Försäljningen av persondatorer på den värsta nedgången någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad skrev jag tidigare? Just att det inte behövs lika ofta på datorer som har damfilter.

Du skrev att en dator havererar efter ett halvår utan det, vilket jag skrev var falskt. Min kommentar om dammfilter var att behovet av att städa i datorn, även för en som jag som bryr sig om det, blev obefintligt.

Permalänk
Medlem

jag är inte förvånad, de som är ute efter prestanda så köper ju hellre delar och bygger själv, än att börja köpa färdigbyggda märkesdatorer, och är man ute efter annat än prestanda så klarar man sig idag lika bra med en surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du överskattar Svenne Kokosnöt.

De flesta av mina kompisar som har en stationär dator kan använda den åtminstone helt OK. De spelar spel och gör mer avancerade saker än Svenne. Ändå har majoriteten av dem aldrig ens plockat av sidopanelen. Och det handlar oftast om datorer som är 3–7 år gamla.

När jag får chansen brukar jag öppna dem och rengöra dem så gott jag kan utan verktyg. Det är standard att grafikkortet är totalt igenkletat med damm. När man frågar om inte datorn är långsam svarar de "Jo, men jag bryr mig inte."

Jag har aldrig varit med om att någon "inte brytt sig" om en produkt inte fungerat tillfredsställande, men det kanske är en generationsfråga.

Det är (eller borde vara) allmänt kännt att damm, lättantändligt och finfördelat som det är, är en av de största brandfarorna i hemmet. Frågan är om hemförsäkringen ens gäller om det visar sig att en brand har startats på grund av damm.

Sedan angående att jag överskattar folk... Ja, det är möjligt. Men jag vill inte gå runt och automatiskt anta att folk är idioter. Det blir så dålig stämning då.

Skrivet av Evil Peter:

Du skrev att en dator havererar efter ett halvår utan det, vilket jag skrev var falskt. Min kommentar om dammfilter var att behovet av att städa i datorn, även för en som jag som bryr sig om det, blev obefintligt.

Nej, det är väl rimligt att anta att det behövs mer sällan på datorer som har damfilter.

Se'n om nu någon har lyckats ha en dator i drift i mer än ett halvår utan att rengöra den så är det väl bara att gratulera, även om livslängden lär vara förkortad. Om kylflänsar och sådant presterade bättre täclta av damm så hade de kommit med det på från början.

Man kan säkert överleva i ett hus utan att städa på ett halvår också, men fy fan vad äckligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä precis. Varför skulle det vara intressant att veta vad 95%+ av marknaden gör? Fokusera på den lilla gruppen som bygger egna datorer istället!

Till vilken grupp hör företag som monterar ihop skräddarsydda datorer?

Om exempelvis Inet köper in komponenter och bygger en dator åt dig. Finns de med i statistiken för försäljning av persondatorer då?
Eller syns de bara i statistiken för datorkomponenter?

Skräddarsydda datorer för gaming har ökat enormt på senaste tiden, säkerligen på bekostnad av elgigantens "speldator" modell Dell/Acer osv med skräpgrafikkort.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig varit med om att någon "inte brytt sig" om en produkt inte fungerat tillfredsställande, men det kanske är en generationsfråga.

Det är (eller borde vara) allmänt kännt att damm, lättantändligt och finfördelat som det är, är en av de största brandfarorna i hemmet. Frågan är om hemförsäkringen ens gäller om det visar sig att en brand har startats på grund av damm.

Sedan angående att jag överskattar folk... Ja, det är möjligt. Men jag vill inte gå runt och automatiskt anta att folk är idioter. Det blir så dålig stämning då.

Du behöver inte anta att de är idioter. De kan vara bäst inom något annat ämne.

Men tyvärr måste man anta att de flesta människor är totalt likgiltiga inför allt som har med datorer att göra.

  • De skiter i om 50 % av datorns vikt utgörs av damm.

  • De skiter i att deras Windows-installation är fem år gammal och fylld med bloatware.

  • De skiter i att den ligger på en 5400rpm snigeldisk.

  • De skiter i att deras skärm är en 1366x768 TN.

  • De skiter i om ljudet i en film är en halv sekund ur synk.

  • De skiter i om ljudet i en låt/film peakar och distar sönder konstant.

  • De skiter i att BF4 masar sig runt i 25 fps – de kör ändå på Ultra.

  • De skiter i om deras ex av LOTR är en 700 MB 480x270 aXXo-rip, DivX-komprimerad bortom igenkännlighet med inbrända undertexter.

För normen inom den stora massan är att man, i alla datorrelaterade sammanhang, ska vara nöjd och inte klaga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du behöver inte anta att de är idioter. De kan vara bäst inom något annat ämne.

Men tyvärr måste man anta att de flesta människor är totalt likgiltiga inför allt som har med datorer att göra.

  • De skiter i om 50 % av datorns vikt utgörs av damm.

  • De skiter i att deras Windows-installation är fem år gammal och fylld med bloatware.

  • De skiter i att den ligger på en 5400rpm snigeldisk.

  • De skiter i att deras skärm är en 1366x768 TN.

  • De skiter i om ljudet i en film är en halv sekund ur synk.

  • De skiter i om ljudet i en låt/film peakar och distar sönder konstant.

  • De skiter i att BF4 masar sig runt i 25 fps – de kör ändå på Ultra.

  • De skiter i om deras ex av LOTR är en 700 MB 480x270 aXXo-rip, DivX-komprimerad bortom igenkännlighet med inbrända undertexter.

För normen inom den stora massan är att man, i alla datorrelaterade sammanhang, ska vara nöjd och inte klaga.

Jag tycker att upproren och protesterna mot Windows 8 visar på motsatsen. Om folk hade svalt allt som företagen stack till dem så hade ingen klagat på Windows 8 utan det hade varit mer "Jaha? OK, så det är det här som gäller nu alltså. Windows 8 är det nya svarta, trevligt.", men så har det ju inte varit alls. Och då ska man komma ihåg att de flesta nya datorer som säljs idag kommer med Windows 8.

Desutom håller datorer på att bli en standard i hemmen, ungefär som TV, så att skita i om prestandan är kass känns väldigt skumt. Om folk inte bryr sig om ifall deras datorer fungerar tillfredställande, vad bryr de sig då om?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att upproren och protesterna mot Windows 8 visar på motsatsen. Om folk hade svalt allt som företagen stack till dem så hade ingen klagat på Windows 8 utan det hade varit mer "Jaha? OK, så det är det här som gäller nu alltså. Windows 8 är det nya svarta, trevligt.", men så har det ju inte varit alls. Och då ska man komma ihåg att de flesta nya datorer som säljs idag kommer med Windows 8.

Desutom håller datorer på att bli en standard i hemmen, ungefär som TV, så att skita i om prestandan är kass känns väldigt skumt. Om folk inte bryr sig om ifall deras datorer fungerar tillfredställande, vad bryr de sig då om?

Vågar nog garantera att merparten av dessa protestanter mot W8 INTE är de som inte öppnar sidopanelen.

Protestanterna tillhör nog mer gruppen som tar av panelerna. Typ sådana som du

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag har det jag behöver..

en 8 tums platta att glo netflix,youtube,twitch, sociala medier samt nyheter med.
en PC dedikerat till spel spel spel spel spel!
en 3DS dedikerat till spel on the go.
samt en high end telefon som används som en hybrid mellan de andra tre.

Finns inget behov för laptop

Permalänk
Avstängd

Äntligen

Hej,

Vilka goda nyheter.

Jag är en av dem ALLA som har lämnat datorn(laptopen) i garderoben, varför då lizman efter 15 år som FLTIG pc användare?
1, Den är ganska tung att bära med sig och är inte direkt smidig att ha med sig.
2, Det blir varmt om man skall ha den i knät en längre tid.
3, Den väsnas och återigen i fläktutblåset om du har den i knät eller på täcket alt. i sängen blir den galet varm.
4, Batteritiden håller 2 månader, sedan är det dags att ladda gemene laptop efter 2-5timmar. Fram med sladden och böka igen!

Varför har jag då valt surfplattan? ( Samsung Galaxy Tab 10.1 2014 Edition )
1, Den är tunn.
2, Uppstarten är grymt snabb!!!
2, Den blir inte varm det minsta.
3, Alla mina behov finns.
4, Du har allt på ett ställe, telefon, sms, bank, facebook, instagram, nyheter, media, mail, streaming av musik / film?
5, Extremt enkeltl att hantera sina bank ärenden idag, ta kort på OCR-nummret och du slipper sitta och skriva in 100 tecken.
6, Fruktansvärt fint att spela poker på som är mitt största intresse, partypoker´s klient är fruktansvärd härlig.

Jag tror att tiden är kommen för datorerna, nu pratar jag för hemmabruk.

Varför koppla en dator med massa sladdar och sitta på en stol i ända när du bara kan flytta dig enkelt med din platta? Inga sladdar ingenting, efter 12 timmars användning är det dags för läggdags då lgger du den på laddning igen!

De stationära datorerna finns väl bara på kontor numera? Inte använder väl folk det fortfarande? Sure, gamers kanske, men gemene man? Finns inte en chans!? NEJ DÖD ÅT MICROSOFT!

Själv väntar jag frenetiskt på Samsung´s kommande 12" Pro platta, samt galaxy s5 som har lanseringsdatum i april!

Sen finns det flera anledningar till varför alla stora bolag bygger om sina hemsidor så att de är anpassade för surfplattor numera? Inte är det för att det är kul i alla fall! Det är framtiden vänner, framtiden.

MVH Lizman2

Permalänk
Medlem

Att skriva på touch är hemskt!
Jag kan inte se mig sitta och skriva kod på
en telefon eller surfplatta i framtiden.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Förväntade mej inget annat dock undrar jag hur det går för datorer dom byggs av återförsäljare som Inet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Datavetare

Som redan nämnts flera gånger så är den minskande försäljningen mycket mer en effekt av att man idag kan ha sin PC till dess att den rent mekaniskt går sönder, något som tar väldigt lång tid.

Något som pekar på att så faktiskt är fallet är att genomsnittspriset på laptops har ökat. Har svårt att hitta en laptop under 15k som är värd att köpa, men när man vet att den kommer hålla minst 4 år och mer troligt så håller den 5-6 år så är priset inte ett så stort problem.

Vi kommer få se samma utveckling på både smarta mobiler och pekplattor. Tycker att mobiler nått både prestanda och definition upplösningsnivån där det helt enkelt inte finns någon anledning att uppgradera. Pekplattor har nog något år kvar innan prestanda hamnat på den nivån att det räcker, i alla fall om det handlar om 2-in-1 modeller där man kan tänkas köra lite mer krävande saker.

Snacka om lyxproblem när man inser att största problemet med att vara "datornörd" är att det finns mer pengar än prylar

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä precis. Varför skulle det vara intressant att veta vad 95%+ av marknaden gör? Fokusera på den lilla gruppen som bygger egna datorer istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror han menar att det inte är oväntat att mindre datorer köps pga den växande mobilmarknaden,
och även surfplattor. Eftersom det är väldigt simpla saker dom flesta gör behöver man inte en stor
fet burk eller en halvklumpig bärbar dator utan en liten mobil eller platta som följer med överallt.
Medan dom som bygger till större del gör det för spel eller tyngre arbeten som ändå inte kan ersättas
av mobila enheter så den marknaden minskar inte, har jag inte fått det om bakfoten ökar den till och med.

Permalänk
Skrivet av xobust:

Att skriva på touch är hemskt!
Jag kan inte se mig sitta och skriva kod på
en telefon eller surfplatta i framtiden.

Det finns nästan alltid möjlighet att koppla in mus o tangenbord i surfplattor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det är väl rimligt att anta att det behövs mer sällan på datorer som har damfilter.

Se'n om nu någon har lyckats ha en dator i drift i mer än ett halvår utan att rengöra den så är det väl bara att gratulera, även om livslängden lär vara förkortad. Om kylflänsar och sådant presterade bättre täclta av damm så hade de kommit med det på från början.

Man kan säkert överleva i ett hus utan att städa på ett halvår också, men fy fan vad äckligt.

Min förra dator dammsög jag inte en enda gång och när jag plockade ur några grejer ur den var det inte mycket damm i ändå. Den nuvarande har bättre dammfilter så jag förväntar mig inte behöva dammsuga denna heller, så det rör sig inte bara om mer sällan i mitt fall, snarare inte alls.

Livslängden förkortas naturligtvis men förmodligen bara i ett fåtal fall så den går sönder innan datorn anses för långsam. En annan postare här gav ju ett exempel på en som klarat sig 10 år och jag är inte ett dugg förvånad. Om datorer gick sönder så lätt som du påstod skulle det blivit väldigt mycket snack om det pga garantivillkor som i princip förstör datorerna.

Permalänk

Folk verkar ha missat det faktum att marknaden är mättad, det som jänkarna kallar "market saturation".

Permalänk

Jag har aldrig köpt en enda dator i hela mitt liv för att affärerna aldrig har kunnat erbjuda en dator som är kraftfullare än den jag redan har...

Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO
Intel 3770k @ 4.1 GHZ, 16 GB DDR3 2400 MHZ
Geforce 780 GTX
Creative Sound Blaster X7, Qpad 1339, B&W MM-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Jahapp? Och hur ser utvecklingen ut på datorkmponentsmarknaden?

Att mindre antal människor köper färdigbyggda datorer är varken oväntat eller intressant.

Precis min tanke, googlade lite på pc motherboard sales man hittade inget intressant. det vore intressant att jämnföra försäljningen av moderkort med PC försäljningen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns nästan alltid möjlighet att koppla in mus o tangenbord i surfplattor.

Då har PC fortfarande en enorm fördel: Man kan ha till exempel tre stycken 30-tummare i porträttläge för totalt 6480x3840 – eller man hade iallafall kunnat det om inte folk var så nöjda med 1366x768 och 1920x1080 att skärm- och datortillverkarna kan fortsätta kalla det "Hå De" respektive "Full Hå De" (vilket för många låter som att det inte kan bli bättre) och tjata om "fantastisk skärpa och oöverträffad detaljrikedom".

Arbetsytan på en surfplatta, i pixlar men framförallt i kvadratmeter, är för liten för seriöst kreativt arbete. De OS som finns på surfplattor idag är inte heller utvecklade med den användargruppen i åtanke: Normalt kör man ju appar i fullskärm, och det är bra på vissa sätt, men värdelöst för kreativt arbete.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Min förra dator dammsög jag inte en enda gång och när jag plockade ur några grejer ur den var det inte mycket damm i ändå. Den nuvarande har bättre dammfilter så jag förväntar mig inte behöva dammsuga denna heller, så det rör sig inte bara om mer sällan i mitt fall, snarare inte alls.

Livslängden förkortas naturligtvis men förmodligen bara i ett fåtal fall så den går sönder innan datorn anses för långsam. En annan postare här gav ju ett exempel på en som klarat sig 10 år och jag är inte ett dugg förvånad. Om datorer gick sönder så lätt som du påstod skulle det blivit väldigt mycket snack om det pga garantivillkor som i princip förstör datorerna.

Livslängden på en dator kan bli riktigt lång. Jag har aldrig bytt en dator för att den gått sönder utan enbart för prestandan. Visst man kan se prestandan som en viss livslängd då saker blir större och mer krävande så kan man behöva byta dator eller komponenter för att det ska gå tillförsäkras snabbt. Men dagens och gårdagens datorer går ju faktiskt så pass bra för en vanlig användare att de inte behöver byta förrän den går sönder 3 - 5 år senare. Att folk nu köper så många surfplattor är inte för att datorn är så dålig utan för att det är mycket smidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk

Nedgången är för att alla datorer säljs med windows8 numera...

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Inaktiv

Varför köpa ett dyrt system, när folket själva kan välja likvärd hårdvara (dator i delar) för halva priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Folk verkar ha missat det faktum att marknaden är mättad, det som jänkarna kallar "market saturation".

Exakt, finns ingen anledning för gemene man att köpa ny dator när den eller de som redan anskaffats fungerar och prestandan i en vanlig några år gammal dator räcker gott.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Den stora massan använder bara en bråkdel av en dators prestanda, därför fyller den sin funktion tills dess att windows versionen som följde med datorn slutar uppdateras då dess livscykel är över varpå dom får massa virus och skit som gör att dom till slut skaffar en ny dator efter inrådan från någon yngre släkting.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att folk i större utsträckning vill bygga sin egen dator? Istället för den, i många fall, skit du kan köpa ifrån Siba?

Laptops exkluderat.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Skrivet av Gratzner:

Kan det vara så att folk i större utsträckning vill bygga sin egen dator? Istället för den, i många fall, skit du kan köpa ifrån Siba?

Laptops exkluderat.

Jag tror fortfarande att mättad marknad är den största anledningen. I princip alla har dator och i princip alla som tänkt köpa dator har vid det här laget redan gjort det. Det finns ingen ny-adaption längre så som det gjorde i 90 och början av 00-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztreek:

Jag har det jag behöver..

en 8 tums platta att glo netflix,youtube,twitch, sociala medier samt nyheter med.
en PC dedikerat till spel spel spel spel spel!
en 3DS dedikerat till spel on the go.
samt en high end telefon som används som en hybrid mellan de andra tre.

Finns inget behov för laptop

Jag resonerar snarare tvärtom, det finns inget behov av en surfplatta. Den är inte tillräckligt liten och lätt att ta med sig för att ersätta mobilen. Så när glänser den med sin användarvänlighet? Om du ändå sitter ner, så är ju en laptop mycket bättre. Jag tycker surfplatta känns som en av de mest meningslösa tekniska prylar någonsin, det känns som high tech för high techens skull. Ungefär som touchknappar är. Att surfplatta har fått ett sådant stort genombrott visar ju bara på hur fattigt de senaste 15-20 åren har varit på tekniska nyheter. Det finns lite hopp nu i.o.m AR, VR och 3D-skrivare.

Men med det sagt så förstår jag varför PC dalar, roligare att köpa något nytt än att uppdatera. I synnerhet om man inte är en PC-gamer.

Permalänk
Inaktiv

Håller med dig till största delen! Väl skrivet. Fast haswell datorer vill jag påpeka går att få billigare. Jag köpte en haswell i5 för 3990 vid jultiden.
Man undrar ju hur de tänker när de inte orkar slänga i en DVD skiva med operativsystem och drivrutiner. Kostar vadå? 2-3kr? Ska jag liksom köpa om windows för nästan 1000kr om jag vill sätta in en ssd disk?

Skrivet av rektor:

Det är väl inte så konstigt.

  • Microsoft tvingar på folk Modern UI i Windows 8 som ingen vill ha.

  • Få nya datorer skeppas med Haswell. Massa gammalt som Ivy Bridge, USB 2, etc där ute.

  • Hänger kvar på gammal teknik som mekaniska hårddiskar, VGA portar, USB 2, optiska enheter, etc.

  • Ny dator kommer förinstallerad med så mycket skräp att den segar mer än 10 år gammal dator.

  • Lågupplösta skärmar med sämre upplösning än en 4-tums telefon.

  • Bärbara som är fula, plastiga, tjocka och klumpiga.

  • Stor död-yta runt skärmpanelen.

  • Stora fula loggor med hög konstrast.

  • Gamla datorer fungerar bra.

Folk hatar PC för dom upplever det som så jävla långsamt. Mekaniska hårddiskar och spyware. Datorn blir så seg att den blir helt oanvändbar.
Med en mobil eller platta, så är det alltid snabbt och responsivt och okomplicerad.

Finns en massa billiga datorer för 2000-4000 kr. Men alla är Ivy Bridge. Ska man ha Haswell kostar det över 7000 kr. Då kan man lika gärna köpa en Macbook Air för 8500.

Det är nog många som hellre köper en Chromebook eller en Macbook istället för en Windows PC.

Ska man ha en bärbar med Haswell och SSD så kostar det typ 10000-20000, speciallt om man inte vill ha en med skit upplösning. Inte värt det.

Permalänk
Medlem

Den typiske användaren behöver inget mer än en surfplatta eller smartphone för att uträtta sina ärenden (sociala medier), så att PC-försäljningen minskar är ingen chock precis. Snart är det bara PC-gamers och företag som kommer köpa datorer, och även där lär det ske vissa förändringar. Förr eller senare lär Moores lag inte gå att följa längre och då kommer vi inte behöva mer än en smartphone/surfplatta. Bara docka den i ett tangentbord och den blir en dator, eller docka den i TV:n så har du en spelkonsol. Redan möjligt, men hur dom presterar idag så är det ingen vidare bra ersättare. Men tar man Tegra K1 så kommer ju enheter med den SoC:en att kunna ersätta PS3 och Xbox 360. Tegra K2 eller K3 kanske kommer kunna ersätta PS4 och Xbone? Och Tegra K5 kanske har kommit ikapp utvecklingen så pass mycket så den kan ersätta våra high-end datorer?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

smart tvs, pads, plattor, quadcores +2GB ram i mobiler, WIN 8 , ger mig fan på bf4 oxå har en orsak till dykande pc försäljning !!!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf