Chromebook stoppas i danska skolor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

... Fan vad trött jag är på denna meme.
Skånska och danska är inte ens lika varandra men alla jävla icke-skåningar tycker de är så jävla fyndiga när de säger "höhöh danska skånska samma sak"

Så jävla trångsynt.

Helt gripet ur luften är det inte (även om jag kan förstå att du blir trött på det). Jag citerar ur NE:

”Skånemål brukar räknas till sydsvenska mål, men eftersom landskapet blev svenskt först 1658 bör man snarare kalla dem östdanska mål med sydsvenska inslag.”

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/sk%C3%A5...

Hälsningar halvskåning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och hur tänker du? Ska elevernas personuppgifter stå i läroböckerna?

Jag tänker att en återgång till mer manuell "old-school" undervisning/administrering hade löst många av de GDPR/integritets-problemen som finns. Svårt för en hackare/tekniker i USA att komma åt uppgifter som endast finns fysiskt i en pärm/arkiv/anteckningsbok/lärobok.
Sen finns det såklart tillfällen där vissa uppgifter måste digitaliseras i någon form, men man kan ju fråga sig om teknikberoendet i skolan behöver vara så stort som det är idag när det samtidigt skapar integritetsproblem.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Stockholm stad avbröt ju förhandligar med Microsoft om 365 just pga GDPR, nu har man sökt andra lösningar i ett år.

Stämmer inte riktigt. Stockholms stad fortsätter använda Office365 för pedagogiska verksamheterna, men de övriga verksamheterna som inte klassas som pedagogiska kör allt on-prem.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kan ju begära all data i ditt 365 moln ligger i Sverige bara om man vill nu.
Bra göra om man har stort 365 / azure svär.

Hur gör man det? Mailar man dem bara om det?

Permalänk
Skrivet av rogerber1969:

Intressant. Vi i Norrköping har över 20.000 av dessa. Undra hur ett stopp skulle se ut hos oss... Dessutom jobbar jag på IT avdelningen och skulle nog bli berörd med mer jobb som följd. GDPR är inte att leka med och om jag förstår rätt kommer den bli än tajtare om ett tag.

Jag har full förståelse för hur mycket kaos det skulle orsaka. Jag har jobbat både i en mindre kommun och i Sveriges största kommun och skulle även IMY skulle neka Google Workspace för svenska skolor så skulle troligtvis även alla andra lösningar som lagrar data i USA eller har ett amerikanskt moderbolag (jag vet att man i Google Workspace kan lägga data i Sverige om man har Enterprise-licenserna) bli förbjudna.

Det skulle troligtvis också orsaka kaos för majoriteten av alla kommuner då man i väldigt många kommuner även har iPads & iPhones i t.ex. Intune eller andra amerikanska MDM-lösningar, eller nyttjar AzureAD som katalogtjänst eller för att synka kontouppgifter till t.ex. Skolon eller Digiexam.

Men allt det här är egentligen kommunstyrelsens fel, att de har fortsatt använt amerikanska molntjänster trots att de har känt till GDPR.

Misstro mig inte, Chromebooks och Google Workspace är fruktansvärt kostnadseffektivt och otroligt smidigt att använda. Men skulle det braka samman här i Sverige som i Danmark så skulle det gå ganska käpprätt åt skogen med alla kommuners digitalisering i skolan.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Google har sagt så mycket förut som inte stämmer så går inte ta dem seriöst när de lovar saker.

Glöm inte heller att de tagit bort "Don't be evil" från sin uppförandekod. Varför skulle man ta bort något sådant om man inte planerar att vara ond? Eller åtminstone vill slippa backlash om man "råkar" vara det. Så nej. Rätt beslut. Pragmatism kan inte få gå före personlig integritet.

Haha hade de på riktigt "dont be evil" i sina regler. Det är ju så man vet att de är onda. Bara en ond organisation tänker fan bäst vi säger var inte ond.

Permalänk
Skrivet av konsum:

Hur gör man det? Mailar man dem bara om det?

I Microsoft Admin Center kan man trycka på några knappar för att få datan att flyttas till Sverige. Det fanns ett fönster som var öppet för att kunna göra det, men jag tror det är stängt nu. Däremot så kan du i samma portal bestämma om du ska ha datan i EU eller inte.

EDIT: Jag gjorde detta i slutet/mitten på maj och då höll fönstret för att flytta M365-data till Sverige på att stänga.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Antar att det som så många andra försök med Ubuntu slutar med att det blir för krångligt och mycket jobb med att lära alla medarbetare. Tänk att man ska få med Agneta och Bengt 62 respektive 63 år gamla på tåget.

Eleverna är nog det minsta problemet att lära upp.

Jag kan säga att det idag är problem med Sumbal 28 och Devran 31 för de har inte använt så mycket annat än mobil de senaste 10+ åren. Det är en stor andel nya lärare som riktigt suger när det gäller datorvana.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ni lär redan jobba på det högre upp.

Nya GDPR från Schrems II är redan igång vad jag vet så ni lär åka på att byta ut alla såna laptops och allt som länkas till molnet hos Amerikanska bolag. Så inge moln hos Microsoft, Amazon, Google, Apple osv.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/beskedet-stockholms-st...

Jag förstår inte vad du menar med "nya GDPR" eller att GDPR skulle komma från Schrems II. Schrems II är en dom, inte en författning. Schrems II är heller inte särskilt ny längre då domen är två år gammal och ändrade egentigen inte något med tolkningen av GDPR. Jag skulle väldigt förenklat säga att målet slog bara fast i praxis att man inte kunde smita runt bestämmelserna genom andra avtalsbestämmelser.

Sen förstår jag inte varför alla envisas med att bete sig som att GDPR täcker all form av data. GDPR rör personuppgifter, vilket visserligen är bredare än många tror, men om du redan har en personuppgiftshantering i verksamheten som är exklusiv till ett stängt och anpassat system så kan du använda precis vilka tjänster du vill i hanteringen av all annan data utanför det systemet. Lösningen på t.ex. skolor har till synes varit att hålla alla personuppgifter inom en avskild helhetstjänst för allt känsligt så som föräldrakontakt, närvaro, klasslistor, osv.

Det är möjligt att chromebooks på något sätt utgör en risk även om du kör allt inom ett intranät eller hur man valt att lösa det. Jag kan inte uttala mig om det då de tekniska lösningarna inte är mitt kunskapsområde. Men att Stockholm stad väljer bort 365 är nog mer en ekonomisk och anvädarvänlighets-fråga. Varför betala för ett system som inte duger till allt när du ändå måste skaffa ett till och varför strula till det så för användarna. Microsoft 365 i sig är inte inkompatibelt med GDPR, men det är inkompatibelt för vissa användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Haha hade de på riktigt "dont be evil" i sina regler. Det är ju så man vet att de är onda. Bara en ond organisation tänker fan bäst vi säger var inte ond.

Osäker på om det stämmer. Google var rätt bra när de började och "bara" var en sökmotor.

Fast det är klart. Det kan ju varit planen hela tiden att från början bygga hög trovärdighet genom att verka rätt reko och göra något som var rätt reko, för att sedan "ta över världen" och långsamt koka grodan om man så säger. Var det uträknat så från början så är det faktiskt "evil" Så då blir det väl ett naturligt steg att ta bort det så småningom

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att gå Linux och offline-open-source programvara. Skulle inte vara illa om elever får lära sig Linux tidigt och skulle spara väldigt mycket pengar på mjukvara licensering. Däremot är det inte riktigt representativ till vad de får jobba med i arbetslivet, för det krävs antagligen Windows+Office eller i värst fall MacOS (och alltså inte chromeOS imho).

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag tänker att en återgång till mer manuell "old-school" undervisning/administrering hade löst många av de GDPR/integritets-problemen som finns. Svårt för en hackare/tekniker i USA att komma åt uppgifter som endast finns fysiskt i en pärm/arkiv/anteckningsbok/lärobok.
Sen finns det såklart tillfällen där vissa uppgifter måste digitaliseras i någon form, men man kan ju fråga sig om teknikberoendet i skolan behöver vara så stort som det är idag när det samtidigt skapar integritetsproblem.

GDPR omfattar även personuppgifter i pappersform och skapar andra problem i stället som inte på långa vägar överväger fördelarna med digital hantering av elevdata (betyg, omdömen och hälsotillstånd mm) som vårt samhälle idag dessvärre kräver.

Det handlar alltså inte om elevernas användning av datorer och inte heller primärt huruvida hackare kan få tillgång till information eller inte som normalt ligger bakom ytterligare säkerhetslager, utan om främmande makt kan få tillgång till känsliga personuppgifter. Precis som Bankinspektionen inte kan förhindra bankrån kan man fortfarande ställa krav på hur finansiell intuitioner måste hantera både pengar och kontuppgifter. Krav som Danska Datatilsynet inte tror Google lever upp till.

I kölvattnet efter Cloud Act och det senare förkastade Safer Harbour avtalet så vet jag att Microsoft jobbar på att utveckla sin hybridfilservice så att organisation och företag med känslig data kan lagra information on-prem och ändå integreras med Microsoft 365. Antar att Google också överväger den möjligheten. Om inte annat efter det Danska utspelet. Återstår att se hur det slutar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag är med i matchen. Handlar inte bara Google Worskpace (som kanske kan bytas ut till nåt annat) utan själva datorerna också. Men jag orkar inte med någon diskussion, så jag avslutar där.

Undrar det jag. Det är helhetskonceptet som har bedömts, ja, men fokus ligger på molnapplikationerna. Inget som alltså automagiskt löser genom att "gå över till Linux" sådär utan vidare förklaring.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Statliga moln med Nextcloud och Linux

Staten eller kommunen kan ju enkelt sätta upp Nextcloud och installera Linux på maskinerna. Busenkelt!
Vad eleverna ska göra på sina datorer är minst lika enkelt på en Linux dator utan google.

Edit: Förtydligande text ang Linux dator.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dr.Mabuse:

GDPR omfattar även personuppgifter i pappersform och skapar andra problem i stället som inte på långa vägar överväger fördelarna med digital hantering av elevdata (betyg, omdömen och hälsotillstånd mm) som vårt samhälle idag dessvärre kräver.

Det handlar alltså inte om elevernas användning av datorer och inte heller primärt huruvida hackare kan få tillgång till information eller inte som normalt ligger bakom ytterligare säkerhetslager, utan om främmande makt kan få tillgång till känsliga personuppgifter. Precis som Bankinspektionen inte kan förhindra bankrån kan man fortfarande ställa krav på hur finansiell intuitioner måste hantera både pengar och kontuppgifter. Krav som Danska Datatilsynet inte tror Google lever upp till.

I kölvattnet efter Cloud Act och det senare förkastade Safer Harbour avtalet så vet jag att Microsoft jobbar på att utveckla sin hybridfilservice så att organisation och företag med känslig data kan lagra information on-prem och ändå integreras med Microsoft 365. Antar att Google också överväger den möjligheten. Om inte annat efter det Danska utspelet. Återstår att se hur det slutar.

Jag välkomnar möjligheten till att lagra on-prem eller egen collocation om man nu skulle vilja det. Får väl se vad utspelen blir från de stora bjässarna som idag alla är USA-baserade (Google, Apple, Microsoft, (lite Meta)). Inte säkert att alla hoppar på On-prem kompatibla molntjänster men om en gör det kommer nog de andra hänga på i någon utsträckning rätt omgående för att inte tappa andelar. Även Amazon AWS kan ju tänkas vara med på något hörn vs Azure och liknande diton.

Privat hade jag gärna kört mer On-prem men har inte riktigt kommit till skott.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Staten eller kommunen kan ju enkelt sätta upp Nextcloud och installera Linux på maskinerna. Busenkelt!
Vad eleverna ska göra på sina datorer är minst lika enkelt på en Linux dator utan google.

Edit: Förtydligande text ang Linux dator.

Nextcloud och Jitsi är redan en startad statligt satsning för att ersätta dagens crap från MS.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, Danmark, jag hoppas det blir samma här!

Jag har alltid skytt Chromebook som pesten av precis den här anledningen.

Längtar även tills Office 365 blir strypt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag tänker att en återgång till mer manuell "old-school" undervisning/administrering hade löst många av de GDPR/integritets-problemen som finns. Svårt för en hackare/tekniker i USA att komma åt uppgifter som endast finns fysiskt i en pärm/arkiv/anteckningsbok/lärobok.
Sen finns det såklart tillfällen där vissa uppgifter måste digitaliseras i någon form, men man kan ju fråga sig om teknikberoendet i skolan behöver vara så stort som det är idag när det samtidigt skapar integritetsproblem.

Fast det funkar inte riktigt så samt iom digitalisering så måste man hitta lösning på problemet oavsett.
Hur skall man kunna föra statistik och analyser exempelvis på prov för att identifiera mönster etc.

Sen är detta inte endast skolor som har detta problemet. Andra områden inom kommunen eller regeringen måste komma fram till något bra alternativ som inte är Microsoft eller Google så länge dessa hamnar under USA's regelsystem.

Hur skall myndigheter kunna ta emot mejl som kan ha personlig information om de i sin tur använder Gmail eller Outlook?
Som några tidigare har nämnt så missbrukar USA detta ganska friskt vilket är nog också orsaken till varför EU trycker så mycket på GDPR.

Här borde staten gå i framkanten för att ta riktlinjer för hur alla komuner skall agera helst kanske något centralt system som alla kommuner kan ta del av då dessa enskilt kommer aldrig lyckas upphandla eller hantera det på egen hand.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.