Microsoft rullar ut Startmenyreklam till alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fungerar Adobe Suite än? Alternativet som alla tjatar om till Photoshop är ju ljusår bakom sett till funktioner.
Jag spelar mycket online så Linux går ju bort där.

Nope, Adobe kommer bara bry sig den dagen då det är "värt det" för dem att göra mjukvaran körbarn under Linux och det verkar vara långt, långt borta, om någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Synd bara att linux inte funkar med många program och spel.

Det är en myt. Jag har inte hittat ett enda spel som inte fungerat. Det är klart vissa program inte fungerar men oftast finns ju alternativ som fungerar lika bra eller bättre.

Skrivet av Leiri:

Jag spelar mycket online så Linux går ju bort där.

Alla onlinespel jag testat fungerar utmärkt.
PUBG är det enda jag vet som vägrar göra sitt antifusk Linux kompatibelt. (Det är bara en flagga som behöver ändras i kompileringen)

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Håller med helt.

Snälla snälla SNÄLLA Steinberg, gör Cubase med full VST support till Linux så drar jag direkt!

Närmaste alternativet, för Cubase på annat OS blir att köra MacOS. Bygga en Hackintosh kanske?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fungerar Adobe Suite än? Alternativet som alla tjatar om till Photoshop är ju ljusår bakom sett till funktioner.
Jag spelar mycket online så Linux går ju bort där.

League, Valorant och en del andra e-sport titlar fungerar inte p.g.a. att deras anti-cheat inte stödjer Linux. Sen har vi MiHoYo (Genshin, Honkai) som av någon anledning vägrar stödja Linux fast det körs på Android, tror ingen lyckats knäcka hur de blockar Linux än. Men det är å andra sidan lätt löst med dual-boot, alltså att ha båda operativ och växla emellan. För mig är Windows en så stor nedgradering på så många sätt att det är endast när jag får sug på något som inte går på Linux som jag växlar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fungerar Adobe Suite än? Alternativet som alla tjatar om till Photoshop är ju ljusår bakom sett till funktioner.
Jag spelar mycket online så Linux går ju bort där.

Adobe vill inte fungera på Linux, så de har satt stopp där.

Spel, online eller ej tenderar att fungera bättre än på Windows om man har en rätt standard config, annars kan man behöva pilla lite.

Det brukar vara antifusk som ställer till det. Easy Anticheat och BattleEye fungerar om tillverkaren tillåter Linux.

Kernel level antifusk som från kinesiska Riot fungerar ej (LoL, Valorant)j. Även EA anticheat är okompatibelt(CoD, Battlefield)

Listor över fungerande och icke fungerande spel och antifusk finns på:
https://areweanticheatyet.com/
https://www.protondb.com

Själv spelar jag otroligt mycket online, behöver bara boota in i Windows om jag vill spela Battlefield 5 eller 2042.

Jo ok, även om jag vill spela tiberian sun från ea som nyss släpptes för de är inte remakes och jag orkar inte pilla i wine för att få till vissa saker som upplösning. Finns dock andra fungerande communityversioner på nätet.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var köper man en Windows 11 Enteprise licens för att slippa detta?

185kr för en fungerande licensnyckel for life.
https://digitallicense.shop/product/windows-11-enterprise/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fungerar Adobe Suite än? Alternativet som alla tjatar om till Photoshop är ju ljusår bakom sett till funktioner.
Jag spelar mycket online så Linux går ju bort där.

Har framgångsrikt kört Photoshop genom Wine på Linux i flera års tid
Spelar även en del online genom Wine/Proton

Permalänk
Skrivet av DG77:

185kr för en fungerande licensnyckel for life.
https://digitallicense.shop/product/windows-11-enterprise/

Ska du köpa en halvillegal licens kan du lika gärna gå hela vägen och bara ladda ner det från pratbukten direkt å slippa betala för det iom att bägge garanterat bryter mot tos ändå och riskerar bli nedstängda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ska du köpa en halvillegal licens kan du lika gärna gå hela vägen och bara ladda ner det från pratbukten direkt å slippa betala för det iom att bägge garanterat bryter mot tos ändå och riskerar bli nedstängda.

Jag köpte nyss en license från https://directgames.store/
Jag tänkte först som du att vafan det här kan ju inte va helt legit liksom. MEN sen såg jag att dom är listade hos microsoft som partner för just Windows licenser som jag tolkar det så.... Aa jag fattar fortfarande inte hur det är möjligt men det verkar funka fint i alla fall. Tänker att microsoft borde plocka bort partners som säljer ful-licenser, från sin egen hemsida.

https://appsource.microsoft.com/en-us/marketplace/partner-dir...

Det måste ju nästa finnas nån "catch", men jag kan inte hitta den just nu i alla fall.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk

Är inte hela meningen med startmenyn att du själv bestämmer vad som ska finnas där? Så var det innan.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ska du köpa en halvillegal licens kan du lika gärna gå hela vägen och bara ladda ner det från pratbukten direkt å slippa betala för det iom att bägge garanterat bryter mot tos ändå och riskerar bli nedstängda.

Hm, intressant, vart i TOS läste du att sidan jag postade inte har rätt att sälja den licensen och du inte rätt att köpa samt använda den?

Permalänk
Medlem

Reklam i ett OS jag redan betalar för. Skamligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Synd bara att linux inte funkar med många program och spel.

jodå det är ju många spel som faktiskt funkar bra. (mycket tack vare "Proton" via steam)
övrig programvara är det betydligt sämre med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Har framgångsrikt kört Photoshop genom Wine på Linux i flera års tid

Adobe Photoshop CS6 räknas inte! Hur bra rullar Photoshop CC 2024 med Neural Filters?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fungerar Adobe Suite än? Alternativet som alla tjatar om till Photoshop är ju ljusår bakom sett till funktioner.
Jag spelar mycket online så Linux går ju bort där.

Nej, Adobes produkter är ganska jobbiga rent generellt. I Windows så funkar det om du bara installerar det rakt av. Men i t.ex en företagsmiljö så kan du stöta på patrull om du ska börja paketera deras programvaror och skicka ut.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är en myt. Jag har inte hittat ett enda spel som inte fungerat. Det är klart vissa program inte fungerar men oftast finns ju alternativ som fungerar lika bra eller bättre.

Alla onlinespel jag testat fungerar utmärkt.
PUBG är det enda jag vet som vägrar göra sitt antifusk Linux kompatibelt. (Det är bara en flagga som behöver ändras i kompileringen)

Några exempel, Battlefield V funkar inte längre, LOL funkar inte längre, Roblox funkar inte längre (om man har ungar som brukar spela det). Alla dessa har fungerat men man har ju lagt till kernel level anticheat som gör att det bara fungerar om man kör det i Windows, eller medvetet gjort så det inte fungerar "för att slippa" Linux spelare.
Senaste BF 2042 har aldrig fungerat. Inga microsoft store spel fungerar vad jag vet, just pga Microsoft Store.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Jag köpte nyss en license från https://directgames.store/
Jag tänkte först som du att vafan det här kan ju inte va helt legit liksom. MEN sen såg jag att dom är listade hos microsoft som partner för just Windows licenser som jag tolkar det så.... Aa jag fattar fortfarande inte hur det är möjligt men det verkar funka fint i alla fall. Tänker att microsoft borde plocka bort partners som säljer ful-licenser, från sin egen hemsida.

https://appsource.microsoft.com/en-us/marketplace/partner-dir...

Det måste ju nästa finnas nån "catch", men jag kan inte hitta den just nu i alla fall.

Varför måste det finnas en catch?
Dom tjänar ju pengar (och statistik) på dig om du nyttjar deras OS.
Enterprise licenser är dyra om man köper i volym för företag ja, speciellt från MS som direktförsäljare då dom lägger på sina tjänster E2, E3, E5 etc. (Enterprise Office360 tjänster).

Permalänk
Medlem

En annan "bra funktion" i Enterprise edition är att du aldrig blir tvingad att skapa ett Onlinekonto (microsoft account) utan det går alltid att välja ett lokalt (domän)- konto.

Permalänk
Skrivet av DG77:

Hm, intressant, vart i TOS läste du att sidan jag postade inte har rätt att sälja den licensen och du inte rätt att köpa samt använda den?

Såvitt jag vet säljs bara enterprice som volymlicens som inte får säljas vidare enligt microsofts tos.

Skrivet av DG77:

Varför måste det finnas en catch?
Dom tjänar ju pengar (och statistik) på dig om du nyttjar deras OS.
Enterprise licenser är dyra om man köper i volym för företag ja, speciellt från MS som direktförsäljare då dom lägger på sina tjänster E2, E3, E5 etc. (Enterprise Office360 tjänster).

Enterprice säljs väl typ bara som volymlicens/företagslicens?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Några exempel, Battlefield V funkar inte längre, LOL funkar inte längre, Roblox funkar inte längre (om man har ungar som brukar spela det). Alla dessa har fungerat men man har ju lagt till kernel level anticheat som gör att det bara fungerar om man kör det i Windows, eller medvetet gjort så det inte fungerar "för att slippa" Linux spelare.
Senaste BF 2042 har aldrig fungerat. Inga microsoft store spel fungerar vad jag vet, just pga Microsoft Store.

Absolut men mitt påstående gäller fortfarande. Alla spel jag testat har fungerat.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Såvitt jag vet säljs bara enterprice som volymlicens som inte får säljas vidare enligt microsofts tos.

Enterprice säljs väl typ bara som volymlicens/företagslicens?

Du har helt rätt om du köper via microsoft, men om man är en licenserad MS partner har man rätt att sälja deras produkter/licenser, därav många av dessa onlinebutiker som har "äkta" licensnycklar som får säljas i den volym de själva avser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är en myt. Jag har inte hittat ett enda spel som inte fungerat. Det är klart vissa program inte fungerar men oftast finns ju alternativ som fungerar lika bra eller bättre.

Alla onlinespel jag testat fungerar utmärkt.
PUBG är det enda jag vet som vägrar göra sitt antifusk Linux kompatibelt. (Det är bara en flagga som behöver ändras i kompileringen)

Skrivet av takeoninja:

League, Valorant och en del andra e-sport titlar fungerar inte p.g.a. att deras anti-cheat inte stödjer Linux. Sen har vi MiHoYo (Genshin, Honkai) som av någon anledning vägrar stödja Linux fast det körs på Android, tror ingen lyckats knäcka hur de blockar Linux än. Men det är å andra sidan lätt löst med dual-boot, alltså att ha båda operativ och växla emellan. För mig är Windows en så stor nedgradering på så många sätt att det är endast när jag får sug på något som inte går på Linux som jag växlar över.

Skrivet av s0sdaf:

Har framgångsrikt kört Photoshop genom Wine på Linux i flera års tid
Spelar även en del online genom Wine/Proton

Skrivet av Rebben:

Absolut men mitt påstående gäller fortfarande. Alla spel jag testat har fungerat.

En säger att det är myter att spel inte fungerar, en annan säger att vissa inte fungerar (kernel anticheat/onlinespel) en säger att Adobe inte fungerar en annan säger att det fungerar.
Vilket är det som stämmer?

Detta är lite varför förvirring sker kring Linux när det finns så många olika erfarenheter och distros.

Hur är det med dualboot, Linux som huvudsystem och Windows 11 som sekundärt, har funderat på att testa detta men dels verkar det halvt komplicerat att ens komma igång och vissa påstår att ena OS kan bli korrupt av det andra eller så?

Och hur hanterar Linux intels bigLittle?

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Reklam i ett OS jag redan betalar för. Skamligt.

Håller med, det är fullkomlig skandal. Inte bara betalar du för det, det är det dyraste operativsystemet med god marginal.

Andra kommersiella operativ såsom ChromeOS och MacOS är inte nedlusade med detta.
Windows 10/11 har reklam i både startmeny såväl som andra inbyggda systemkomponenter by default.
Inforutan som poppar upp vid klockan späckad med skvallernyheter och reklam.
Edge går sedan något år inte att ändra till att få något annat än Microsofts startsida - fullkomligt späckad med spam - för nya tabs. Det är ta mig tusan helt otroligt.

Har kvar en trött Celeron Windows10-dator bara för att kunna svara på vänner och bekantas IT-problem, men jag använder det aldrig själv i dagligt arbete längre. För mycket trams med licensiering och olika versioner -vi ska inte tala om microsoft office för övrigt, urgh! - reklam, överkomplicerat, ganska buggigt...

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

En säger att det är myter att spel inte fungerar, en annan säger att vissa inte fungerar (kernel anticheat/onlinespel) en säger att Adobe inte fungerar en annan säger att det fungerar.
Vilket är det som stämmer?

Detta är lite varför förvirring sker kring Linux när det finns så många olika erfarenheter och distros.

Hur är det med dualboot, Linux som huvudsystem och Windows 11 som sekundärt, har funderat på att testa detta men dels verkar det halvt komplicerat att ens komma igång och vissa påstår att ena OS kan bli korrupt av det andra eller så?

Och hur hanterar Linux intels bigLittle?

Observera att jag skrev ett svar på "Synd bara att linux inte funkar med många program och spel.". Det är en myt.
Massor av spel och program fungerar på Linux. Jag skrev inte att allting fungerar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hur är det med dualboot, Linux som huvudsystem och Windows 11 som sekundärt, har funderat på att testa detta men dels verkar det halvt komplicerat att ens komma igång och vissa påstår att ena OS kan bli korrupt av det andra eller så?

Så länge man installerar Windows först och sedan Linux, så brukar allt vara frid och fröjd.

Även säkrare att hantera hårddiskar och partitioner från Linux, då Windows har dålig koll på främmande system.

Man blir duktig på att använda TestDisk för att återskapa partitioner efter ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Observera att jag skrev ett svar på "Synd bara att linux inte funkar med många program och spel.". Det är en myt.
Massor av spel och program fungerar på Linux. Jag skrev inte att allting fungerar.

Massor fungerar men många gör det inte. Hur är det då en myt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Massor fungerar men många gör det inte. Hur är det då en myt?

Om jag som normal användare inte stött på något så kan det ju inte anses vara många i relation till de som fungerar.

Det handlar om kontext. Ställer du alla sveriges enbenta människor på samma plats så är det klart det blir många men man kan inte säga att jag stöter på särskiljt många i mitt liv.
En användare som inte aktivt letar efter program och spel som inte fungerar kommer knappt stöta på dem.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Håller med, det är fullkomlig skandal. Inte bara betalar du för det, det är det dyraste operativsystemet med god marginal.

Andra kommersiella operativ såsom ChromeOS och MacOS är inte nedlusade med detta.
Windows 10/11 har reklam i både startmeny såväl som andra inbyggda systemkomponenter by default.
Inforutan som poppar upp vid klockan späckad med skvallernyheter och reklam.
Edge går sedan något år inte att ändra till att få något annat än Microsofts startsida - fullkomligt späckad med spam - för nya tabs. Det är ta mig tusan helt otroligt.

Har kvar en trött Celeron Windows10-dator bara för att kunna svara på vänner och bekantas IT-problem, men jag använder det aldrig själv i dagligt arbete längre. För mycket trams med licensiering och olika versioner -vi ska inte tala om microsoft office för övrigt, urgh! - reklam, överkomplicerat, ganska buggigt...

Byter direkt när det lanseras nått vettigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Om jag som normal användare inte stött på något så kan det ju inte anses vara många i relation till de som fungerar.

Det handlar om kontext. Ställer du alla sveriges enbenta människor på samma plats så är det klart det blir många men man kan inte säga att jag stöter på särskiljt många i mitt liv.
En användare som inte aktivt letar efter program och spel som inte fungerar kommer knappt stöta på dem.

skulle säga att om du kör linux är du inte en normal användare finns en anledning till att linux repressenteras av under 4% av marknaden.

edit: 2% var det visst enligt steams senaste undersökning av dess användare.

generellt är den normala pc användaren är uppfödd med windows hemma i skolan på jobbet och skulle man sätta dem att använda linux skulle de köra fast mer eller mindre direkt för att det "inte fungerar som windows" och kräver inlärningstid vilket många inte tycker är värt det och kör på nått de är bekanta med istället för det tar för lång tid att lära sig nått nytt.

och många vet inte äns att det finns alternativ till windows på pc.

linux funkar enligt min mening relativt ok men orsakar iaf för mig väldigt mycket huvudkliande för random simpel sak imellanåt som är typ point n click i windows men betydligt mer invecklat i linux att utföra vilket gör att jag föredrar windows genrellt.

plus att man använt windows typ senaste 30-35 åren eller så men inte rört linux öht före typ 2010 eller nått.

hade jag kört linux senaste 30+ ish åren hade jag säkert föredragit det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Om jag som normal användare inte stött på något så kan det ju inte anses vara många i relation till de som fungerar.

En användare som inte aktivt letar efter program och spel som inte fungerar kommer knappt stöta på dem.

Flera linuxanvändare här har ju nämnt att flera spel bla online inte fungerar i Linux. Och de är normala användare antar jag.

Så det du säger är alltså: Om du inte spelar online spel och därmed inte söker problem så kommer du inte stöta på några? Lite som att ignorera problemen.