Hjälp med att hitta rätt NAS!

Permalänk
Medlem

Hjälp med att hitta rätt NAS!

Hej!

Går i tankarna att införskaffa mig ett NAS (Network-attached storage).

Jag skulle önska lite hjälp med att hitta rätt komponenter. Chassi som ska husera 2 hårddiskar. Behöver också hjälp med att hitta rätt slags hårddiskar till detta.

Tänkte först satsa på ett NETGEAR SC101 STORAGE CENTRAL SAN från dustinhome - http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082562

Men tydligen så behöver man installera ett program på varje dator som vill komma åt den, vilket jag inte har lust med.

Finns det några andra alternativ?

Söker även hårddiskar som jag sa tidigare, här söker jag så mycket utrymme för pengarna som möjligt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Jag har också tankarna på något nätverksanslutet lagringsmedia, som skall klara RAID1 & som klarar att man kan skapa flera shares som skall gå att behörighetssätta individuellt.

Netgears SC-101 går bort helt med tanke på att man måste installera en klient i varje dator. Den ska vara slö också.
De har nu en ny SC-101T , å det verkar vara samma visa där med klientprogram.

D-Link har en DNS-323 som skall funka utan klientprogram. Den kan ev. vara intressant.

Någon som har andra förslag, tips & ideer?

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Den där Netgearen är nog det objekt jag sett sågast mest. Den överhettar, tappar uppkoppling och filer, samt kräver ett program på varje dator.

Jag gick själv i planer om att skaffa en NAS. Det blev för dyrt så jag lade ned de tankarna. Det finns billiga lösningar, sen finns det bra lösningar tyvärr

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara petig men NETGEAR SC101 är inte ens ett NAS utan den är ett SAN.

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ kunde vara att använda en vanlig dator med hårddiskar och köra FreeNAS, ett FreeBSD-baserat "NAS-OS" med webbinterface. Jag gör så, och är rätt nöjd. Jag tog en gammal burk, stoppade in ett 1000 Mbps-nätverkskort och installerade FreeNAS (som bara tar en handfull MB). Rekommenderat minne för FreeNAS är 96 MB om jag minns rätt. Med FreeNAS kan man också bygga upp en RAID mjukvarumässigt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min erfarenhet kostar bra NAS-enheter rätt mycket. Qnap-enheterna som säljs verkar vara mycket vettiga men kostar därefter.

Jag har tidigare kört en dator med Windows som NAS-enhet, det beror visserligen på vilka funktioner man eftersöker, men endast för fildelning i nätverket och på Internet är det det enklaste.

MBY: Vet du om m0n0wall stödjer vanliga Silicon Image-baserade kontrollerkort?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite olika sk NAS-enheter för hemmabruk. Den jag är mest nöjd med är LACIE D2 ETHERNET DISK MINI

Den har både USB och RJ45 anslutning. Inga programvaror behöver installeras till den.

Har stöd för dessa protokoll:
File Server: SMB (Windows/Linux), AFP (Mac); FTP Server; HTTP for online browsing; Multimedia server: UPnP™ A/V; Apple Bonjour

Och som det står ovan.. du kan ha den som ftp server eller surfa in och ladda ner filerna via webbservern med IE.

Självklart går det bara att ansluta från windows genom att skriva ipnummret eller dnsnamn.

Alla config sker från ett webbinterface, inga extra program.

Skalet är av aluminium så den kyls bra. Om man belastar den hårt så drar en lite fläkt igång.

Jag tycker den är mycket trevlig. Nackdelar som finns är att du inte kan sätta upp dem i någon form av RAID-array.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ett alternativ kunde vara att använda en vanlig dator med hårddiskar och köra FreeNAS, ett FreeBSD-baserat "NAS-OS" med webbinterface. Jag gör så, och är rätt nöjd. Jag tog en gammal burk, stoppade in ett 1000 Mbps-nätverkskort och installerade FreeNAS (som bara tar en handfull MB). Rekommenderat minne för FreeNAS är 96 MB om jag minns rätt. Med FreeNAS kan man också bygga upp en RAID mjukvarumässigt.

