Killer E2200 nätverkskort - Säger att kabeln inte sitter i

Permalänk
Medlem

Killer E2200 nätverkskort - Säger att kabeln inte sitter i

Hej,

Byggde om en dator där jag fick ett MSI Z87-G45 Gaming moderkort med ett Killer E2200-nätverkskort i.
Det rullade på fint första dygnet men sen slutade Ethernet att fungera. Enheten säger "Network cable unplugged". Jag har testat att byta kabel, avinstallerat drivrutinen, kikat youtube-videos hur man skall ändra "Speed Duplex" på egenskaperna på nätverkskortet. Har laddat ner nyaste Killer-drivrutinerna på MSI:s hemsida. Men får inte till det.

Frågan är om det är något annat jag kan testa?

Om inte, kan någon tipsa om det billigaste nätverkskortet jag kan köpa som funkar? Har 100/10 fiber hemma. Så behöver ju inte vara bättre än så. Såg det fanns USB-ethernet, men kanske inte funkar så bra?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5010901357/tg-3468-gigabit-adap...
Är det inte Killer Ethernet som är ökänt för att vara dåligt? Kanske är en tidigare release, dock. USB-ethernet brukar fungera bra, men det är ju snyggare att köra via PCI.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

https://www.dustin.se/product/5010901357/tg-3468-gigabit-adap...
Är det inte Killer Ethernet som är ökänt för att vara dåligt? Kanske är en tidigare release, dock. USB-ethernet brukar fungera bra, men det är ju snyggare att köra via PCI.

Jo jag läste en del skit om Killer Ethernet faktiskt.

Tack, var precis det kortet jag kikade på nu fast på komplett.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Funkar kabeln till annan utrustning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har som sagt testat flera olika kablar utan resultat, kablar som jag vet funkat innan.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Det är inga konstigheter att få plats med det kortet, har ett 2060-kort i burken. Kopplas det i på valfri PCI-Express-plats?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är det inte Killer Ethernet som är ökänt för att vara dåligt?

Tidigare versioner av drivrutinen hade en minnesläcka. Dessvärre så skickades den med på skiva i flera år med många moderkort och var förinstallerad på många OEMs, trotts att det hade varit fixat sedan länge då. Så det löste sig om man bara uppdatterade drivrutinen.

Sedan har de haft några andra mer obskyra problem med några av deras trådlösa kretsar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

IMHO så är killer nic fortfarande skräp. Går att använda om man avinsallerar killer-suite/killer-manager och ser till att QoS är avstängt

Skam att Dell envisas med Killer i sina datorer

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

IMHO så är killer nic fortfarande skräp. Går att använda om man avinsallerar killer-suite/killer-manager och ser till att QoS är avstängt

Skam att Dell envisas med Killer i sina datorer

// LZ

Kan du förklara mer? Jag har testat att avinstallera Suite-programmet endast, jag har varit inne i QoS och där ändrat Speed Duplex.
Jag kan ju testa igen att ta bort Killer Suite, avinstallera nätverkskortet från enhetshanteraren. Ladda ner endast drivrutinerna och installera dem via enhetshanteraren utan Killer-programvaran. Men förklara gärna mer om QoS där.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Det är inga konstigheter att få plats med det kortet, har ett 2060-kort i burken. Kopplas det i på valfri PCI-Express-plats?

Ja, absolut inga bekymmer.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Kan du förklara mer? Jag har testat att avinstallera Suite-programmet endast, jag har varit inne i QoS och där ändrat Speed Duplex.
Jag kan ju testa igen att ta bort Killer Suite, avinstallera nätverkskortet från enhetshanteraren. Ladda ner endast drivrutinerna och installera dem via enhetshanteraren utan Killer-programvaran. Men förklara gärna mer om QoS där.

Som jag minns det så styr killer-suiten QoS - Quality of service så att hastigeten stryps(vet ej varför de gör det).

Om jag var som du, så skulle jag ladda ner bara drivrutin, kör en reset på nätverkskortet i windows, boota om, installera bara drivrutin - o sen borde det funka

mvh Lazze

ps. how to reset wifi win 10.

https://www.lifewire.com/how-to-reset-network-settings-in-win...

ds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Som jag minns det så styr killer-suiten QoS - Quality of service så att hastigeten stryps(vet ej varför de gör det).

Om jag var som du, så skulle jag ladda ner bara drivrutin, kör en reset på nätverkskortet i windows, boota om, installera bara drivrutin - o sen borde det funka

mvh Lazze

ps. how to reset wifi win 10.

https://www.lifewire.com/how-to-reset-network-settings-in-win...

ds.

Tack för info, dock verkar det som att Windows automatiskt lägger till drivrutinerna så jag kan inte manuellt lägga in dem, eller räcker det att välja då "uppdatera" och peka på den mapp där jag laddat ner drivrutinerna?
Jag har testat att göra en sådan Network Reset utan resultat.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tack för info, dock verkar det som att Windows automatiskt lägger till drivrutinerna så jag kan inte manuellt lägga in dem, eller räcker det att välja då "uppdatera" och peka på den mapp där jag laddat ner drivrutinerna?
Jag har testat att göra en sådan Network Reset utan resultat.

borde funka att peka ut nätverksdrivisen manuellt som du säger...

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Då tror jag tyvärr att jag inte kommer komma vidare med detta kortet. För har testat det också.
Får köpa ett nytt.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem på ett moderkort med killer-kort. Det som fixade mina problem var att hämta drivisar från Killers hemsida och inte moderkortstillverkaren då dessa inte var uppdaterade.
Om du inte redan provat, avinstallera de gamla och lägg in nya drivisar från: https://support.killernetworking.com/software/

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Jag hade liknande problem på ett moderkort med killer-kort. Det som fixade mina problem var att hämta drivisar från Killers hemsida och inte moderkortstillverkaren då dessa inte var uppdaterade.
Om du inte redan provat, avinstallera de gamla och lägg in nya drivisar från: https://support.killernetworking.com/software/

Tack, skall testa hemma sen. Ni som haft liknande problem. Spelar det någon roll att mitt trådlösa nätverkskort är igång samtidigt? Tror dock jag testade dessa med.

Visa signatur

Intel NUC :(