Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Haha nu hänger jag inte riktigt med på vilken typ av överföring du gjort ^^. Då det var från ethermine så antog jag att det endast var en utbetalning för mining från deras wallet till din? Då ska det definitivt finnas en transaction hash för den betalningen som du kan slå in på exempelvis etherscan.io och se om den genomförts..

Nu var det ett tag sedan jag använde Ethermine så vet inte om de gjort förändringar sedan dess

Sedan deras uppdatering så kan man antingen betala ut via ethereum-nätverket som tidigare och så för avgiften själv, eller föra över via polygon och då står poolen för avgiften. Jag trodde i min naivitet att det bara var nån annan typ av överföring, att det skulle komma direkt till min wallet som du säger, men så var inte fallet Jag borde helt enkelt ha läst på lite bättre

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Sedan deras uppdatering så kan man antingen betala ut via ethereum-nätverket som tidigare och så för avgiften själv, eller föra över via polygon och då står poolen för avgiften. Jag trodde i min naivitet att det bara var nån annan typ av överföring, att det skulle komma direkt till min wallet som du säger, men så var inte fallet Jag borde helt enkelt ha läst på lite bättre

https://i.imgur.com/a1RA48N.jpg

Haha jaha! Ja då har det mycket riktigt ändrats xD Själv kör jag på Hiveon Pool då de kör vidare på exakt samma struktur som tidigare utan avgifter etc. Kan varmt rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Sedan deras uppdatering så kan man antingen betala ut via ethereum-nätverket som tidigare och så för avgiften själv, eller föra över via polygon och då står poolen för avgiften. Jag trodde i min naivitet att det bara var nån annan typ av överföring, att det skulle komma direkt till min wallet som du säger, men så var inte fallet Jag borde helt enkelt ha läst på lite bättre

https://i.imgur.com/a1RA48N.jpg

Trodde så jag med, kom in via ett annat nätverk man får äntra på ethermine 🤦🏼‍♂️ ändrade tillbaka till gamla systemet direkt.
Ska eventuellt testa en annan pool sen för att slippa avgifterna.

Permalänk
Medlem

Hur stora avgifter pratar vi om? Jag har alltid minat via ethermine, får utbetalning en gång i månaden. Är avgiften flat eller procentuell?

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så har Nanopool även fri överföring om man kör utbetalningarna på minst 0.2 eth.

Kanske inte fungerar direkt om man bara minar på gamingburken.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Satt o läste på om lite olika pooler igår. Den som verkar bäst för miners på gaming burken är nog 2miner dom har satt ett tak allt ingen utbetalning ska kosta över 3usd. Är netverkes avgiften för hög så håller dom på utbetalingen till avgiften går ner. Ska mina ihop 0.005 eth på ethermine o sen byta till 2miner

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Satt o läste på om lite olika pooler igår. Den som verkar bäst för miners på gaming burken är nog 2miner dom har satt ett tak allt ingen utbetalning ska kosta över 3usd. Är netverkes avgiften för hög så håller dom på utbetalingen till avgiften går ner. Ska mina ihop 0.005 eth på ethermine o sen byta till 2miner

Tror de flesta pooler stöder den funktionen, själv kör jag med flexpool och har satt GWEI 20, vilket motsvarar väldigt låga gas fees. Inte fått något utbetalt på snart 1 vecka sen jag nådde min utbetalningsgräns dock men har ingen brådska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde27:

Tror de flesta pooler stöder den funktionen, själv kör jag med flexpool och har satt GWEI 20, vilket motsvarar väldigt låga gas fees. Inte fått något utbetalt på snart 1 vecka sen jag nådde min utbetalningsgräns dock men har ingen brådska.

Tror medelvärdet på utbetalningar ligger på runt 65 gwei nu, så du lär få vänta.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Binance pool har fördelen att man kan växla till vilken/vilka valuta man vill innan man tar ut. Och man får bara en utbetalning till pool wallet en gång per dygn så det är lätt att räkna ut skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Kolla på ETH priset, det har gått upp ganska drastiskt senaste veckan.

Jag är också helt ny. Trots att priset är rätt högt nu igen så får man inte lika mkt? Vad beror det på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag är också helt ny. Trots att priset är rätt högt nu igen så får man inte lika mkt? Vad beror det på?

Har inte varit så engagerad på sitone, men kan tänka mig att fler börjar mina när priset skjuter upp, samt att eip 1559 kanske dragit ner på rewardsen lite.

Men det har sett ut så här större delen av året, att det du får in per dag (om du skulle växla det direkt) har legat ganska konstant dag till dag även om priset går upp, det du tjänat mycket på är om du hållt på ETH när det delats ut mycke och priset vart lägre, och sen sålt av när priset går upp, men de dagarna priset var på topp gav det förstås väldigt mycket även dag till dag.

När eth peakade runt 37.000 fick jag lite mer än 2kr per mh/s (per dag), men annars har det väl legat runt 0.5-0.75kr/mh/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag är också helt ny. Trots att priset är rätt högt nu igen så får man inte lika mkt? Vad beror det på?

Du får mindre i eth utbetalt för att du får mycket mindre av transaktions avgiften nu mot förut.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har inte varit så engagerad på sitone, men kan tänka mig att fler börjar mina när priset skjuter upp, samt att eip 1559 kanske dragit ner på rewardsen lite.

Men det har sett ut så här större delen av året, att det du får in per dag (om du skulle växla det direkt) har legat ganska konstant dag till dag även om priset går upp, det du tjänat mycket på är om du hållt på ETH när det delats ut mycke och priset vart lägre, och sen sålt av när priset går upp, men de dagarna priset var på topp gav det förstås väldigt mycket även dag till dag.

När eth peakade runt 37.000 fick jag lite mer än 2kr per mh/s (per dag), men annars har det väl legat runt 0.5-0.75kr/mh/s

Tror jag förstår, men det är ganska stora skillnader om jag har förstått det rätt. I maj kunde man få 28 USD per dag för ett 3080, nu får man "bara" 8 USD per dag. (Enligt Minerstat)

Detta trots att ETH-priset är på ungefär samma nivå nu jämfört med maj.

Skrivet av cerb1980:

Du får mindre i eth utbetalt för att du får mycket mindre av transaktions avgiften nu mot förut.

Är inte avgiften typ 1% av det som man får ut? Eller är det något jag har missat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Är det inte för att det nu är svårare att majna samma summa som tidigare? Eller är det "bara" för btc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror jag förstår, men det är ganska stora skillnader om jag har förstått det rätt. I maj kunde man få 28 USD per dag för ett 3080, nu får man "bara" 8 USD per dag. (Enligt Minerstat)

Detta trots att ETH-priset är på ungefär samma nivå nu jämfört med maj.

Är inte avgiften typ 1% av det som man får ut? Eller är det något jag har missat?

Han menar transaktions avgifterna folk betalar när de flyttar eth, dev fee i minern och pool fee är nått annat.

28 usd per dag för ett 3080 låter lite väl högt, tror aldrig du tjänat det på ett 3080 kanske med 3st

Alltså transaktions avgifterna för alla transactions som gjorts på ett block som en pool hittar splittades mellan alla miners som hjälpt till att hitta blocket, de extra ethen per block bränns nu istället men vi blir kompenserade med en miner tip. Detta är antagligen anledningen att eth ökade typ 30 % sen eip 1559 infördes.

Edit: sen skiljer det ju från pool till pool, minar du till en mindre pool kanske du får väldigt mycket mindre i snitt, men hittar poolen blocks blev ju bonusen större, vet en snubbe som fick 1.3 eth i bonus när hans lilla pool hittade blocks, kör du på de större poolerna så blir det mer konsekvent men inga feta bonusar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror jag förstår, men det är ganska stora skillnader om jag har förstått det rätt. I maj kunde man få 28 USD per dag för ett 3080, nu får man "bara" 8 USD per dag. (Enligt Minerstat)

Detta trots att ETH-priset är på ungefär samma nivå nu jämfört med maj.

Är inte avgiften typ 1% av det som man får ut? Eller är det något jag har missat?

När priset på ETH sjönk massvis i Maj/Juni så var det ett tag man fick väldigt mycket per dag, så har mycket att göra med hur mycket aktivitet det är i ETH nätverket också. Detta har väl dock påverkats av EIP-1559.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror jag förstår, men det är ganska stora skillnader om jag har förstått det rätt. I maj kunde man få 28 USD per dag för ett 3080, nu får man "bara" 8 USD per dag. (Enligt Minerstat)

Detta trots att ETH-priset är på ungefär samma nivå nu jämfört med maj.

Är inte avgiften typ 1% av det som man får ut? Eller är det något jag har missat?

Vid varje ether transaktion måste man betala en transaktion avgift, den avgiften gick till miners. Men nu får man mindre del av den avgiften som miner.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Alltså....är det någon som lyckats lägga till Revolut på Paypal?
Jag vill kunna föra över pengar från Paypal till revolut, har lagt till mitt virtuella Revolut Visa men det är helt omöjligt.
Hur jag skall lägga till själva Revolutkontot vet jag inte heller.
Någon snäll själ som kan instruera mig exakt steg för steg hur jag skall göra?
Jag har kollat youtube osv men det verkar skilja sig på vilket land man registrerat sitt paypal på.

Brukar kunna lista ut det mesta men här går jag bet.

EDIT:
Har lagt till svenska bankkonton och det är inga problem.
Ja, mitt revolutkonto är aktiverat, kortet med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Vid varje ether transaktion måste man betala en transaktion avgift, den avgiften gick till miners. Men nu får man mindre del av den avgiften som miner.

Varför är det så?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför är det så?

Är inte insatt att jag kan ge en perfekt förklaring. Men en utveckling av ether tog kraft runt 10 aug som kallas eip-1559.
https://www.google.com/search?q=eip+1559+what+is&oq=eip&aqs=c...

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför är det så?

Istället för att miners får hela transaktionsavgiften så bränns en del av den, nu får vi bas block rewards(varje block är värd 2 Eth) + tips från transaktionsavgiften.

