Får en dömd mördare bli läkare?

Permalänk
Medlem

Får en dömd mördare bli läkare?

Bakgrunden till tråden hittas HÄR och HÄR .

Vad tycker ni? Är det etiskt rätt att låta en mördare/sexualbrottsling (m.m.) utbilda sig och sedan praktisera som läkare? När ska man få en ny chans?

Dela gärna med er av era åsikter, mina kommer senare då jag inte riktigt har tid att skriva nu.

Permalänk
Medlem

Ja, för personen i fråga kan lika gärna begå ett mord som taxichaufför, städare, kontorsarbetare eller whatever.

Dömda för sexualbrott är då igen en helt annan femma (som läkare då) eftersom jobbet är ganska intimt och det kan vara en stark katalysator.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Oj, ser nu blev tråden lite väl fokuserad på just mördare, editerar det första inlägget lite.

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen kursare är mördare. Pluggar själv läkare och har väl kanske ingen definitiv åsikt i frågan även om det verkar minst sagt otrevligt med mördare eller pedofiler som pediatriker och liknande. Dock bör man nog ha i åtanke att det finns väldigt många läkare som har jobb som inte kräver någon patientkontakt alls eller jobb som bara kräver kontakt med döda "patienter".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Ja, för personen i fråga kan lika gärna begå ett mord som taxichaufför, städare, kontorsarbetare eller whatever.

Dömda för sexualbrott är då igen en helt annan femma (som läkare då) eftersom jobbet är ganska intimt och det kan vara en stark katalysator.

En läkare har ju ett helt annan makt över sina "kunder" än de flesta andra yrkesgrupper. Dessutom kan ju läkarens patienter vara helt försvarslösa och i en helt annan beroendeställning än som är i fallet i andra miljöer. En läkare har också sådan kunskap och möjligheter att begå brott som är väldigt svåra att upptäcka och bevisa.

Jag tycker det är ungefär lika lämpligt att personer dömda för grova brott (misshandel/mord/sexualbrott mm) arbetar som läkare, som att dömda pedofiler jobbar med barnomsorg. Risken för återfall är allt för stor.

Permalänk
Medlem

En busschaufför har ju t.e.x. en lika stor makt. Fast då är det ännu större risk, eftersom varje liten sekund är en frestelse. Och dåtill gäller det 50 människor och inte en enda.

Men visst finns det en poäng i det hela. Allt beror ju på hur stor chansen för återfall är.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

De flesta mördare är likgiltiga för andras liv, men värdesätter sitt eget liv lika högt som andra människor. Så risken att de offrar sitt liv för att mörda andra är rätt liten. Det är väldigt ovanligt att dömda självmordbombare upprepar sina brott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
De flesta mördare är likgiltiga för andras liv, men värdesätter sitt eget liv lika högt som andra människor. Så risken att de offrar sitt liv för att mörda andra är rätt liten. Det är väldigt ovanligt att dömda självmordbombare upprepar sina brott.

Det där var väl lite att ta i. Du tänker på mördare som man ser på TV (dokumentärer och liknande) men de flesta är nog inte så. Mycket beror på omständigheterna under brottet.

Anyway så tycker jag att har man sonat sitt straff så ska man vara kvitt med samhället. Annars ska det finnas med i straffet att man inte får ta vissa yrken. Dvs, det ska vara en officiell del av straffet. Är det inte det så ska det inte vara några restriktioner. Hur ska en som sonat sitt straff nånsin kunna komma in i samhället igen och leva ett vanligt liv utan återfall om samhället inte låter honom och ger honom chansen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Vissa brott tycker jag inte man helt kan sonas från någonsin. I de fall där brottet inte går att återställa, tex mord eller våldsbrott där offret får men för livet. Varför ska gärningsmannen kunna bli helt fri från brottet när inte offret kan bli det?

Att en mördare inte har rättighet att välja vilket jobb som helst tycker jag är rätt lindigt jämfört med de alternativ offret har.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen får en dömd mördare det. Jag tycker dock det borde vara samma som med poliser. Skulle ju suga rätt hårt när man ska göra grupparbeten. "Fan! Jag får jobba med mördaren."

Att han sen kunde ljuga ihop hela sin levnadshistoria och ändå inte blir avstängd är ju rätt sjukt. Trodde KI hade bättre intagning än så.

Permalänk

XerXes och Fogel70 - Så, ni anser att vissa människor inte bör få tillgång till alla yrken ifall de har en viss sexuell preferens? Stackare, jag hoppas era åsikter förbättras i framtiden.

Att frysa ute kriminella ännu mer än vad vi gör idag är vansinnigt. Kriminella MÅSTE komma tillbaka till samhället, det funkar inte att diskriminera dem överallt och sedan hoppas att de blir goda medborgare. En diskriminerad mördare är farligare än en numer icke-kriminell.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
XerXes och Fogel70 - Så, ni anser att vissa människor inte bör få tillgång till alla yrken ifall de har en viss sexuell preferens? Stackare, jag hoppas era åsikter förbättras i framtiden.

Att frysa ute kriminella ännu mer än vad vi gör idag är vansinnigt. Kriminella MÅSTE komma tillbaka till samhället, det funkar inte att diskriminera dem överallt och sedan hoppas att de blir goda medborgare. En diskriminerad mördare är farligare än en numer icke-kriminell.

Det var väl inte vad jag skrev? Läs om läs rätt. Det finns flera inriktningar inom läkaryrket där en pedofil eller mördare säkert skulle kunna fungera. Däremot tycker jag att det vore vansinne att ha en dömd pedofil som t.ex. pediatriker.

Sen måste jag även säga att jag håller med den tidigare talaren som skrev att mord borde dömas hårdare. Dödar man någon med uppsåt bör huvudregeln vara att man ger upp sin egen frihet för resten av sitt liv. Det är inte mördaren det är synd om utan mördarens offer. Detta hade varit en diskussion av mindre värde om vi började tillämpa hårdare straff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
XerXes och Fogel70 - Så, ni anser att vissa människor inte bör få tillgång till alla yrken ifall de har en viss sexuell preferens? Stackare, jag hoppas era åsikter förbättras i framtiden.

Att frysa ute kriminella ännu mer än vad vi gör idag är vansinnigt. Kriminella MÅSTE komma tillbaka till samhället, det funkar inte att diskriminera dem överallt och sedan hoppas att de blir goda medborgare. En diskriminerad mördare är farligare än en numer icke-kriminell.

Sexuell preferens och dömd sexualbrottsling tycker jag är två helt olika saker. Jag ser inget konstigt mot dagens regler i att personer dömda för sexualbrott mot barn inte ska få jobba inom baromomsorgen.

Har man begått brott så kan ens valmöjligheter vara begränsade jämfört med en ostraffad person. Det är något som jag tycker är helt naturligt och det är också så det fungerar idag och förmodligen för all framtid. Allt man gör kan senare få konsekvenser oavsett om det är bra eller dåligt, det är ju liksom så livet fungerar. Har man begått ett brott så kan det försvåra ens möjligheter senare i livet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
XerXes och Fogel70 - Så, ni anser att vissa människor inte bör få tillgång till alla yrken ifall de har en viss sexuell preferens? Stackare, jag hoppas era åsikter förbättras i framtiden.

Att frysa ute kriminella ännu mer än vad vi gör idag är vansinnigt. Kriminella MÅSTE komma tillbaka till samhället, det funkar inte att diskriminera dem överallt och sedan hoppas att de blir goda medborgare. En diskriminerad mördare är farligare än en numer icke-kriminell.

Så om kriminella inte får bli poliser eller läkare så ska vi straffas för det? Om de inte kan låta bli att fortsätta vara kriminella p.g.a. det, ja då är de uppenbarligen inte rehabiliterade och ska in i fängelset igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Så om kriminella inte får bli poliser eller läkare så ska vi straffas för det? Om de inte kan låta bli att fortsätta vara kriminella p.g.a. det, ja då är de uppenbarligen inte rehabiliterade och ska in i fängelset igen.

