Tips på billig o bra brandvägg/antivirus program

Permalänk
Medlem

Tips på billig o bra brandvägg/antivirus program

Hej har kört windows egna förut med gratis vpn från proton

Nu har jag bredband och F Secure
Men sagt upp internetbolaget

Ska köra internet via min mobil
För att sänka utgifterna

Tycker 388 kr för 100 mbit är hutlöst

Söker en brandväggs och antivirus leverantör för en PC
En användare och gärna att vpn ingår

Någon som kan tipsa
Första året brukar vara rabatterad
Så det är den vidare faktiska månadskostnaden jag vill ha så låg som möjligt men ändå acceptabelt skydd

Vill inte köra Windows egna med min nya dator
Ska även söka själv och se om jag hittar något bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej har kört windows egna förut med gratis vpn från proton

Nu har jag bredband och F Secure
Men sagt upp internetbolaget

Ska köra internet via min mobil
För att sänka utgifterna

Tycker 388 kr för 100 mbit är hutlöst

Söker en brandväggs och antivirus leverantör för en PC
En användare och gärna att vpn ingår

Någon som kan tipsa
Första året brukar vara rabatterad
Så det är den vidare faktiska månadskostnaden jag vill ha så låg som möjligt men ändå acceptabelt skydd

Vill inte köra Windows egna med min nya dator
Ska även söka själv och se om jag hittar något bra

Själv föredrar jag F-secure. Absolut inte billigaste men.
Det är ju iaf ett Finländsk bolag, med den "säkerheten" det tillför? Kan vara lika stora rötägg som alla andra men, Finland ligger ju iaf. inte särskillt högt i korruptionsindexet.

Därtill brukar F-secure ligga bland de bästa i Antivirus/Malware test, när jag kollade iaf, kan ha ändrat.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Norton 1 användare 29 kr per månad
Ej vpn men kan använda gratis variant

F Secure 58 per månad
Med vpn

Panda gillar jag inte

Blir nog Norton

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Norton 1 användare 29 kr per månad
Ej vpn men kan använda gratis variant

F Secure 58 per månad
Med vpn

Panda gillar jag inte

Blir nog Norton

Varsågod att sälj din data någonstans med din gratis VPN

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte köra Windows Defender? Är ju utan tvekan den bästa man kan ha.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

BitDefender och F Secure hamnar högt på listan. Jag har själv använt Norton några år, fungerar okej men kan vara negativt för prestandan ibland. Gränssnittet är tycke och smak.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Varsågod att sälj din data någonstans med din gratis VPN

Du har fel och vi har redan haft den diskussionen i en annan tråd
Läs på Proton sida innan du förmodar något utan fakta

Visst finns det begränsningar men inte när det gäller integritet
Såsom länder man kan änvända
USA Nederländerna Japan

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Varför vill du inte köra Windows Defender? Är ju utan tvekan den bästa man kan ha.

Känner mig lite osäker
Tänker ransomware

Windows brandvägg och defender
Och Enpass lösenordhanterare
proton vpn

Hade jag förut
Tycker du det är tillräckligt

Tänker defender om jag minns rätt
Upptäcker vid scaning efter redan infektion

Och köpt upptäcker i realtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Du har fel och vi har redan haft den diskussionen i en annan tråd
Läs på Proton sida innan du förmodar något utan fakta

Visst finns det begränsningar men inte när det gäller integritet
Såsom länder man kan änvända
USA Nederländerna Japan

Mvh

vad pratar du om?
Nämn vilken tråd, kollade historiken framtill juli 2022 och såg inte dit namn

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Känner mig lite osäker
Tänker ransomware

Windows brandvägg och defender
Och Enpass lösenordhanterare
proton vpn

Hade jag förut
Tycker du det är tillräckligt

Tänker defender om jag minns rätt
Upptäcker vid scaning efter redan infektion

Och köpt upptäcker i realtid

Måste du klicka på uppenbart skumma länkar för att sedan ladda ner program och sedan starta dessa nerladdade program och filer? För om du verkligen måste göra det, då kanske man ska börja fundera på vad man kan tänkas behöva.

Och då är det ju snarare bättre att öppna dessa filer i en isolerad miljö istället.

Om du inte tänker ladda ner jätteskumma filer som du inte vet var dom kommer ifrån så behöver du varken annat antivirusprogram, brandvägg eller VPN utöver Windows Defender.

Det kan förstås finnas andra anledningar till att använda VPN, såsom att komma runt begränsningar i vilket innehåll som finns tillgängligt på t.ex. streamingtjänster, men det behövs inga antivirusprogram eller brandväggar för.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

BitDefender och F Secure hamnar högt på listan. Jag har själv använt Norton några år, fungerar okej men kan vara negativt för prestandan ibland. Gränssnittet är tycke och smak.

https://youtu.be/P_kaSPvGEsI

Den där listan är inte aktuell speciellt aktuell.
Det finns inte mycket som tar sig förbi Windows Defender som andra snappar upp istället.

Jag skulle säga att man bara kör Windows Defender och ser till att regelbundet köra uppdateringar så fort de kommer ut, och eventuellt köra en VPN.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av pompado:

Känner mig lite osäker
Tänker ransomware

Ett VPN flyttar ut vem som ser vilka sidor du besöker ett snäpp men ger i sig själv inget skydd mot malware.

Bra backuper utanför din egen dators kontroll är det enda långsiktiga skyddet mot ransomware. Om du är noggrann och litar på din förmåga att upprätthålla en vana är det billigaste att skaffa ett bra backupprogram och rotera mellan två-tre hårddiskar som aldrig får vara inkopplade i datorn längre än du personligen är bekväm med att tappa data.

Annars rekommenderar jag starkt automatiserad molnbackup, om du nu köper tjänsten av exempelvis Backblaze eller Tarsnap, eller rullar din egen lösning, om du har nördvändig kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

vad pratar du om?
Nämn vilken tråd, kollade historiken framtill juli 2022 och såg inte dit namn

Orka det är du som har bevisbörda
Bryr mig inte eftersom jag vet att du har fel om Proton
Och den diskussionen har redan vart aktuell i ett annat sammanhang i en annan tråd

Har inget mer att tillägga
Men kan vara bra att det nämns om någon annan vill använda gratis vpn utan konstigheter

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Orka det är du som har bevisbörda
Bryr mig inte eftersom jag vet att du har fel om Proton
Och den diskussionen har redan vart aktuell i ett annat sammanhang i en annan tråd

Har inget mer att tillägga
Men kan vara bra att det nämns om någon annan vill använda gratis vpn utan konstigheter

Mvh

Fortfarande vis hamnar "bevisbördan" på dig när jag frågade när vi har diskuterat det tidagare, det kan du omöjligt krångla dig ifrån.

Men som lite svar på din svar åt dig kopierade jag det här ifrån en review:

ProtonVPN’s free version has some of the basic features we’d hope for in a VPN, but realistically, it didn’t work for us as a standalone VPN solution. We only got one VPN connection per account, which was fine for a single PC but nothing more. Plus, the server count was limited to just three counties and the speeds were less than half of the premium service.

Overall, we appreciate that a free version exists for those looking for a basic VPN, but for more serious internet usage, we’d recommend a more robust plan.

Källa: https://www.security.org/vpn/protonvpn/ (31/01/2024:21.52)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Varsågod att sälj din data någonstans med din gratis VPN

Väntar fortfarande på bevis för vilken och vart det förekommer försäljning av information när man använder gratis varianten av Proton

Löjligt

Och sedan gå till sidan och citera allmän information som inte har med antagandet att göra

Tycker det är trams
Samt att ödsla tid på sånt snack

Bestämt mig och summeringen är att Norton är billigast med önskvärd funktion
Och kombinerar den med Proton

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tänker defender om jag minns rätt
Upptäcker vid scaning efter redan infektion

Och köpt upptäcker i realtid

Det där är förlegad information. Windows Defender i Windows 10/11 är numera bland de bättre antivirus-programmen du kan köra. Om du har hört annat så är det för att du har råkat läst något falskt påstående från konkurrenterna, som förstås är lite bittra över att Microsoft har kört över dem. x-D

Windows Defender erbjuder både realtidsskydd, molnbaserat skydd och stickprovsskydd, samt även manipulationsskydd som skyddar mot obehöriga ändringar i filer såsom kan förekomma vid kryptolocker-liknande virusinfektioner.

Det enda konkurrenterna har att komma med är försök till att integrera andra funktioner än just antivirus-skydd, för att försöka berättiga deras existens.

Om jag nu skulle rekommendera något utöver Defender så skulle det nog i sådana fall landa på tyska G Data Antivirus som, precis som konkurrenterna, erbjuder extra funktionalitet utöver rena virusskyddet för att det ska vara värt att spendera våra surt förvärvade pengar där.
https://www.gdatasoftware.com/antivirus-windows

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga sättet för att skydda sig mot ransomware är att ha ett fungerande backupsystem som själv inte blir plockat av ransomware ifall en klienten blir tagen.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Den där listan är inte aktuell speciellt aktuell.
Det finns inte mycket som tar sig förbi Windows Defender som andra snappar upp istället.

Jag skulle säga att man bara kör Windows Defender och ser till att regelbundet köra uppdateringar så fort de kommer ut, och eventuellt köra en VPN.

Skrivet av Pitr-:

Det där är förlegad information. Windows Defender i Windows 10/11 är numera bland de bättre antivirus-programmen du kan köra. Om du har hört annat så är det för att du har råkat läst något falskt påstående från konkurrenterna, som förstås är lite bittra över att Microsoft har kört över dem. x-D

Windows Defender erbjuder både realtidsskydd, molnbaserat skydd och stickprovsskydd, samt även manipulationsskydd som skyddar mot obehöriga ändringar i filer såsom kan förekomma vid kryptolocker-liknande virusinfektioner.

Det enda konkurrenterna har att komma med är försök till att integrera andra funktioner än just antivirus-skydd, för att försöka berättiga deras existens.

Om jag nu skulle rekommendera något utöver Defender så skulle det nog i sådana fall landa på tyska G Data Antivirus som, precis som konkurrenterna, erbjuder extra funktionalitet utöver rena virusskyddet för att det ska vara värt att spendera våra surt förvärvade pengar där.
https://www.gdatasoftware.com/antivirus-windows

min personliga erfarenhet är att Windows defender är ungefär lika säkert som ett såll är bra på att hålla vatten...

spelar man typ moddbara spel (ETS2 mod siter är extremt besudlat av malware t.ex...) så där har bitdefender t.om nekat åtkomst till sidan innan den hunnit göra skada medan windows defender inte sagt ett ord.

så handlar mycket om vad man gör med datorn speciellt när det kommer till vissa spel och spelmoddar där typ 90% av alla moddar är tillverkade av ryssar eller kineser så varenda modsida för spelet utanför steam workshop (som typ bara innehåller en putteliten del moddar de flesta som är nått att ha är från externa siter) typ slutar på typ .ru eller nå annat obskyrt som man generellt annars undviker.

även att leta OSS alternativ till program kan innebära vissa risker allt på github har inte direkt rent kokain i påsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

min personliga erfarenhet är att Windows defender är ungefär lika säkert som ett såll är bra på att hålla vatten...

spelar man typ moddbara spel (ETS2 mod siter är extremt besudlat av malware t.ex...) så där har bitdefender t.om nekat åtkomst till sidan innan den hunnit göra skada medan windows defender inte sagt ett ord.

så handlar mycket om vad man gör med datorn speciellt när det kommer till vissa spel och spelmoddar där typ 90% av alla moddar är tillverkade av ryssar eller kineser så varenda modsida för spelet utanför steam workshop (som typ bara innehåller en putteliten del moddar de flesta som är nått att ha är från externa siter) typ slutar på typ .ru eller nå annat obskyrt som man generellt annars undviker.

även att leta OSS alternativ till program kan innebära vissa risker allt på github har inte direkt rent kokain i påsen.

Använd en adblocker + windows defender kommer du väldigt långt på, och det inkluderar modsiter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Använd en adblocker + windows defender kommer du väldigt långt på, och det inkluderar modsiter

Säger inte emot.

Problemet är ju att oftast är inte själva siten problemet utan det de delar ut som är infekterat för man råkade ta fel .ru site.

Generellt förnmig räcker det inte

Men har iaf vett att ladda ner i en sandlåda och scanna innan jag packar upp nått.

Och det det händer att ett och annat inte blir hittat förrän då

Och tror imte defender lyckats hitta något hittills kanske nån gång men ytterst få tillfällen medan både malwarebytes och bitdefender oftast går bananas redan under nedladdningen och avbryter den innan det äns laddats ner.

Så handlar mestadels om användarvanor om defender räcker eller inte och hur mycket man fipplar med alternativa mjukvaror eller material från okända personer på random siter på nätet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Använd en adblocker + windows defender kommer du väldigt långt på, och det inkluderar modsiter

Helt sant. Windows Defender är rätt stabilt nu för tiden. #20286909

Rekommenderad adblocker: uBlock Origin.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.