Permalänk
Medlem

SPDIF bara två kanaler.

Då jag skaffat 4K TV och min gamla 7.1-förstärkare (Yamaha RX-V767) inte har stöd för 4K så tänkte jag göra en rockad och ta video direkt till TVn och köra ljudet via SPDIF istället. Hittills har jag kört ljudet via HDMI från grafikkortet (HD6850) med 7.1 utan problem men när jag nu växlade över till moderkortets (Asus M4A785TD-M EVO) SPDIF så får jag bara ut två ljudkanaler och hittar ingen direkt inställning för att ändra detta i Windows.

Nu har visserligen mitt nuvarande grafikkort inte stöd för 4K men kommer byta ut det mot ett som har så ville bara testa att allt fungerar som jag vill innan jag gör det, vilket det alltså inte gör.

Det går inte köra 7.1 via SPDIF?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Då jag skaffat 4K TV och min gamla 7.1-förstärkare (Yamaha RX-V767) inte har stöd för 4K så tänkte jag göra en rockad och ta video direkt till TVn och köra ljudet via SPDIF istället. Hittills har jag kört ljudet via HDMI från grafikkortet (HD6850) med 7.1 utan problem men när jag nu växlade över till moderkortets (Asus M4A785TD-M EVO) SPDIF så får jag bara ut två ljudkanaler och hittar ingen direkt inställning för att ändra detta i Windows.

Nu har visserligen mitt nuvarande grafikkort inte stöd för 4K men kommer byta ut det mot ett som har så ville bara testa att allt fungerar som jag vill innan jag gör det, vilket det alltså inte gör.

Det går inte köra 7.1 via SPDIF?

Nix, den klarar 5.1 med visst ljud, men 7.1 är för mycket.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nix, den klarar 5.1 med visst ljud, men 7.1 är för mycket.

Då måste jag hitta en annan lösning. Känner inte jag har råd köpa ny förstärkare eller bygga helt ny HTPC just nu. Får tag på ett begagnat GTX770 för att kunna köra 4k men osäker hur jag ska få ut ljudet till förstärkaren med det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Den har ju ARC. så kör på det om du vill ha stöd för mer moderna ljudformat.

Dator -> TV -> Yamaha via ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den har ju ARC. så kör på det om du vill ha stöd för mer moderna ljudformat.

Dator -> TV -> Yamaha via ARC.

Hmm, det är något jag missat. Får undersöka saken.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hmm, det är något jag missat. Får undersöka saken.

SPDIF är ingen man använder längre. ARC går via HDMI, koppla en HDMI 1.4-kabel i TVns uttag märkt ARC, och andra änden i stärkaren i uttaget märkt ARC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Då måste jag hitta en annan lösning. Känner inte jag har råd köpa ny förstärkare eller bygga helt ny HTPC just nu. Får tag på ett begagnat GTX770 för att kunna köra 4k men osäker hur jag ska få ut ljudet till förstärkaren med det.

Vad kommer ljudet ursprungligen från och har det verkligen endast 7.1 ljud som inte går att få ut som DD/DTS ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om din förstärkare inte har e-ARC för moderna lossless ljudformat så kör en HDMI från GPU till förstärkaren, en annan HDMI till TVn. Kör extended screen-läget via grafikkortet/Windows. Ställ in så output till TVn är 4K-upplösning medans du kör typ 1080P till förstärkarens output. Förstärkaren kommer då kunna ta emot alla sina lossless ljudformat den stödjer medans TVn körs i 4K. Körde så i många år med min gamla Marantz SR8002 innan jag uppgraderade till SR8015. Du måste välja rätt default källa i drivrutinerna/Sound i Windows och så med för att det ska fungera.

Notera att vanlig ARC är samma sak som SPDIF, stödjer max 1.5 Mbps och kan då endast klara äldre lossy DTS och Dolby 5.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den har ju ARC. så kör på det om du vill ha stöd för mer moderna ljudformat.

Dator -> TV -> Yamaha via ARC.

Nej, verkar inte ha stöd för DTS/DTS-HD mm. via ARC så det är också en sämre lösning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Kör en HDMI från GPU till förstärkaren, en annan HDMI till TVn. Kör extended screen-läget via grafikkortet/Windows. Ställ in så output till TVn är 4K-upplösning medans du kör typ 1080P till förstärkarens output. Förstärkaren kommer då kunna ta emot alla sina lossless ljudformat den stödjer medans TVn körs i 4K. Körde så i många år med min gamla Marantz SR8002 innan jag uppgraderade till SR8015. Du måste välja rätt default källa i drivrutinerna/Sound i Windows och så med för att det ska fungera.

Jättedumt när han bara kan köra ARC istället och är oberoende av vad stärkaren klarar för upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jättedumt när han bara kan köra ARC istället och är oberoende av vad stärkaren klarar för upplösning.

Nej, läs min redigerade post. ARC är jättedumt om det inte är e-ARC. Om hans förstärkare inte stödjer 4K så är sannolikheten låg att den stödjer e-ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Om din förstärkare inte har e-ARC för moderna lossless ljudformat så kör en HDMI från GPU till förstärkaren, en annan HDMI till TVn. Kör extended screen-läget via grafikkortet/Windows. Ställ in så output till TVn är 4K-upplösning medans du kör typ 1080P till förstärkarens output. Förstärkaren kommer då kunna ta emot alla sina lossless ljudformat den stödjer medans TVn körs i 4K. Körde så i många år med min gamla Marantz SR8002 innan jag uppgraderade till SR8015. Du måste välja rätt default källa i drivrutinerna/Sound i Windows och så med för att det ska fungera.

Notera att vanlig ARC är samma sak som SPDIF, stödjer max 1.5 Mbps och kan då endast klara äldre lossy DTS och Dolby 5.1.

Problemet är att kortet bara har en HDMI-utgång. Jag har redan tänkt den tanken. Osäker huruvida DVI-portarna även skickar med ljudet så att jag kan sätta en DVI-HDMI-adapter och få funktionen den vägen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Nej, läs min redigerade post. ARC är jättedumt om det inte är e-ARC. Om hans förstärkare inte stödjer 4K så är sannolikheten låg att den stödjer e-ARC.

Precis, den har inte stöd för eARC.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Då kortet jag tänkt använda bara har en HDMI, funkar det då köra med en DP till HDMI-adapter för att köra ljudet den vägen utan komplikationer?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Jättedumt när han bara kan köra ARC istället och är oberoende av vad stärkaren klarar för upplösning.

Nja, förutom begränsningarna i ARC så är det få tv som skickar vidare flerkanaligt okomprimerat ljud, och det är få moderna grafikkort som skickar flerkanaligt komprimerat ljud. Så via ARC är möjligheten ofta stereo eller Dolby Digital i 5.1 med hackade drivrutiner.

Källa: har gammal yamaha-förstärkare med 2020 Samsung-TV och Nvidia 2070 super och har samma problem som TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Då kortet jag tänkt använda bara har en HDMI, funkar det då köra med en DP till HDMI-adapter för att köra ljudet den vägen utan komplikationer?

Tror inte en sån converter tar med ljudet, men nån kanske kan säga tvärtom?

Du har inte ett gammalt skräp-grafikkort liggande som du kan koppla in och köra HDMI till förstärkaren från?
Kostar bara några hundra att köpa ett annars

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tror inte en sån converter tar med ljudet, men nån kanske kan säga tvärtom?

Du har inte ett gammalt skräp-grafikkort liggande som du kan koppla in och köra HDMI till förstärkaren från?
Kostar bara några hundra att köpa ett annars

Nej, har inte det. Finns dessutom bara en slot för grafikkort på moderkortet så kan inte ha två. Det brukar inte fungera så bra köra både grafikkort och IGP samtidigt men det är ju en sak att testa och köra ljudet via moderkortets HDMI. Moderkortets ljudkretsar är dock sämre än de som sitter i grafikkortet.

Alternativet är väl då att försöka få tag på ett lagom gammalt grafikkort med 4k-stöd och dubbla HDMI.

Vill inte lägga ner så mycket pengar heller. Ska bygga ny HTPC bara AMD får tummen ur och släpper en APU med RDNA så att köpa en massa nytt till denna gamla känns rätt bortkastat, därför jag försöker hitta en lösning som fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Moderkortets ljudkretsar är dock sämre än de som sitter i grafikkortet.

Men om du kör ut ljudet digitalt (vilket HDMI är) så kommer ju inte moderkortets ljudkretsar spela nån roll, den skickar ju bara vidare signalen. Så om du har inbyggt grafikkort på processorn så skadar det inte att testa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Då kortet jag tänkt använda bara har en HDMI, funkar det då köra med en DP till HDMI-adapter för att köra ljudet den vägen utan komplikationer?

Det är precis vad jag gör och det fungerar jättebra. Det beror helt säkert på vilken adapter man använder oxå såklart.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för kappning, har också liknande problem, kör Hdmi till TV för att få freesync med mitt 6900xt, använder samsung q70r och en Onkyo 747.
Just nu kör jag Hdmi till TV och arc via tv till förstärkaren.
Har köpt en DP till HDMI adapter men lyckas inte köra ljudet igenom den.
Och kör jag DP-Hdmi till TV så får jag ej freesync.
Moderkortet asus z590i har hdmi kan jag köra direkt genom den?

ursäkta för att jag tar plats i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Det är precis vad jag gör och det fungerar jättebra. Det beror helt säkert på vilken adapter man använder oxå såklart.

Då har jag lärt mig nått nytt, tack för att du får fram ett vettigt förslag.
Är det en aktiv adapter?

För om det är en passiv så borde alla fungera (men såklart, vissa kanske inte skickar med ljud-informationen). Vad kör du för nån, ifall det kanske hjälper till vid val av adapter

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Ursäkta för kappning, har också liknande problem, kör Hdmi till TV för att få freesync med mitt 6900xt, använder samsung q70r och en Onkyo 747.
Just nu kör jag Hdmi till TV och arc via tv till förstärkaren.
Har köpt en DP till HDMI adapter men lyckas inte köra ljudet igenom den.
Och kör jag DP-Hdmi till TV så får jag ej freesync.
Moderkortet asus z590i har hdmi kan jag köra direkt genom den?

ursäkta för att jag tar plats i denna tråd

Om moderkortet har en HDMI bör du kunna använda det, under förutsättning att processorn har ett inbyggt grafikkort. Vad har du för processor?

Men sen verkar det fungera med DP->HDMI och få ut ljud, men verkar ha att göra med vad för adapter man kör med.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om moderkortet har en HDMI bör du kunna använda det, under förutsättning att processorn har ett inbyggt grafikkort. Vad har du för processor?

Men sen verkar det fungera med DP->HDMI och få ut ljud, men verkar ha att göra med vad för adapter man kör med.

Tack det funkade via moderkortets Hdmi, har intel i7 11700k så det var inga problem.Köpte denna adapter
https://noerdic.se/collections/displayport/products/dp-to-hdm... så har ingen aning om jag gjorde fel.

Det verkar som adaptern inte tar med ljud, provat köra på samma inställning klonad till bägge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då har jag lärt mig nått nytt, tack för att du får fram ett vettigt förslag.
Är det en aktiv adapter?

För om det är en passiv så borde alla fungera (men såklart, vissa kanske inte skickar med ljud-informationen). Vad kör du för nån, ifall det kanske hjälper till vid val av adapter

Jag skulle tro den är aktiv då den har en stor "klump", men jag är inte helt säker. Det var många år sedan jag köpte den och har ingen aning om var.
Men den ser ut ganska exakt såhär

Permalänk
Medlem

Det finns massvis med billiga lådor på Ali för att separera bild och ljud till separata HDMI, för såväl ljud ut som tillbaka (ARC). Ett exempel:

https://www.aliexpress.com/item/1005001376948077.html

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Hittade denna kabel där det står att den ska stödja 7.1-ljud så funderar om det kan vara något.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Lite kostsam förvisso men fungerar det så är det ju värt det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hittade denna kabel där det står att den ska stödja 7.1-ljud så funderar om det kan vara något.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Lite kostsam förvisso men fungerar det så är det ju värt det.

Borde finnas billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Borde finnas billigare

Gör det säkert men är inte så pigg på att beställa något från Kina som i slutändan ändå kostar lika mycket med importmoms mm. och som det är osäkert om det alls fungerar. Kollat på prisjakt och visst finns det adaptrar som är billigare men informationen om vad de klarar av är tämligen bristfällig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Man kan använda Bitstream via SPDIF, PCM är 2.0 men via Bitstream får man upp till 5.1. Se i din videospelares konfiguration under ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Man kan använda Bitstream via SPDIF, PCM är 2.0 men via Bitstream får man upp till 5.1. Se i din videospelares konfiguration under ljud.

Men 5.1 är inte 7.1 vilket är hela poängen med frågeställningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2