Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Avkastningsprognosen baseras på en beräkning, det är väl din återbetalningskalkyl? Den bygger i sin tur på olika antaganden och det kan vara värdefullt att känna till dem. Jag förstår inte varför det skulle ta längre tid för en privatperson, beräkningen borde ju gå snabbare?

Återbetalningskalkyl baseras på hur investeringen betalas (bidrag/räntor/år/handpenning%) , vad avkastningen generar (elavtal, spotpris, nätavgifter, nät nytta etc)

För företag är oftast detta med investeringen klar, avtalen är satta, ingen moms eller bidrag involverade när jobbet upphandlas eller beslutas om. För privatpersoner är detta ofta inte något man vet i förhand, samt att marginalerna är mindre på mindre jobb och då finns det mindre tid att lägga på beräkningar åt kunder.

Vi lämnar bara avkastningsprognoser även till företag då deras egna ekonomer har bättre koll på deras förhållanden än vi har.

Permalänk

Vi har fått offert från sesol, beräknad 6000Kwh/år, nyckelfärdigt, kostnad 100K. Men de säger att grejerna levereras vid en viss tidpunkt (nu beräknat 6 månader bort) och då ska jag betala 70%, och oklart hur mycket senare så kommer installatören. Jag vill ju inte ha en massa grejer stående och ansvara för dem utan att veta hur länge. Är detta praxis? Om man googlar finns en del skräckhistorier om sesol men det gäller kanske alla bolag i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Vi har fått offert från sesol, beräknad 6000Kwh/år, nyckelfärdigt, kostnad 100K. Men de säger att grejerna levereras vid en viss tidpunkt (nu beräknat 6 månader bort) och då ska jag betala 70%, och oklart hur mycket senare så kommer installatören. Jag vill ju inte ha en massa grejer stående och ansvara för dem utan att veta hur länge. Är detta praxis? Om man googlar finns en del skräckhistorier om sesol men det gäller kanske alla bolag i dessa tider.

Jag skippade SeSol då deras offert var super otydlig.
Det framgick exempelvis inte vilka produkter jag köpte och när jag frågade så var svaret att det (exakt produkt) skulle bestämmas vid leveransen.

Dvs jag visste inte vilken växelriktare eller modell som skulle inkluderas, eller tillverkare på panelerna.

Bad att det skulle tydliggöra det i offerten men det gick inte - inget att bråka om, om detta var deras ambitionsnivå mot mig så får det va.
Jag valde en annan leverantör.

(om intresse finns så var det 175 000 kr för nyckelfärdig anläggning på 21 paneler (etc) och beräknad årsproduktion på 8.620 kWh)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag skippade SeSol då deras offert var super otydlig.
Det framgick exempelvis inte vilka produkter jag köpte och när jag frågade så var svaret att det (exakt produkt) skulle bestämmas vid leveransen.

Dvs jag visste inte vilken växelriktare eller modell som skulle inkluderas, eller tillverkare på panelerna.

Bad att det skulle tydliggöra det i offerten men det gick inte - inget att bråka om, om detta var deras ambitionsnivå mot mig så får det va.
Jag valde en annan leverantör.

(om intresse finns så var det 175 000 kr för nyckelfärdig anläggning på 21 paneler (etc) och beräknad årsproduktion på 8.620 kWh)

Väldigt vanligt bland dom stora installatörerna att dom inte skriver ut riktartyp och panel, speciellt det senaste året då det har varit sjukt svårt att få tag på material, och att sitta på större lager av dessa är väldigt kapital intensivt för att försäkra sig om att man kan leverera enligt offert, speciellt om man har en stor orderstock.

Nu börjar det se mycket bättre ut i eu med leveranser men jag hade aldrig accepterat att få en random riktare till mitt hus då even om alla olika märken ger snarlik prestanda skiljer sig det mycket på funktioner och UI till portaler osv.

runt 20kkr/kw låter lite i överkant men kronan hjälper ju inte till nu förtiden :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Väldigt vanligt bland dom stora installatörerna att dom inte skriver ut riktartyp och panel, speciellt det senaste året då det har varit sjukt svårt att få tag på material

Håller med, dessutom ska växelriktaren godkännas av nätägaren i föranmälan. Svårt att göra om man inte valt växelriktare. Utan föranmälan får man inte installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Håller med, dessutom ska växelriktaren godkännas av nätägaren i föranmälan. Svårt att göra om man inte valt växelriktare. Utan föranmälan får man inte installera.

Nja inte riktigt, går finfint att installera utan föranmälan, men oddsen är att du inte får koppla in dig på nätet och det kan ju bli lite svettigt för installatören Det är även fullt möjligt att ändra i en föranmälan på riktar typ så länge den är godkänd och man håller sig till samma installerad Kw.

Sedan sommarn är nätägarna tvungna att svara på föranmälan inom 2 veckor annars godkänns anläggningen automatiskt (microproducent). Dock med käpphästen att om nätet inte skulle tåla den nya anläggningen så får man inte slå på den förrän det är förstärk, och det kan ta år om man har otur.

Ingen av dom större skulle heller välja en tillverkare och/eller en växelriktare som inte upp fyller EN50548-SE/EN50549-SE RiktaRätt.

Permalänk
Officiell jultomte

Halloj.

Haft våra solpaneler någon månad och det är först nu man börjar se lite produktion. 45 graders lutning i rakt öst. Inga skuggor.
Vi ligger senaste veckan på ungefär 95-110kWh/dag i snitt.

Har lyckats implementera produktion och alla sensorer i Home Assistant så att vi kan se produktion samt hur mycket vi förbrukar/exporterar. Än så länge är vi sjukt nöjda men återstår att se vad årsförbrukningen landar på. Vi har fått en uppskattning på 17000kWh/år.

Dold text
Dold text
Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Halloj.

Haft våra solpaneler någon månad och det är först nu man börjar se lite produktion. 45 graders lutning i rakt öst. Inga skuggor.
Vi ligger senaste veckan på ungefär 95-110kWh/dag i snitt.

Har lyckats implementera produktion och alla sensorer i Home Assistant så att vi kan se produktion samt hur mycket vi förbrukar/exporterar. Än så länge är vi sjukt nöjda men återstår att se vad årsförbrukningen landar på. Vi har fått en uppskattning på 17000kWh/år.

Får ni betalt för överskottet eller hur fungerar det?

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Halloj.

Haft våra solpaneler någon månad och det är först nu man börjar se lite produktion. 45 graders lutning i rakt öst. Inga skuggor.
Vi ligger senaste veckan på ungefär 95-110kWh/dag i snitt.

Har lyckats implementera produktion och alla sensorer i Home Assistant så att vi kan se produktion samt hur mycket vi förbrukar/exporterar. Än så länge är vi sjukt nöjda men återstår att se vad årsförbrukningen landar på. Vi har fått en uppskattning på 17000kWh/år.

Vilken leverantör/installatör anlitade ni? Gick allt smidigt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av medbor:

Får ni betalt för överskottet eller hur fungerar det?

Allt som går ut mot nätet (som vi inte använder själva alltså) får vi betalt spotpriset för den timmen vi exporterar.
Vi har också ett 5kWh batteri installerat men planerar utöka till 20-25kWh nästa år.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av TobiasStockholm:

Vilken leverantör/installatör anlitade ni? Gick allt smidigt?

Vi anlitade en lokal mindre firma i Kalmar. Mikrab heter företaget. Allt gick supersmidigt och efter godkänd offert så började monteringen bara efter 2 veckor. Allt fanns hemma på lager som tur var.

Vi anlitade en extern besiktningsman (solenergikvalitet.se) som publicerar alla besiktningsprotokoll och vi var först i Småland att få 10 av 10 (hos detta besiktningsföretag alltså, vilket var lite kul). Inga anmärkningar på hela anläggningen.
Supernöjda helt klart från börja till slut med företaget och deras noggrannhet.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Vi anlitade en lokal mindre firma i Kalmar. Mikrab heter företaget. Allt gick supersmidigt och efter godkänd offert så började monteringen bara efter 2 veckor. Allt fanns hemma på lager som tur var.

Vi anlitade en extern besiktningsman (solenergikvalitet.se) som publicerar alla besiktningsprotokoll och vi var först i Småland att få 10 av 10 (hos detta besiktningsföretag alltså, vilket var lite kul). Inga anmärkningar på hela anläggningen.
Supernöjda helt klart från börja till slut med företaget och deras noggrannhet.

Ok skönt när allt går smidigt. Får man fråga vad kalaset gick på? Antar att de inte var den billigaste leverantören direkt om det var en lokal mindre firma? Gissar jag rätt om jag gissar på 200-250k för en anläggning i den storleken med batteri?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok skönt när allt går smidigt. Får man fråga vad kalaset gick på? Antar att de inte var den billigaste leverantören direkt om det var en lokal mindre firma? Gissar jag rätt om jag gissar på 200-250k för en anläggning i den storleken med batteri?

Lokala leverantörer av solpaneler är i regel alltid billigare än de större aktörerna. Vid tilfället som vi köpte så betalade vi ungefär 11,5tkr per installerad kW. Sen tog vi batteri och elbilsladdare i samma veva tillsammans med snörasskydd. Det hela landade på 214tkr.

Vad jag ser nu hos de stora företagen så ligger priserna på minst 25-35tkr per installerad kW.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Lokala leverantörer av solpaneler är i regel alltid billigare än de större aktörerna. Vid tilfället som vi köpte så betalade vi ungefär 11,5tkr per installerad kW. Sen tog vi batteri och elbilsladdare i samma veva tillsammans med snörasskydd. Det hela landade på 214tkr.

Vad jag ser nu hos de stora företagen så ligger priserna på minst 25-35tkr per installerad kW.

Ok ganska bra pris ändå (och ganska bra gissning av mig) men det kanske var länge sen ni beställde?

Jaså, antog att de stora företagen och de prispressande företagen (som typ solcellen.nu som jag tittat tidigare på) kunde pressa priserna mer om de gjorde större beställningar på paneler. Har sett priser runt 15k/kWh så ert pris var ju ändå väldigt bra.

Står i valet och kvalet om vi ska beställa solceller. Hade inte tänkt ta in offerter från mindre lokala företag men det kanske det är värt att göra då ändå. Fått en offert från en "lågprisleverantör" om 159.000 för 13kWh.

Tack för svar!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Halloj.

Haft våra solpaneler någon månad och det är först nu man börjar se lite produktion. 45 graders lutning i rakt öst. Inga skuggor.
Vi ligger senaste veckan på ungefär 95-110kWh/dag i snitt.

Har lyckats implementera produktion och alla sensorer i Home Assistant så att vi kan se produktion samt hur mycket vi förbrukar/exporterar. Än så länge är vi sjukt nöjda men återstår att se vad årsförbrukningen landar på. Vi har fått en uppskattning på 17000kWh/år.

Vad har watt på en panel? 400W?
Skönt att se att dom använt hela taket och inte halva som många firmor gör när det finns skorsten ivägen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok ganska bra pris ändå (och ganska bra gissning av mig) men det kanske var länge sen ni beställde?

Jaså, antog att de stora företagen och de prispressande företagen (som typ solcellen.nu som jag tittat tidigare på) kunde pressa priserna mer om de gjorde större beställningar på paneler. Har sett priser runt 15k/kWh så ert pris var ju ändå väldigt bra.

Står i valet och kvalet om vi ska beställa solceller. Hade inte tänkt ta in offerter från mindre lokala företag men det kanske det är värt att göra då ändå. Fått en offert från en "lågprisleverantör" om 159.000 för 13kWh.

Tack för svar!

Ja solcellen har definitivt bra priser, men när det gäller stora företag så är det oftast billiga priser som blir "du får vad du betalar för". Man vet inte hur mycket de har att göra och ofta har man många underleverantörer som kostar. Samt höga förskottsbetalningar.
Alla som jag sett som beställt av solcellen har väntat hittils 12-15+ månader med dålig support. När det väl är installerat och klart och allt fungerar så är det ofta lugnt men strular något så vill solcellen ofta inte svara.

Jag skulle tipsa att ta minst 3 offerter från de stora företagen. Jämför och se själv, många har dåligt säljsnack och ofta kommer man pusha på att du behöver signera inom 2-3 dagar för "snart höjs priserna" vilket tyvärr är jättevanligt.
Sen att kolla med mindre firmor i närheten.

Kolla också besiktningar i ditt område på solenergikvalitet.se. Då kan du få ett hum om vilka företag som finns i ditt område samt hur alla företag presterar på anläggningarna.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av vinylens:

Vad har watt på en panel? 400W?
Skönt att se att dom använt hela taket och inte halva som många firmor gör när det finns skorsten ivägen.

Ja precis. 37st x 400W. Ja vi maxade verkligen det vi kunde. Känns skönt nu i efterhand att man inte snålade med ytan.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Ja solcellen har definitivt bra priser, men när det gäller stora företag så är det oftast billiga priser som blir "du får vad du betalar för". Man vet inte hur mycket de har att göra och ofta har man många underleverantörer som kostar. Samt höga förskottsbetalningar.
Alla som jag sett som beställt av solcellen har väntat hittils 12-15+ månader med dålig support. När det väl är installerat och klart och allt fungerar så är det ofta lugnt men strular något så vill solcellen ofta inte svara.

Jag skulle tipsa att ta minst 3 offerter från de stora företagen. Jämför och se själv, många har dåligt säljsnack och ofta kommer man pusha på att du behöver signera inom 2-3 dagar för "snart höjs priserna" vilket tyvärr är jättevanligt.
Sen att kolla med mindre firmor i närheten.

Kolla också besiktningar i ditt område på solenergikvalitet.se. Då kan du få ett hum om vilka företag som finns i ditt område samt hur alla företag presterar på anläggningarna.

Jo har läst om en del problem med solcellen.nu därför letat mig vidare lite grann. Verkar dock vara väldigt många nya små aktörer som etablerat sig senaste tiden så svårt att skaffa sig koll.

Tusen tack för tipsen 👍
Ska kolla vad som finns här precis söder om Stockholm. Mailat några lokala leverantörer jag hittade nu precis, ska leta efter fler.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av TobiasStockholm:

Jo har läst om en del problem med solcellen.nu därför letat mig vidare lite grann. Verkar dock vara väldigt många nya små aktörer som etablerat sig senaste tiden så svårt att skaffa sig koll.
Tusen tack för tipsen 👍
Ska kolla vad som finns här precis söder om Stockholm. Mailat några lokala leverantörer jag hittade nu precis, ska leta efter fler.

Ingen fara. Bara skriva här eller PMa om du har frågor eller andra funderingar.
Ta mig inte på orden men jag är ganska säker på att 1komma5 är ett ganska billigt men rekommenderat företag i dina trakter.

Det du kan göra med är att gå igenom besiktningsprotkoll på sidan jag skrev innan och se vad som är vanliga brister. Sen kan du ta upp dessa frågor med firmor du funderar på och se vad man svarar, då vet du ju vad som är rätt/fel.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Ingen fara. Bara skriva här eller PMa om du har frågor eller andra funderingar.
Ta mig inte på orden men jag är ganska säker på att 1komma5 är ett ganska billigt men rekommenderat företag i dina trakter.

Det du kan göra med är att gå igenom besiktningsprotkoll på sidan jag skrev innan och se vad som är vanliga brister. Sen kan du ta upp dessa frågor med firmor du funderar på och se vad man svarar, då vet du ju vad som är rätt/fel.

Ja 1komma5 har jag sett reklam för också. Tack, slänger säkert iväg ett PM till dig om det är ok om det inte är allmänna frågor som hör hemma här i tråden 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Halloj.

Haft våra solpaneler någon månad och det är först nu man börjar se lite produktion. 45 graders lutning i rakt öst. Inga skuggor.
Vi ligger senaste veckan på ungefär 95-110kWh/dag i snitt.

Har lyckats implementera produktion och alla sensorer i Home Assistant så att vi kan se produktion samt hur mycket vi förbrukar/exporterar. Än så länge är vi sjukt nöjda men återstår att se vad årsförbrukningen landar på. Vi har fått en uppskattning på 17000kWh/år.

Ser ut att vara en exemplarisk och fläckfri installation. På gränsen till överdriven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Halloj.

Haft våra solpaneler någon månad och det är först nu man börjar se lite produktion. 45 graders lutning i rakt öst. Inga skuggor.
Vi ligger senaste veckan på ungefär 95-110kWh/dag i snitt.

Har lyckats implementera produktion och alla sensorer i Home Assistant så att vi kan se produktion samt hur mycket vi förbrukar/exporterar. Än så länge är vi sjukt nöjda men återstår att se vad årsförbrukningen landar på. Vi har fått en uppskattning på 17000kWh/år.

Hur kommer det sig att installationen enbart inkluderade 5KWh batteri?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av jocke92:

Ser ut att vara en exemplarisk och fläckfri installation. På gränsen till överdriven

Haha ja installatörerna sa själva det men då de ville hålla ryktet på topp redan från start så är ägaren med och hjälper till så att allt utförs fackmannamässigt till punkt och pricka. Kändes skönt.

Skrivet av Mr_Lazy:

Hur kommer det sig att installationen enbart inkluderade 5KWh batteri?

Vi fick välja själva hur mycket vi ville ha, men då vi inte kunde ta mer i grönt bidrag så valde vi 5kWh för att få allt "fördraget" och sen utöka batteriet nästa år.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vi fick välja själva hur mycket vi ville ha, men då vi inte kunde ta mer i grönt bidrag så valde vi 5kWh för att få allt "fördraget" och sen utöka batteriet nästa år.

Är ni fler än två vuxna i hushållet så brukar det gå att ordna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Är ni fler än två vuxna i hushållet så brukar det gå att ordna

Hur ofta är man 3 eller fler vuxna i hushållet? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hur ofta är man 3 eller fler vuxna i hushållet? 🤔

Inte så ovanligt med barn över 18 som inte flyttat än.
Men man måste väl äga en del av huset med?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Inte så ovanligt med barn över 18 som inte flyttat än.
Men man måste väl äga en del av huset med?

Japp det jag tänkte på men inte skrev...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Mr_Lazy:

Är ni fler än två vuxna i hushållet så brukar det gå att ordna

Jo men vi är bara två

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Snart 10 månader sedan beställning av Telge, fortfarande usel/ingen information.
Ingen vet när sakerna kommer och monteras.
Vänner och kollegor har beställt efter oss och fått sina monterade. Annan leverantör då.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Snart 10 månader sedan beställning av Telge, fortfarande usel/ingen information.
Ingen vet när sakerna kommer och monteras.
Vänner och kollegor har beställt efter oss och fått sina monterade. Annan leverantör då.

Kolla med Klövsta Energi (http://klovsta-energi.se/)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.