Permalänk
Medlem

Egenbyggd dator startar inte

Hej,

Då jag har slut på idéer kanske någon kan peka mig i rätt riktning.

Min kompis byggde en dator, ganska maxad åt mig. Två månader in började den strula vid uppstart.

Började med att lysa rött på moderkort och alla fläktar gick igång och sedan stängdes den av. Detta höll på ett tag tills den gick mot gult, ram började lysa och sen stängdes av. Tills slut startar den och då står det ”overclock memory failed” och skickade mig in i bios.

Inget var fel på inställningarna med clockning etc, ram sitter där det ska i rätt slots. Datorn fungerar felfritt när den är igång.

Detta hände varje gång jag startar min dator efter den varit avstängd över natten. Den funkar fint om det är 30min eller så och startar utan problem.

Efter två veckor tog uppstarten ännu längre, den ”klickar till” när jag försöker starta den men ingen reaktion. Efter 30min börjar den starta likt tidigare och till slut på.

Jag bytte då ramminnena till annat märke men nu är det fortfarande samma problem. Den startade efter 30min-1h, inget felmeddelande om bios dock.

Nu har jag försökt starta min dator i 5h och den startar inte upp. Jag vet inte vad jag ska göra då jag inte är teknisk kunnig. Vet någon om jag kan hyra hjälp som kommer hem och plockar isär och undersöker? Jag kan inte detta själv tyvärr och jag behöver få igång datorn.

Värt att nämna är att jag bor i Jönköping och alla komponenter utom två Ssd är helt nya.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om det står "overclock memory failed" börjar man med en CMOS reset, ta ur batteriet x sekunder och pröva igen.
Uppdatera BIOS och lista vilka komponenter du har!

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter har du?

Permalänk
Medlem

Min spec är:
MSI mpg z790 edge wifi
Intel i7-13700kf
Asus ROG strix 1000w gold aura edition
Noctua NH-U12A
Ram innan byte: corsair vengeance rgb 64gb (2x32) 5600 DDR5
Ram efter byte: Kingston FURY beast rgb ddr5 6000 2x32
Nvidia 4070
Samt tre ssd från Samsung 500gb, och två 1tb.

Kan se om uttag av batteriet gör något…

Extremt tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Vet inte om 6000MT/s är för mycket för den CPUn, det jag brukar göra när överklockning strular är att sänka multipliern ett steg i taget tills det blir stabilt, och nöja mig med det, jag kör mina DDR4 3600MT/s i 3533 MT/s för att 3600 är instabilt.

Permalänk
Medlem

Testa kör ram utan xmp på och se om det blir bättre.
Ha senaste bios också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har provat att byta till icke XMP ram (har kingston ramen i nu så får jag se till att de andra ramen kommer till nytta hos någon annan om de inte är felaktiga vilket jag inte tror de är), provade att stoppa in min gamla PSU och det verkar lösa uppstartningen nu. Dock så har jag fortfarande problem med att min dator nu startar direkt (alla fläktar igång, ram lyser etc). Men den går aldrig till läget där skärm och tangentbord startar, där behöver jag force stänga av datorn 3-4 ggr tills den tillslut kopplar till att datorn startar korrekt.
Då min gamla PSU är corsair saknar jag en kabel till CPUn så den går nu endast med en kabel istället för två tills jag kan få tag på en ny PSU. Jag vet inte om detta är anledningen till att jag fortfarande har problem men jag inte tycker det borde vara det.

Saker jag ska göra:
-Uppdatera BIOS
-Byta till ny PSU anpassad för datorn (samma men en ny)

Saker som hittills varit fel:
PSU verkar vara helt död så ska skicka in den på undersökning (Asus ROG strix 1000w gold aura edition) - har satt in en äldre PSU en corsair 850w

Värt att notera är att jag clockat ramen till 4800 (något jag haft sedan jag haft problemet från start). Kommer att testa högre så småningom när jag hittat felet.

Jag får vänta tills min kompis kan komma förbi och hjälpa med detta samt tills jag har en ny PSU - som jag nämnde kan jag inte så mycket själv så uppskattar verkligen era inputs och hjälp. Uppdaterar nästa vecka och håller tummarna att datorn funkar på denna temporära lösning (hittills har det gått bra). Tack sååå mycket alla ska prova alla tips ni gett

Permalänk
Hedersmedlem

Klickandet du nämnde i början gör mig nervös över att saker monterats fel och börjat kortsluta, t ex avsaknad av moderkortsdistanser eller att det sitter för många. Ofta är lådor lackerade, likaså kretskorten, så det kan ta ett tag innan det nöts igenom och kortsluter.

Jag hade plockat ur alla prylar och undersökt det som första åtgärd. Alla tänkbara felkällor bör uteslutas för framgångsrik felsökning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lhxpn:

Ram innan byte: corsair vengeance rgb 64gb (2x32) 5600 DDR5
Ram efter byte: Kingston FURY beast rgb ddr5 6000 2x32

Bytte du ram utan att resetta CMOS ?

Skrivet av MultiMan:

Klickandet du nämnde i början gör mig nervös över att saker monterats fel och börjat kortsluta

Mitt nätaggregat klickar till varje gång man startar och stänger av. Är väl nåt relä bara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eismannen:

Bytte du ram utan att resetta CMOS ?

Mitt nätaggregat klickar till varje gång man startar och stänger av. Är väl nåt relä bara?

Ja, en gång, men om det klickar fler gånger utan anledning så beror det ofta på kortslutning och överström. Det var den bilden jag såg framför mig, men trådskaparen kanske inte skrev exakt så.

Har man inte byggt själv och fått så allvarliga problem anser jag ändå att total demontering ingår i felsökningen, för att utesluta alla fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, en gång, men om det klickar fler gånger utan anledning så beror det ofta på kortslutning och överström. Det var den bilden jag såg framför mig, men du kanske inte skrev exakt så.

Har du inte byggt själv och fått så allvarliga problem anser jag ändå att total demontering ingår i felsökningen, för att utesluta alla fel.

Ja det är kanske inte så dumt att göra. Men det är bra om någon kunnig är med, så att någon vet vad som är framför en så att säga...

Permalänk
Medlem

Jag gissar på du har bytt psu utan att byta kablar.

Kablar från olika modeller (även för samma tillverkare) är INTE samma. Klickandet du hör är troligtvis pga det är kortslutning pga fel kablar.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Jag gissar på du har bytt psu utan att byta kablar.

Kablar från olika modeller (även för samma tillverkare) är INTE samma. Klickandet du hör är troligtvis pga det är kortslutning pga fel kablar.

Ja den varianten kan ju bli jättefel 😬

Permalänk
Medlem

Har du inte kablarna som andra här skrev som kommer med PSU/nätagget så mördar du ju datorn direkt... Ett under att det inte blivit riktigt stort fel och börjat brinna etc då det är helt fel ifall du INTE bytt kablarna o.O

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort bytet av PSU själv utan min kompis som kan bygga datorer kom förbi och bytte in min gamla PSU som temporär lösning och bytte givetvis kablar tills dess. Nvidia hade en adapter för att matcha GPU och enda var att CPU kabel hade jag bara en rätt kabel till och inte två för max men blev försäkrad om att det endast kan vara så att lagg uppstår om jag maxar datorn (vilket jag inte gör). Detta är som sagt temporärt tills nästa vecka.

Klicket jag hörde innan var när jag tryckte start men ingen reaktion på datorn i form av start. Jag ska definitivt visa dessa kommentarer för min kompis och nämna att det kan vara värt att plocka ur allt och sätta tillbaka igen. Han kollade alla kablar och allt såg bra ut där.

Jag bytte ram utan att göra något med CMOS för jag blev sagd att det var ok, tror du att det var dumt av mig? Min kunskap själv räckers sig till att jag kan plocka ut ram och grafikkort sedan är jag desto värre alldeles för skrajsen att pilla på saker som jag inte har koll på.

Det var därför jag vände mig hit då jag vet att folk här är superkunniga och kanske kan hjälpa mig att få bukt i vad som är tokigt.

Att göra:
Uppdatera BIOS
-Byta till ny PSU anpassad för datorn (samma men en ny)
-Plocka ut allt och in igen, dubbelkolla kablar igen för att se så de ser bra ut
- Återställa CMOS? - kollar denna med min kompis med

Permalänk
Medlem

Vill också tillägga att klickandet inte är här nu efter att jag bytt PSU utan det var innan jag bytte. Det fel som märktes nu var att datorn startade men inte gick till läget där skärm och tangentbord gick igång (dock verkade allt på full rulle). Den gick dit dock efter omstart och fungerade bra utan seg uppstart eller något. Jag vet inte om det var för jag satt i en PSU som inte varit igång på 3månader och precis blivit instoppad eller om det fortfarande är något felaktigt. Ska ta alla era punkter och gå igenom med min vän när han har tid Stort tack, kommer ni på något mer uppskattas det! Jag kommer med uppdatering när det finns en med och om jag får fram specifikt vad felet var.