Ubisoft: "Piratkopieringen uppgår till 93–95 procent för PC-spel"

Permalänk
Medlem

Slutade tanka spel dagen jag kunde börja handla online.

1. Får spelet snabbare.
2. Slipper skivor. (urk.)
3. Billigare.

Sen köper jag stortitlar i butik, för fodral/extraprylar. (Senaste var Skyrim, och innan det Oblivion, så det händer inte allt för ofta.)

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Om man inte tycker att varan är värd pengarna och man inte köper den så betyder det inte att du ska ha den gratis. Fjortisargument.

Om man köper en vara och är missnöjd ska man kunna lämna tillbaks den. Är det inte möjligt att lämna tillbaks ett spel så blir det en alldeles för riskabel investering får många.

Men visst. Det är fjortisargument från båda hållen. En piratad kopia är inte heller förlorade intäkter.

Permalänk
Medlem

I ryssland och kina kan jag tänka mig att det stämmer men de står ju inte för hela marknaden. Jag tror inte att den siffran stämmer för PC-marknaden som helhet, på sin höjd på väl valda delar av marknaden. Om 90 % piratkopierade skulle det de facto vara omöjligt att tjäna pengar på PC-spel och så är ju som bekant inte fallet...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Säkert redan någon som sagt detta men, hur vet Ubisoft hur många som inte köper deras spel?

Permalänk

Dom glömde ett svar i omröstningen. Jag laddar nere

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hahaha ja, själv har man ju inte köpt något Ubisoft spel sedan.... Rayman 3 typ... tror dom är lite för full of them self för att fatta att det faktiskt är fel på spelen inte plattformarna..

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Själv köper jag allt på Steam eller, dock väldigt sällan, i fysisk butik. Origin bojkottar jag dock så EA-spel får man tag i på annat vis om jag av någon anledning skulle känna för att spela ett.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Lofman:

Om det inte släpptes så mycket skitspel som ändå kostar 500+ så kanske fler skulle betala
Jag köper de spel jag tycker känns värda pengarna och eftersom alla har slutat med demo's så kan man inte längre testa spel om man känner sig osäker på om det är värt pengarna eller inte. Därför (tror jag) tankar folk ner spelen istället och sedan blir det aldrig av att man köper det. Men det kanske är det företagen vill, att man köper grisen i säcken och blir besviken, men då har de redan fått sina pengar så då är det skit samma för dem.

Så är det Ubisoft tänker iaf (grisen i säcken). Exempel på detta: Heroes 6. Köpte detta, i och för sig mitt eget "fel" att jag inte kollade upp noggrant innan, i tron att det skulle vara en kvalitetsrelease i stil med alla tidigare Heroes of Might and Magic. Visade sig vara en sjukt urvattnad produkt med vansinnes-DRM och onlinekrav för ett turnbaserat singleplayerlir.

Kan inte ens sälja det eftersom det är aktiverat och reggat i mitt namn.

Permalänk
Skrivet av Freddyboy:

Dem enda spel jag betalat för är blizzardspel och kanske något mer för längesedan som 1.6. Själv är jag nöjd och stolt över alla spel jag tankat ner. Det kommer ju så mycket skitspel så man måste testa sig fram.
Tänk hur otroligt mycket pengar man sparat.

Om jag betalar för ett nytt spel är det för att kunna spela multiplayer med polare (alltså om hamachi / tunglee inte fungerar givetvis).

Tycker inte om folk som dig :/

Förstår om man någon gång ibland laddar ner ett spel för att testa som demo och sedan köper utifall man tycker om det. Men att ladda ner att som går bara för att man sparar pengar, nej. Jag växte förbi det stadiet för flera år sedan, eller inte ens då var jag så extrem.

Hoppas du inte kallar dig "gamer" eller ger intryck att du tycker om spel, för du stöder för i helvete inte marknaden.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Det hela har gissningsvis mycket med mognadsgrad hos individen att göra, och storleken på inkomsten. Jag tror t.ex. det är väldigt få över 30-årsåldern som piratar, såvida de inte är arbetslösa då.

Vore mer intressant att se hur fördelningen av pirater/icke-pirater ser ut, enbart i västvärlden och för folk över 30-strecket. Kan tänka mig att det i denna grupp är omvänt, 93-95% som faktiskt betalar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Märkligt att Fifa 12 sålt rekord detta året med uppemot 100 miljoner sålda spel....
bara som ett exempel..

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Man vill inte lägga ut 4-500 på ett spel som man inte vet att man kommer spela. Jag kanske börjar bli för gammal, men det flesta känns ganska ointressanta.

dom flesta spel är ointressanta och dåliga snabbhack
..med få undantag, som arma 3, och rome 2 när dom nu kommer , resten kan man skippa för att slippa
garanterad frustration och tunnare plånbok.

Permalänk

Senaste Ubisoft titeln jag var galet sugen på var Anno 2070, men när jag såg deras galna DRM som endast skulle låta mig att installera spelet 3ggr så valde jag att vända det ryggen. Jag satt med fingret på köpknappen men såg som tur var det finstilta i sista minuten.
När de begränsar det med sånt skit vill man inte ens ge dem uppmärksamheten att ladda hem det i piratversion.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjtheman:

Märkligt att Fifa 12 sålt rekord detta året med uppemot 100 miljoner sålda spel....
bara som ett exempel..

Om det är som Ubisoft säger (förvisso inte dem som gjort fifa12) så skulle det innebära att man kunde ha sålt 20 miljarder spel om folk inte piratkopierade ... vi och vilka människor då sa du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auo:

Skulle vara intressant att se vart han har fått siffrorna ifrån. Statistik är alltid intressant. Kan tillägga att jag är en av de där 5-7%

Precis. Statistik missbrukas alltid något fruktansvärt av företag, så det måste alltid tas med 10 ton salt.

Historiskt sett så har väl alltid piratkopieringssiffror varit kraftigt överdrivna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ska det vara så svårt att släppa demon som förr? Svårt att veta i förväg om ett spel är bra.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Jag tillhör gamerkategorin som gärna betalar för sina produkter då jag oftast enbart tilltalas av ett fåtal titlar och då enbart spelar multiplayer.
Ubisoft har sedan Deus X enbart släppt ett spel jag finner intressant och det är Deus X: Human Rev.

Sedan kan man ju alltid diskutera kring piratkopiering och dess påverkan på marknaden, jag är av åsikten att den är långt ifrån så skadlig som utgivare/utvecklare hävdar.

Företagen måste förstå att inte alla konsumenter vill köpa spel/ se film på de sättet som företaget vill, och i slutändan måste de ju fråga sig hur vida de vill tjäna pengar eller ej och förändra sina utgivningsmetoder eller gå och dö.

Jag köper alla spel jag kan via nätet och gärna direkt via tjänster som steam osv. men jag tycker det är befängda priser på spelen från utgivarnas egna tjänster i vissa fall (EA.....)

Får hoppas de finner en väg till att sälja sin skit så de kan sluta peka finger åt piratkopiering.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Hade inte möjligheten att piratkopiera funnits hade förmodligen inga fler köpt spelen för det.

Håller med Blomman1337, demos behövs! Det är väl precis som med musik, man köper det man tycker är bra och de artister man vill ge sitt stöd - och hur vet man att något är bra innan man testat? Att lägga 500-600kr på något man inte vet om man gillar tilltalar nog inte så många.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Jag spelar inga spel utanför steam så i guess att jag köper alla mina spel då Kul att vara minoritet.

Permalänk
Medlem

De räknar ju med att ett nedladdat spel är en kopia de inte fått sålt. Att de sen inte tänker på att den som laddade ner spelet kanske inte ens har pengar till att köpa spelet, det spelar ingen roll tycker de.

Kan tänka mig att 10-15% av alla nedladdade ex hade kunnat bli riktiga försäljningar.

Det är inte direkt oväntat att det här kommer från ubisoft heller, se bara på alla Assassins Creed releaser, kommer alltid till PC lite senare för att inte skada försäljningen på konsolerna.

Permalänk

Shit..det finns MASSOR av pengar att tjäna på spel således!

Om endast 5-7% som betalar för spelen håller uppe all dagens produktion av spel så tänk vilka stålar man kan göra om man får upp till 50-60% vilket inte borde vara särskilt svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fikkser:

Hade inte möjligheten att piratkopiera funnits hade förmodligen inga fler köpt spelen för det.

Håller med Blomman1337, demos behövs! Det är väl precis som med musik, man köper det man tycker är bra och de artister man vill ge sitt stöd - och hur vet man att något är bra innan man testat? Att lägga 500-600kr på något man inte vet om man gillar tilltalar nog inte så många.

Om vi ska vara helt ärliga så finns det demos till de flesta spelen, speciellt på konsol.

Permalänk
Medlem

När jag var ung och arbetsbefriad i början på 90-talet så hände det ofta att man körde crackade spel på LAN och så, men sedan man fick jobb har jag aldrig orkat bry mig om att cracka ett spel samt att allt är nästan online nu mera, sen är steam en av anledningarna att jag har blivit så bekväm, bara att klicka köp sen installera ok spela, Har säkert 100+ spel nu på steam.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Yves Guillemot pratar i nattmössan, han har nog inte data för att backa upp ett sådant uttalande.

Vad Yves Guillemot inte nämner är kvaliteén och spelbarheten på dessa F2P spel.
Hur många F2P spel känner ni till där ni faktiskt tycker att det ger det lilla extra om man betalar?
Inget av de F2P spel jag varit i kontakt med får mig att vilja betala för att få mer i något av dem.
Tvärtom om, tillverkarnas taffliga försök att tjäna pengar lyser tydligt igenom.
F2P brukar skämtsamt klassas om till P2W

Istället för att gnälla på oss konsumenter tycker jag att Yves Guillemot och co. skall ta sig i hasorna och börjar leverera det vi spelare vill ha.

Permalänk
Medlem

Gör bra spel, tjäna pengar. Tar minecraft som exempel här, men vissa företag är lite ignoranta.

Permalänk
Avstängd

Vilket jäkla skitsnack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att Yves Guillemot pratar i nattmössan, han har nog inte data för att backa upp ett sådant uttalande.

Vad Yves Guillemot inte nämner är kvaliteén och spelbarheten på dessa F2P spel.
Hur många F2P spel känner ni till där ni faktiskt tycker att det ger det lilla extra om man betalar?
Inget av de F2P spel jag varit i kontakt med får mig att vilja betala för att få mer i något av dem.
Tvärtom om, tillverkarnas taffliga försök att tjäna pengar lyser tydligt igenom.
F2P brukar skämtsamt klassas om till P2W

Istället för att gnälla på oss konsumenter tycker jag att Yves Guillemot och co. skall ta sig i hasorna och börjar leverera det vi spelare vill ha.

Håller med till mångt och mycket det du säger men jag tror att F2P med mikrotransaktioner fungerar om det du kan köpa är vettiga produkter som är logiska tillbehör till spelet t.ex path of exile kommer ju att vara gratis och erbjuda lull lull till försäljning som inte påverkar spelet såtillvida att du gör mer skada eller liknande utan du utökar ditt stash, nya modeller osv osv. Är spelet bra tror jag starkt på denna modell.

Helt klart ligger ju bollen hos utvecklare/utgivare att skapa produkter som de kan tjäna pengar på och tillhandahålla dem till oss konsumenter till ett vettigt pris och en utgivningsmetod som konsumenterna vill ha.

Sedan hade man ju kunnat hoppas att slippa alla dryga onödigt långa EULA som berättar vad jag får och inte får göra med "deras" produkt.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Titta, jag kan också dra siffror ur stjärten: "97% av alla VDar som uttalar sig hittar på sin egen statistik."

Permalänk
Medlem

Åker man lite österut så verkar inte de siffrorna osannolika över huvud taget.

Visa signatur
Permalänk

"Piratkopieringen uppgår till 93–95 procent för PC-spel"... "Dessa 93-95% tycker även om att råna gamla tanter, rösta på sverigedemokraterna och lyssna på Justin Bieber"

Dom kan ju säga vad som helst, eftersom många som läser (mig inkluderad) inte har en chans att kontrollera sanningshalten. Nu tycker jag mest om att köpa en fysisk kopia av ett spel, men med alla som använder steam och köper spel på det viset så låter det 93-95 % lite märkligt. Men, som sagt, vad vet jag