Spotify Hifi kan introduceras som Platinum-prenumeration

Permalänk
Medlem

Jag la ner mina försök att kringgå Windows-mixern med EAPO, visst det lät bra, men det buggade också ett antal gånger vilket stjäl viktig tid från användande. Det går precis lika bra att sänka volymen i Windows mixern något snäpp för att undvika digital klippning och är 1000 ggr enklare.

Men jag upptäckte den balla 256 bands spektralanalysatorn på kuppen, den behåller jag!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vet inte hur det är med Tidal, men Qobuz har ingen replaygain/normalizer. Vilket gör att ljudet ibland är högt, ibland lågt om man inte lyssnar på album. Det kan upplevas störande om man jämför med andra som har det. Det är något jag saknar i Qobuz som alternativ.

Sen använder väl Tidal MQA också för högsta kvalitén? Det formatet har fått rätt mycket kritik. Qobuz använder bara öppna format som FLAC vad jag känner till.

Sen är studio-kvalite releaserna av så hög kvalite att det är enormt svårt uppleva skillnad. Jag har gjort lite test mellan 24/96 och 16/44,1 och hör ingen skillnad. Gissar att det kan handla om olika releaser/masters som gör att man upplever skillnad.

Ja, jo, jag vet, MQA har fått kritik men i mina öron låter Tidal HifiPlus bra, jag är nöjd med det mesta förutom priset och att det inte verkar fungera att använda mobilens app för att fjärrstyra datorns tidal. Långt ifrån all musik jag lyssnar på som är i MQA formatet dock.

Har i och för sig bra lurar och en extern dac/amp med stöd för MQA, vet inte om det hjälper lite för ljudupplevelsen också. Även när jag kör ljudet via stereon går jag via en DAC med MQA stöd.

A och B jämförelser skulle jag kanske fallera på men ändå hittat ett sound som funkar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men har Itunes lossless på PC?
Jag googlade på detta så sent som idag och fick där "svaret" att man måste köra Apple Music android appen på windows 11 (vilket jag fixat idag) för att få lossless på PC.

Är ganska säker på att jag kör 44khz (ev 48) på jobbdatorn, med alternativ upp till 192khz 24 bit, men ska dubbelkolla imorgon. Om det sen är vad jag får ut i USB-lurarna låter jag vara osagt, men iaf om man ska tro windowsinställningarna.

(Win 10)

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insio:

Är ganska säker på att jag kör 44khz (ev 48) på jobbdatorn, med alternativ upp till 192khz 24 bit, men ska dubbelkolla imorgon. Om det sen är vad jag får ut i USB-lurarna låter jag vara osagt, men iaf om man ska tro windowsinställningarna.

(Win 10)

Det du beskriver har ingenting med lossless att göra, det är bara Windows ljudinställningar.

Lossless eller inte lossless beror på om den strömmade filen är komprimerad eller inte, Apple har ingen klient för PC som tar emot den ström som skickar lossless. Inte heller Apple Musics webbplayer tar emot lossless.

Den enda appen i det här sammanhanget är Android-klienten som kan ta emot rätt ström, men den måste köras på subsystem for Android på Windows 11. Många rapporterar att det är meningslöst eftersom detta subsystem inte skickar vidare ljudströmmen orörd.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ja, jo, jag vet, MQA har fått kritik men i mina öron låter Tidal HifiPlus bra, jag är nöjd med det mesta förutom priset och att det inte verkar fungera att använda mobilens app för att fjärrstyra datorns tidal. Långt ifrån all musik jag lyssnar på som är i MQA formatet dock.

Har i och för sig bra lurar och en extern dac/amp med stöd för MQA, vet inte om det hjälper lite för ljudupplevelsen också. Även när jag kör ljudet via stereon går jag via en DAC med MQA stöd.

A och B jämförelser skulle jag kanske fallera på men ändå hittat ett sound som funkar för mig.

Inställningar ändrar du till hifi så undviker man master. Aldrig kört master läget. Marantz stödjer inte MQA licensen därav är det enbart hifi läget hos mig, även under 5G. Däremot stödjer Samsung, 360 audio. Aldrig provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Inställningar ändrar du till hifi så undviker man master. Aldrig kört master läget. Marantz stödjer inte MQA licensen därav är det enbart hifi läget hos mig, även under 5G. Däremot stödjer Samsung, 360 audio. Aldrig provat.

Hmmm, hur är det, spelar man "enbart" musik i hifi formatet behöver man väl inte ens ha Tidal Hifi Plus abonnemanget?

Jag har också en (gammal) Marantz men kör via en dac med mqa stöd från en laptop när jag lyssnar på Tidal i stereon med Marantzen ställd på pure direct läge. Eftersom jag bor i en lägenhet blir det dock oftast via lurar, mina grannar uppskattar inte death metal Marantzen blir oftast för filmtittande.

Permalänk
Medlem

Enbart om de inkluderar flera masters och gedigen Dolby Atmos versioner. Annars räcker gott och väl det som finns.

Riktigt surt att all video streaming tjänster idag enbart sitter med 5.1 alt Dolby 5.1 at best med kanske 3 Atmos titlar.
Medans ljud suttit på stereo...

Skulle vara kul om musik och ljudbranschen skulle lösa öppna codecs för högupplöst med Atmos liknande funktionalitet och börja mixa för det som standard......lite sorligt att man tänker på Queen som de sista bandet som försökte vara innovativa med sitt ljud när stereo var en grej.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Hmmm, hur är det, spelar man "enbart" musik i hifi formatet behöver man väl inte ens ha Tidal Hifi Plus abonnemanget?

Jag har också en (gammal) Marantz men kör via en dac med mqa stöd från en laptop när jag lyssnar på Tidal i stereon med Marantzen ställd på pure direct läge. Eftersom jag bor i en lägenhet blir det dock oftast via lurar, mina grannar uppskattar inte death metal Marantzen blir oftast för filmtittande.

Grund abonnemanget från när Wimp blev uppköpt till Tidal och de började med hifi så har de aldrig haft hifi. Nu har de gjort om utbudet. Bra att tråden kom upp på agendan. Skillnaden numera är MQA. Grundplan hifi 99kr/månad MQA hifi Plus 199kr/månad. Jag skall ändra min plan. MQA är en licens som de betalar till Meridian. Mina öron klarar bara 16/44.1 så vad skall jag med 24/96
Kör Marantz NA6006 optiskt till TV och wifi via telefonen.

Permalänk
Medlem

Ok, jaja, halvrörigt detta ändå.

Det som alltid rör till trådar som dessa är väl att vissa experter med bestämdhet hävdar att man absolut inte hör någon skillnad på ljudkvalitén på de högre kvalitéerna samt premium nivåerna (tex lossless, MQA etc).

Ligger kvar på Tidal Hifi Plus tills vidare åtminstone (eftersom mina öron är harmoniska med Tidal och jag har ett par DACar med MQA stöd) men får se vad Spotify hittar på med deras nya premium abonnemang, kommer så klart testa det. Möjligen går det att diskutera om jag skulle vara lika nöjd med Tidals (eller Spotifys för den delen) vanliga abonnemang.

Apple verkar för suspekt/rörigt med deras klienter för Android och Windows men ca 100 kr / månad för lossless kvalité med deras enorma utbud är så klart bra, får övervaka lite för att se vad de hittar på. Skulle ta emot väldigt mycket att ansluta mig till den slutna Apple sekten men roande att de i just detta fall plötsligt är mycket prisvärda.

Youtube som the squonk förespråkar är "intressant", men blir svårt att få känsla för det utan att ett provabonnemang, får testa snart (om jag orkar...).

Amazon, Deezer och Qobuz får jag väl också undersöka vid tillfälle (ta provabonnemang) men viktigt för mig att utbudet är ungefär lika bra som för Spotify, Tidal och Apple, annars totalt ointressant samt att klienterna för Android & Windows håller bra kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skulle ta emot väldigt mycket att ansluta mig till den slutna Apple sekten men roande att de i just detta fall plötsligt är mycket prisvärda.

Jag har aldrig ägt en iPhone då jag aldrig tyckt att de varit prisvärda produkter men Apple Music tycker jag är en bra och prisvärd tjänst så det ska jag ge Apple en eloge för.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det som alltid rör till trådar som dessa är väl att vissa experter med bestämdhet hävdar att man inte hör någon skillnad på ljudkvalitén på de högre kvalitéerna/premium nivåerna (tex lossless, MQA etc).

Tvärt om, det som rör till mest är folk utan riktigt koll på tekniken som snubblar in o säger "jomen jag testade en gång o jag tyckte X lät mycket bättre än Y" när dom inte vet vad det egentligen var dom hörde. Det finns så många parametrar som spelar roll, men idag är bitrate _inte_ en av dom. T ex kan en halv dB volymskillnad vara det som hörs, alternativt en helt vanlig comfirmation bias (alla har ju blivit tillsagda att Tidal är bättre än Spotify, så därför är det det man "hör").
Det blir ju extra tydligt när det finns folk som påstår att dom hör skillnad på 16/44.1 o 24/192, visst att det senare tekniskt sätt är mycket bättre, men det finns inte en människa i världen som hör skillnad mellan dom båda om downsamplingen är korrekt utförd, o även om den inte är det så är skillnaden verkligen miinimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tvärt om, det som rör till mest är folk utan riktigt koll på tekniken som snubblar in o säger "jomen jag testade en gång o jag tyckte X lät mycket bättre än Y" när dom inte vet vad det egentligen var dom hörde. Det finns så många parametrar som spelar roll, men idag är bitrate _inte_ en av dom. T ex kan en halv dB volymskillnad vara det som hörs, alternativt en helt vanlig comfirmation bias (alla har ju blivit tillsagda att Tidal är bättre än Spotify, så därför är det det man "hör").
Det blir ju extra tydligt när det finns folk som påstår att dom hör skillnad på 16/44.1 o 24/192, visst att det senare tekniskt sätt är mycket bättre, men det finns inte en människa i världen som hör skillnad mellan dom båda om downsamplingen är korrekt utförd, o även om den inte är det så är skillnaden verkligen miinimal.

Jag tycker det här är ett intressant område, försöker lära mig och får väl försöka roa mig med lyssningsövningar.

Du skriver om 16/44.1 vs 24/192.
Fråga: Hur är det med skillnad på 16/44.1 vs tex FLAC (Free Lossless Audio Codec) som är ett mycket populärt format för de som föredrar att spara samt spela musiken lokalt från deras datorer (dvs jag syftar inte på streaming nu)? Är det samma sak med den jämförelsen? "det finns inte en människa i världen som hör skillnad"?

Det som kan störa mig lite är väl att du uttrycker dig så otroligt bestämt men hoppas/antar att du vet vad du skriver om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag tycker det här är ett intressant område, försöker lära mig och får väl försöka roa mig med lyssningsövningar.

Du skriver om 16/44.1 vs 24/192.
Fråga: Hur är det med skillnad på 16/44.1 vs tex FLAC (Free Lossless Audio Codec) som är ett mycket populärt format för de som föredrar att spara samt spela musiken lokalt från deras datorer (dvs jag syftar inte på streaming nu)?

Det som kan störa mig lite är väl att du uttrycker dig så otroligt bestämt men hoppas/antar att du vet vad du skriver om.

FLAC är bara en container, tänk zip-fil, inuti kan det finnas tex en 16/44.1-fil men också en 24/96-fil containern bestämmer inte kvaliteten på formatet. Den bara paketerar den för att ta mindre plats. Som Zip.

Antalet bitar bestämmer bara tillgänglig dynamik, för uppspelning behövs inte mer än 16 bitar.

Vad behöver man då 24 bitar till? Jo, när man spelar in för att få större headroom med riktiga instrument och inte riskera klippning, sen justerar man det vid mixning mastring så att allt hamnar på rätt plats och utan klippnings distorsion. Spelar man in live instrument med 16 bitar finns alltid en liten risk för klippning om man inte använder kompression direkt på mikrofonen. För uppspelning, som sagt, ingen som helst nytta.

Högre sampling vill man främst ha för att slippa använda branta digitalfilter som kan orsaka fasdistorsion i det hörbara området, den behöver dock inte vara jättehög, redan ett kliv upp till 48kHz gör att man kan använda tillräckligt flacka filter.
Vid inspelning kan man använda hög sampling som ett knep för att få lägre latency vid sound-on-sound inspelning, återigen, gör ingen som helst nytta vid uppspelning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men har Itunes lossless på PC?
Jag googlade på detta så sent som idag och fick där "svaret" att man måste köra Apple Music android appen på windows 11 (vilket jag fixat idag) för att få lossless på PC.

Skrivet av the squonk:

Det du beskriver har ingenting med lossless att göra, det är bara Windows ljudinställningar.

Lossless eller inte lossless beror på om den strömmade filen är komprimerad eller inte, Apple har ingen klient för PC som tar emot den ström som skickar lossless. Inte heller Apple Musics webbplayer tar emot lossless.

Den enda appen i det här sammanhanget är Android-klienten som kan ta emot rätt ström, men den måste köras på subsystem for Android på Windows 11. Många rapporterar att det är meningslöst eftersom detta subsystem inte skickar vidare ljudströmmen orörd.

Inser att mitt inlägg kunde misstolkas. Syftade alltså till inställning i iTunes.

Men iTunes-inställningen nedan har alltså inte med strömmad media att göra, utan endast lokala filer? Konstigt om det inte går att välja ljudkvalité på strömmat i iTunes öht...

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

FLAC är bara en container, tänk zip-fil, inuti kan det finnas tex en 16/44.1-fil men också en 24/96-fil containern bestämmer inte kvaliteten på formatet. Den bara paketerar den för att ta mindre plats. Som Zip.

Ok, yes, syftar väl på FLAC filer med hög bitrate nu (24 och 32 bit) som jag vet att många entusiaster föredrar vs streaming. Om det är samma sak där att "det finns inte en människa i världen som hör skillnad"? (i jämförelse mot 16/44.1-filer)

Om jag inte minns fel så är Foobar2000 en mycket populär spelare för lokalt sparade flac filer.

Många audiofiler verkar vara totalt ute och cyklar om jag ska tolka vissa inlägg här i tråden korrekt vilket är "intressant" kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, yes, syftar väl på FLAC filer med hög bitrate nu 24 och 32 bit som jag vet att många entusiaster föredrar vs streaming. Om det är samma sak där att "det finns inte en människa i världen som hör skillnad"? (i jämförelse mot 16/44.1-filer)

Många audiofiler verkar vara totalt ute och cyklar om jag ska tolka vissa inlägg här i tråden korrekt vilket är "intressant" kan jag tycka.

Exakt, FLAC säger ingenting om kvaliteten på själva filen. I princip kunde det lika gärna ha hetat .ZipAudio eller nåt.

Dessa 32-bit 192-kHz filer med Bitstream om det skall vara riktigt fint kan absolut låta bättre, men inte beror det på formatet, isåfall har dom bara fått tag på en riktigt grym master som skulle ha låtit identiskt i 16/44.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insio:

Inser att mitt inlägg kunde misstolkas. Syftade alltså till inställning i iTunes.

Men iTunes-inställningen nedan har alltså inte med strömmad media att göra, utan endast lokala filer? Konstigt om det inte går att välja ljudkvalité på strömmat i iTunes öht...

https://i.postimg.cc/PCgD0scQ/itunes.png

Itunes är asgammalt, det stämmer att det saknas inställningar för streaming för ingen hade tänkt på det då. Det enda du kan göra med den där inställningen är att ladda upp/ner egna filer till ditt Itunes-bibliotek.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Exakt, FLAC säger ingenting om kvaliteten på själva filen. I princip kunde det lika gärna ha hetat .ZipAudio eller nåt.

Dessa 32-bit 192-kHz filer med Bitstream om det skall vara riktigt fint kan absolut låta bättre, men inte beror det på formatet, isåfall har dom bara fått tag på en riktigt grym master som skulle ha låtit identiskt i 16/44.

Ok, så allt i högre kvalité/bitrate än 16/44 är egentligen totalt meningslöst, det är mastern som spelar roll? Dvs musiktjänster som erbjuder högre kvalité luras kan man säga, öronen kan ändå inte höra skillnad och även folk som håller på och sprar ner (rippar etc) till lokala 32-bit 192-kHz flac filer är på sätt och vis totalt ute och cyklar? 16/44 räcker ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Om jag inte minns fel så är Foobar2000 en mycket populär spelare för flac filer.

Foobar2000 var väl mest populär på Bittorrent-tiden innan streaming tagit fart riktigt, folk rippade CD och delade och då är det såklart bättre att dela originalfilerna packade i FLAC än att komprimera dom till Ogg/Mp3 för då behöver ingen oroa sig över om dom använt en bra eller dålig encoder.

FLAC är alltså ingen encoder, det är en paketerare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Foobar2000 var väl mest populär på Bittorrent-tiden innan streaming tagit fart riktigt, folk rippade CD och delade och då är det såklart bättre att dela originalfilerna packade i FLAC än att komprimera dom till Ogg/Mp3 för då behöver ingen oroa sig över om dom använt en bra eller dålig encoder.

FLAC är alltså ingen encoder, det är en paketerare

Finns fortfarande gott om entusiaster med enorma egna flac bibliotek (i 24 och 32 bit), den saken är helt klar men det som är intressant i sammanhanget är att de tydligen ändå inte får en bättre ljudkvalité genom detta förfarande? Visst finns det andra format som tex wav men då tar väl filerna en himla plats (det är väl okomprimerat) så jag tror väl att en majoritet av dessa entusiaster ändå håller sig till flac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, så allt i högre kvalité/bitrate än 16/44 är egentligen totalt meningslöst, det är mastern som spelar roll? Dvs musiktjänster som erbjuder högre kvalité luras kan man säga, öronen kan ändå inte höra skillnad och även folk som håller på och sprar ner (rippar etc) till lokala 32-bit 192-kHz flac filer är på sätt och vis totalt ute och cyklar? 16/44 räcker ändå?

Ja, exakt så är det, just ljudbranschen är knökfull av det som kallas Ormolja. Eller hästmedicin, whatever.

Det som spelar mest roll är kvaliteten på själva inspelningen, sen bör allt fram till högtalaren/hörluren betraktas som en transparent vägg om man skall åskådliggöra det, slutresultatet bestäms sen allra mest av din högtalare/hörlur(där är skillnaderna gigantiska)

16/44 som format i ovannämnda vägg är att betrakta som fullt transparent, det kan inte bli mer än helt genomskinligt liksom.

Sen kan diverse apparater på vägen bidra med lite smuts och solk på väggen, om dom är felkonstruerade och inte gör det dom ska. MQA betraktas av en del som sånt smuts.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Finns fortfarande gott om entusiaster med enorma egna flac bibliotek (i 24 och 32 bit), den saken är helt klar men det som är intressant i sammanhanget är att de tydligen ändå inte får en bättre ljudkvalité genom detta förfarande? Visst finns det andra format som tex wav men då tar väl filerna en himla plats (det är väl okomprimerat) så jag tror väl att en majoritet av dessa entusiaster ändå håller sig till flac.

Som sagt, rippar du en CD innehåller din FLAC-fil just en massa wav-filer. En .wav är den okomprimerade PCM-fil som ligger på en CD. Men du kan lägga vad du vill i en FLAC så FLAC i sig är inget kvalitetsmått.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ok, jag ska vara tyst nu men en mycket intressant diskussion, förhoppningsvis kan det komma en audiofil eller två som kan bidra med lite andra åsikter. Jag har i ärlighetens namn rätt dålig koll.

Även lite av intresse för diskussionen kring streamingtjänsterna kan jag tycka.

Om alla tjänster som streamar och tar extra betalt för "lossless" (samt MQA i Tidal fallet) är total humbug (de luras helt enkelt), att ingen ändå skulle höra skillnad mot 16/44 som oftast finns i det billigare grundabonnemanget.

Tex:

  • Dvs att ingen skulle kunna höra skillnad mot Tidal HiFi Plus vs det vanliga Tidal abonnemanget. (Förutom om det är skillnader på mastern)

  • Att ingen kommer kunna höra skillnad på Spotify's kommande premium abonnemang mot deras vanliga. (Förutom om det är skillnader på mastern)

  • att lossless kvalitén som tex Amazon, Deezer och Qobuz erbjuder är totalt blaha, tex Spotifys grundabonnemang ger lika bra ljud, allt hänger på mastern.

Jag försöker åtminstone vara lite ödmjuk / frågande här medan vissa av er andra uttrycker er tvärsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag tycker det här är ett intressant område, försöker lära mig och får väl försöka roa mig med lyssningsövningar.

Fråga: På samma sätt hävdar du att det inte går att höra skillnad på 16/44.1 vs tex FLAC (Free Lossless Audio Codec) som är ett mycket populärt format för de som föredrar att spara samt spela musiken lokalt från deras datorer (dvs inte streaming)?

Det som kan störa mig lite är väl att du uttrycker dig så otroligt bestämt men hoppa/antar att du vet vad du skriver om.

Ja sorry om jag låter lite för bestämt, kan såklart bli lite tråkigare stämning så! Men har hängt lite för mycket på ljudforum genom åren o har tröttnat ganska mycket på påståenden från folk som säger dom hör nånting som inte går att höra. Det finns många förståsigpåare, myter, gamla sanning o ormoljor i ljudvärlden så man kan lätt virra bort sig. Men har haft ett stort ljudintresse sen jag var typ 10 så tror mig ha ganska bra koll på läget

Det där med högre bitrdjup är att elda för kråkorna ja. Bitdjup som redans förklarats lite om handlar om dynamik eller brusgolv. 16bit med vanligt dither (aka brus som används för att ta bort sk kvantifiseringsfel) ger dynamik på 96dB format dither medans med format dither tillomed kan ge dynamik på runt 120dB, alltså att högsta ljudet kan ligga 120dB över brusgolvet, vilket i praktiken innebär att om du spelar det i ett riktigt tyst rum där bakgrundsbruset ligger på runt 20dB så måste du spela 140dB för att kunna höra brusgolvet, o spelar du så högt så förstör du dina öron vääldigt snabbt (som referens är en vanlig konsert på kanske runt 110dB).
24bit med vanligt dither ger 144dB dynamik vilket verkligen ingen nånsin kommer behöva för vanlig lyssning o 32bit ger 192dB vilket är så overkill att det inte ens finns på kartan. Dock används ju gärna 32bit med flyttal (kan alltså gå över ett) för musikproduktion vilket är händigt då för man slipper tänka på gainen öht.
Bör kommas ihåg också att decibel är en logaritmisk skala, så varje steg av 3dB är en fördubbling av volymen, medans 10dB är vad vi upplever som en fördubbling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Som sagt, rippar du en CD innehåller din FLAC-fil just en massa wav-filer. En .wav är den okomprimerade PCM-fil som ligger på en CD. Men du kan lägga vad du vill i en FLAC så FLAC i sig är inget kvalitetsmått.

Det är tvärtom, FLAC är en lossless codec och WAV en container.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är tvärtom, FLAC är en lossless codec och WAV en container.

Kanske per definition, men inte hur det används:

"FLAC is specifically designed for efficient packing of audio data, unlike general-purpose lossless algorithms such as DEFLATE, which are used in ZIP and gzip. While ZIP may reduce the size of a CD-quality audio file by 10–20%, FLAC is able to reduce the size of audio data by 40–50% by taking advantage of the characteristics of audio."

Samma sak, kanske per definition, men inte hur det används:

"The WAV file is an instance of a Resource Interchange File Format (RIFF) defined by IBM and Microsoft.[3] The RIFF format acts as a "wrapper" for various audio coding formats.

Though a WAV file can contain compressed audio, the most common WAV audio format is uncompressed audio in the linear pulse-code modulation (LPCM) format. LPCM is also the standard audio coding format for audio CDs, which store two-channel LPCM audio sampled at 44,100 Hz with 16 bits per sample. Since LPCM is uncompressed and retains all of the samples of an audio track, professional users or audio experts may use the WAV format with LPCM audio for maximum audio quality.[9] WAV files can also be edited and manipulated with relative ease using software."

Slutsats, det viktiga är hur det används och det är hur jag beskrev det tidigare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ok, jag ska vara tyst nu men en mycket intressant diskussion, förhoppningsvis kan det komma en audiofil eller två som kan bidra med lite andra åsikter. Jag har i ärlighetens namn rätt dålig koll.

Även lite av intresse för diskussionen kring streamingtjänsterna kan jag tycka.

Om alla tjänster som streamar och tar extra betalt för "lossless" (samt MQA i Tidal fallet) är total humbug (de luras helt enkelt), att ingen ändå skulle höra skillnad mot 16/44 som oftast finns i det billigare grundabonnemanget.

Tex:

  • Dvs att ingen skulle kunna höra skillnad mot Tidal HiFi Plus vs det vanliga Tidal abonnemanget. (Förutom om det är skillnader på mastern)

  • Att ingen kommer kunna höra skillnad på Spotify's kommande premium abonnemang mot deras vanliga. (Förutom om det är skillnader på mastern)

  • att lossless kvalitén som tex Amazon, Deezer och Qobuz erbjuder är totalt blaha, tex Spotifys grundabonnemang ger lika bra ljud, allt hänger på mastern.

Jag försöker åtminstone vara lite ödmjuk / frågande här medan vissa av er andra uttrycker er tvärsäkert.

Skulle mer säga som sådan att det går. Att höra skillnad är ett dåligt ord för det hela. Tränar du ordentligt så ser du det. Dåligt exempel.
Till exempel ta sport. Du går i butiken och skall ha utrustning och börjar fundera vad är skillnaden för du som nybörjare ser inte den. Medan en som hållt på länge ser att det du väljer är dåligt.
Lite det som är grejen. Med hifi. Samtidigt har du att göra med ett sinne vilket gör det hela mer invecklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Skulle mer säga som sådan att det går. Att höra skillnad är ett dåligt ord för det hela. Tränar du ordentligt så ser du det. Dåligt exempel.
Till exempel ta sport. Du går i butiken och skall ha utrustning och börjar fundera vad är skillnaden för du som nybörjare ser inte den. Medan en som hållt på länge ser att det du väljer är dåligt.
Lite det som är grejen. Med hifi. Samtidigt har du att göra med ett sinne vilket gör det hela mer invecklat.

Enter Placebo ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Itunes är asgammalt, det stämmer att det saknas inställningar för streaming för ingen hade tänkt på det då. Det enda du kan göra med den där inställningen är att ladda upp/ner egna filer till ditt Itunes-bibliotek.

Ah, förstår. Tack för förtydligandet!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det som spelar mest roll är kvaliteten på själva inspelningen, sen bör allt fram till högtalaren/hörluren betraktas som en transparent vägg om man skall åskådliggöra det, slutresultatet bestäms sen allra mest av din högtalare/hörlur(där är skillnaderna gigantiska)

Så är det. När det gäller högtalare är ju även akustiken i rummet otroligt viktig också.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB