Windows källkod läckt!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken version är det förutom w2k?

Det lär ju drabba XP på ungefär samma sätt eftersom rätt så mycket är gemensamt flr w2k och XP.

Får hoppas att det inte dyker upp alltför mycket w2k virus så man tvingas att byta... för XP är ju knappast nåt alternativ att köra. Får väl gå tillbaka till NT4 istället...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

OSkar000 Win2000 & NT4 har läckt. NT4 lär ju inte vara mycket säkrare

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VeNoM
Fan också, nu måste man väl ha järnkoll på patchar och virusuppdateringar.

Det är ju bättre än att man inte gör något åt det..

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Det är ju bättre än att man inte gör något åt det..

Bättre att dom blir stängda i tysthet (säkerhetshålen) eller att dom kommer ut nått ibland än att allt kommer på en gång.

Permalänk

hoppas inte alltför mycket "nissar" kommer göra massa elaka grejjer nu då!

Permalänk
Medlem

Det är ju bra på ett sätt, alla säkerhetshål kommer hittas snabbt. Men det är väldigt dåligt i och med att så många säkerhetshål kommer upptäckas mer eller mindre samtidigt, så att patcharna hinner inte komma ut i tillräckligt snabb takt.

Några arbetslösa programmerare? Sök jobb på MS idag! :D;)

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk

Tror definitivt att det kommer fler maskar och virus framöver om detta är sant och det kommer inte att räcka att alla sysadmins och användare varit duktiga och patchat i tid. Maskarna kan ju nu skapas långt före MS fått reda på buggen.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Det är ju bra på ett sätt, alla säkerhetshål kommer hittas snabbt. Men det är väldigt dåligt i och med att så många säkerhetshål kommer upptäckas mer eller mindre samtidigt, så att patcharna hinner inte komma ut i tillräckligt snabb takt.

Några arbetslösa programmerare? Sök jobb på MS idag! :D;)

Inte alla, bara många

Citat:

The 203MB file expands to just under 660MB, he said, noting that the final code size almost perfectly matches the capacity of a typical CD-ROM. The entire source code, he said, is believed to be about 40GB, meaning that the file circulating Thursday is only a fraction of the full code base.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag antar att illvilliga personer mycket lättare kommer att hitta säkerhetsluckor med hjälp av källkoden.

Det går ju uppenbarligen bra utan källkod också, tror inte det kommer bli någon större skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Det går ju uppenbarligen bra utan källkod också, tror inte det kommer bli någon större skillnad.

Säkert inte.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Det går ju uppenbarligen bra utan källkod också, tror inte det kommer bli någon större skillnad.

Det blir väl snarare så att utvecklingen av maskar/virus/etc blir lite snabbare eftersom det antagligen är lite lättare att läsa originalkoden än någon disassemblad version

Detta kommer bli ett stort test för att se hur bra MS säkerhet är, open source projekten har klarat sig väldigt bra från allvarliga säkerhetshål (det beror inte bara på att de används mindre än Win) trots sin öppna källa. Windows kommer antagligen inte klara det lika bra, undrar varför

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Jag ber er, jag befaller er : Om ni springer på källkoden online: SPRID DEN INTE VIDARE då vi kommer ha en miljard maskar och exploits inom två veckor.

EDIT: endel .exe filer ser rätt skumma ut (har jag hört) och jag är inte förvånad om det är trojaner. Jag säger inte att de kommer från Microsoft, utan mer att det är från vem det nu är som har packat upp det.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju helt klart jobbigt, fler exploits drabbar allt och alla på olika sätt.

Det är en mycket intressant sits som tex wine-utvecklarna sitter i. Fram tills nu har ju de ju mest gissat, och "spionerat" på hur windows hanterar exekverer. Måste vara otroligt frestande att kika och se hur win verkligen hanterar sakerna. Vilket är farligt, och kan betyda för lik kod hamnar i wine.

De som håller i wine har ju dessutom ingen chans att veta om kod kommer från win eller från den som skickat in den, om de inte tittar efter, och det får de ju inte göra.

Dreadlock det är ju redan kört. De som vill ha tag i den har den nog redan. Därmed inte sagt att man ska sprida den, naturligtvis.

Frågan är ju vad den läkta koden är på. är det kritiska grejer så är det ju virusmakarnas julafton.

Och ingen kommer ju skicka in patcher, då bevisar man ju bara att man gluttat.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mash
Förhoppningsvis kommer smb samt ntfs-stödet i *nix-system bli bättre nu.

Vad är fel med SMB-stödet? Fungerar hur bra som helst för mig...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Permalänk

Ja, eller hur...

Citat:

Sprids gör de via olika typer av filbytartjänster på internet och är därmed lätta att hitta för den som vill.
- Men det är nog ingen bra idé att ladda ner eller sprida dem vidare, FBI och Microsoft kommer att lägga stor möda att jaga rätt på alla som laddat ner filerna, säger Per Hellqvist.

Permalänk
Medlem

Jag måste citera en sak ur "The Matrix" när Neo öppnar dörren för Choy:

(tyvärr så minns jag inte den exakta dialogen så jag har säkert jättefel)

Neo: You can get caught using that
Choy: I know. I've never seen it

Ovanstående beskriver rätt väl vad man bör och inte bör göra nu...

Permalänk
Medlem

Here it is!
http://homepage.mac.com/xidius/pictures/sourcecode.jpg

edit: Jag har inte sett den innan, och då borde det vara fler som inte sett den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Igf: G A M M A L... första gången den där dök var på Win95-tiden... eller var det möjligtvis på Win3.1-tiden??? Aja... It's still applicable...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Igf: G A M M A L... första gången den där dök var på Win95-tiden... eller var det möjligtvis på Win3.1-tiden??? Aja... It's still applicable...

Står ju windows 2000 source code... iofs så har många gjort liknade saker...

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

LOL!
En massa tuffa snorungar tankar ner sourcen och sitter och skryter om hur det ser ut.

Lite senare kommer någon myndighet hem till vederbörande och tar in honom till förhör, undrar hur tuff man är då.....

Tycker det är NOLL skill på att skriva inlägg om att man tagit hem koden
SKÄMS!

Det finns INGEN som kommer att tjäna på detta, det kommer INTE bli bättre av detta.
Gör datavärlden en tjänst, IGNORERA allt vad som har med sourcen att göra!

Permalänk
Medlem

"Gör datavärlden en tjänst, IGNORERA allt vad som har med sourcen att göra!"

det man inte vet, har man inte ont av??

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Hedersmedlem

omega Du var just ruksigt nära en varning.
Städa bort inlägg med citat också.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hprq

Det finns INGEN som kommer att tjäna på detta, det kommer INTE bli bättre av detta.
Gör datavärlden en tjänst, IGNORERA allt vad som har med sourcen att göra!

Det kommer inte att hjälpa om "vi" ignorerar koden. Det kommer garanterat finnas ett antal människor som kommer att använda koden till att göra ont. Och de kommer man inte kunna övertyga särskillt enkelt genom att säga till dem att det är elakt att sno MS kod och använda den till dumma saker...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det kommer inte att hjälpa om "vi" ignorerar koden. Det kommer garanterat finnas ett antal människor som kommer att använda koden till att göra ont. Och de kommer man inte kunna övertyga särskillt enkelt genom att säga till dem att det är elakt att sno MS kod och använda den till dumma saker...

Jasså, om man får 1 person att inse att man kanske inte bör leka med detta, ta hem, dela ut så att den får större spridning är det väl bra???

Men en typisk svensk inställning som vanligt, jag bryr mig inte för den finns ändå någon annan som gör det så då spelar det ändå ingen roll.

Lamt tänkt!

Sen Qaztaz:

Om inte inlägget från omega renderade en varnig så vad gör det.
Han skrev ju var filen ifråga fanns ju?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hprq
Jasså, om man får 1 person att inse att man kanske inte bör leka med detta, ta hem, dela ut så att den får större spridning är det väl bra???

Men en typisk svensk inställning som vanligt, jag bryr mig inte för den finns ändå någon annan som gör det så då spelar det ändå ingen roll.

Lamt tänkt!

Sen Qaztaz:

Om inte inlägget från omega renderade en varnig så vad gör det.
Han skrev ju var filen ifråga fanns ju?

Jo, visst du har en poäng i att man inte ska hjälpa till att sprida vidare. Men de som vill ha koden och vill använda den till elaka saker har den säkerligen redan.

Personligen har jag inget intresse alls i sourcen, och vill absolut inte ha den.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hprq

Sen Qaztaz:

Om inte inlägget från omega renderade en varnig så vad gör det.
Han skrev ju var filen ifråga fanns ju?

Som vanligt. Inte i forumet.
No shit att man kan tanka wares via olika fildelningssystem. Är ju lite som att säga att "det finns wares på dc".

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Jag ska skratta gott när det kommer exploits & maskar som tar ner kritiska system på knäna... kanske det blir nån jävla ändring, nångång.

Att ignorera "allt" som har med det att göra känns ju riktigt dumt... håller du för öronen och blundar när något hemskt händer också? Bättre att försöka göra nåt åt det.

och nej, jag har inte koden men jag har sett (över irc) en massa trams ur koden, man blir ju rädd över hur mycket strunt som finns i den.

EDIT: Fast det blir väl som vanligt, worm/exploit härva i ett par veckor, M$ släpper patcher, folk fixar sina system och arbetar vidare och accepterar rakt upp och ner att det är gångbart att fortsätta använda Windows, för låg tröskel över vad som är bra... men det kanske blir så när man använder Windows?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk känner skadeglädje.

Och hur fan tar detta upp 600 MB ?

http://www.albinoblacksheep.com/text/source.php

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Microsofts uppdateringsservrar är inte lite överbelastade? Haha..

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)