Testpilot: ASUS ROG Zephyrus G16 – premium för både spel och arbete

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: ASUS ROG Zephyrus G16 – premium för både spel och arbete

Testpiloten Björn Endre tar sig an det senaste tillskottet i ROG Zephyrus-serien, där Geforce RTX 4070 och OLED-skärm skapar en riktig premiumupplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ögonen på denna, men det tar mot att betala ~7000:- mer än vad amerikanerna gör (Även när momsen är borträknad).
Riktigt trevligt med 240HZ Oled
Förhoppningsvis ser vi lite prissänkningar efter den funnits ute en stund.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Hmm, utseendet är en nedgradering från tidigare Zephyrus datorer och kostnaden är lite för saftig känner jag för vad man får. Men utseendet är lite av en smak sak

Man kan få datorer med 4060 (samma TDP och 8GB vram precis som denna) och Oled samt en Ryzen 7840HS som kanske inte är lika snabb, men asus är mer än dubbelt så dyr och det är inte en dubbelt så bra dator.

Känns lite för dåligt prissatt vilket gör kundbasen väldigt smal.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Testpilot

En väldigt trevlig maskin, men som redan nämnts är det en fantasiprislapp.. Även om svensk krona är svag just nu är en prislapp norr om 30 laxar galet för mycket när det kommer till en maskin av denna kaliber

Sedan går det väl att argumentera för saken.. Nya ASUS ROG Zephyrus är drygt 5 000 kronor mer än en Apple M3 MBP (24 GB minne och 1 TB SSD). Vad man får för dessa extra slantar är ett dedikerat grafikkort i form av RTX 4070 8GB. Kan inte svara för hur 32 GB RAM / 8 GB VRAM kontra 24 GB enhetligt minne kommer utspela sig i produktivitetsprogram.

Jag ser det dock såhär, ska man ta ut Apple-priser då räcker det inte med att matcha byggkvalité eller prestanda – man måste vara bättre. Det är inte bara hårdvaran i sig som kan rättfärdiga Apple-taxan, det är ett helt ekosystem runtomkring som ger en mer sömlös upplevelse också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Den är väl bra. Det hade varit intressant med statistik på vad för datorer här på forumet köper.

Jag tänker den aktuella dator för en person köper en enda laptop, en datanörd som har en lika dyr desktop så blir det dyrt.

Permalänk
Medlem

Att tangentbordslayouten inte kommenteras tycker jag är konstigt. Stort minus!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aje:

Att tangentbordslayouten inte kommenteras tycker jag är konstigt. Stort minus!

Känns som standard layout för en bärbar dator numera?

Kollar man på valfri tillverkare likt HP, ASUS, Razer eller Lenovo har de alla en uppsättning som är mer i linje med ANSI än ISO (någon form av hybrid), åtminstone på deras speldatorer. Rätt säker på att mer klassiska kontorsdatorer och ultrabooks gått över till det också.

Enda som sticker ut lite för egen del är de fyra extra makroknapparna i övre vänstra hörnet. Annars är det inte något jag reagerar på vid en första anblick

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

8GB VRAM känns fortfarande sådär ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Känns som standard layout för en bärbar dator numera?

Kollar man på valfri tillverkare likt HP, ASUS, Razer eller Lenovo har de alla en uppsättning som är mer i linje med ANSI än ISO (någon form av hybrid), åtminstone på deras speldatorer. Rätt säker på att mer klassiska kontorsdatorer och ultrabooks gått över till det också.

Enda som sticker ut lite för egen del är de fyra extra makroknapparna i övre vänstra hörnet. Annars är det inte något jag reagerar på vid en första anblick

Märkligt att inte svenskarna skriker över detta. Så lat och snålt av tillverkarna att inte tillgodose oss med vår standardlayout. Allt blir fel när man skriver...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Känns som standard layout för en bärbar dator numera?

Kollar man på valfri tillverkare likt HP, ASUS, Razer eller Lenovo har de alla en uppsättning som är mer i linje med ANSI än ISO (någon form av hybrid), åtminstone på deras speldatorer. Rätt säker på att mer klassiska kontorsdatorer och ultrabooks gått över till det också.

Enda som sticker ut lite för egen del är de fyra extra makroknapparna i övre vänstra hörnet. Annars är det inte något jag reagerar på vid en första anblick

Stämmer. Köpte en Vivobook 15 Pro häromdagen och den kom med slaktad enter-tangent. Går ju knappt att skriva på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Köpte till min Sambo.

Spelar D4 tillsammans med henne och en kväll jag satt o lekte med att höjja gfx inställningarna på Diablo 4 till Max + RT osv. Tyvärr överhettar den då och krashar efter en stunds spelande (4-5h).
Blir extremt varm vid hög load och jag är faktiskt rädd för att skärmpanelen och övrig hw kommer ta skada.

Köpte en extern Laptop kylare med fläkt, men det hjälper bara sisådär.

Annars, precis som beskrivet ovan så är jag mycket imponerad av 240hz OLED skärmen.

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk

Högtalarna ska vara i macbook nivå enligt flera stora reviewers på yt. Vad tycker du?

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Högtalarna ska vara i macbook nivå enligt flera stora reviewers på yt. Vad tycker du?

vet inte om frågan var ställd till mig eller OP, men jag svarar ändå!

Okej / Bra högtalare i G16.
Har även en Macbook M3 för jobbet, ska testa båda maskinernas högtalare i kväll så jag återkopplar då, så tack för fredagspyssel

Har faktiskt inte testat högtalarna mer än "ja, det fungerar" men känslan var inte negativ.

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Medlem

Testade Asus G16 vs Macbook M3 pro under kvällen i olika scenarion.

Youtube - Frekvenstestare
IOS DB och Frekvenstestare
Youtube Musikvideor
IDMB Civil war Trailer.

Ändrade inga inställningar på ljudet utan har använt standard ljudprofil som var förinstallerad och inte justerad på båda enheter.
Gjorde ett litet och enkelt testprotokoll.

Vill ändå informera om att jag endast är en vanlig människa och min och min sambos ljudprofil skiljer sig förmodligen från en audiophiles profil.

Överlag så är Macbook en bättre maskin när det kommer till högtalare och ljudprofil, det är klarare ljud med större skillnader mellan Hög, mid och låg, Basen är bättre konfigurerad.
Det var ändå väldigt svårt att hitta favorit av de två i många testscenarion.

G16 har väldigt väldigt bra högtalare, men det kändes som att Macbook var snäppet bättre.

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Skrivet av SaYn-:

Testade Asus G16 vs Macbook M3 pro under kvällen i olika scenarion.

Youtube - Frekvenstestare
IOS DB och Frekvenstestare
Youtube Musikvideor
IDMB Civil war Trailer.

Ändrade inga inställningar på ljudet utan har använt standard ljudprofil som var förinstallerad och inte justerad på båda enheter.
Gjorde ett litet och enkelt testprotokoll.<Uppladdad bildlänk>

Vill ändå informera om att jag endast är en vanlig människa och min och min sambos ljudprofil skiljer sig förmodligen från en audiophiles profil.

Överlag så är Macbook en bättre maskin när det kommer till högtalare och ljudprofil, det är klarare ljud med större skillnader mellan Hög, mid och låg, Basen är bättre konfigurerad.
Det var ändå väldigt svårt att hitta favorit av de två i många testscenarion.

G16 har väldigt väldigt bra högtalare, men det kändes som att Macbook var snäppet bättre.

<Uppladdad bildlänk>

Kul att nån mer bryr sig om högtalarna i dyra laptops! Tack för att du delade ditt test

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Såg detta häromdagen, har upplevt liknande och kom på egen hand fram till att det blir ingen mer Asus. Men är det verkligen så utbrett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Känns som standard layout för en bärbar dator numera?

Kollar man på valfri tillverkare likt HP, ASUS, Razer eller Lenovo har de alla en uppsättning som är mer i linje med ANSI än ISO (någon form av hybrid), åtminstone på deras speldatorer. Rätt säker på att mer klassiska kontorsdatorer och ultrabooks gått över till det också.

Enda som sticker ut lite för egen del är de fyra extra makroknapparna i övre vänstra hörnet. Annars är det inte något jag reagerar på vid en första anblick

Lenovo håller kvar vid ISO iaf i sin P16 serie. Även riktigt skönt att de behåller numpad för de tillfällen man måste mata in siffror i excel på språng.