Permalänk
Medlem

prisbedömning av hemsida

Hallå där,
jag och två andra kamrater har gjort en hemsida åt en linje på en skola.
En helt vanlig komunal skola är det.
Jag undrar bara vad ni skulle tänka er är ett vettigt pris att ta för hemsidan.

http://anv.no-ip.org/

tacksam för alla svar!

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så duktig på just prissättningen men det vore ju helt klart bra att fixa stavfelen då det är till en skola. Sedan bör väl inte sidan vara uppbyggd av table/tr/td? Div är vad som gäller nu som jag har förstått det.

Jag tycker sidan var lite väl "spacad". Huvudpoängen lär ju vara att informera, inte ha en massa bilder.

Nu var jag rätt kritisk, men iaf
Bra jobbat ändå

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jodå jag håller med om mycket av det du säger. Sidan är uppdelad när det gäller i vem som gjort vad. Jag står inte för kodning och grafik i alla fall. Inte heller informationen. Innan sidan kommer användas så är det klart småfel ändras på. Men jag tänkte mer som helhet.
Nu råkar sidan vara som den är och det är precis vad skolan vill ha.

Så som sagt, priset för dethär.

Permalänk
Medlem

Inte direkt modern eller "korrekt". Mellan 300 och 700:- är väl rimligt.

Permalänk

inte för att vara dum, men det där ser ut som om den hade kommit rakt ifrån 90-talet prova var lite mer stilren och kladda inte så mycket.

Jag skulle inte ens ge en krona för den, sry grabbar. ni har potential men är inne på fel årtionde!

Permalänk
Medlem

skippa framsesen, börja använda divs istället för tabeller. Kör mer stilrent då jag tycker inte layouten passar alls till en skola, speciellt dom fula knapparna.

vad jag skulle betala: 0kr!

Permalänk
Hedersmedlem

Den funkar inte ens för mig? Opera använder jag. Visas inget alls när man följer länken, bara en vit sida...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Den funkar inte ens för mig? Opera använder jag. Visas inget alls när man följer länken, bara en vit sida...

Har du aktiverat javascript? Jag var tvungen att göra det för att se de.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för mig fungerar den i opera, men saker visas inte rätt.

Nu var det inte kritik du ville ha, men kritiken här är långt mer viktig än prissättningen, framförallt då prissättningen på nuvarande produkt blir väldigt låg pga tekniska och designmässiga problem.

Jag rekomenderar faktiskt också (inte minst för skaparens egen skull) att du börjar använda dig av css och lager riktigt, samt gärna också undviker flashgrejjerna, som faktiskt ger lite "noobvarning". Jag menar inte att du inte har gjort ett bra jobb (vilket du troligen har), men "det spelar ingen roll hur hårt man skjuter när man siktar mot fel mål".

Permalänk
Inaktiv

Att sedan följa uppsatt standard från w3c och se till att sidan fungerar i de tre största läsarna är också en fördel.

Särskilt för en sida åt någon skola, myndighet osv som många skall ha tillgång till.

Permalänk
Medlem

Allt handlar inte om att sidan ser bra ut, vilket jag inte tycker att den gör. Men en kund vill inte ha en hemsida som inte fungerar i alla webläsare. Han vill inte heller ha en sida som ser ut som designen har gjort sidan först och sedan kollat vad sidan ska handla om.
Jag tycker att du/ni ska göra om sida så att den blir med lätnavigerad och ljusare. Och skippa alla effekter, det passar in på en clansida inte på en sida till en skola.

Men nu var det en fråga om prisättning, vilket jag inte är så bra på men runt 500 - 700kr max. Men om du gör den som jag sa så kan du minst få 1500kr.

Edit: det ser inte bra ut när det är en scroll på alla sidor och på shemasidan så är det tillochmed 2st brevid varandra.

// Erik

Permalänk
Medlem

om den där städas, fräschas upp och fungerar bra mha css så ser jag att du lätt kan få 3000 för den också, allt hänger helt på vilken nivå du drar upp den till, samt vad skolan kan tänkas vilja betala.

Permalänk

Ni som gnäller om att tabellerna kan ju lugna ner er lite, bara för att DIV och CSS hantering blivit något av ett mecka för utvecklarna idag behöver det inte nödvändigtvis vara bättre och speciellt inte ett måste för en site i denna klass.
Tabeller har använts senaste 10 åren utan problem så jag förstår inte riktigt hetsen med just DIV?

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Tycker ni skall ta minst 5k
Även om jag inte är förtjust i den själv, så är det vad skolan vill ha och ni har levererat (dock tycker jag att det är det viktigt att ni får den att fungera tillfredsställande i diverse olika webläsare).
Det är alldelles för mycket saker inom IT som skall göras gratis och/eller med knappt nånn betalning alls. Där är väl ingen annan som jobbar gratis, om så är fallet behöver jag en elektriker med behörighet.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Re: prisbedömning av hemsida

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anv46
Hallå där,
jag och två andra kamrater har gjort en hemsida åt en linje på en skola.
En helt vanlig komunal skola är det.
Jag undrar bara vad ni skulle tänka er är ett vettigt pris att ta för hemsidan.

http://anv.no-ip.org/

tacksam för alla svar!

Mvh Andreas

jag skulle ta betalt per timmer istället för en helt färdig sida.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle inte betala ett öre för sidan.

Frames och tables är inte riktigt rätt väg att gå.

Sedan gillar jag inte designen.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Ni som gnäller om att tabellerna kan ju lugna ner er lite, bara för att DIV och CSS hantering blivit något av ett mecka för utvecklarna idag behöver det inte nödvändigtvis vara bättre och speciellt inte ett måste för en site i denna klass.
Tabeller har använts senaste 10 åren utan problem så jag förstår inte riktigt hetsen med just DIV?

Men tabeller bör inte användas för design och placering av element, utan visning av tabulär data. Du kan göra samma sak med divs och CSS och för en bråkdel av mängden taggar. Varför skall man använda tabeller öht. när det finns ett mycket bättre likvärdigt sätt?

Permalänk
Medlem

Det är inte sidan i sej han har frågor om utan betalningen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tycker den bilden sammanfattar mina åsikter om sidan, och jag skulle inte betala ett dugg för den. Tyvärr.

EDIT: Firefox förresten.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en hemsida som inte validerar.
Den där är inte ens nära.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Jag skulle aldrig köpa en hemsida som inte validerar.
Den där är inte ens nära.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.shell.linu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.shell.linu...

Jag har inte sätt så många fel på en sida som skall vara färdig. min första sida var tillochmed bättre.

Permalänk
Medlem

tack Mr_Lazy

det är elever på skolan som gjort den och de råkar vara väldigt nöjda med sidan. likaså skolan för de kan skylta me att elever gjort den.
All kritik här är väldigt hård. Frågan var som sagt riktad mot vad priset skulle vara på den.

Permalänk
Medlem

Men om det nu trots allt är gymnasium borde inte skolan "skylta" med denna sidan om de vill behålla sin stolthet.

Till frågan, jag håller med de andra 500-700kr borde väl vara ok om de nu vill ha den.

Permalänk
Medlem

All kritik här är väldigt hård

Ja, men frågan är lite vad man vill jämföras med.

Om en nybörjare i fotboll går till en proffsklubb i england och frågar om de tycker att han är bra på fotboll så kan han räkna med att bli fullständigt sotad. ÄVEN om han i förhållande till något annat är ganska duktig, t.ex. att han började spela igår, eller att han är blind.

Fattar du poängen?

Det är nog ingen (ingen vettig iaf) som säger att siten är ett misslyckande, men den är i ganska få fall något att skryta med tycker jag, det beror lite vilka man skryter om och vilka man skryter för. Den imponerar uppenbarligen inte på sweclockers UTOMORDENTLIGT duktiga utvecklare som håller tamigfan världsklass (faktiskt), så om skolan ska imponera på sånt folk så är detta inte så lyckat - men det lär inte vara aktuellt då skolan säkert ska imponera på kommunalt folk ("dumma gubbar i kostym") och kanske elever som ska söka till skolan etc.

I alla fall så tycker jag inte att siten ska fungera som reklam för t.ex. en renodlad webbdesignutbildning, det ser jag inte som god reklam, tvärt om faktiskt.

Jag tror också att elever är nöjda med sidan, men det är högst realistiskt att eleverna inte känner till vilka brister den har, t.ex. att den faktiskt inte fungerar speciellt bra i alla populära webbläsare.

Jag tycker om störda, men lärorika exempel...
Om jag skulle bygga en bil skulle jag vara skitstolt om jag får den att rulla, men om volvos tekniker direkt konstaterar att bilen bara fungerar på asfalt och att den ramlar sönder på en grusväg så skulle jag bita i det sura äpplet och inse att bilen faktiskt inte är bra. - Men jag kan vara nöjd och stolt ändå, och jag kan visa den för mina kompisar och grannbarnen och de skriker "wow", men om jag vore en utbildad maskintekniker så vore det ett uselt arbetsprov, folk skulle skratta åt mig om jag visade den för folk inom branschen.

Get it?

Aja... Lämnar ni den sådär så har ni redan fått vettiga prisförslag.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att om man ska sälja en produkt så bör man ju sälja en produkt som inte har en massa fel.
Jag säger inte att hemsidan i säg ser hemsk ut, men koden är väldigt dålig skriven, och att bygga ut den där hemsidan senare vore verkligen inte skoj alls.

Om ni ska prissätta hemsidan så kan ni inte prissätta den enligt vanliga webutvecklingstaxor då det är pinsamt uppenbart i koden att det bara är ihopkastat av folk som inte har någon direkt koll på webutveckling, och då blir sidan helt plötsligt inte värd speciellt mycket alls om ens något.

Om sidan hade sett exakt likadan ut, fast hade varit välskriven med korrekt kod som skalar bra så hade man lätt kunnat sälja den för någon tusenlapp.. men nu är det inte så.

Permalänk
Medlem

Jag fyller bara i med mitt utlåtande.

En hemsida som görs åt en skola måste validera enligt de standarder som är utsatta.
Samt att sidan ska funka så felfritt som det går i alla de vanliga webbläsarna, och helst av allt även gamla browsers och obskyra motsvarigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Ni som gnäller om att tabellerna kan ju lugna ner er lite, bara för att DIV och CSS hantering blivit något av ett mecka för utvecklarna idag behöver det inte nödvändigtvis vara bättre och speciellt inte ett måste för en site i denna klass.
Tabeller har använts senaste 10 åren utan problem så jag förstår inte riktigt hetsen med just DIV?

Rekommenderar att du läser Why tables for layout is stupid, för att förstå alla fördelar med att inte använda tabeller som layoutverktyg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just vad på denna sida motiverar ett behov av script?
Mer än dålig kodning d.v.s

Permalänk
Medlem

Re: prisbedömning av hemsida

HALLÅÅÅ!!!!!!!!

Vad har ni för problem?

Åker ni med er bil på service så ställer sej inte bilmecken och klagar på att ni har fula fälgar.....!!

Svara på frågan eller håll tyst för fan!!!

För er som glömt vad frågan var:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anv46
Jag undrar bara vad ni skulle tänka er är ett vettigt pris att ta för hemsidan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.