan ort kan vara en anledning att köra vpn privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att komma åt sitt nätverk hemma när man är på annan ort kan vara en anledning att köra vpn privat.

Jag menade alltså inte att köra vpn till sitt eget nätverk, det kan man göra men är en helt annan typ av överkurs

Jag menade Mullvad eller andra VPN-tjänster att besöka internet via för att ’dölja sin trafik för sin ISP’ eller dölja sitt ursprung, eller verka som man kommer från andra länder och sånt

Jag har inte haft det behovet i alla fall. Inte något av de alternativen ovan. Har inte en nas eller annat i mitt nätverk hemma faktiskt, men kanske blir någon gång

Permalänk
Medlem

Blir väldigt intetsägande och skev röstning då majoriteten använder vpn, kanske utan att veta om det men likväl, i jobbet.

Vore ju katastrofalt om omröstningen visar att majoriteten inte skulle använda vpn, men sållar man bort alla som kör det till/i jobbet är det helt plötsligt inte alls konstigt om det är en liten minoritet som använder vpn(privat).

Permalänk
Medlem

I jobbet: Ja
Privat: Ja (både egen och Mullvad)

Permalänk
Medlem

Tycker det kanske är intressant om man använder VPN privat eller ej, att blanda in jobb-VPN gör ju att man inte får ut typ någonting av frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade alltså inte att köra vpn till sitt eget nätverk, det kan man göra men är en helt annan typ av överkurs

Jag menade Mullvad eller andra VPN-tjänster att besöka internet via för att ’dölja sin trafik för sin ISP’ eller dölja sitt ursprung, eller verka som man kommer från andra länder och sånt

Jag har inte haft det behovet i alla fall. Inte något av de alternativen ovan. Har inte en nas eller annat i mitt nätverk hemma faktiskt, men kanske blir någon gång

Jag personligen visar ju hellre upp min trafik för min ISP än får någon shady VPN provider hehe

Permalänk

"Edin Jusovic Krönika: Så småningom blir vi alla hackade" "Men hur blir jag tillräckligt säker? ... kanske skaffa sig en VPN."

Inte alls fear mongoring. Tänk på barnen!

Edin Jusovic, kan du rekomendera en bra pålitlig vpn leverantör? Är NordVPN bra?

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Agerar sweclockers honeypot åt europol? 😉

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Vpn är bra att ha, skyddar från obehöriga veta vem jag är. Snowden sa det bra:
"Saying that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about freedom of speech because you have nothing to say."

Permalänk
Medlem

På telefonen drar det lite väl mycket batteri så det får räcka med att stationära datorer hemma kör VPN för jämnan. Mest för principens skull. Prestandan blev dessutom riktigt bra i samband med att Wireguard protokollet implementerades i stort sett överallt.

Permalänk
Medlem

...denna omröstning sponsras av Anti-piratbyrån och EU-Parlamentet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petersv:

Vpn är bra att ha, skyddar från obehöriga veta vem jag är. Snowden sa det bra:
"Saying that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about freedom of speech because you have nothing to say."

Så länge som du har en pålitlig VPN-leverantör så, eftersom de kan avlyssna all din (icke-krypterade) trafik hur enkelt som helst.
Jag litar mer på Bahnhof än de flesta VPN-leverantörerna, så för egen del känns det i regel tryggast utan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har ibland på resor, men har slutat använda i vardagen på min huvuddator.

Ett tag fulstreamade jag Netflix (dvs, jag hade svenskt abb men ville se på amerikanska serier), men det funkade ganska dåligt och jag led av samvetskval.

Ok, det sista var lögn, men jag ser marginell skillnad på att fixa till sig streamar från en annan region än den man betalat för och på att rakt upp och ner pirata det man vill se.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ja, jobb och privat.

Visa signatur

MB Gigabyte Z690 UD DDR4 CPU Intel i5 12600K @ 4.90GHz GPU RTX 3060 RAM Corsair 16 GB DDR4 3200Mhz SSD WD_BLACK SN770 1TB / Samsung 860 QVO 1TB PSU Seasonic 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade alltså inte att köra vpn till sitt eget nätverk, det kan man göra men är en helt annan typ av överkurs

Jag menade Mullvad eller andra VPN-tjänster att besöka internet via för att ’dölja sin trafik för sin ISP’ eller dölja sitt ursprung, eller verka som man kommer från andra länder och sånt

Jag har inte haft det behovet i alla fall. Inte något av de alternativen ovan. Har inte en nas eller annat i mitt nätverk hemma faktiskt, men kanske blir någon gång

Inte bara tills ens egna nätverk.

Är man utomlands och vill se på någon legal svensk streamingtjänst som bara tillåter svenska klienter så är det klart bättre med en egen VPN-server än någon kommersiell lösning, Sannolikheten att ens egna ip kommer att blockeras är lika med noll.

Permalänk
Medlem

Nej! Jag lindar i huvudet alminum folie stället, så inte kan avslyssna mina tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

I så fall använder du väl VPN-tjänster och bör klicka ja?

Att använda VPN via sin egna eller företagets VPN-server är väl inte likställt med att använda VPN-tjänster som OVPN, Mullvad, NordVPN etc.