Recension: Microsoft Reclusa

Permalänk
Musikälskare

Har redan en Habo mus som lyser, de får räcka med det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
Saitek Eclipse 2 har ju jag och är grymt nöjd med den :), skulle inte vilja ha microsofts faktist :P, min är bekväm och grymt snygg....man får 3 lysen oxå ^^ blå,röd och lila. dock vill jag att den skulle bli lite tystare (den är tyst gemfört med min dell multimedia tangentobor) men skulle vilja ha ännu tystare.

Sen när började tangentbord låta???

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

tycker de var snyggt ändå, lite stort dock. sugen på nåt nytt bättre än de pissiga hp ja har nu. men saitek blir de inte, känns bara mega plastig.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag kan slå vad om att de små scrollhjulen inte är så pass standardiserade att de fungerar utan drivisar/fungerar bara i Windows.

När ska tillverkare förstå att alla inte kör Windows och göra standardiserade lösningar istället för att förlita sig på mjukvara?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Avstängd

Usch för "gamer tangentbord" (lol) med lysdioer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergHa
Keytronic KT2001 Ergopro är fortfarande bästa och skönaste tangentbordet i mina ögon

Jupp, Keytronic är riktiga grejer det.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schad
Logitech G15 är ett barntangentbord som är till för folk som inte kan kolla på skärmen på när de skriver. Och de som säger att tangentbordet tar för mycket plats, snälla...skaffa en LCD-skärm, dags att uppgradera sig lite - tycker ni inte?

Jag har ett G15 och jag tittar knappt aldrig på tangenterna när jag skriver. Har jag inte gjort sen vi fick lära oss fingersättning i 7:an. Dessutom är väl vilket tangentbord som helst för folk som inte tittar på skärmen när dom skriver? Jag menar, alla tangentbord (som jag har sett) har ju märkta tangenter redan ifrån början, så ditt argument är lite meningslöst.

Skulle också vilja påstå att G15 är bättre än Reclusa, dels har det fler makro-tangenter (18st som du kan ha 3 olika lägen på, dvs 54 olika makron) som du kan använda närsom, häftiga plugins till den lilla displayen på tangentbordet (inte för att man tittar på den särskilt ofta men det kan vara skoj dom gånger man gör det).

Dels för att tangenterna är så förbannat underbart sköna att skriva på. Ni som inte har provat ett G15 har inget att tillägga på det. Prova själva får ni se. Att Logitech dessutom förskjöt lanseringen någon månad extra för att tangenterna "bara" klarade några miljoner tryckningar. Då gjordes dom ännu mer slitstarka.

Men visst, smakar det som kostar det. Alla har ju inte råd med ett tangentbord för över 200 spänn, så är det bara.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Jag ser att den standardiserade Microsoft-bashen är i full gång, som förväntat. Hade det stått ett annat namn än just MS på produkten hade folk varit mer openminded, blir lite tröttsamt med den konstanta-hata-ms-kampanjen som folk deltar i trots att de själva använder MS-produkter.

I vilket fall som helst, verkar som ett hyffsat bra tangentbord även om jag själv har svårt att använda traditionella raka tangentbord numera, de ergonomiska är guld för mig. Dock är det självklart en smaksak.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Det blå ljuset ser ju grymt ut.. Stor skillnad från det ojämna ljuset man får på budgetbord!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Sen när började tangentbord låta???

Du menar att ditt tangentbord inte ger ifrån sig ljud när du trycker på knapparna?

Permalänk
Medlem

Spontant intryck: Det måste vara det klumpigaste tangentbord jag någonsin sett, t.o.m. värre än keytronic...
Varför kan ingen bara designa ett tangentbord utan att behöva ha absurt stora tomma ytor med plast och ovala utformningar? Varför ska det alltid vara kurvigt och mjuka linjer när det inte fyller någon funktion? Visst, runda av hörnen och kanterna, men jag själv har inget behov av några centimeter med extra plast runt om bara för att det hela ska se ut som ett liggande ägg...

Rent funktionsmässigt verkar det ju vara rätt ok, och jag vet av erfarenhet att belysning kan vara bra att ha rent praktiskt också, och inte bara för att der ser coolt ut, men det verkar falla lite kort för att kallas ett tangentbord för spel. Jag har testat många olika, G15, Zboard, MS, Logitech... men ingen av dem har ännu lyckats komma ikapp kombinationen av ett vanligt "mini"-tangentbord (p.g.a. liten bordsyta) med min Nostromo n52 vid sidan om. Så det känns ju onekligen som att om de verkligen vill göra ett riktigt tangentbord för spel så ska de utforma det för just det, och lägga användningen som vanligt tangentbord efter det. Inte så att man tar bort några knappar, men när det gäller design och funktion så borde man ju inte tänka "tangentbord med spel-funktion" utan "spel-bord med tangentbords-funktion"... Och med det i tankarna så verkar inte denna platta ha mycket att komma med, tyvärr...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

det ser oformat ut, nästan runt..kvittar väl hur det hamnar på bordet??

ett G15 är nära max...endast "mörker-belysning" är DÅLIG...men som många sagt: fingrar skriver, man tittar inte på keyboard..men Q vore kul o hitta i total mörker så man kan börja.

All keyboards är bra som hanterar flera tangenttryckingar samtidigt..haft några 99kr "lovade" som inte funkar med "prone-peak-blah-blah" ... borde finns lista på sånt, det mest intressanta

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Jag ser att den standardiserade Microsoft-bashen är i full gång, som förväntat. Hade det stått ett annat namn än just MS på produkten hade folk varit mer openminded, blir lite tröttsamt med den konstanta-hata-ms-kampanjen som folk deltar i trots att de själva använder MS-produkter.

Jag dissade det här tangentbordet, men tycker att Microsofts möss (Explorer 3.0) är den grymmaste musen som finns.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Behåller mitt Multimedia Keyboard 1.0A & min IntelliMouse Explorer 3.0A..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte riktigt varför microsoft ens samarbetar med razer. Tycker att deras produkter är så lika razers egna att man lika väl kan köpa en razer produkt istället. Man tycker ju att microsoft borde komma med något eget, nej det är dom för fega för...

Exempel:

Microsoft Habu vs Razer Copperhead = skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
..men Q vore kul o hitta i total mörker så man kan börja.

Oskillat!

Fint test för övrigt!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
men Q vore kul o hitta i total mörker så man kan börja.

F och J har ju små "tappar" som du kan känna med fingrarna oavsett hur mörkt det är. Det är ju där du ska ha pekfingrarna och då borde du ju hitta övriga knappar också

Annars om man inte vill titta är det ju bara att prova skriva, backspace är ju inte alls svår att hitta tex

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Kan inte skriva med tagentbord som har höga tagenter längre. Det var tack vare jag köpte Logitech Ultraflat Keyboard för många årsedan jag äntligen totalt till 100% sluta titta på tagentbordet när jag skrev, innan så var snegla jag ibland.
Hastigheten på skrivandet är ju även det markant skilnad på då man inte behöver trycka så långt ner med ett tagentbord med låga tagenter.

Nu sitter jag med ett nytt tagenbord nämligen Logitech UltraX Media Keyboard, så gott som indentiskt med det gamla.

Microsoft Reclusa såg i mina ögon extremt fult ut. Varför har man flera cm plast ovanför tagenterna? Vad har man det till? Ska man titta på det?
Nej, gör om, gör bättre MS.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Jag fattar inte riktigt varför microsoft ens samarbetar med razer. Tycker att deras produkter är så lika razers egna att man lika väl kan köpa en razer produkt istället. Man tycker ju att microsoft borde komma med något eget, nej det är dom för fega för...

Exempel:

Microsoft Habu vs Razer Copperhead = skillnad?

Varför inte samarbeta när man kan lansera en bättre produkt? Varför klaga till att börja med?
Var inte Microsofts 3.0:a egen menar du?

Och det är väldigt stor skillnad på Habu och Copperhead, kolla på mössen bara...ganska uppenbara skillnader

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schad
Varför inte samarbeta när man kan lansera en bättre produkt? Varför klaga till att börja med?
Var inte Microsofts 3.0:a egen menar du?

Och det är väldigt stor skillnad på Habu och Copperhead, kolla på mössen bara...ganska uppenbara skillnader

Säg någon skillnad mellan habu och copperhead förutom utseendet och att dom har några extra onödiga knappar? Microsofts 3.0 var egen men den släpptes ju innan dom började samarbeta med razer. Och 3.0:an angår väl ändå inte i min kommentar? Eftersom det fortfarande är en stor del av produkterna som bygger på razers egna teknologi så har ju microsoft i princip köpt en del av razer där det verkar framstå som att det är microsofts egna. Och varför ens samarbeta? Den stora fördelen med copperhead är att den kan vara för vänsterhänta med...

Permalänk

Tangentbordet ser helt okej ut, passar nog fint tillsammans med en habu.
Men varför vara så j*vla nördig och börja bråka om vilken mus/tangentbord som är bäst? alla har olika smak så är det bara.
det finns ingen produkt som passar allt och alla, och lika bra är väl det för man vill ju inte ha exakt samma som alla andra?

numera köper jag endast kringutrustning från razer, hade en habu ett tag men har nu en deathadder. planerar att köpa razers tarantula när man har pengar över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Säg någon skillnad mellan habu och copperhead förutom utseendet och att dom har några extra onödiga knappar? Microsofts 3.0 var egen men den släpptes ju innan dom började samarbeta med razer. Och 3.0:an angår väl ändå inte i min kommentar? Eftersom det fortfarande är en stor del av produkterna som bygger på razers egna teknologi så har ju microsoft i princip köpt en del av razer där det verkar framstå som att det är microsofts egna. Och varför ens samarbeta? Den stora fördelen med copperhead är att den kan vara för vänsterhänta med...

Det är väl mest utseendet som är den uppenbara skillnaden, eller hur?
Och vilka är de "onödiga" knapparna menar du? Om man ska resonera så där så kan man väl lika gärna säga att alla extraknappar är onödiga.

Du sa att Microsoft skulle komma på något eget, vilket de har gjort, säkert mer än en gång. Så det angår väl din kommentar mer än gärna. Förstår inte vad det har med saken att göra om de hade kommit på den före eller efter samarbetet med Razer.

Mer samarbeten = mer produkter för oss; fler folk blir nöjda med de olika utbuden som finns att välja bland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schad
Kan inte alla bara hålla allt negativt som att tangentbordet är fult, etc - för sig själva? Personligen tycker jag att det är det mest unika tangentbordet jag har sett, och har förbeställt det. Längtar

Jag tror du missat poängen med diskussionforum...

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Reclusa? är inte det typ som en sallad..?

Permalänk
Medlem

Fy fan för macro-heroes, skaffa skills för fan.

Permalänk
Medlem

Ingen höjdare direkt nej G15 som sagt innan är mkt bättre måste bra förstärka det.

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Tycker också det var ganska fult. Påminner lite om gamla Logitechtangentbord med F-lock-knapp. De var verkligen inte smidiga. Ifs såg väl MS tangentbord också ut så ett tag. Som brödlimpor någon stampat på.

Ang namnet så är Reclusa / Recluse en spindelart som ger synnerligen otäcka bett. Spelar väl vidare på Razer's invanda "farliga djur"-namntema.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

plastigt och fult om du frågar mig,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schad
Logitech G15 är ett barntangentbord som är till för folk som inte kan kolla på skärmen på när de skriver. Och de som säger att tangentbordet tar för mycket plats, snälla...skaffa en LCD-skärm, dags att uppgradera sig lite - tycker ni inte?

du har missat vitsen med skärm på tgb't ... när man spelar fullskärms spel så vill man ha full koll på winamp samtidigt då man gärna lyssnar på musik ibland, då finns det ett plugin som heter "Ray's G15 Winamp Plugin" där kan du skrolla i playlisten, höja winamp, master samt wave volymerna osvosv.. mycket bra...

Kan utan tvekan säga att detta är en G15 kopia fast gjord av Microsoft = tar bort alla roliga grejor och gör det med lite mer plastig känsla...

Permalänk
Medlem

värkar som ett shyst tbord, synd bara att d är så stort o att man inte kan stänga av/ lr att det är automatisk belysning, som på MBP.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

vill man inte ha ett stort tangentbord så kör me skärmtangentbordet, väldigt smidigt. lite trögt dock o skriva på. o lite taskigt i spel om de nu funkar i spel.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG