Problem med ljud i Windows 7

Permalänk
Medlem

Problem med ljud i Windows 7

Hejsan!

Jag har ett problem med ljudet i Windows 7. Jag har sett att andra har problem med ljud i 7:an också, dock inte samma problem. Därför skapar jag en egen tråd.

Ljudet fungerar, dock så fungerar inte mina bakre högtalare. De funkar när man kör "test" (ni vet så att de säger "Left rear channel"), men det kommer inget ljud när det är musik. Eftersom jag är ny på Windows 7 är jag inte så haj på inställningar och annat men eftersom jag har ganska mycket datorvana så tycker jag att jag har det rätt, men antagligen har jag ju inte det.

Högtalarna borde vara kopplade rätt, eftersom det kommer ljud när man provar dem.

Nu kör jag "Högtalare, Creative X-Fi-standardenhet" som val under Uppspelning. Har provat de flesta, dock utan framgång.

Vad kan problemet vara?

Mvh

Erik

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är ett väldigt vanligt "problem". Det är nämligen inget problem, utan precis som det ska vara. 99.9% av all musik är inspelad i stereo, alltså två kanaler, höger och vänster. Därför får du inget ljud ur centern och surrarna när du spelar musik. Spela upp en surround-källa (t ex en film med DD 5.1/DTS eller ett spel som har surround-ljud) så kommer du få ljud ur alla högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Detta är ett väldigt vanligt "problem". Det är nämligen inget problem, utan precis som det ska vara. 99.9% av all musik är inspelad i stereo, alltså två kanaler, höger och vänster. Därför får du inget ljud ur centern och surrarna när du spelar musik. Spela upp en surround-källa (t ex en film med DD 5.1/DTS eller ett spel som har surround-ljud) så kommer du få ljud ur alla högtalarna.

Detta låter rimligt, men ändå inte. Jag har alltid haft ljud på all musik och film i alla högtalare när jag körde Windows XP. Detta är ju en ändring till det sämre, ska det verkligen vara så? Tycker hursomhelst att det verkar väldigt mystiskt.

Mvh

Erik

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SniFFy<3:

Detta låter rimligt, men ändå inte. Jag har alltid haft ljud på all musik och film i alla högtalare när jag körde Windows XP. Detta är ju en ändring till det sämre, ska det verkligen vara så? Tycker hursomhelst att det verkar väldigt mystiskt.

Mvh

Erik

Jag håller verkligen inte med dig om att det blir sämre. Med XP hade du troligen något emulerat surroundläge i ljudkortets inställningar som mixar upp stereokällor till surround. Du verkar ha ett X-Fi-kort, så du får kolla runt lite i din ev. kontrollpanel efter något surroundläge om du nu verkligen vill förstöra musiken.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat alla inställningar och alla på surround, men ändå kommer det inget ljud. Jag tycker att det är betydligt sämre, innan vart jag omringad av ljudet, nu hör jag allt ljud framifrån, även ljud som borde komma bakifrån... Och ja, jag har ett X-Fi, närmare bestämt X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro (har jag för mig)...

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SniFFy<3:

Jag har kollat alla inställningar och alla på surround, men ändå kommer det inget ljud. Jag tycker att det är betydligt sämre, innan vart jag omringad av ljudet, nu hör jag allt ljud framifrån, även ljud som borde komma bakifrån... Och ja, jag har ett X-Fi, närmare bestämt X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro (har jag för mig)...

Vilka ljud är det som borde komma "bakifrån", men inte gör det? Om du har en surroundkälla så ska det självklart komma ljud ur alla högtalare.

Permalänk
Avstängd

Speakerfill. Finns i antingen ljudkortets panel eller i "Sounds" sedan Properties\Enhancements på dina högtalare.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Speakerfill. Finns i antingen ljudkortets panel eller i "Sounds" sedan Properties\Enhancements på dina högtalare.

Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar...

De ljud som borde komma bakifrån är t.ex. när man kollar på film och någon gör något bakom "kameran" i filmen. Filmerna jag provat med har haft ljudkanalerna DD 5.1 och DTS, ingenting fungerar dock...

*EDIT*

Ljudsystemet jag kör med är ett Logitech Z-5500, om det är till någon hjälp.

*EDITII*

Nu när jag har varit hemma hela helgen och kunnat pilla med systemet, och lyssna ordentligt, så verkar det som att det inte kommer ljud ur centerhögtalaren heller... Hörs bara ett litet brus därifrån, och liksom de andra, så fungerar det när man pillar i ljudkortets olika modes.

Mvh

Erik

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Rekordmedlem

Grattis, ditt ljudsystem är helt korrekt inställt till skillnad från alla som kör något fusksurround, det ska ENDAST finnas h&v och ev sub om du spelar annat än surroundljudkällor, som tex en film kodad med DD eller DTS. du har alltså lyckats koppla och ställa in rätt!! det är inget fel !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Jag har exakt samma ljudkort som TS. Installerade nyligen windows 7, ljudet fungerar.

DOCK upplever jag att ljudkvalitén är avsevärt mycket sämre än vad den var när jag använde kortet i windows XP.

* Basen levererar ett helt annorlunda ljud, ihåligt och suddigt, inte alls på samma djup
* Ljudkvalitén i allmänhet är sämre än vad den var på windows XP.

Vad är felet? Det borde ju inte bli sämre ljud? Funderar starkt på att byta tillbaks till XP på grund av detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SniFFy<3:

Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar...

De ljud som borde komma bakifrån är t.ex. när man kollar på film och någon gör något bakom "kameran" i filmen. Filmerna jag provat med har haft ljudkanalerna DD 5.1 och DTS, ingenting fungerar dock...

Erik

http://www.google.se/search?q=Speakerfill&ie=utf-8&oe=utf-8&a...

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag förstår vad du menar... Alltså, jag förstår nog vad du menar, jag vet bara inte hur jag hittar till menyn där jag kan klicka in "Speaker Fill". Har letat överallt där jag kan komma på, dock utan framgång.

Ni som säger att ljudet ska vara såhär; jag tycker det verkar märkligt. Inget djup i ljudet, ingen surroundkänsla, ihåligt och jävligt. Så är det nu, och så var det inte innan. Tvivlar verkligen på att det är så här det skall vara, trots nytt OS.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SniFFy<3:

Jag vet inte om jag förstår vad du menar... Alltså, jag förstår nog vad du menar, jag vet bara inte hur jag hittar till menyn där jag kan klicka in "Speaker Fill". Har letat överallt där jag kan komma på, dock utan framgång.

Ni som säger att ljudet ska vara såhär; jag tycker det verkar märkligt. Inget djup i ljudet, ingen surroundkänsla, ihåligt och jävligt. Så är det nu, och så var det inte innan. Tvivlar verkligen på att det är så här det skall vara, trots nytt OS.

Speakerfill. Finns i antingen ljudkortets panel eller i "Sounds" sedan Properties\Enhancements på dina högtalare.

Högerklicka på LJUDIKONEN nere vid KLOCKAN.
Sedan: LJUD/SOUNDS.
Sedan: Uppspelning/playback
Högerklick på det du har some spelar upp ljud och välj egenskaper/properties.
Sedan klicka på förbättringar, och där i listan bör du ha Speakerfill eller liknande.

Annars får du ta en titt i Creative inställningarna.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB