Youtube attackerar appar med reklamfritt Youtube

Permalänk
Melding Plague

Youtube attackerar appar med reklamfritt Youtube

Mobilapplikationer som utlovar gratis reklamfritt Youtube bryter mot företagets regler och kommer nu stoppas från att spela upp videor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är mest förvånad att det har kunnat pågå så länge. Det måste vara många miljoner, om inte miljarder i saknade reklamintäkter.

Permalänk
Medlem

Tjaa, är väl helt självklart. Vore mkt konstigare om det tilläts.

Permalänk
Medlem

Dom har inte lyckats stoppa min ad block, kommer inte ihåg vad den heter.

Permalänk
Medlem

Har fått problem med ReVanced, har grayjay vilket tyvärr inte synkar historik, men hittat en "workaround" (för android); firefox med ublock-origin tillägg, och sen bara använda youtube.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Få se om det bara är apparna eller om det även gäller webbläsare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag kommer använda SmartTube så länge det går iaf.

Permalänk

Kör Smarttube på tv:n och det fungerade då igår. Efter deras försök att mota användandet av adblockers så laddar videor ibland i oändlighet tills dess att du byter till en annan och sen tillbaka. Har annars inte haft några problem alls.

Permalänk
Medlem

119:- är väl värd investering för att slippa reklam eller rackla med adblocker. Tiden jag sparar kan jag göra något mer produktivt, antingen för mig själv eller några minuter övertid för att täcka kostnaden.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Segge:

119:- är väl värd investering för att slippa reklam eller rackla med adblocker. Tiden jag sparar kan jag göra något mer produktivt, antingen för mig själv eller några minuter övertid för att täcka kostnaden.

Många bäckar små och för vissa är 119kr väldigt mycket pengar, nej jag spenderar några minuter och försöker hitta något som blockar reklamen istället och behåller dom slantarna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Många bäckar små och för vissa är 119kr väldigt mycket pengar, nej jag spenderar några minuter och försöker hitta något som blockar reklamen istället och behåller dom slantarna

Vad bra att det då finns ett gratis alternativ finansierat av reklam ifall man inte har råd med 119kr Att snylta är ingen mänsklig rättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Många bäckar små och för vissa är 119kr väldigt mycket pengar, nej jag spenderar några minuter och försöker hitta något som blockar reklamen istället och behåller dom slantarna

Med VPN kan du få Premium (+YY Music) för 24kr i månaden.
Din tid bör vara mer värd än så men det väljer man såklart själv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Många bäckar små och för vissa är 119kr väldigt mycket pengar, nej jag spenderar några minuter och försöker hitta något som blockar reklamen istället och behåller dom slantarna

Jag förstår ditt argument, 119 är många pengar, hela 1428,- SEK per år, det är trånga tider, maten är dyr och att leva rejält dyrt i dessa tider.

Men en grej som jag ofta tänker på när jag läser argumenten om t.ex. detta med att kringgå regler för att få nåt gratis, så tänker jag lite på hur man har tid att titta på så mycket youtube eller teve om det gör en såpas stor skillnad med dessa pengarna att man vill använda tid på det, alltså att hela tiden jaga lösningar för att kringgå problemet, om du fattar?

Hjälp mig att förstå det.

Jag kommer ihåg argumentationen från alla dom som laddade ner gratis om att bolagen är såpas rika att det är inga förlust för dom etc. jag gör vad jag vill etc. medan jag själv fann andra alternativen till det jag ville inom Open-Source programmen, sen fanns argumenten om att det inte var bra nog etc, men jag klarade mig.

Så kan man ju fråga sig hur stort behovet är för det man vill ha, vill man inte betala, så finns gratis alternativen, kanske Odysee etc. mth. youtube?

Det är lite som att välja bort Netflix, Disney+ etc. om ekonomin inte går ihop, det går ju (bara se på Lyxfällan, finns hur många som helst som har 1000-3000,- i fasta onödiga prenumerationer), och klar det gör en skillnad i en redan pressad vardag.

Men så återigen är vi inne på vad vi behöver. Behöver jag en tjänst, betalar jag för det - för att jag kan rättfärdiga för mig själv hur mycket tid jag lägger på det, ja det är mitt val och du har ditt val, jag ser inte ner på dig för det - jag försöker bara att förstå hur du tänker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

119:- är väl värd investering för att slippa reklam eller rackla med adblocker. Tiden jag sparar kan jag göra något mer produktivt, antingen för mig själv eller några minuter övertid för att täcka kostnaden.

Tror att jag betalar typ 25kr/m

Permalänk
Medlem

Borde ju gå med en specialkodad web-vy som för dem ser ut som vanlig webbläsare, men inte visar reklamen på skärmen, fortfarande kör javascripten i någon sandboxad låda, osv… hur länge ska en sådan katt och råttalek fortsätta?

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé, då kan använda mindre/sluta använda youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag förstår ditt argument, 119 är många pengar, hela 1428,- SEK per år, det är trånga tider, maten är dyr och att leva rejält dyrt i dessa tider.

Men en grej som jag ofta tänker på när jag läser argumenten om t.ex. detta med att kringgå regler för att få nåt gratis, så tänker jag lite på hur man har tid att titta på så mycket youtube eller teve om det gör en såpas stor skillnad med dessa pengarna att man vill använda tid på det, alltså att hela tiden jaga lösningar för att kringgå problemet, om du fattar?

Hjälp mig att förstå det.

Jag kommer ihåg argumentationen från alla dom som laddade ner gratis om att bolagen är såpas rika att det är inga förlust för dom etc. jag gör vad jag vill etc. medan jag själv fann andra alternativen till det jag ville inom Open-Source programmen, sen fanns argumenten om att det inte var bra nog etc, men jag klarade mig.

Så kan man ju fråga sig hur stort behovet är för det man vill ha, vill man inte betala, så finns gratis alternativen, kanske Odysee etc. mth. youtube?

Det är lite som att välja bort Netflix, Disney+ etc. om ekonomin inte går ihop, det går ju (bara se på Lyxfällan, finns hur många som helst som har 1000-3000,- i fasta onödiga prenumerationer), och klar det gör en skillnad i en redan pressad vardag.

Men så återigen är vi inne på vad vi behöver. Behöver jag en tjänst, betalar jag för det - för att jag kan rättfärdiga för mig själv hur mycket tid jag lägger på det, ja det är mitt val och du har ditt val, jag ser inte ner på dig för det - jag försöker bara att förstå hur du tänker.

Varför vill du förstå?

Det är svårt att inte känna att din text och fråga inte är en "fälla" för en gotcha angående att man har något logiskt fel i sina argument eller liknande, vilket gör din fråga obekväm att svara på. Och det finns ju verkligen inget tvång här.

Om jag får göra en analys av mina egna beteenden så tror jag det mycket handlar om att slå tillbaka mot något för att jag känner mig relativt maktlös inför mycket. En känsla jag till stor del tillskriver informationsöverflödet i dagens samhälle. Visst kan jag koppla mig fri från det, men då hamnar jag istället utanför, tappar min plats i samhället och i det sociala. Visst kan jag välja ut delar att spara och delar att kapa, men det kräver en medvetenhet och ett fokus, att göra aktiva val konstant, vilket är utmattande för mig.

Jag väljer mina strider, ett exempel är Amazon som jag vägrar, ett annat Reddit som jag kapat ut. Ena handlar om konsumtion där min egentliga övertygelse är att vi konsumerar för mycket, men samtidigt inte klarar av att ta tag helt i mitt eget. Men vägrar iaf att stötta ett företag som riskerar konsolidera för stor del av konsumtionen, likt dom har i USA, vilket för med sig stora konsekvenser. För Reddit handlar det om hur algoritmen hijackar mina tankar via vad jag ser och interagerar med. Där jag fortfarande har ett problematiskt behov av content för att ge mig kickar men helt enkelt valt att trappa ner genom att gå till Lemmy, så jag har kontroll över mitt flöde till 100%. Det tar också slut på Lemmy så mitt användande minskar och dopamin resistensen avtar sakta. Men egentligen borde jag skära ut det helt. Precis som det jag gör precis just nu borde bort. Totalt sett ger detta inlägg mig ingenting annat än temporär mental flykt och en känsla av tillfredsställelse att få sprida min tankevärld till andra människor. Men hade jag haft bättre disciplin hade jag gjort färdigt mina måsten för att sen kunna ägna mig åt det jag egentligen vill få tid till men inte kan unna mig för att jag inte är klar med mina måsten.

Permalänk
Medlem

Jag betalar för familj men vill absolut ha SponsorBlock! Hoppas att SmartTube på TVn kommer fortsätta att fungera men jag är orolig.

Permalänk
Medlem

Hoppas Youtube Premium inför sponsorskip som Revanced har.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

När revanced slutar funka så slutar jag tittar YT också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag förstår ditt argument, 119 är många pengar, hela 1428,- SEK per år, det är trånga tider, maten är dyr och att leva rejält dyrt i dessa tider.

Men en grej som jag ofta tänker på när jag läser argumenten om t.ex. detta med att kringgå regler för att få nåt gratis, så tänker jag lite på hur man har tid att titta på så mycket youtube eller teve om det gör en såpas stor skillnad med dessa pengarna att man vill använda tid på det, alltså att hela tiden jaga lösningar för att kringgå problemet, om du fattar?

Hjälp mig att förstå det.

Jag kommer ihåg argumentationen från alla dom som laddade ner gratis om att bolagen är såpas rika att det är inga förlust för dom etc. jag gör vad jag vill etc. medan jag själv fann andra alternativen till det jag ville inom Open-Source programmen, sen fanns argumenten om att det inte var bra nog etc, men jag klarade mig.

Så kan man ju fråga sig hur stort behovet är för det man vill ha, vill man inte betala, så finns gratis alternativen, kanske Odysee etc. mth. youtube?

Det är lite som att välja bort Netflix, Disney+ etc. om ekonomin inte går ihop, det går ju (bara se på Lyxfällan, finns hur många som helst som har 1000-3000,- i fasta onödiga prenumerationer), och klar det gör en skillnad i en redan pressad vardag.

Men så återigen är vi inne på vad vi behöver. Behöver jag en tjänst, betalar jag för det - för att jag kan rättfärdiga för mig själv hur mycket tid jag lägger på det, ja det är mitt val och du har ditt val, jag ser inte ner på dig för det - jag försöker bara att förstå hur du tänker.

Jag tror det handlar om att det har varit gratis. Min bror hatade sin tiguan då den bara kostade pengar och gick inte att laga många fel själv utan koder och rätt program. Efter ett data fel som krävde återställning hos VW som kostade 7000kr, Det enda dom gjorde var att koppla in datorn och sa att det blir så ibland. Han sålde den snabbt och sedan letade vi gamla 740-940 volvos. Dom har blivit rätt dyra och han minns tiden när en sådan besiktigad och klar kostade 5000 kr på blocket, så är det inte idag så även om han visste värdet idag och varför så var det svårt att släppa hur billiga dom en gång var.
Vi hittade en som knappt var inkörd för 15 tusen, hade gått 50 000 mil så den har väll halva livstiden kvar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är olagligt att blocka reklam så ser jag ingen anledning att inte blocka reklam. Och kreatören får mina pengar via Patreon och Google via min data. Mitt samvete är rent

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Undrar hur detta påverkar spelare som inte använder någon av Youtube:s API:n t.ex. Newpipe (som jag använder)? Använder mest Newpipe för att det är en bättre app för Youtube än Youtube:s egna (en väldigt vanlig sak för typ hela internet, egentligen) och för att den hostas på F-Droid, alltså den är 100% öppen källkod utan någon spårning. Jag skulle betala för Youtube Premium (+ en massa annat) om man på köpet fick valfrihet i vilken app man får se innehållet i.

Tills dess har jag ingen anledning att ge Google några pengar, jag har inga som helst skuldkänslor av att "snylta" från ett av världens rikaste bolag som beklagat sig över att Youtube är en förlustaffär i typ 15+ år (men inte gjort något nämnvärt åt skrapare under den tiden) och som dessutom är företaget som vägrade släppa Youtube till Windows Phone (det sög så jävla mycket att ha en Nokia då) för att avvärja kokurrensen som platformen stod för mot Android. . . jag minns Google, jag minns.

Permalänk

Google borde få göra vad de vill på deras egen plattform. En bekant till mig berättade det hemska att han kom på sina barn se på klipp där en sosse argumenterade för något och han blev förskräckt. Om Google tvingas öppna så har de ej pengar att granska alla filmklipp så hårt. *Jag är ironisk*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

119:- är väl värd investering för att slippa reklam eller rackla med adblocker. Tiden jag sparar kan jag göra något mer produktivt, antingen för mig själv eller några minuter övertid för att täcka kostnaden.

119 kr för att stå ut med:

  • Massa påtvingade "Shorts"

  • Sponsormeddelanden

  • Dold "Dislike"-räknare

Naa, kör nog vidare på plugins och tredjepartsappar som utöver att blockera reklam faktiskt också förbättrar användarupplevelsen. Sparar bra mycket mer tid och frustration på det än vad en premium-prenumeration hade gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Med VPN kan du få Premium (+YY Music) för 24kr i månaden.
Din tid bör vara mer värd än så men det väljer man såklart själv

Skrivet av dlq84:

Tror att jag betalar typ 25kr/m

Och hur gör ni då detta?

Permalänk
Snusfri

Bra.
Antingen betalar man för sig och slipper reklam, struntar i att betala och får se reklam eller så slutar man använda tjänsten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

När dom tog bort YT Premium Lite så slutade jag prenumerera. Annars hade dom haft kvar mig. Tror att dom tappar många prenumeranter på att inte ha olika prenumerationer. Alla är inte intresserade av YT Music.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av olja:

Och hur gör ni då detta?

Intressant, undrar också det.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE