PCVR: Hur mycket bättre bild med bättre dator?

Permalänk
Medlem

PCVR: Hur mycket bättre bild med bättre dator?

Hej. Börjat köra sim racing och körde då lite med mitt Pico 4 (vet att pcvr är att föredra).
Gillar vr känslan men tycker helt enkelt bilden är för dålig. Dock nyfiken på hur pass stor skillnad det hade gjort om jag bytat upp mig från mitt 3070 till låt säga ett 3090?
Är det bara att fpsen blir jämnare eller blir även bilden bättre? Möjligtvis en dum fråga men frågar man inte får man inte veta ?

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att du kan öka upplösningen eller annat som gör bildkvaliteten bättre men ändå behålla samma fps som med ditt 3070

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Hej. Börjat köra sim racing och körde då lite med mitt Pico 4 (vet att pcvr är att föredra).
Gillar vr känslan men tycker helt enkelt bilden är för dålig. Dock nyfiken på hur pass stor skillnad det hade gjort om jag bytat upp mig från mitt 3070 till låt säga ett 3090?
Är det bara att fpsen blir jämnare eller blir även bilden bättre? Möjligtvis en dum fråga men frågar man inte får man inte veta ?

Du kan köra mer upsampling vilket gör grafiken skarpare och du kan se bromspunkter längre fram lite lättare. Sen finns det ju en gräns där det slutar göra skillnad men på min rift S ger 200 % ofta bra utväxling när jag hade råd med det. Jag kör bara rift S så jag brukar ha råd med en hel del. Sen har du för låg fps så dödar du inlevelsen rätt duktigt så högre och jämnare fps i sig ger också känslan av bättre bildkvalitet skulle jag säga.

Så testa lek med upsampling så kan du ju se vilken effekt det ger innan köp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kör du Pico 4 så kör du streaming från dator och då är det troligen bitraten på "video överföringen" som är för låg.
Mitt tips är att du köper Virtual desktop i pico storen och kör med det.
Det är viktigt att du har din router kabelansluten till datorn och att det är en Wifi6 el 6E och att Picon kähelst opplar upp sig ensam till routern på 5/6Gjz bandet.
Sen nör du anslutit till datorn så drar du upp bitrate i virtual desktop så myclet som det tillåter

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det beror också lite på vilket spel du kör. ACC kommer aldrig att se bra ut nästan oavsett vad du gör. Övriga simracetitlar ser helt okej ut och AMS2 ser fantastiskt ut.