Permalänk
Medlem

Klickfri hemsida!

http://www.dontclick.it

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Lika värdelös som om man skulle behöva köpa allt man tittade på, när man gick in i en affär.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den va sådär, hade otroligt svårt att fokusera mig på innehållet.

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk
Medlem

otroligt jobbigt att navigera.
sen störde jag mig rejält på att man inte fick använda musen när man skulle fylla i kontakt formuläret utan man var tvungen att tabba.

Den sög!

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skojatt någon vill vara innovativ! Rolig ide!

Att använda den här sortens navigering på en kommerciell sida skulle dock inte vara så smart. Datorutrustningen vi använder har tragiskt nog anpassats efter datorernas inehåll under så många år att det förhindrar den här sortens nytänkande. Även användarna har vanti sig vid att navigera genom att klicka.

Riktigt rolig idé dock, som sagt, väldigt bra att någon vill vara innovativ.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att den var helt ok. Snygga animationer. Dock hackade det för mig något fruktansvärt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min egen kommentar på det hela är nog att man vänjer sig. Min favorit-klick-ersättare var att man höll pekaren över en knapp som "laddade" upp sig innan den aktiverade sig. Dock saknar jag friheten att kunna klicka på något när jag vill och få upp något när jag vill. Jag vill helst inte sitta och vänta i 1 sekund bara för att få navigera till nästa sida.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Tyckte verkligen inte det var något fel på den.
Det enda jag har att klaga på är det där formuläret som snippar påpekade.
Och kanske lite väl drygt att dom hade satt 10sec som straff för att man klickade.
Men klart godkänd hemsida.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

Det var en originell idé må jag säga.

Permalänk
Medlem

När jag körde Firefox hade jag inställt så att man pekar över tabbar för att ändra fokus, istället för att klicka. Det känns rätt skönt efter ett tag.

Permalänk

Hade ju varit en fördel om man såg hela sidan...

Permalänk

Jag ser ingenting av sidan, fast jag kommer kanske för sent och den redan är borta?

Permalänk

Nej den finns där.
Kul att folk inte låser sig i gamla mönster, men bara för att det är ett inarbetat mönster betyder inte det att det är negativt. Jag tror att om datorerna från början skulle varit utan klick så skulle personen som uppfann klicket bli väldigt uppskattad.

Personligen gilalr jag inte flashiga animationer. Men största problemet är att jag inte ser några som helst fördelar med att ta bort klicken, det är ett aldeles utmärkt sätt att ge bättre kontroll och effektivitet, te.x. så har jag en vana att placera pekaren på det ställe jag tänker klicka när jag har läst färdigt, när jag gjorde det på den här sidan så stängdes rutan med texten jag läste, det är också en trygghete i att man vet att ingenting händer så länge man inte klickar.

Men så har jag ju fem knappar istället för tre, så jag kanske är klickmissbrukare...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tyckte inte den var så bra, men det roliga är ju att om det hade varit tvärtom hade man säkert hört "öh? måste man KLICKA för att komma vidare? Fan, kommer ju få träningsverk..."

Finns antagligen tonvis med användningsområden för ett klicklöst interface, och när det väl kommer till kritan handlar det ju bara om inlärning. Trevligt att se att folk utforskar sådana här saker.

Permalänk

Det fungerade finfint för mig, hade inga problem alls med det och gillade det tom Kör med sloppy focus i fluxbox, kanske är därför det kändes mindre ovant/konstigt för mig.
Att hålla musen en viss tid över en knapp för att klicka på den var dock ingen bra ide! Det sölar ju ner massor, skulle aldrig orka med det.

Permalänk
Medlem

Varken eller; cool idé, men det känns ruggigt ovant att köra sådär. Kanske att man skulle kunna vänja sig, vem vet?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Rent gränssnittsmässigt så tror jag inte att det finns några större problem med det, dock så tror jag att det finns stora teknologiska och praktiska problem som man måste lösa innan man kan använda detta.

För att kunna lösa detta med laddtider så måste man ju använda någon form av AJAX-lösning för att asynkront hämta data från servern - detta är ju förstås görbart men någonting som man måste tänka på.

Vidare så kommer problemen med fel-pekningar. Jag har som en annan postare i tråden aktiverat auto-shift focus i Firefox, och jag märker att man _ofta_ för muspekaren över en flik och på så vis byter flik även fast man inte ville. Risken för detta är hög i ett klicklöst interface, vilket betyder att man måste ha väldigt bra stöd för att inte tappa data om man laddar en annan sida. Om jag sitter och fyller i ett formulär så vill jag inte behöva börja om bara för att jag råkade peka på någonting som var en länk.

Sedan undrar jag om det är nödvändigt att lösa det i Flash? Det finns ju faktiskt onMouseOver, onMouseOut-events i JavaScript som man kan använda för att göra ett klicklöst interface, vilket skulle fungera i betydligt fler webbläsare än om det görs i Flash.

Cool idé, men jag tror det är svårt att göra en praktisk lösning.

Permalänk
Medlem

Kul "visa upp grej för stunden", men skulle inte besöka sidan igen.

Permalänk
Medlem

Jag älskar det! Det gick dock riktigt trögt här trots en helt ok dator (amd2800).

Permalänk
Medlem

Den va rätt så cool dock skulle jag inte vilja besöka såna sajter så ofta kände ändå att man fick vara väldigt försiktigt med musen. Jag är van att dra musen hit och dit och då blir det lite fel, menar det poppar upp grejer hela tiden.
Den va snygg, bra nytänkande men inget för mig.

Permalänk
Medlem

Mycket coolt och nytänkande. Sånt gillar jag!

Blev en "Skitbra!!"

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga till er som gillade det: Vad tyckte ni var fördelarna? Det enda jag kan komma på är att det är mindre ansträngande ur ergonomisk synpunkt.

Vilken av "klick"-teknikerna gillade ni bäst? Personligen föredrar jag nog att "ringa in" knappen man vill klicka på.

Permalänk
Glömsk

Hmm... okej.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hmm... okej.

http://psionicist.online.fr/trap.gif

haha jobbigt läge

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tja, det gick ju faktiskt ganska bra, men det var ändå rätt osmidigt. Kul idé, men det är ju inte direkt så att den löser några problem. Ett enkelt klick är ju både snabbare och smidigare än de alternativa metoder som användes på sidan.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Nepp inget för mig ! Jobbigt att titta på och navigera! Sorry det blir den sög!

Visa signatur

Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hmm... okej.

http://psionicist.online.fr/trap.gif

Har du javascript på?
Länk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Har du javascript på?
Länk

Yikes!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
En fråga till er som gillade det: Vad tyckte ni var fördelarna? Det enda jag kan komma på är att det är mindre ansträngande ur ergonomisk synpunkt.

Vilken av "klick"-teknikerna gillade ni bäst? Personligen föredrar jag nog att "ringa in" knappen man vill klicka på.

Gillade den där man drog musen genom knappen - vänsterhänt som jag är så kändes det helt otroligt tokigt fel att snurra musen åt det hållet de ville att jag skulle snurra den och snurrade man den åt andra hållet så verkade man "klicka" på knappen direkt när man vidrörde knappen utan att behöva snurra eller nåt :S
Den där man drog igenom gick snabbast, var smidigast och kändes bäst enl. mig

ps. behöver givetvis inte ha något med att jag är vänsterhänt att göra - men det kändes väldigt fel ds.

Permalänk
Hedersmedlem

Man förlorar ju hela 4 "axlar" genom att bara använda musens 2 "rörelseaxlar".

När man ska "aktivera" med samma axlar man väljer med tror jag att man tappar effektivitet lätt.

Mycket situationstecken blir det... :).

Guestures passar imho bättre där man kan utföra de varsomhellst i interfacet (som i Opera).

Peka-klick känns snabbare än peka-peka_mera...

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster