Åsikter kring Inets Taurus datorer?

Permalänk
Medlem

Åsikter kring Inets Taurus datorer?

Hej

Hade knåpat ihop en dator exklusive grafikkort, men såg att Inet har i alla fall en Tauruskonfiguration på lager.
5600X och RX6800.
Har dock på äldre dagar blivit mer och mer allergisk mot datorer som väsnas.
Någon här inne som har en Taurusdator och kan ge lite feedback på ljudnivå?
Även plats finnes i chassiet att byta ut den medföljande 240 mm slutna vattenkylningen mot en 360 mm, kan inte se det på deras hemsida.
Räcker 650 watt nätagget i den aspekten att det inte behöver jobba för hårt och kan gå tyst?

Är nedan länkade konfig jag kikat på.

Tack på förhand.

Taurus

Permalänk
Hedersmedlem

"Taurus-datorer" är bara standardkomponenter i ett brandat chassi. Den på bilden ser misstänkt likt ut som ett Fractal Design Define C TG (ner till små detaljer) eller ett Fractal Design Define C (beroende på vilken bild man tittar på, det är inte samma chassi på alla bilderna) måste jag säga. Däremot en annan front och en annan front-I/O panel, så antingen är det någon legotillverkning från Fractal Design (eller samma underleverantör) där man gjort små anpassningar, eller så är det någon kopia på chassit. (Hade inte vart förvånande, Inet har även en egen serie budget-nätaggregat från Fractal Design som heter EFFEKT som bara de säljer...) Hoppas detta kan svara på frågan om radiatorstöd till en ganska bra konfidensnivå.

Att generalisera om ljudnivå över alla Taurus-datorer känns alltså inte som att det ger så mycket. Hur mycket en sådan låter måste ju bero väldigt mycket på komponentval i övrigt?

Edit: Bilden på datorn stämmer inte överens med komponentvalen i allmänhet. Fönstersida: Nej står det ju trots att fästen för TG-sidopanel finns, sedan är det en 120mm-radiator på bilderna.

Permalänk
Hedersmedlem

En liten förlängning, om det är ett re-brandat Fractal Design Define C (eller iaf close enough) så hade jag nog dragit mig för att sätta en 360-radiator i det chassit.

Om vi refererar till manualen till Fractal Design Define C så framgår på sida 17 att det går att få plats med en 360-radiator i fronten:

Men för att göra det måste du ta bort en täckplatta från PSU-höljet, och sedan ta bort eller flytta på hårddiskburen, vilket i sin tur leder till mindre plats för nätaggregat, hårddiskar och sladdar... och dessutom blir det inte en lika clean look med den täckplattan borttagen.

Går tydligen att skruva i en hårddisk i botten på chassit och på så sätt slippa HDD-buren, men det blir ju bara jobbigt om man ska behöva lägga datorn på sida för att montera hårddisken. Även lite tveksamt akustiskt tänker jag.

Hade det vart min dator, och jag hade velat ha vattenkylning, hade jag satt i en 240 eller 280 istället. Bara att det går att stoppa i en 360 betyder inte att det är en bra idé Särskilt också så Inet/Taurus också tänker om de inte låter dig konfa datorn med en 360...

Till sist, om det är låg ljudnivå som är A och O så väljer du bort glassida. Det är inte lika effektivt på att stänga ute ljud som en ljudisolerad sidopanel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Taurus sedan två år tillbaka (i5 + 1660ti). Min högst subjektiva åsikt är att den är otroligt tyst. Men ljudnivån beror ju såklart delvis på vilka komponenter man väljer, och min konfiguration är ju på mellanmjölksnivån.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Jag älskar detta forumet, ni överlevererar alltid.
Tack pv2b och El1min4tor.

Permalänk
Medlem

Återkopplar då jag handlade en Taurusmaskin.
Blev en med AMD 5800x processor och 6800xt grafikkort.

Taurus

Ljudnivån är väldigt bra, är sällan grafikkortet varvar upp och datorn är tystare än min tidigare, såväl i idle som load.
Mycket nöjd med ljudnivån.