Microsoft häver Windows 11-blockering två år efter Intels fix

Permalänk
Melding Plague

Microsoft häver Windows 11-blockering två år efter Intels fix

Intel-drivrutiner som fick Windows 11 att krascha fick en uppdatering efter några månader men först nu har Microsoft slutat blockera systemuppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt att Intel haft dålig mjukvara och drivrutiner. Bättre o köra helt utan om det är möjligt.
Gillar Intel och deras CPUs för övrigt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Alltid tyckt att Intel haft dålig mjukvara och drivrutiner. Bättre o köra helt utan om det är möjligt.
Gillar Intel och deras CPUs för övrigt.

Jag har alltid gillat deras drivare för nätverk/trådlöst/bluetooth, kommer inte ihåg några problem med dem…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har alltid gillat deras drivare för nätverk/trådlöst/bluetooth, kommer inte ihåg några problem med dem…

Håller med! Men ogillar deras drivrutiner till deras iGPU:er samt Intel Dynamic Platform and Thermal Framework mer!

Sen känner jag även deras microcode updateringar kan slå lite fel och ofta onödiga för vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med! Men ogillar deras drivrutiner till deras iGPU:er samt Intel Dynamic Platform and Thermal Framework mer!

Sen känner jag även deras microcode updateringar kan slå lite fel och ofta onödiga för vanliga användare.

Tycker det är sjukt att drivrutinspaketen till GPUer generellt är i gigabyte-storlek, alltså det är drivrutiner vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tycker det är sjukt att drivrutinspaketen till GPUer generellt är i gigabyte-storlek, alltså det är drivrutiner vi pratar om.

Jo, och då är inte ens kontrollpanelen inkluderad, då den inte får distribueras utanför Microsoft Store.

För Arc ser det dock lite annorlunda ut jfm deras iGPU:er
https://www.tomshardware.com/news/intel-arc-drivers-now-half-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tycker det är sjukt att drivrutinspaketen till GPUer generellt är i gigabyte-storlek, alltså det är drivrutiner vi pratar om.

Nej, det är drivrutiner och en sjuk massa kringliggande mjukvara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, det är drivrutiner och en sjuk massa kringliggande mjukvara.

Semantik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, det är drivrutiner och en sjuk massa kringliggande mjukvara.

Export-WindowsDriver i PowerShell borde väl endast exportera drivrutinerna utan en massa lullull?

Permalänk
Medlem

Ohh, jag hoppas så mycket att detta löser alla problem med bluetooth-headset. Så jäkla störigt att man aldrig kan lita på att ens ljud fungerar i Teams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Export-WindowsDriver i PowerShell borde väl endast exportera drivrutinerna utan en massa lullull?

Jo, det kan man väl rimligen.

Sedan kanske man faktiskt vill ha något av det runt omkring, så typ NVCleanstall och allt vad det heter kan ju vara relevant på det viset.

Skrivet av Sysop:

Semantik.

Känns inte särskilt relevant som svar betraktat. Det var ju du som började prata om att det var drivrutiner och därför orimligt att det var så stort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns inte särskilt relevant som svar betraktat. Det var ju du som började prata om att det var drivrutiner och därför orimligt att det var så stort.

Nu är det ju drivrutiner man laddar ner, det kallas för drivrutiner på respektive tillverkares sidor, inte så mycket att hänga upp sig på tycker jag!?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nej, det är drivrutiner och en sjuk massa kringliggande mjukvara.

Vilken kringliggande mjukvara? Som NVIDIAs Geforce Experience osv? Det är väl också spelprofiler som tar upp en massa plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har alltid gillat deras drivare för nätverk/trådlöst/bluetooth, kommer inte ihåg några problem med dem…

Haft enorma problem med deras AX200 och AX201 wifi kort till den nivån att jag backat ner från AX och kör AC igen tills vidare- men kan inte säga säkert att det är korten som är problemet och inte något med AX i sig. Dock kunde problemen oftast lösas med att ta bort Intels drivers och installera på nytt, men när det var som värst behövdes det göra varje gång datorn startades, orkade bara inte med längre. Två olika routers med AX, två olika datorer med Intels AX kort- men andra devices med AX funkade okej på samma routers.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tycker det är sjukt att drivrutinspaketen till GPUer generellt är i gigabyte-storlek, alltså det är drivrutiner vi pratar om.

På jobbet tar iGPU-drivarna upp nära 8GB! Beror dock på gamla versioner som inte rensats bort vid uppdateringar samt stöd för både 32-/64-bitar.

Ironiskt nog fungerar knappt DirectX 9-stödet, så jag kör en annan wapper för att gamla spel inte ska bugga ur.