Permalänk
Medlem

Vad använder du för kylare?

Och anledningen till att frågan blev lite konstig iom att jag hade med en annan kylare var att paketet har blivit uppdaterat efterhand...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Nog lär det bli bra Jag körde aldrig med orginalkylaren, men du hade ju även valt en Zalman CNPS8000, berätta hur kylningen gick för den när du överklockar med E4300 Jag är själv på jakt efter en bättre kylare än den jag kör.

lite offtopic, men ser att ni kommit in lite på detta:

Kan ju nämna att jag först körde med 90xp kylaren passivt under nättaggregatat, fick då problem med att aggregatet fick för mycket värme och snurrade upp på högljudd nivå i mitt SUGO-chassi...

Bytte efter ett tag kylare till CNPS8000 funkade sådär pga fläktarnas olika rotationsriktning som tog ut varande och därmed ej skapade tillräkligt luftflöde vid hård belastning (funkade dock fin fint när man körde utan belastning och låga varvtal på bägge).

Igår monterade jag loss orginalfläkten på cnps8000 och monterade fast en liten 80mm papst 12db fläkt med lite smältlim. Funkade perfekt och CPU:n blev betydligt svalare samtidigt som jag fick betydligt bättre luftflöde genom aggregatat (har även monterat in en varvtalsrugulator i nätagget), så nu är jag nöjd med temp/ljudnivå för första gången...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Vad använder du för kylare?

Och anledningen till att frågan blev lite konstig iom att jag hade med en annan kylare var att paketet har blivit uppdaterat efterhand...

aha ok! Zalman CNPS7000B-Cu kör jag med. Och den duger väl men enligt mig så hade det kunnat vara bättre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
lite offtopic, men ser att ni kommit in lite på detta:

Kan ju nämna att jag först körde med 90xp kylaren passivt under nättaggregatat, fick då problem med att aggregatet fick för mycket värme och snurrade upp på högljudd nivå i mitt SUGO-chassi...

Bytte efter ett tag kylare till CNPS8000 funkade sådär pga fläktarnas olika rotationsriktning som tog ut varande och därmed ej skapade tillräkligt luftflöde vid hård belastning (funkade dock fin fint när man körde utan belastning och låga varvtal på bägge).

Hmmmmm! undra om det är det som är felet på min kylning att fläktarna tar ut varandra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72

Igår monterade jag loss orginalfläkten på cnps8000 och monterade fast en liten 80mm papst 12db fläkt med lite smältlim. Funkade perfekt och CPU:n blev betydligt svalare samtidigt som jag fick betydligt bättre luftflöde genom aggregatat (har även monterat in en varvtalsrugulator i nätagget), så nu är jag nöjd med temp/ljudnivå för första gången...

Det där lät faktist intressant! Är det krångligt ? det låter inte så...

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon

Det där lät faktist intressant! Är det krångligt ? det låter inte så...

Ja, när jag vred upp hastigheten på max både på nätaggregatet och cpu-fläkten blåste det inte ut speciellt mycket luft från nätaggregatet, nästan så det blåste mer vid låga varvtal för mig... Var bara att knäppa loss orginalfläkten från kylaren, försökte först att trycka dit en 92mm fläkt men den var någon mm för stor och hade inte tid att såga o pula med det just då... men 80mm fick ju plats med god marginal...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

Lägger in två bilder på min låda setup står i sign.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Ser också trevligt ut att GTS kortet verkar få plats utan problem, väldigt inne på att köra ett sånt i min lilla burk sen när man får dom pengarna... De va för övrigt den mest brutalt stora CPU-kylare jag sett i hela mitt liv...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

det är en Noctua NH-U12F kylare passar perfa den tar inte i nordbryggan alls köpte den ny för 300 av en kille efter som den inte passade i hans låda. kostar 600kr ny

Permalänk
Medlem

Haha, ingen dålig affär det du! Får nog stå ut med originalkylaren är jag rädd, har för mig att maxhöjden är 78 mm i chassit som ska inhandlas så fort Komplett reagerat på Intels prissänkning... Men den ska ju kyla rätt bra den med så klarar mig nog...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

den låter dock mer en helvete

Permalänk
Medlem

Jo, det sägs så... Men får skaffa en Zalman 8500 om det kniper, men det är ett senare problem!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

den ska inte vara tyst den heller tyvär

Permalänk
Medlem

Äh, allt är realtivt! Den va inte så högljudd i tester jag läst om man jämför med Scythe-fläktarna o.s.v, så jag klarar mig nog Lyssnar ändå alltid på musik när ja sitter vid burken, det överröstar definitivt fläkten

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

den säga inte vara så bra i tester här på swec och dessutom ska den dåna på bra med så. Men orgnalfläkten varvar upp i 2800+ varv i minuten så låter den som en damsugare den jag har nu låter bara 8db eller låter och låter

Permalänk
Medlem

Hehe, oki! Skumt, för tester jag läst på utländska sajter har den fått bra betyg... Aja, får ta det problemet när det dyger upp! Dock svårt att få in en kylare som din i min lilla Apevia X-Qpack... Ser nästan ut som den är högre än hela chassit

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

min passar perfa iaf sticker inte ut alls kanske ser ut så på bilderna.

Du får helt enkelt testa dig fram

Permalänk
Medlem

Info:
Bios-uppdatering nr.2
http://www2.abit.com.tw/page/no/download/download_bios_detail...

Även driver finns att uppdatera:
http://www2.abit.com.tw/page/en/download/download_driver_deta...

Info Bios uppdatering:
På CD skivan som man fick med moderkortet så finns det ett program som heter Flash Menu. Den hämtar och uppdaterar till den senaste biosen. Snabbt och enkelt. Inget krångel med Floppy osv..... Går utmärkt med moddade bios oxå. Klicka på uppdatera från fil och det är klart på två röda.

Permalänk
Medlem

kostar ju bara 1000 spänn på komplett :S?

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem

Det är klart det bästa mATX moderkortet till C2D som finns på marknaden och till bästa priset dessutom.

Permalänk

fungerar bra förutom att min 6600 ligger på 55 idle oklockad :S

Permalänk
Medlem

Konstigt att du har så hoppas hög temp.
Min ligger på 43C i en liten mATX låda Antec Aria utan nån som helst fläkt i lådan med 2st. HD och ett 7600GT. Det enda som drar ut värme är nätaggregatets fläkt. Kör jag nåt spel eller ja nåt HD film så kommer den max till 50C.
Min CPU Fan ligger på 50% konstant och jag har ställt in den att vid 60C så skall den gå upp till 80% men det händer alldrig.
Varvtal på fläkten är 1450rpm.
Min CPU är klockad till 2.8ghz och det är en E4300 1.8ghz org.

Så jag tror inte att det är moderkortet som gör att din CPU är så varm.

En sak måste jag erkänna.
Min HTPC 2 som har exact samma låda Antec Aria och en AMD X2 4600+ socket 939 som oxå är klockad till 2.7ghz och har dessutom 3 HD så är idle tempen 39C alltså lägre än C2D och även vid belastning så har den lägre temps.
Om jag skall vara ärlig så trodde jag att jag skulle få lägre temps med Intel men det gör jag inte. Trots att AMD har 90nm tillverkningsteknik på den jag har. Förvånande men dom är helt identiska och även plaseringen i rummet och ändå så får jag lägre temps.

Permalänk

bytte från intels orginal kylare till en Noctua NH-U12F. Det sänktes inte en grad :S

Permalänk
Medlem

Såg på dina bilder som du har lagt upp. Du borde ha Zero Cold , det ser ut att vara mycket bra luft genomflöde. Frågan är bara hur du har vänt på dom fläktarna. En skall blåsa in och den andra skall dra ut. Hoppas du inte har satt dom så att båda blåser in eller båda drar ut luften ur burken.
Den bjässe till kylaren är den så klen isf. Det ser inte ut att det saknas kopparmuskler iaf.
Prova att montera tillbaka Intels fläkt som jag förövrigt är mycket nöjd med. Givetvis har jag bytt ut kylpastan och kör med AS5.

Permalänk

Kör med AS5 och ja fläktarna blåser in fram och ut bak

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Andy72
[B]lite offtopic, men ser att ni kommit in lite på detta:

Kan ju nämna att jag först körde med 90xp kylaren passivt under nättaggregatat, fick då problem med att aggregatet fick för mycket värme och snurrade upp på högljudd nivå i mitt SUGO-chassi...

Då borde denna kylare gå samma öde till mötes.
http://www.silverstonetek.com/products/nt06lite/nt06lite.html

Använder också coolteck 600w nätagg i SUGO chassit.
Funderar på att byta fläkt i min Zalman CNPS7000B dock lite problem att få fläkten att blåsa upp mot nätagget.

Vad fick du för temp med nya fläkten på cpun i TAT samt hur beter sig nätagget när varm luft blåser igenom ?

Permalänk

updaterade bios nu ligger processorn på 12 grader :S

Permalänk
Medlem

Moddad bios v.12

Jag använder moddad bios version 12. Det är samma bios fast med upplåsta extra funktioner samt att den visar korrekt temp.
Tycker att den mycket stabil och bättre inställd än org. bios.
Här är länken rek. varmt att man lägger in den biosen.
http://hardwareforum.pytalhost.eu/?p=3

M612A12 Cangelog:

ADDED:
- CPU Multiplier option (added by ABIT)
- NB 1.2 Voltage (menu)
- New Voltages (2.160V & 2.232V)in the NB 1.8 Voltage menu added
- Spread Spectrum
- DRAM Multipliers (SYNC,266,333,400,1067)
- PCIe Frequency
- Drive B
- Video
- CPU L1 & L2 Cache
- C1E Function
- Configuration for NB (new menu)
- Adjust PCIe Config (new menu)
- onchip IDE Controller
- Primary Master / Slave PIO
- Primary Master / Slave UDMA
- ATI Azalia Clock
- SB600 Spread Spectrum
- IDE Block Mode
- ACPI Function
- C2 Enable / Disable
- Power Management
- HDD Power Down
- Video Off Option
- Video Off Method
- Modem use IRQ
- Force Update ESCD

Hide:
- Boot Up Floppy Seek (disabled)

Known Bugs:
- Bios shows wrong CPU- Temperature !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Info:
Bios-uppdatering nr.2
http://www2.abit.com.tw/page/no/download/download_bios_detail...

Även driver finns att uppdatera:
http://www2.abit.com.tw/page/en/download/download_driver_deta...

Info Bios uppdatering:
På CD skivan som man fick med moderkortet så finns det ett program som heter Flash Menu. Den hämtar och uppdaterar till den senaste biosen. Snabbt och enkelt. Inget krångel med Floppy osv..... Går utmärkt med moddade bios oxå. Klicka på uppdatera från fil och det är klart på två röda.

Very nice! Nån skillnad på drivisarna ?

ska bara ta mig ner till karlskoga-helvetet så jag får prova det nya mod.bios du nämde i ditt senaste inlägg

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Very nice! Nån skillnad på drivisarna ?

ska bara ta mig ner till karlskoga-helvetet så jag får prova det nya mod.bios du nämde i ditt senaste inlägg

Bios 12 från Abit visar fel temp.
Men Moddade bios12 var det skillnad. Systemet fick sig ett enormt lyft. Tycker att det är så väl balanserad bios.

Gör så som jag gjorde behåll Bios 11 som du har nu. Lägg in dom nya drivisar som finns att ladda ner.
Efter det så lägger du in Abits orginal Bios 12 och då kommer det att uppdateras en del utav drivisar när du startar om.
Sen när du är klar så lägger du Moddade Bios 12 då kände jag att hela systemet bara lyfte.

Info Bios uppdatering:
På CD skivan som man fick med moderkortet så finns det ett program som heter Flash Menu. Den hämtar och uppdaterar till den senaste biosen. Snabbt och enkelt. Inget krångel med Floppy osv..... Går utmärkt med moddade bios oxå. Klicka på uppdatera från fil och det är klart på två röda.

Permalänk

Tjena allihopa!

Jag har också investerat i ett Fatal1ty moderkort samt 2 gig ram en e6600 och 500 gb samsung disk.

Installerade skiten igår och har haft liknande problem som alla andra här inne fast jag har lyckats få några till

Datorn tappar kontakten med usb portarna titt som tätt och klockan går helt fel av nån anledning.

Jag använder mig bara av det inbyggda grafikkortet och det värsta problemet är att bilden blir suddig i windows oavsett upplösningar och uppdateringsfrekvenser vilket den inte blev med samma skärm på min gamla dator.

Nån som har liknande problem eller vet hur jag kan lösa detta?

Visa signatur

E6600, 2GB Corsair 5300, Abit Fatal1ty 190 HD, Lian Li PC-V300

Permalänk
Medlem

Olle Rytter.
Skulle råda dig att uppdatera till dom senaste drivisarna som jag länkade till ovan och även lägga in den senaste biosen. Lägg sedan in den moddade biosen.
Borde fixa dina problem.

Jag har själv inte haft några som helst problem. Kör ifs med extern grafikkort men har även provat den inbyggde och den funkade prima för mig.
USB använder jag en hel del och har inte märkt några som helst problem, fast vissa har rapporterat det.
Sen känner jag inte till några mer problem.