Permalänk

Skarva elkontakt

Hej jag undrar om någon elkunnig kan svara på denna fråga,

Jag ska skarva en elkontakt, m.a.o, dra en ny elkontakt från en befintlig. Problemet är att alla "hål" i den befintliga kontakten är redan upptagna. Alltså, från väggen kommer två rör, vardera innehållande var sin Fas, Jord och Nolla, totalt 6 kablar. Det jag borde kunna göra är att utnyttja de extra hål som finns på andra sidan, med markeringarna X. Dock fungerar inte detta, och jag förstår inte varför. Har testat att byta ut kontakten ifall den vore defekt, men hjälpte inte.

Blir tacksam för tips/hjälp

Permalänk
Medlem

X plintar är enbart kopplingsplintar och fyller ingen som helst funktion i vägguttaget, varje X-plint är individuell och har inte kontakt med något annat i uttaget. Men om du inte ens kan detta kanske du borde ge fan i 230 innan du gör någon illa.

Permalänk
Inaktiv

Detta hjälper kanske inte dig men såhär skarvar man i Indonesien.
bild.

Permalänk

x är en kopplingsplint utan anslutning till kontakterna i vägguttaget. Finns modeller från både schneider & elko där du även kan använda undersidans anslutningar. Dessa är dock inte märkta med x utan L & N. Är uttaget infälld i väggen så kan du använda wago eller torex för att koppla ihop allt, medans om det är ett utvändigt uttag så hade jag kollat på en med fler anslutningar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av SueCia:

X plintar är enbart kopplingsplintar och fyller ingen som helst funktion i vägguttaget, varje X-plint är individuell och har inte kontakt med något annat i uttaget. Men om du inte ens kan detta kanske du borde ge fan i 230 innan du gör någon illa.

Fan va elnissar ska va kaxiga hela tiden. Bara för att man inte kan detta betyder det inte att man är dum i huvudet och kommer skada sig. Med ditt beteende är inte din hjälp särskilt uppskattad. Lika bra att du inte svarar på sådana här posts i fortsättningen....

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

x är en kopplingsplint utan anslutning till kontakterna i vägguttaget. Finns modeller från både schneider & elko där du även kan använda undersidans anslutningar. Dessa är dock inte märkta med x utan L & N. Är uttaget infälld i väggen så kan du använda wago eller torex för att koppla ihop allt, medans om det är ett utvändigt uttag så hade jag kollat på en med fler anslutningar.

Tack så mycket! Då får jag skaffa nytt nytt uttag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

Tack så mycket! Då får jag skaffa nytt nytt uttag!

Vad har du för vägguttag nu? infällt? utanpåliggande?

Är det infällt är det ju inga problem att skarva ihop trådarna med t.ex Wagoklämmor som killen ovanför rekommenderade.. är det utanpåliggande kan det bli lite trångt beroende på fabrikat,

Jordblecket brukar dock alltid vara jord på båda sidor, inget X på andra sidan. Om det inte är nåt ryssfabrikat du har

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

Fan va elnissar ska va kaxiga hela tiden. Bara för att man inte kan detta betyder det inte att man är dum i huvudet och kommer skada sig. Med ditt beteende är inte din hjälp särskilt uppskattad. Lika bra att du inte svarar på sådana här posts i fortsättningen....

Ledordet är "Nödvändig kännedom"

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

Fan va elnissar ska va kaxiga hela tiden. Bara för att man inte kan detta betyder det inte att man är dum i huvudet och kommer skada sig. Med ditt beteende är inte din hjälp särskilt uppskattad. Lika bra att du inte svarar på sådana här posts i fortsättningen....

Nej, därför att hjälpa dig skulle räknas som uppmaning till brott.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att TS ej borde syssla med detta.

Eftersom man enligt lag måste ha "nödvändig kännedom" och han klart och tydligt inte har det.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Bara jag som känner att TS ej borde syssla med detta.

Eftersom man enligt lag måste ha "nödvändig kännedom" och han klart och tydligt inte har det.

Nödvändig kännedom räcker inte i det här läget heller, i det här fallet handlar det inte om att byta ut ett vägguttag mot ett likvärdigt, TS utökar fast installation vilket kräver behörighet oavsett hur bra kännedom man har.

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Vad har du för vägguttag nu? infällt? utanpåliggande?

Är det infällt är det ju inga problem att skarva ihop trådarna med t.ex Wagoklämmor som killen ovanför rekommenderade.. är det utanpåliggande kan det bli lite trångt beroende på fabrikat,

Jordblecket brukar dock alltid vara jord på båda sidor, inget X på andra sidan. Om det inte är nåt ryssfabrikat du har

Det gick bra! Jag köpte bara toppklämmor, så det gick skitlätt.

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Ledordet är "Nödvändig kännedom"

Det är ju det jag skaffar mig på forumet. Nödvändig kännedom. Dessutom tycker jag att elläran från gymnasiet (Natur) duger gott och väl som en grund.

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Ledordet är "Nödvändig kännedom"

Skrivet av P-NILZ:

Nej, därför att hjälpa dig skulle räknas som uppmaning till brott.

En sån paragrafryttare behöver jag ingen hjälp från. Vem här tror att det är praktiskt möjligt att ens anlita en behörig att göra ett så litet jobb. Och vem tror att det ens är ekonomiskt rimligt att anlita en behörig för ett så litet jobb?

Permalänk

Jag anser att det är farligare att inte hjälpa någon som SKA göra det själv, och hålla inne på information, än att guide:a personen och förmedla om viktiga saker att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

En sån paragrafryttare behöver jag ingen hjälp från. Vem här tror att det är praktiskt möjligt att ens anlita en behörig att göra ett så litet jobb. Och vem tror att det ens är ekonomiskt rimligt att anlita en behörig för ett så litet jobb?

Fast problemet är ju att du även har klamrat kabel fram till det nya uttaget, samt kopplat och monterat det nya uttaget. Du får det att låta som att jobbet enbart involverade att koppla ihop kablarna bakom det befintliga uttaget.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Fast problemet är ju att du även har klamrat kabel fram till det nya uttaget, samt kopplat och monterat det nya uttaget. Du får det att låta som att jobbet enbart involverade att koppla ihop kablarna bakom det befintliga uttaget.

I ursprungspostens första mening säger jag "Jag ska skarva en elkontakt, m.a.o, dra en ny elkontakt från en befintlig."
Jag vet inte hur jag ska uttrycka det på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

I ursprungspostens första mening säger jag "Jag ska skarva en elkontakt, m.a.o, dra en ny elkontakt från en befintlig."
Jag vet inte hur jag ska uttrycka det på annat sätt.

Samtidigt säger du att det är orimligt att anlita elektriker för så små jobb, att klamra kabel från ett uttag till ett annat, koppla i båda ändar och kontrollmäta är ett ganska standardjobb och väldigt rimligt att anlita en elektriker till, jag gör ett flertal såna jobb per månad.

Permalänk
Skrivet av Zarrtosht:

En sån paragrafryttare behöver jag ingen hjälp från. Vem här tror att det är praktiskt möjligt att ens anlita en behörig att göra ett så litet jobb. Och vem tror att det ens är ekonomiskt rimligt att anlita en behörig för ett så litet jobb?

Det är väldigt praktiskt möjligt att anlita en behörig att göra jobbet. Elfirmor finns ju inte helt utan en anledning, sätta upp eluttag får du inte ens göra med "nödvändig kännedom". Du behöver minst BB2, Begränsad behörighet 2, för att få göra det om jag inte minns fel. Gnäll hur mycket du vill på paragrafryttare, det är brott mot svensk lag och man får inte uppmana att bryta den på det här forumet.

F.ö. heter det som sitter på väggen uttag, inte kontakt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Du behöver minst BB2, Begränsad behörighet 2.

BB1 tom.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Ledordet är "Nödvändig kännedom"

Läs på lite att detta inte längre finns kvar!

Har man ingen behörighet typ BB1 så ska man ej hålla på med sånt man inte får göra.

Det man i stora drag som svensson får göra är att byta glödlampa/lysrör, göra en skarvsladd typ.
Det hela handlar om Respekt för el och säkerhet. Det är bara inte "alltid" att sätta dit ett nytt uttag osv. Finns mängder med saker en Seriös Elektriker ska utföra mer än bara koppla in ett nytt uttag.

Nu så undrar jag om TS har gjort ett par mätningar som bör utföras?

Så som meggning?
Kontinutetsprovning Dvs sann jord?
Gjort jordfeltsbrytartest(nej inte att trycka på knappen)

Somsagt så har du brutit mot Svensk Lag när du har lekt hemmapulare. En elektriker ser rätt så fort om det är gjort av en Elektriker eller någon som köpt grejor på jem o fix.

Vilket enligt mig borde vara olagligt att sälja elmaterial då det är ren skit. Fult dessutom.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av thunderinternet:

Läs på lite att detta inte längre finns kvar!

Har man ingen behörighet typ BB1 så ska man ej hålla på med sånt man inte får göra.

Det man i stora drag som svensson får göra är att byta glödlampa/lysrör, göra en skarvsladd typ.
Det hela handlar om Respekt för el och säkerhet. Det är bara inte "alltid" att sätta dit ett nytt uttag osv. Finns mängder med saker en Seriös Elektriker ska utföra mer än bara koppla in ett nytt uttag.

Nu så undrar jag om TS har gjort ett par mätningar som bör utföras?

Så som meggning?
Kontinutetsprovning Dvs sann jord?
Gjort jordfeltsbrytartest(nej inte att trycka på knappen)

Somsagt så har du brutit mot Svensk Lag när du har lekt hemmapulare. En elektriker ser rätt så fort om det är gjort av en Elektriker eller någon som köpt grejor på jem o fix.

Vilket enligt mig borde vara olagligt att sälja elmaterial då det är ren skit. Fult dessutom.

Jag är jättetacksam för det du nämner här. Ska med detsamma ta reda på hur man gör de grejjerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

Jag är jättetacksam för det du nämner här. Ska med detsamma ta reda på hur man gör de grejjerna!

Ta in en elektriker för det, du kommer inte vilja köpa en megger för ett vägguttag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Ta in en elektriker för det, du kommer inte vilja köpa en megger för ett vägguttag.

Hahah, nej det verkar som MegaOhm-meter testet inte går att göra själv... Men kontinuitet bör gå iaf....

Permalänk
Medlem

Även om din eldragning håller ok standard så får vi hoppas att det inte börjar brinna i huset av andra orsaker. Om det i ett sådant läge skulle uppdagas att du har en massa hemmapulad el i väggarna kan det bli jävligt svårt att få försäkringspengar. = Den enda egentliga anledningen till att inte hålla på med el-installationer själv, om man känner att man behärskar tekniken.

Permalänk
Medlem

re

Bytte ut ett befintligt uttag idag och snubblade b l a över denna tråd och måste kommentera lite.

Vad är det för fel på elmuppar "rör inte om du inte vet vad du gör" ursäkta vi pratar om att koppla TRE jävla kablar som dessutom är färgade och inte installera en kärnreaktor.

Det är ju fan mer avancerat att byta ett moderkort

Permalänk
Skrivet av raGGGe:

Bytte ut ett befintligt uttag idag och snubblade b l a över denna tråd och måste kommentera lite.

Vad är det för fel på elmuppar "rör inte om du inte vet vad du gör" ursäkta vi pratar om att koppla TRE jävla kablar som dessutom är färgade och inte installera en kärnreaktor.

Det är ju fan mer avancerat att byta ett moderkort

Som någon nämnt tidigare. Det är inte tillåtet och kan bli jobbigt för dig om det brinner och försäkringsbolaget kommer på dig.
En liten liknelse.
Köra bil är inte heller svårt men skulle du göra det utan körkort? Du kör ju lika bra även om du blir av med det, men det får konsekvenser om du blir påkommen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Bytte ut ett befintligt uttag idag och snubblade b l a över denna tråd och måste kommentera lite.

Vad är det för fel på elmuppar "rör inte om du inte vet vad du gör" ursäkta vi pratar om att koppla TRE jävla kablar som dessutom är färgade och inte installera en kärnreaktor.

Det är ju fan mer avancerat att byta ett moderkort

Om vi nu bortser från att det finns bestämmelser som dikterar vad man får göra och inte göra som lekman eller instruerad person -

Skillnaden mellan att byta moderkort och peta med 230 volt är att du kan ta livet av dig eller någon annan på det sistnämnda. Visserligen ska man ha rejäl otur för att det ska gå så illa i torra utrymmen, men iallafall.

Kan hålla med om att kommentarerna ibland är överdrivet kaxiga och överskyddande, men ibland har folk heller inte alls tillräckligt med respekt för starkström. Hobbyelektronik kan man testa sig fram med, i värsta fall brinner komponenterna. Men i starkströmssammanhang ska man veta och inte tro.

Permalänk
Medlem

betala elektrikern den tusenlappen till elektriken och sov gott om natten istället

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

betala elektrikern den tusenlappen till elektriken och sov gott om natten istället

Personligen skulle jag ALDRIG kunna sova riktigt gott om jag inte vet att det är utfört på ett KORREKT sätt.

Detta efter att man haft kontakt med så många klåpare till hantverkare... certifierade må de ha varit... men utföra jobbet kunde de då tusan inte.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro