datorkrash men tror c-disken klarade sig, hur kommer jag åt den?

Permalänk
Medlem

datorkrash men tror c-disken klarade sig, hur kommer jag åt den?

Hej

Det är så att laptopen har gått sönder och jag tror att c-disken har överlevt. Jag har plockat ut disken och satt den i en hdd/sata dockingstation och kopplat in den i min andra laptop. Fått du upp den som en ytterligare disk men det står att disken är tom. Högerklickar jag och tar egenskaper så står det att 170 gb är upptagen av 250 vilket är som det var när den var hel. Öppnar jag disken ligger där ett dokument som heter bootsqm.dat, antar att det är ngn form av bootfil efter som det är en C-disk.

Nu till min fråga går det att komma åt filerna på ngt sätt? Det var vista innstalerat på min förra laptop och win7 på den nya om det har ngt med saken att göra?
En tanke var att jag bara skulle byta hårdisken och sätta den i min nya pc men vet inte det fungerar eftersom det är 2 olika datorer(tänkte på drivrutiner och sånt).

All hjälp uppskattas.

mvh joddler

Permalänk

Du kan ta och ladda ned Linux Mint och bränna ut det på en DVD.
Med den kan du starta upp datorn som funkar, du behöver inte installera den, och genom detta kan du undersöka vad du hittar i de olika mapparna och kopiera över det till en annan hårddisk.
Via Linux kan du se vad en annan Windows inte kan..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

Nästan gett upp hoppet men testar en sista gång på ngn kanske vet ngt.

Fick disken att visa sig med ett program som icare data recovery, fick upp det fanns 3 st partioner, en med systemet, och 2 övriga. startade en en full deep scan på ena disken och den började hitta massa filer dock så skulle det ta sjukt lång tid, efter ngn timme så hade tiden bara ökat och var nu uppe mot 30 timmar. Dum som jag var så orkade jag inte vänta utan avbröt och tänkte att jag testar att koppla in disken vi linux mint. När jag gjorde detta fick jag upp 2 diskar igen och kunde öppna ena men där fanns bara 4 mappar som inte innehöll ngt. Tänkte väl, jaja bara att sitta och vänta 30 timmar då på att köra recovery med icare programmet, skulle koppla ifrån disken men fick då strul det gick inte hur jag än försökte, testade med att stänga ner pc och fick då en massa felmedelande och det enda som återstod var att atänga av dockningsstationen som sata disken satt i.

Kopplade in dockningstationen till windows och nu står det att jag måste formatera disken för kunna använda den, tryckte nej tack. startade icareprogrammet igen och får nu bara upp 2 diskar, en med systemet och en disk med hela hårddisken, alltså inte 3 st diskar som första gången. testade att köra en scan på hela disken men fick upp 0 i resultat efter ca 13 timmar.

När jag öppnar min dator så syns nu 2 st diskar(plus alla andra förstås som fungerar) men om jag tar egenskaper på dom så är dom helt blanka, finns inget på dom, står inte heller vilket filsystem det är. Om jag går in i kontrollpanelen och öppnar upp den under datorbehandling så får jag upp alla mina övriga diskar som disk 0 och disk 1 och den trasiga disken kommer upp som disk 2, detta tar dock sjukt lång tid att få fram så disken verkar inte må helt bra. Den trasiga disken visar att systemet(vista) är ntfs och så är dom övriga 2 partionerna RAW.

Vet inte om dom var Raw från början, tror inte det då jag kunde söka igenom dom första gången men efter jag kopplat in den med linux och fick strul så har det gått att söka igenom dom.

Blev väldigt mkt text nu och ganska rörigt men om någon har något bra tips, förutom att skicka iväg disken så blir jag glad.

Permalänk
Medlem

Stod så här när disken dök upp, den är uppdelad i 3 st partioner. på första står det 9.77 gb OK(primärstation) antar att det är vista, står inget om vilket filsystem det är. På andra står det G. 149gb Raw OK aktiv, primärstation och på sista uppdelning så står F.139gb Raw OK logisk station.

Jag ser alltså disk G och F i windows 7 men dom är då helt blanka (toma) och jag kommer inte åt dom.