Allvarligt talat, hur är det med att sätta ihop 1 och 1?
Det finns hundratals saker som kriminella inte anses få göra, det här är bara en av dem. Inser du inte hur jobbigt det måste vara att komma tillbaka till samhället när alla hatar en och vill förbjuda en från att göra det alla andra personer kan göra?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Äh, med nuvarande lagstiftning och syn på rättsväsendet så tycker jag det vore fel om han inte fick bli läkare. Vi hävdar ju att fångvården är till för att rehabilitera, samt att man avtjänar sitt sraff för att återanpassas in i samhället. Om vi skall neka mördaren att bli läkare så tycker jag att vi skall ändra definition och mål med fångvård.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en mördare kommer ut ur fängelset i tid för att hinna utbilda sig till samt skaffa sig en yrkeskarriär som läkare.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Vissa brott tycker jag inte man helt kan sonas från någonsin. I de fall där brottet inte går att återställa, tex mord eller våldsbrott där offret får men för livet. Varför ska gärningsmannen kunna bli helt fri från brottet när inte offret kan bli det?

Att en mördare inte har rättighet att välja vilket jobb som helst tycker jag är rätt lindigt jämfört med de alternativ offret har.

Tja, om syftet med straffet är primitiv hämnd. Men om vi vill lösa problemet och få människan att bidra till samhället igen (istället för att bara leva på det och hindra) så kanske man ska se saken på ett lita annorlunda sätt. Ett öga för ett öga är en avskräckande princip som försöker vara förebyggande, men det har visats att hårdare straff inte nödvändigtvis minskar brottsligheten, och det är väl den vi vill bli av med?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Re: Får en dömd mördare bli läkare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Bakgrunden till tråden hittas HÄR och HÄR .

Vad tycker ni? Är det etiskt rätt att låta en mördare/sexualbrottsling (m.m.) utbilda sig och sedan praktisera som läkare? När ska man få en ny chans?

Dela gärna med er av era åsikter, mina kommer senare då jag inte riktigt har tid att skriva nu.

Från DN

"Han eller hon måste även uppfylla krav rörande empatisk förmåga, social färdighet, mognad och stresstolerans. Det senare avgörs genom att den ansökande först presenterar en skriftlig levnadsberättelse och därefter samtalar under 45 minuter med en psykolog respektive en läkare."

Empatisk förmåga,social färgidhet,mognad.... Undrar om han talade sanning i sin levnadsberättelse. Jag tycker att det i artiklarna låter som om mannen undanhållit information. Det borde vara anledning till att stänga av honom från kursen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Allvarligt talat, hur är det med att sätta ihop 1 och 1?
Det finns hundratals saker som kriminella inte anses få göra, det här är bara en av dem. Inser du inte hur jobbigt det måste vara att komma tillbaka till samhället när alla hatar en och vill förbjuda en från att göra det alla andra personer kan göra?

Ja, vad mer kan man säga än: "Synd.". Han mördade en person nu får han stå sitt kast. Har man blivit rehabiliterad så borde man också förstå hur andra människor känner och att risken för återfall är hyfsad stor.

Jag skulle inte vilja gå till en mördare f.d. yrkeskriminell person när jag ska träffa en läkare. Men visst man kan ju ha den flumattityden. Sen när det händer "igen" så kan man ju alltid byta sida

Och hur vettigt känns det när en person behöver ljuga om halva sitt liv för att ens komma in på den utbildningen. Känns inte det väldigt fel? Alla andra som är ärliga om sitt liv blir synade i sömmarna men kommer kanske inte in på saker som är betydligt mkt mindre allvarliga än mord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tja, om syftet med straffet är primitiv hämnd. Men om vi vill lösa problemet och få människan att bidra till samhället igen (istället för att bara leva på det och hindra) så kanske man ska se saken på ett lita annorlunda sätt. Ett öga för ett öga är en avskräckande princip som försöker vara förebyggande, men det har visats att hårdare straff inte nödvändigtvis minskar brottsligheten, och det är väl den vi vill bli av med?