Vilket gör att mängden Ethereum som kommer ut på marknaden minskar, vilket i sig är positivt(vilket vi ser på kursen nu). Minskar även kostnaden för överföringar, vilket var huvudsyftet.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiger2:

Nu får man stå för transaktionskostnaden själv, om man inte väljer utbetalning på Matic/Polygon-nätet. "4) Payout tx fee to be paid by the miner for all Ethereum mainnet payout transactions- miners can set the maximum gas price they are willing to pay." (https://ethpool.freshdesk.com/support/solutions/articles/8000060967-ethermine-org-payout-policy)

Om jag förstår texten rätt (det gör jag säkert inte) så betalar man gas fee (och ingen annan fee) för transaktioner över 0.01 eth. Och gas fee ligger väl rimligen under 100 gwei i nuläget, dvs typ ingenting? Låter för bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/newz/nbminer-update-unlocks-up-to-70-o...

Kanske tillräckligt för vissa miners att fundera över investering i LHRkort.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

https://videocardz.com/newz/nbminer-update-unlocks-up-to-70-o...

Kanske tillräckligt för vissa miners att fundera över investering i LHRkort.

Det blir en ganska enkel ekvation. Kostar LHR-kortet 70% eller mindre än varianten utan LHR? Köp. Sen är PoW lite av en joker förstås, men det är en annan femma.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag för över btc från Nicehash till Coinbase.
Sen från Coinbase till Coinbase Pro.
Sen säljer jag btc till euro och för sedan över till Revolut.
Funkar bra och låga avgifter.

Blir det några avgifter att flytta Euro från Coinbase till Revolut? För du över via IBAN/SEPA eller kortet? Flyttar du över pengarna direkt från Coinbase Pro eller Coinbase?

Skrivet av KingCobra:

Alltså....är det någon som lyckats lägga till Revolut på Paypal?
Jag vill kunna föra över pengar från Paypal till revolut, har lagt till mitt virtuella Revolut Visa men det är helt omöjligt.
Hur jag skall lägga till själva Revolutkontot vet jag inte heller.
Någon snäll själ som kan instruera mig exakt steg för steg hur jag skall göra?
Jag har kollat youtube osv men det verkar skilja sig på vilket land man registrerat sitt paypal på.

Brukar kunna lista ut det mesta men här går jag bet.

EDIT:
Har lagt till svenska bankkonton och det är inga problem.
Ja, mitt revolutkonto är aktiverat, kortet med.

Har fastat i samma dilemma. Löste du det till slut?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har fastat i samma dilemma. Löste du det till slut?

Nepp. Jag tänkte bara förvissa mig om hur man gör, har inte tänkt sälja mina ADA och Etherium än. I värsta fall får jag skicka pengarna till paypal och handla med dem därifrån.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ni som minar med ett 3070 hur mycket får ni ut i eth/dag?
Är iof nyfiken på vad ni får ut ni led andra kort oxå.

La till lite text
Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nepp. Jag tänkte bara förvissa mig om hur man gör, har inte tänkt sälja mina ADA och Etherium än. I värsta fall får jag skicka pengarna till paypal och handla med dem därifrån.

Det smartaste är ju att spara i Euro om man ändå vet att man kommer använda dem i framtiden för att exempelvis handla på Steam.

Men jag har läst på lite och det bästa alternativet om man vill ha in pengarna på sitt bankkonto verkar vara att först skicka ETH från Coinbase till Coinbase Pro för att sälja, sen skicka pengarna till Coinbase. Därifrån skicka en SEPA-betalning till Revolut, och slutligen sälja EUR på en vardag.

Skrivet av cerb1980:

Ni som minar med ett 3070 hur mycket får ni ut i eth/dag?
Är iof nyfiken på vad ni får ut ni led andra kort oxå.

Det varierar från dag till dag beroende på hur det går för min pool, som är PPLNS-baserad. Men i dollar får jag ut i genomsnitt 7,5 dollar per dag med mitt 3080. Min bästa dag hittills (har minat i ungefär 10 dagar) har varit 12 dollar på en dag.

EDIT. By the way, jag använder ju mitt kort väldigt mycket, även om 98% av tiden består av vanligt vardagligt användande som inte kräver särskilt mycket av grafikkortet. Detta påverkar ändå hashrate med ca 10%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Men jag har läst på lite och det bästa alternativet om man vill ha in pengarna på sitt bankkonto verkar vara att först skicka ETH från Coinbase till Coinbase Pro för att sälja, sen skicka pengarna till Coinbase. Därifrån skicka en SEPA-betalning till Revolut, och slutligen sälja EUR på en vardag.

Det är ungefär vad jag gör, men det är ingen mening med att skicka EUR tillbaka till Coinbase.
Det är samma avgift på 0,15€ på både Coinbase och Coinbase Pro för att ta ut pengarna via SEPA.

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Ni som minar med ett 3070 hur mycket får ni ut i eth/dag?
Är iof nyfiken på vad ni får ut ni led andra kort oxå.

Du får nog bäst svar om du kollar på whattomine.com, där du även kan fylla i vad din el kostar.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja