Återskapa filer som flyttats istället för raderats? - Editera fil innan radering omöjligör återskapande?

Permalänk
Medlem

Återskapa filer som flyttats istället för raderats? - Editera fil innan radering omöjligör återskapande?

Hallå Swec,

Säkerhetsfrågor

Om jag väljer att endast kryptera en folder på en annars okrypterad dator, laddar hem en fil som mellanlandar på den okrypterade hårddisken för att sedan "klippas ut och klistras in" eller flyttas till den krypterade foldern. Är den filen skyddad då?
Vi förutsätter att datorn i fråga inte sparar återställningspunkter och att ev. framkomsten av filnamnet inte är av något värde.

Scenario två: Jag tar en bild på min iphone med min kamera som även synkar bilderna till molnet. Jag editerar bilden så det inte går att urskilja vad bilden tidigare avspeglat för att sedan radera bilden. Safe?

Länge undrat, först nu frågat. Vad tror ni?

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Nej, inte i något fall - även om windows kör TRIM på raderade filer om lagringen är SSD så är det ingen garanti att raderingen faktiskt utförs och att windows också strunta i att köra TRIM emellanåt då TRIM-operation på speciellt SATA-SSD är blockerande medans TRIM-funktionen görs och sprids ut över lång tid eller struntas i emellanåt för att inte ge för märkbara stutter av just prestandaskäl

Till detta lagras bitar av det i page-file, swapfil och andra temporärfiler om du tex. editerar filer som är oerhört svåra att rensa så att man är säker på att det är borta.

---

Skall man ha sina data för sig själv blir det att använda bitlocker (om man litar på MS, annars får man titta på veracrypt) så att även OS själv snurrar på en krypterad disk så att dess swapareor, appdata etc. ligger på krypterad disk - ingen internetanslutning etc. då program som som har åtkomst mot internet kan läcka data och också gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkiZoR:

Om jag väljer att endast kryptera en folder på en annars okrypterad dator, laddar hem en fil som mellanlandar på den okrypterade hårddisken för att sedan "klippas ut och klistras in" eller flyttas till den krypterade foldern. Är den filen skyddad då?
Vi förutsätter att datorn i fråga inte sparar återställningspunkter och att ev. framkomsten av filnamnet inte är av något värde.

Det finns två sätt som filer kan flyttas på:

  • Om filen flyttas inom samma volym så ändras bara sökvägen till den i filsystemet.

  • Annars kopieras filen till den nya platsen och sen raderas originalet.

Så det beror på hur krypteringen är implementerad, men vad jag kan hitta så verkar det vanligtvis vara att krypterade mappar fungerar som separata volymer som monteras som mappar i filsystemet. I det fallet kommer alltså filen först kopieras och sen krypteras, men originaldatan ligger kvar på disken och kan eventuellt återskapas.

Skrivet av SkiZoR:

Scenario två: Jag tar en bild på min iphone med min kamera som även synkar bilderna till molnet. Jag editerar bilden så det inte går att urskilja vad bilden tidigare avspeglat för att sedan radera bilden. Safe?

Här finns i stort sett fyra saker som kan hända:

  • Bilden skrivs över och tar upp lika mycket plats. Datan placeras troligtvis på samma plats och skriver över originalet.

  • Bilden skrivs över men tar upp mer utrymme än originalet, vilket kan göra att filen behöver skrivas till en annan plats. Eventuellt används originalplatsen ändå och filen sparas i flera delar (fragmenteras).

  • Bilden skrivs över men tar upp mindre utrymme än originalet. Datan placeras troligtvis på samma plats, men delar av originalet kan finnas kvar på disken.

  • Programmet skriver filen till en temporär fil som sen ersätter originalfilen (för att se till att originalet inte skrivs över förrän den nya bilden sparats framgångsrikt). Originaldatan finns då kvar på disken.

Om du använder en SSD så kompliceras situationen ytterligare eftersom SSDer normalt rensar bort oanvänd data, så även om originaldatan ligger kvar någonstans så kommer den troligtvis städas bort med tiden. HDD gör inte detta utan där ligger datan normalt kvar tills den skrivs över av ny data.

Så TLDR: skriv inte känslig data till oskyddade platser

Permalänk
Medlem

Om program skriver över befintlig fil eller om det skriver en ny temporärfil för att sedan ta bort den gamla när den nya är färdigskriven är upp till programmakarna - idag föredrar man det senare då att skriva över samma fil och det kraschar under sparningen var inte uppskattat när man CAD:ade kretskort och en halv dags arbete kanske försvann - detta tog så hårt att man aldrig sparade en fil under samma namn igen efter en sådan hädelse - många program som word och office-paket gör också backupfiler med korta intervall som inte alltid är direkt synliga (lägger ofta under för användarens osynliga 'AppData' om man inte slår på att systemfiler mm. skall vara synliga i sin file-explorer. Mycket skit gömmer sig under AppData med tiden...

det betyder att även vid enkla editeringar så kommer det finnas kvar bitar av gamla filer på lagringen en lång tid framöver - på en SSD/NVMe körs en TRIM på filsystemets lediga utrymme 1 ggr i veckan och tar det man missat tidigare i filrarderingar och filer som växer och krymper med användningen medans på en snurrdisk ligger bitarna kvar tills de skrivs över med ny data.

Som redan skrivet en krypterande disk eller mapp betraktas alltid som en 'annan' filsystem vilket innebär att det görs en kopiering in och ut med eventuella raderade av orginalfil under 'move' - för att krypteras så måste filen skrivas på nytt från början sas.