Jag tycker inte det handlar inte om hämnd utan det är mer ett moralsisk dilemma.
Jag tycker inte människor som kränkt andra på grövsta möjliga sätt ska få åtnjuta sämhällets alla privilegier utan att man tar hänsyn till risker och hur övriga medmänniskor kan reagera.

Det är mycket viktigare att man inte riskerar läkarkåren förtroende från allmänheten än att man ska försöka tillfredställa ett önskemål från en enskild mördare.

Det finns en mängd yrken som är betydligt mer lämpliga än sjukvården när dömda grova brottslingar ska börja bidra till samhället igen. Har man gjort sig skyldig till ett grovt brott så kommer man betraktas av många på ett helt annat sätt än som ostraffad, på så sätt kan man inte sonas helt för sitt brott.

Permalänk
Medlem

en mördare kan enligt gammal läkaretik aldrig bli en bra läkare pga "gör ingen skada"-budet i min mening.

eller Hippokrates mening kanske det är egentligen iof..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Alla människor är mördare i "rätt" situation. Glöm inte det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag tycker inte det handlar inte om hämnd utan det är mer ett moralsisk dilemma.
Jag tycker inte människor som kränkt andra på grövsta möjliga sätt ska få åtnjuta sämhällets alla privilegier utan att man tar hänsyn till risker och hur övriga medmänniskor kan reagera.

Det är mycket viktigare att man inte riskerar läkarkåren förtroende från allmänheten än att man ska försöka tillfredställa ett önskemål från en enskild mördare.

Det finns en mängd yrken som är betydligt mer lämpliga än sjukvården när dömda grova brottslingar ska börja bidra till samhället igen. Har man gjort sig skyldig till ett grovt brott så kommer man betraktas av många på ett helt annat sätt än som ostraffad, på så sätt kan man inte sonas helt för sitt brott.

Isf. ska det stå i straffbeskrivningen.

Själv tycker jag inte att ett misstag ska påverka resten av ens liv ifall det går att undvika. Har man sonat sitt brott så har man. Om allmänheten inte kan acceptera det får vi ändra straffen så att de accepterar det eller se till så allmänheten ändrar attityd. Om målet med fängelse/rehabilitering är att få människan att blir en bra samhällsmedborgare igen kan vi inte hålla på och spela på folks fördomar och försämra möjligheterna och öka risken för återfall.
Som sagt, vill vi ha ett återfall eller vill vi inte ha ett återfall?
Vem tror du är mest benägen för återfall, den som är en del av samhället eller den som är delvis utfryst ur samhället.

Sen har jag hört att just mord är det brott där återfallen är som allra minst i antal. 1% eller mindre har jag för mig (taget ur huvudet, lita inte på det där. ).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Alla människor är mördare i "rätt" situation. Glöm inte det.

Att avsiktligt kallblodigt skjuta ihjäl en antirasist kan ju knappast kallas "rätt" situation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Isf. ska det stå i straffbeskrivningen.

Själv tycker jag inte att ett misstag ska påverka resten av ens liv ifall det går att undvika. Har man sonat sitt brott så har man. Om allmänheten inte kan acceptera det får vi ändra straffen så att de accepterar det eller se till så allmänheten ändrar attityd. Om målet med fängelse/rehabilitering är att få människan att blir en bra samhällsmedborgare igen kan vi inte hålla på och spela på folks fördomar och försämra möjligheterna och öka risken för återfall.
Som sagt, vill vi ha ett återfall eller vill vi inte ha ett återfall?
Vem tror du är mest benägen för återfall, den som är en del av samhället eller den som är delvis utfryst ur samhället.

Sen har jag hört att just mord är det brott där återfallen är som allra minst i antal. 1% eller mindre har jag för mig (taget ur huvudet, lita inte på det där. ).

