Veckans fråga: Använder du fortfarande mekanisk hårddisk?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du fortfarande mekanisk hårddisk?

SSD-enheternas framgång har kommit på bekostnad av mekaniska hårddiskar. Använder du fortfarande skrammeldisk i din dator?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nope!

Permalänk
Medlem

Jag har bara SSD i min desktop, men snurrplattor i NASen

Permalänk
Medlem

Jag svarade nej trots att jag har 1st 1TB och 1st 2TB HDDs bestyckade i min dator. Ingen av dessa används dock aktivt utan har mest varit legacy/oanvända sedan ca 3 år sedan. Går de sönder byts de inte ut mot diskar utan SSD som gäller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

För lagring absolut

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Ja, jag har min 2 TB tills den dör. Förlorade förra året min andra 2 TB (den höll i ca 10 år dock så väldigt väntat).

Sen kommer jag nog att köra på SSD helt och hållet (beroende på om det går att få tag på med rimligt pris inom en närmare framtid, typ 2022)

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, 2 st interna på 4 TB samt en extern backupdisk på 8 TB.
Skulle väldigt gärna komma ifrån dem, men av förklarliga skäl blir det lite väl dyrt för min smak.

Har förstås även SSD till OS+program och en del annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har bara SSD i speldatorn och har förpassat alla hårddiskar till datorn i garderoben. Hade inte överlevt utan någon tillgång till mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ingen, ska vi säga... "klientmaskin", kommer någonsin ha en mekanisk hårddisk igen. Mekanisk lagring har jag på servern där jag slipper höra skiten.

Permalänk
Medlem

Använder en 4TB HDD i min nuvarande build, men kommer att köra 2,5TB M.2 i mitt planerade Louqe Ghost.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Nej det är ju sån sjuk skillnad, har man en gång testat SSD kan man aldrig gå tillbaka

Permalänk
Moderator
Moderator

Har en extern 3TB jag använder ibland men i datorerna jag använder till vardags har jag nog inte haft mekanisk på åtminstone 10 år. Köpte en laptop med hybriddisk för en bunt år sedan men den bytte jag ut bums till en ren SSD.

Edit: Har även övergett SATA, nu är det m.2 för hela slanten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Självklart, primärt NAS-bruk. SSD för OS i samtliga system det går att köra med.

Permalänk
Medlem

Kör en 4TB mekanisk hårddisk för nedsparade filmklipp och sånt som inte är så nödvändigt med snabb laddtid.
Har även ett ganska gediget bibliotek med spel, där jag istället för att radera spelen jag inte spelar för tillfället istället lägger över dem till den mekaniska hårddisken. Då håller jag spelen uppdaterade och känner jag mig spelsugen på något därifrån så flyttar jag över spelet till en SSD.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Hedersmedlem

I servern sitter det en hög med vanliga hårddiskar och så lär det förbli ett tag framöver.

Ssd är fortfarande inte så kostnadseffektivt för ren lagring.

Övriga datorer där det inte behövs så mycket lagring kör enbart ssd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Sitter ett par snurror i burken men bara för större lagring av filer som mer eller mindre aldrig används.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Mekaniska hårddiskar, självklart!
Som C disk? aldrig mer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa hårddiskar nu, men jag kommer inte slänga mina gamla fungerade heller. Brukar lägga stora spel som jag inte rutinmässigt spelar på dem. Med Steam är det ju lätt att flytta över till minna SSDer om jag börjar spela de spelen mer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kan inte svara ja eller nej i spel dator nej i musik/arbetsdator nej i miniserver / Nas ja men även med ssd & m.2nvme för operativ
i macen nej i linuxburken nej men som sagt nas ja

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Föredetting

Svårt att få plats med all video som blir på SSD:er utan att ruinera sig, så jag har drygt 30 TB mekanisk lagring och 2 TB SSD till mitt förfogande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Givetvis, "hoarder" som man är! 44TB internt + externt and counting...🥳

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har 4tb internt som backup och lika mycket externt i samma syfte

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte frågan. Dator? I singular?

Permalänk
Medlem

Inga mekaniska i min spelmaskin sedan srnaste uppgraderingen. Håller dock på att snickra ihop en rpi nas med mekaniska

Permalänk
Medlem

laptops enbart ssd, men i datorerna har jag minst 2TB mekanisk.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Självklart, men det går inte dra några direkt slutsatser av undersökningen. Då det finns helt olika användning.
Jag skulle tro att otroligt många mer har en backup hdd än att de har en ssd i deras laptop, vad ska de då rösta på?

jag själv har helt gått över till ssd i laptopparna, men längre än så dröjer det länge. Orsaken är pris och långtidsförvaring. Vill man ha runt 50TB lagring så kostar fortfarande ssd en hel del, hdd är i sin tur inte heller gratis.

Permalänk
Medlem

Kör mekanisk disk för filmer, musik och serier. Kör SSD:er för allt annat.

Permalänk
Medlem

I servern ja, men i spelburken är det en kombination av M.2 och SSDs som gäller

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Nä det var många år sedan dom rök

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken