Permalänk
Inaktiv

Chippa en Xbox?

Har länge funderat på om jag ska chippa min Xbox, men eftersom jag inte är så insatt så vet jag inte riktigt hur och var jag ska chippa den.

Någon som vet något bra ställe/butik där man köpa och få ev. hjälp med installering? Eller är det lätt att installera ett chipp, dvs. bara köpa ett chipp och installera?

Har sett lite info om massa MultiX Chip, Aladdin, Smart XX, Xenium & Xecuter men har ingen aning om vad jag ska köpa och vad som är bäst.

All hjälp är välkommen.

Permalänk
Medlem

Dunno om mods gillar att du skriver om detta här, men kolla runt på psxcare.com

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

Det behövs inget chip till xboxen nuförtiden. Det finns så kallade "softmods" som fungera lika bra som chip. Allt du behöver göra är att slita ut hårdisken ur xboxen och sätta den i datorn för att överföra några filer och sedan ska du bara sätta tillbaka den i xboxen.

xbox-scene.com är den bästa sidan för sådant här.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrispy
Det behövs inget chip till xboxen nuförtiden. Det finns så kallade "softmods" som fungera lika bra som chip. Allt du behöver göra är att slita ut hårdisken ur xboxen och sätta den i datorn för att överföra några filer och sedan ska du bara sätta tillbaka den i xboxen.

xbox-scene.com är den bästa sidan för sådant här.

Så det fungerar det med?

Men jag hade tänkt byta hårdisk också så då behövs nog nya BIOS vilket betyder att jag måste köpa ett chipp. Ny hårdisk (250GB=1000kr) + SmartXX OPX SE (300kr), fungerar det tror ni? (Eller en SmartXX LT OPX V2)

Behövs något mer?

Permalänk
Medlem

chip är bättre än softmodda!

skulle rekomendera console.se

Permalänk

Jag skulle rekommendera SmartXX LT OPX V2. Har ingen egen erfarenhet av den men har hört från flera håll att den är vettig, både pris- samt funktionsmässigt! Den kommer dessutom med 2MB minne och har relativt få lödpunkter.

Träna lite lödning på ngt gammalt kretskort eller ngt för att känna efter innan du börjar löda i boxen.

Lycka till!

Visa signatur

systemicanomaly

Permalänk
Medlem

Moddade mitt med ett SmartXX LT OPX V2 på psxcare.com. Ville inte löra själv med risk för att bränna nåt. Chippet klarar allt man kan vilja göra med det och det är en aning billigare än värstingchippen. Stället har nu ganska länge haft kampanj om att de installerar HDD gratis vid chipmontering. Passade mig bra eftersom jag hade en 120GB i datorn som gick att tömma utan större bekymmer.

Permalänk

Kan man modda 1.6 xboxet?
Fördelen med att lämmna in chippet är att man får en hel hög med program med för att göra lite olika saker.
Om du ska sätta in en ny hårddisk, så glöm inte att byta ut den inbyggda fläkten, för den låter som fan annars...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har DuoX2 i min xbox. Ett av de enklaste och billigaste chippen som finns, riktigt prisvärt imho. Lödde in det själv i min xbox, utan pinheader (v1.0). Har lött in ett i min flickväns xbox (v.1.4-1.5) också, med pinheader.

Med pinheader är det riktigt enkelt. Utan blir det lite mer sport, men inget man inte klarar med lite lödvana (Elektronik Grundkurs A haha).

Min chippning gick på ca 180 spänn och den har hållt i snart 2 år(om inte längre).

Edit:

Citat:

Kan man modda 1.6 xboxet?

Japp man kan modda 1.6, men man behöver göra en "lpc rebuild" torr jag det heter. Har hört att det ska vara lite svårare men det går helt klart.

Ang alla program så finns det så kallade autoinstallers. Det är rätt skönt att få välja alla program man vill ha..

Permalänk
Inaktiv

Okej, får nog bli att beställa en SmartXX OPX SE då.

Men går det bra med vilken hårdisk som helst? Tips på någon bra å billig hårdisk?

(Hur mkt utrymme bör man ha?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Okej, får nog bli att beställa en SmartXX OPX SE då.

Men går det bra med vilken hårdisk som helst? Tips på någon bra å billig hårdisk?

(Hur mkt utrymme bör man ha?)

Det finns en lista över hårddiskar som fungerar bra på www.xbox-scene.com

Permalänk
Inaktiv

Ok, tackar för all hjälp!

btw, är det bättre att få chippet + hårdisk installerat på plats eller är det tillräckligt enkelt att fixa själv? De program som man får förinstallerat vid en installering, kan man ladda ned dessa och installera själv?

Permalänk

rekommenderar manzzon.com , trevligt bemötande och bra service.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

hej,

jag säger bara så här: med tanke på att du inte verkar vara så insatt (eftersom du frågar detta) så kan jag säga som så att du har nog inte har någon mer användning av ett smartxx chip än ett duox 2 chip...för om jag inte misstar mig så är i princip det enda du vill göra är att spela "backup"-spel titta på film och liknande? om det är det du vill så spelar det inte någon roll vilket chip du väljer för alla har samma grundfunktioner sen finns det de lite dyrare chip (smartxx, xecuter m.fl.) som har andra funktioner som extra biosbanker och sånt som en normal xbox-användare i stort sätt inte har någon större användning för...och det blir inte direkt billigare med softmod än chip om det inte är så att du har alla saker som krävs för en softmod hemma redan vill säga...och det är inte som 'chrispy' säger att det bara är att stoppa inte hdd:n i datorn och föra över lite filer.

köp ett chip och köp då ett duox2...det är enligt mig det lättaste att löda dit själv och använda...har en liten ytmonterad lysdiod som blinkar rött som indikerar att chippet funkar...gör den inte det så kan man utan att öppna xboxet fatta vilken lödningspunkt som släppt (oftast bt punkten).
det är även ett av de billigaste (om inte billigaste) chippet.

så gå på ett duox2 så sparar du lite pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Ok, tackar för all hjälp!

btw, är det bättre att få chippet + hårdisk installerat på plats eller är det tillräckligt enkelt att fixa själv? De program som man får förinstallerat vid en installering, kan man ladda ned dessa och installera själv?

Det beror på hur händig du är. Programmen går att ladda hem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWoo
så gå på ett duox2 så sparar du lite pengar.

Får väl tacka för tipset.

Men kan man spela precis alla brända spel och lägga in spel på valfri hårdisk? Lägga in program?

Lorenz: Jag är väl ganska händig och har tålamod. Har väl växt upp med modellbyggning och har alltid gillat att ta isär alla slags tekniska apparater för att "mecka" med dem sen jag var barn.

Fast lödning har jag inte höllt på med så mycket. Är det riktigt svårt så att det kan gå riktigt illa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Får väl tacka för tipset.

Men kan man spela precis alla brända spel och lägga in spel på valfri hårdisk? Lägga in program?

Lorenz: Jag är väl ganska händig och har tålamod. Har väl växt upp med modellbyggning och har alltid gillat att ta isär alla slags tekniska apparater för att "mecka" med dem sen jag var barn.

Fast lödning har jag inte höllt på med så mycket. Är det riktigt svårt så att det kan gå riktigt illa?

Riktigt illa kan det nog gå. Men om du tränar lite på några gamla kretskort att löda bort och löda dit nån komponent. Då borde du få lite känsla.

Eller kanske ta hjälp av någon kompis som kan löda.

Edit: Tycker också att du ska köra på Duox2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Får väl tacka för tipset.

Men kan man spela precis alla brända spel och lägga in spel på valfri hårdisk? Lägga in program?

ja, det kan du om hdd:n är en pata hdd vill säga

jag var själv inte mästare på att löda när jag lödde mitt första chip...men det var enklare än vad jag trodde så försök...klarar du inte så lämnar du bara in det hos någon kunnig.

Permalänk
Medlem

Köp ett Duox moddchip på tradera.. brukar gå på 50-150kr

http://www.tradera.com/auction/aid_36694032

Har köpt 2 chip av denna kille utan problem iaf

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Okej, beställde nyss en DuoX2.

Imorrn när jag kommer hem ska jag försöka increasa mina löding-skills, och sedan vänta på leveransen (vilket borde vara i slutet av veckan).

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Okej, beställde nyss en DuoX2.

Imorrn när jag kommer hem ska jag försöka increasa mina löding-skills, och sedan vänta till leveransen anländer (vilket borde vara i slutet av veckan).

Fungerar DuoX2 med hårdisk (spela från hårdisk dvs)?

Trevligt fråga om det blir några problem!

Ja du kan spela från hårddisk.. spelar inte så stor roll vad du har för chip nu för tiden eftersom det beror på vilket bios du har.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrispy
Det behövs inget chip till xboxen nuförtiden. Det finns så kallade "softmods" som fungera lika bra som chip.

ehhh nej

/Daniel

Permalänk

Du kommer garanterat att bli nöjd med ett duox2, se till att ha en någorlunda fin lödspets bara!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Trevligt fråga om det blir några problem!

Ja du kan spela från hårddisk.. spelar inte så stor roll vad du har för chip nu för tiden eftersom det beror på vilket bios du har.

Okej, låter bra det! Måste bara ta reda på hur man bränner spel/överför till HDD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Du kommer garanterat att bli nöjd med ett duox2, se till att ha en någorlunda fin lödspets bara!

Okej.
Har en cirkus 3 år gammal lödpenna, spetsen ser ut så här:

http://pici.se/pictures/HmA7W2.png

Går den bra tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej.
Har en cirkus 3 år gammal lödpenna, spetsen ser ut så här:

http://pici.se/pictures/HmA7W2.png

Går den bra tro? [/B]

Det går nog bra sålänge den inte är för "fet"

Och sen som MasteraCe nämde så spelar inte "chippet" så stor roll utan mer vad du kör för BIOS.

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horiko
Det går nog bra sålänge den inte är för "fet"

Och sen som MasteraCe nämde så spelar inte "chippet" så stor roll utan mer vad du kör för BIOS.

Okej, den är väl lagom fet antar jag.

Får väl hoppas på att jag hittar någe bra BIOS som man kan köra, verkar vara rätt svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem

Nja är la inte så svårt att få tag på, bara luska runt lite
Hade själv en lagom fet penna, gick åt helvete (men då är jag allmänt jättesämst på att löda också) så jag lämna in boxen. Men har du lött förr så går det nog fint, ganska stora lödpunkter faktiskt

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horiko
Nja är la inte så svårt att få tag på, bara luska runt lite
Hade själv en lagom fet penna, gick åt helvete (men då är jag allmänt jättesämst på att löda också) så jag lämna in boxen. Men har du lött förr så går det nog fint, ganska stora lödpunkter faktiskt

Jo, det kanske är lätt att få tag på, men det verkar inte lätt å installera BIOS etc. för att få det att fungera. Känns som om att skivorna kommer gå åt innan man lyckas få igång BIOSen iaf...

Fungerar Slayer's Auto Installerar bra? Följer det med BIOS i paketet? Bara bränna å köra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Jo, det kanske är lätt att få tag på, men det verkar inte lätt å installera BIOS etc. för att få det att fungera. Känns som om att skivorna kommer gå åt innan man lyckas få igång BIOSen iaf...

Fungerar Slayer's Auto Installerar bra? Följer det med BIOS i paketet? Bara bränna å köra?

Jag brukar flasha över nätverk, har funkat bäst för mig och har sparat många skivor

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Jag brukar flasha över nätverk, har funkat bäst för mig och har sparat många skivor

Jaså, hur gör man det?

Finns det någon bra guide/instruktion som visar hur man flashar via en korsad kabel?