Det finns redan idag regler mot att grova brottslingar ska kunna söka sig till vissa yrken utan att det ska behöva stå i straffbeskrivningen, tex polis, rättväsendet och barnomsorg. Jag tycker inte det skulle vara så konstigt om läkaryrket hade liknande regler.

Om nu risken är så stor att brottslingar återfaller i brott om de inte kan få exakt så som de vill, så borde de åtminstone sitta av hela sitt straff. Antingen är en brottsling helt rehabiliterad och kan släppas i förtid, men risken för återfall ska då vara obefinligt. Finns det minsta risk för återfall så ska hela straffet sittas av. Vad är viktigast, att tillfredställa enskilda brottslingars önskningar eller se till allmänhetens bästa?

Vad jag hört så ju grövre brott man begår desto större är risken för återfall. För de som suttit i fängelse är risken stor för återfall. Visst är det ganska sällan mördare begår nya mord, men det finns ju många andra brott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Det finns redan idag regler mot att grova brottslingar ska kunna söka sig till vissa yrken utan att det ska behöva stå i straffbeskrivningen, tex polis, rättväsendet och barnomsorg. Jag tycker inte det skulle vara så konstigt om läkaryrket hade liknande regler.

Om nu risken är så stor att brottslingar återfaller i brott om de inte kan få exakt så som de vill, så borde de åtminstone sitta av hela sitt straff. Antingen är en brottsling helt rehabiliterad och kan släppas i förtid, men risken för återfall ska då vara obefinligt. Finns det minsta risk för återfall så ska hela straffet sittas av. Vad är viktigast, att tillfredställa enskilda brottslingars önskningar eller se till allmänhetens bästa?

Vad jag hört så ju grövre brott man begår desto större är risken för återfall. För de som suttit i fängelse är risken stor för återfall. Visst är det ganska sällan mördare begår nya mord, men det finns ju många andra brott.

Varför ska det inte stå i straffbeskrivningen? Får man ett straff och tjänar av det vill man ju veta vad straffet var och inte få smygökningar senare för att det var svårtillgänglig information. Det är absolut inte upp till yrkesutövarna att bestämma om straffade ska få ta det yrket eller inte, det är upp till lagstadgarna och då ska de som påverkas också få veta det i klartext.

Sen är det ju inte en fråga om att få exakt som man vill. Det handlar om att vara en medborgare i ett samhälle och att alla medborgare ska ha samma rättigheter. Annars underbygger man mänskliga rättigheter om man "godtyckligt" kan ta bort rättigheter för vissa grupper.

Allmänhetens bästa är sällan det ällmänheten tror är bäst. Att basera rättigheter på folks fördomar och rädslor är att gå tillbaka till apartheid. Om du däremot visar en studie på att mördare har mycket större risk att bli återfallsförbrytare som läkare, då kan jag gå med på att de inte ska få bli det. Men bara om det står tydligt i straffbeskrivningen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Sen är det ju inte en fråga om att få exakt som man vill. Det handlar om att vara en medborgare i ett samhälle och att alla medborgare ska ha samma rättigheter. Annars underbygger man mänskliga rättigheter om man "godtyckligt" kan ta bort rättigheter för vissa grupper.

Visst ska alla ha samma grundläggande rättigheter, men att ha rättighet att få jobba som läkare tillhör knappast de mänskliga rättigheterna. Iofs så tror jag det inte finns någon möjlighet att mördaren kommer få någon läkarlicens, då det räcker för andra läkare att misstänkts för grova brott för att förlora läkarlicensen.

De flesta inom kriminalvården är nog överrens om att fängelsestraff inte har någon märkbar effekt på återfallsbrottsligheten, eller att det är en åtgärd för att rehabilitera en brottsling. Ett fängelse straff är samhällets straff mot en brottsling och det ger snarare en motsatt effekt att samla en mängd likasinnade brottslingar på ett ställe, än att rehabilitera en männsika. Ska grova brottslingar som släpps ut i samhället igen anses som återanpassade så behöver kriminalvården göras om från grunden.

För de som dömts till fängelse är det över 60% risk att de åkt fast för nya brott inom 3 år efter de åkt in (enligt BRÅ:s senaste statistik). Av de som dömts till långa fängelsestraff är risken lägre, men det föklaras ju av att de sitter i fängelse och har svårare att begå nya brott inom mätperioden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
För de som dömts till fängelse är det över 60% risk att de åkt fast för nya brott inom 3 år efter de åkt in (enligt BRÅ:s senaste statistik). Av de som dömts till långa fängelsestraff är risken lägre, men det föklaras ju av att de sitter i fängelse och har svårare att begå nya brott inom mätperioden.

Enligt Henrik Tham, professor i kriminologi vid Stockholms universitet, ligger återfallsrisken i mord eller dråp på "ett par procent". Detta taget från hans remissvar på SOU 2002:3. Så vitt jag kan se publicerar inte BRÅ några specifika siffror om just återfall i mord eller dråp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Visst ska alla ha samma grundläggande rättigheter, men att ha rättighet att få jobba som läkare tillhör knappast de mänskliga rättigheterna. Iofs så tror jag det inte finns någon möjlighet att mördaren kommer få någon läkarlicens, då det räcker för andra läkare att misstänkts för grova brott för att förlora läkarlicensen.

De flesta inom kriminalvården är nog överrens om att fängelsestraff inte har någon märkbar effekt på återfallsbrottsligheten, eller att det är en åtgärd för att rehabilitera en brottsling. Ett fängelse straff är samhällets straff mot en brottsling och det ger snarare en motsatt effekt att samla en mängd likasinnade brottslingar på ett ställe, än att rehabilitera en männsika. Ska grova brottslingar som släpps ut i samhället igen anses som återanpassade så behöver kriminalvården göras om från grunden.

För de som dömts till fängelse är det över 60% risk att de åkt fast för nya brott inom 3 år efter de åkt in (enligt BRÅ:s senaste statistik). Av de som dömts till långa fängelsestraff är risken lägre, men det föklaras ju av att de sitter i fängelse och har svårare att begå nya brott inom mätperioden.

Att på lika vilkor söka den utbildning och de yrken man vill anser jag vara en rättighet, iaf i sverige. Att läkare som endast misstänkts för brott förlorar licensen är helt oförsvarbart. Det är att ta lagen i egna händer och ett lynchmobbförfarande.

De ska anses ha sonat sitt brott och därmed ha alla rättigheter som vanliga människor. Om nått annat gäller (dvs, straffet har påföljder även efter fängelsevistelsen) så ska det stå i straffbeskrivningen.

Länk? Den siffra jag hittade visade 41% överlag och 19% bland förstagångsförbrytarna. Dessutom ska då tilläggas att:

"I statistiken över återfall i brott redovisas antalet och andelen personer som återfaller i brott efter en lagföring. Statistiken över återfall i brott bygger på uppgifter i lagföringsstatistiken. En person kan räknas flera gånger i statistiken om denne lagförts vid flera tillfällen under ett kalenderår."

samt

"Statistiken har till syfte att ge en uppfattning om andelen personer som återfaller i brott efter en lagföring och hur återfallsmönstret varierar med avseende på ålder, kön och tidigare brottsbelastning. Statistiken ger också en bild av återfallsstrukturen för olika brott- och påföljdskategorier. Statistiken beskriver inte den faktiska återfallsfrekvensen, utan endast de återfall som sker inom ramen för den registrerade brottsligheten."

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Här krockar den svenska fängelsestraffskalan med verkligheten. Givetvis ska en person som avtjänat sitt straff få utbilda sig och arbeta som läkare om inga lagliga hinder finns. Han är ju per definition en fri man att göra vad han vill.

Däremot kan man säkert prata om hur rätt det är att en sådan person redan nu går som en fri man.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"