När jag testade det i höstas var det problem med mjukvaruraiden.
Kanske det är åtgärdat nu, annars bör man undvika att använda det.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
När jag testade det i höstas var det problem med mjukvaruraiden.
Kanske det är åtgärdat nu, annars bör man undvika att använda det.

Mycket möjligt, jag har inte testat RAID. Det enda problemet jag stötte på med FreeNAS var att det inte ville installera på första försöket.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Mycket möjligt, jag har inte testat RAID. Det enda problemet jag stötte på med FreeNAS var att det inte ville installera på första försöket.

FreeNas är ett jättehäftigt OS, men som sagt... Skall man köra raid på det så måste man ha ett schysst hård-raidkort (som stöder Freebsd). Mjukvaru raiden är väldigt ostabil och kommer bara att resultera i förlorad data....

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk

Mr_Lazy - Lacien verkar intressant, vet du om man kan köra "True Crypt" eller annan kryptering för att få säkerhet på den?

Visa signatur

i7-920Bloomfield|6GB Corsair XMS3 CL8-8-8-20|XFX GTX260 896MB PhysX Black ed 666mhz|Samsung SSD 840 PRO+ett antal lagringsdiskar |Lian Li PC-A10B midtower Black|Hiper 850wTypeR|Telia fib3r|Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thezainTT
Mr_Lazy - Lacien verkar intressant, vet du om man kan köra "True Crypt" eller annan kryptering för att få säkerhet på den?

nej det går inte.. det finns inbyggd säkerhet (dock inte kryptering) genom att du måste logga in mot den både när du ansluter till den via LAN eller USB

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Man kan ju dock lagra en truecryptpartition på NASen, och montera den från primärdatorn. Jag vill minnas att tidigare versioner av TrueCrypt hade problem med att montera över nätverk, men det borde vara löst nu.

Nackdelen är förstås att man måste ha TrueCrypt på alla datorer som ska komma åt NASen, lite ungefär som att man måste ha ett eländigt progg installerat på alla datorer som ska använda netgears skräp-SAN.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

DNS-323. Funkar hyggligt. Har inte testat nån annan så jag kan inte jämföra. Sval, tyst, ftp, Raid etc. Mera inställningar finns men har inte orkat testa...

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem

Det har kommit en hel del NAS-enheter för hemmanätverk på sistone. För min del är dom för dyra, men jag antar att de kommer att gå ner till ett par-tretusen utan hårddisk inom ett år i och med att fler personer kommer att inse att dom saknar just en sådan pryl i sina hem. Tills vidare kör jag freenas på min gamla burk annars verkar funktionerna på Thecus N-2100 väldigt lockande.

http://www.thecus.com/products_over.php?cid=1&pid=1

Permalänk
Medlem

Vad är max filstorlek med FreeNAS om man kör NFS över nätverket?
Sökte på det och fick fram att det är UFS file system men det finns i olika varianter och någonstans läste jag att det var FFS filsystem och där kunde det finnas en begränsning på 4 GB filer. I så fall är det ett dåligt alternativ för lagring av videofiler som ofta kan vara större än 4 GB. Å andra sidan finns UFS2 som klarar större filer, men vilket kör FreeNAS egentligen?

Permalänk
Medlem

Som priserna på bra NAS-enheter ser ut idag så är det oftast inte mycket dyrare att investera i en medel-dator.
s939-system kostar t ex inte mycket idag, och nästan alla moderkort har fyra sataportar.
Dessutom går det ju att slänga in lite mer funktionalitet på en sådan NAS.
Den nedersta datorn i min signatur agerar t ex NAS. Har 5x250 gb SATA diskar i raid5. Tre på den interna kontrollern och två på en Silicon Image-kontroller. Dessutom kör jag bla shorewall på den. Inga som helst problem med belastning.

Alltså: vill du ha en kompetent NAS så skall du spana på förra generationens datordelar, gärna begagnat.

Efter en snabbrunda på dustin kan jag konstatera att moderkort, chassi, nätagg, processor och minne går att komma över för under 2500:-. Det priset är dock utan hårddisk och förutsätter att man kör systemet på lagringsdiskarna, vilket inte är helt optimalt. För under 3000:- borde man alltså kunna få en komplett NAS-server, med nya delar.
Komponeterna i mitt exempel var:
nForce4 mobo (det enda de hade)
Opteron 148 (billigaste s939 de hade)
512 mb pc3200 ram (billigaste)
Foxconn chassi och nätagg (billigt )

Betydligt kraftfullare än en "färdig" NAS!
Som grädde på moset kan man ju tillägga att komponenter i den klassen inte kostar mycket begagnat. Borde landa på runt 1500.
Om man vill banta priset lite så har Intel riktigt billiga Celeron-processorer.

Den enda direkta nackdelarna är att en riktig server kräver mer utrymme än en NAS-enhet samt att strömförbrukningen naturligtvis är högre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Man kan ju dock lagra en truecryptpartition på NASen, och montera den från primärdatorn. Jag vill minnas att tidigare versioner av TrueCrypt hade problem med att montera över nätverk, men det borde vara löst nu.

Nackdelen är förstås att man måste ha TrueCrypt på alla datorer som ska komma åt NASen, lite ungefär som att man måste ha ett eländigt progg installerat på alla datorer som ska använda netgears skräp-SAN.

Jag labbade lite med detdär, och det visade sig att truecrypt containers inte kan vara monterade på mer än en klient samtidigt, så den lösningen går bort.

EDIT: Det visade sig att AM2-system blev ännu billigare, 2200:- för en komplett dator. Samma sak för s775.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

hej hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Jag har testat lite olika sk NAS-enheter för hemmabruk. Den jag är mest nöjd med är LACIE D2 ETHERNET DISK MINI

Den har både USB och RJ45 anslutning. Inga programvaror behöver installeras till den.

Har stöd för dessa protokoll:
File Server: SMB (Windows/Linux), AFP (Mac); FTP Server; HTTP for online browsing; Multimedia server: UPnP™ A/V; Apple Bonjour

Och som det står ovan.. du kan ha den som ftp server eller surfa in och ladda ner filerna via webbservern med IE.

Självklart går det bara att ansluta från windows genom att skriva ipnummret eller dnsnamn.

Alla config sker från ett webbinterface, inga extra program.

Skalet är av aluminium så den kyls bra. Om man belastar den hårt så drar en lite fläkt igång.

Jag tycker den är mycket trevlig. Nackdelar som finns är att du inte kan sätta upp dem i någon form av RAID-array.

köpt en sådan disk LACIE D2 ETHERNET DISK MINI
men jag får inte upp någon ikon för hd när jag sätter i usb kabeln eller kopplar in rj 45 kabel vad är felet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Inte många som har såå stora skor.

Har själv en D-Link DNS-323 och den är som ett par 35-40 inte så trånga fast det går i två hårddiskar.Och har allt jag behöver.Dom blir inte för varma o dom knarrar inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en Qnap 209 med 2st 750GB diskar för 2 veckor sedan.

Stabil som skogen och funktionsmässigt är den dunder!! Går t.o.m att slänga in ARM builden av Debian

Det enda jag inte är nöjd med är överföringsprestandan.. får runt 3-4MB i sekunden via FTP-överföring på mitt 100Mbit LAN.

Har inte testat att koppla via Gbit än.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

300W nätag? borde ju gå att fixa nått mycket mindre, kanske utan fläkt dessutom

för övrigt kan man ju även köpa ett htpc chassi och fylla med diskar med lite moddning. så kan den stå nära xboxen eller tv:n i övrigt dessutom kan den bli snygg

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Jag köpte en Qnap 209 med 2st 750GB diskar för 2 veckor sedan.

Stabil som skogen och funktionsmässigt är den dunder!! Går t.o.m att slänga in ARM builden av Debian

Det enda jag inte är nöjd med är överföringsprestandan.. får runt 3-4MB i sekunden via FTP-överföring på mitt 100Mbit LAN.

Har inte testat att koppla via Gbit än.

Kopplade min NAS till gigbit för en tid sen -Och skillnaden var helt otrolig.

Läste någonstans att Cat5 nätverkskapplar inte pallar trycket (vill att allt ska vara rätt) vid gigabit,så jag bytade ut typ 200m kabel til Cat6.

Att inte cat5 ska klara gigabit tycker jag är märkligt....men men,byt e byt o allt känns bra.Man får väl lita på tekniska spec ibland.

Men är ändå nyfiken.Finns det någon här som vet om det måste vara Cat6 till gigabit ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

skog1s, vilken NAS har du?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
skog1s, vilken NAS har du?

Har en D-link DNS-323.

Gick länge och funderade på vilken jag skulle köpa och fasnade för en sån som du har (QNAP) men så hittade jag denna DNS-323 rent ny för 1000kr och kunde inte låta bli att köpa den.Och jag ångar mig inte.

Faktum är att jag inte har släppt tanken på att köpa en QNAP.Har fasnat totalt för NAS.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swag
köpt en sådan disk LACIE D2 ETHERNET DISK MINI
men jag får inte upp någon ikon för hd när jag sätter i usb kabeln eller kopplar in rj 45 kabel vad är felet

De har gjort en version av den. Den nya anävnder sej av en sATA disk istället och emulerar ett nätverkskort när man stoppar i den via USB.

Man kommer då åt disk på samma sätt som när den är nätverksansluten (dvs \\xxx.xxx.x.x i kör)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att kommentera detta testet?

http://techgage.com/print/synology_ds207_2-bay_nas_server

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Hej, har ni några som helst krav på prestanda så undvik Lacie! Har deras ED mini D2 (10/100/1000) och det köpet var det sämsta jag gjort. Finns recensioner som visar prestanda över nätverket och det är uselt. Tänk även på att ni inte kan ta en Lacie som körts som NAS och plugga in som USB för snabbare kopiering, det går inte pga filsystemet. Jag tittar på FreeNAS nu eftersom färdiga NAS-enheter kostar en del för mycket.

Testade kopiering av ca 14GB filer igår, tog 20 min till FreeNAS, till Lacie ca 70 min. Fruktansvärt dåligt.

/Peter

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med att hitta rätt NAS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Hej!

Går i tankarna att införskaffa mig ett NAS (Network-attached storage).

Hur går det? Har du slagit till på något ännu?

Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Hallå, jag kommer in och frågar lite här också.
Vi skulle behöva en enkel NAS-enhet till jobbet och jag kan verkligen ingenting om sånt här.

Det vi vill ha är:

-Simpel användning, inget krångel med arbetsgrupper eller liknande, den ska gå att komma åt lika enkelt som en skrivarserver eftersom datorerna i nätverket går på dynamiska IP:n från vår router.
-Relativt billig, det är inget storföretag.
-Det ska gå att sätta behörighet, dvs. alla ska inte kunna skriva till NAS:en, går även åtkomst för läsning att begränsa är det en fördel men inget krav.

Det som är mindre intressant är:

-Hastighet, så länge det inte tar en timme att dra ner en cd-skiva via nätverket så är det nog rätt lungt.
-Lagringsutrymme, 200-250 gb duger gott för våra behov.

Som sagt, användarvänlighet är högsta prioriteringen, plugga in, knappa in lösenord från valfri dator för åtkomst till säkrade filer/skrivmöjligheter. Om man behöver installera någon mjukvara på de datorerna för att det ska fungera så föredrar vi det framför krångel med IP-adresser, arbetsgrupper och portar.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3