Permalänk
Medlem

Val av Micro ATX till AMD bygge

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig i val av moderkort.

Sweclockers är ju så snälla och tipsar om MSI MAG B650 Tomahawk Wifi i deras bygge. Dock hade jag tänkt mig något lite billigare till ett mindre krävande bygge och funderar då på ett Micro ATX. Vad tror ni om det och har ni några tips på specifika modeller/varumärken som är stabila, prisvärda och framtidssäkra?

Tack på förhand!
/SalK

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalK:

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig i val av moderkort.

Sweclockers är ju så snälla och tipsar om MSI MAG B650 Tomahawk Wifi i deras bygge. Dock hade jag tänkt mig något lite billigare till ett mindre krävande bygge och funderar då på ett Micro ATX. Vad tror ni om det och har ni några tips på specifika modeller/varumärken som är stabila, prisvärda och framtidssäkra?

Tack på förhand!
/SalK

Asrock B650M-HDV/M.2 är väl det billigaste dugliga. Dyrare än det betalar man mest för extra för finesser.

Ny video på HUB där den testar nya budgetbrädor.
https://youtu.be/naX-DnKekCM
Spoiler alert: undvik de flesta av de nya 😅 (HDV/M.2 fortfarande budgetkung).

Edit: just mATX hittar jag inga B650E varianter. Så om du vill ha PCIE 5 på GPU spåret får det bli annan storlek.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Du får vad du betalar mer eller mindre, skulle dock hålla mig borta från alla moderkort med 6 lagers PCB då det verkar vara bäddat för problem.

Asus B650E-F är ett hyggligt "budget"-kort annars som också stödjer ECC om man nu så önskar, går i kampanj ibland för ~2500kr men dock ATX. Ser dock inte varför man skulle välja MSI-kortet över det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Du får vad du betalar mer eller mindre, skulle dock hålla mig borta från alla moderkort med 6 lagers PCB då det verkar vara bäddat för problem.

Asus B650E-F är ett hyggligt "budget"-kort annars som också stödjer ECC om man nu så önskar, går i kampanj ibland för ~2500kr men dock ATX. Ser dock inte varför man skulle välja MSI-kortet över det...

6 lagers PCB verkar svår googlat och jag vet inte vad det är. Hur kan jag avgöra om ett moderkort har det?

Ok tack för tipset om jag skulle vilja gå upp till den prisnivån och ATX ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Asrock B650M-HDV/M.2 är väl det billigaste dugliga. Dyrare än det betalar man mest för extra för finesser.
https://komponentkoll.se/bild/XQBCC.png
Ny video på HUB där den testar nya budgetbrädor.
https://youtu.be/naX-DnKekCM
Spoiler alert: undvik de flesta av de nya 😅 (HDV/M.2 fortfarande budgetkung).

Edit: just mATX hittar jag inga B650E varianter. Så om du vill ha PCIE 5 på GPU spåret får det bli annan storlek.

Stort tack för flera bra tips!

Näe "E" modellerna är inte intressanta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Wow, stort tack!

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju med i HUBs test, där det får 1411 poäng i Cinebench, mot de bästa korten på nästan 2200 poäng (så -36% prestanda med 7950X). Å andra sidan klarade det 146 W så med en 7800X3D kanske det duger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått syftet där, köper du en 7950X så lär du inte para ihop det med mer eller mindre de enklaste moderkortet du hittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju med i HUBs test, där det får 1411 poäng i Cinebench, mot de bästa korten på nästan 2200 poäng (så -36% prestanda med 7950X). Å andra sidan klarade det 146 W så med en 7800X3D kanske det duger.

Skrivet av diizzy:

Aldrig förstått syftet där, köper du en 7950X så lär du inte para ihop det med mer eller mindre de enklaste moderkortet du hittar.

Menar du även att det är ett bra köp om man köper en "svagare" processor än 7950X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju med i HUBs test, där det får 1411 poäng i Cinebench, mot de bästa korten på nästan 2200 poäng (så -36% prestanda med 7950X). Å andra sidan klarade det 146 W så med en 7800X3D kanske det duger.

Skrivet av diizzy:

Aldrig förstått syftet där, köper du en 7950X så lär du inte para ihop det med mer eller mindre de enklaste moderkortet du hittar.

Jag har tänkt mig något i stil med AMD Ryzen 5 7600X 4,7GHz Socket AM5 Box
eller
Ryzen 5 8600G.

Anledningen till att jag överhuvudtaget krånglar med micro ATX är att dels ska det in i en mid-tower och dels så är bygget inte så krävande gällande spel, överklockning och expansionsmöjligheter så då tänkte jag att man kunde komma ner 1000 kr i och med detta istället för MSI MAG B650 Tomahawk WIFI eller motsvarande.

Permalänk

Bumpar denna tråd då jag också är på jakt efter ett relativt billigt / vettigt mATX kort till en 7600x!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Bumpar denna tråd då jag också är på jakt efter ett relativt billigt / vettigt mATX kort till en 7600x!

Samma gäller fortfarande. Asrock HDV fortfarande billigaste dugliga, undvik de nya budgetbrädorna samt Asus Prime från innan.
Typ såhär sorterat på stigande pris:

Över dessa priser börjar de flesta vara bra (fortfarande undvik Asus prime B650).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Bumpar denna tråd då jag också är på jakt efter ett relativt billigt / vettigt mATX kort till en 7600x!

Till processorer som drar relativt lite ström så är det lättare. Se ex Asrock B650M-HDV/M.2 som nämnts tidigare.
Själva gick jag nyligen på varianten B650M PG Lightning till en Ryzen 7700. Enklare kylning på kortet men det var lite andra funktioner på kortet som jag ville ha. Nöjd med bygget.

Permalänk
Skrivet av mkk:

Till processorer som drar relativt lite ström så är det lättare. Se ex Asrock B650M-HDV/M.2 som nämnts tidigare.
Själva gick jag nyligen på varianten B650M PG Lightning till en Ryzen 7700. Enklare kylning på kortet men det var lite andra funktioner på kortet som jag ville ha. Nöjd med bygget.

Det lutar åt ett Asrock B650m.HDV/M.2, du råkar inte veta några kompatibla minnen till den riggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Det lutar åt ett Asrock B650m.HDV/M.2, du råkar inte veta några kompatibla minnen till den riggen?

GSkill Ripjaws S5 6000 CL30 2x32GB fungerade smärtfritt.
Det mesta i hastigheten DDR5-6000 eller under bör vara lugnt.