Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Okej så du menar att ati 3870x2 i crossfire (4st gpu) blir sämre än 2st 8800gt i sli (2st gpu ?) .... beror det på att crossfireX drivern inte kommi ut ännu ?" Fyra st gpu stöd "

Jag tror jag satsar på en intel prolle och amd 3870x2 i cf ändå (nybygge på g)

Läste precis att intells p45 stöder crossfireX

http://www.sweclockers.com/nyhet/7084-intel_p45_stodjer_cross...

då åker amd prolle bort =)..räcker en Intel Core 2 QUAD Q6700 2.66GHz ?

Varför går inte det att köra 2st 9800x2 i sli ? har inte sli stöd för 4 gpu ? bara tripple sli ?

Mvh Micke

HD3870X2 är dramatiskt mycket snabbare än 8800GTS (G92) i SLi då X2:an är starkare per kort. Dock vet jag inte om 8.1 stödjer Crossfire-X, men der ryktades om det, låter dock rimligt med tanke på tiden.

Q6700 är bland det sämsta du kan köpa. Om du insisterar på att slösa dina pengar kan du köpa en Phenom 9500 i första generation.
Antingen Q6600 eller en av de där nya 45nm-modellerna när vi snackar Intel.
Själv skaffar jag en Phenom 9550 när den lanserats, har börjat redigera tungt och därmed kan den extra processorkraften vara bra att ha även om den inte är det bästa i spel.

9800GX2 skall du kunna köra i SLi. Nvidia påstår sig ha Quad-SLi, vilket i detta fallet innebär 2x2 GPU, men detta har funkar sedan 7950GX2... Alltså inget nytt. Nvidia stödjer Quad-GPU men enbart med GX2-modellerna - för de regulära high-end korten gäller SLi eller TRi-SLi.

Permalänk
Medlem

Phenom tycker jag inte är så jätte bra om man jämför med Intel Q6600
Även dom nya Quadsen har kommit såsom Q9450 osv... Även Duel Core:n E8400 som ser väldigt pris/prestanda bra ut, hehe... Phenom är nog så rolig med TPC buggen och 10% mindre prestanda, men när den är fixat så kanske den blir lite bättre, fast den uppgraderade Conroe är ju här redan... Och nu skall det visst bara komma 3 kärninga och Duel Cores från AMD... må om Phenom 9900 skulle komma o bli något.

Aja på Topic:
Såklart, jag är nästa på att bygga en 8800GTS (G92) rig åt brosan med SLi 780, E8400, 4gig eller 8 gig minne och massor av andra hög prestanda delar. Fast ska vänta lite tills GX2:an får komma först... så man får säkra siffror

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Hopp.. detta va ju inte direkt intressant av Nvidia.

Dom förlänger sin lem en aning bara för att inte komma för nära Amd känns det som

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

http://bbs.chiphell.com/viewthread [...] horid=6390

550 MHz Core / 1800 MHz DDR Memory.

Underclocked for the win?

If these initial results are close (Keep in mind the drivers for the 3870X2 were delayed, so drivers that didn't offer official support have been used, as are the nVidia drivers for the 9800 GX2) than it may be a much more interesting fight than we expected.

It's looking like the 3870X2 and the 9800 GX2 will be very close in performance (with the 3870X2 possibly winning some tests) and will all depend on driver/game optimization.

This makes me VERY excited about the RV770 and R700. Dual Dual Core GPUs anyone? Having to underclock the G92 cores looks like it really impacted performance (but what do you expect.. that card is going to be HOT).

This could be pure speculation, but it's something to check out.

***Lite info jag hittade på TomsHardware, nvidias kontring mot 3870x2:an ser ut att ha kraftiga värmeproblem o prestandan verkan inte vara något att att hänga i granen, gx2:an är kraftigt nerklockad pga värme***

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

hahahahaha fan va kul =)undra om 9800 står för slutscore i 3d 06

Visa signatur

OverClockers Never Die, They ReBoot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
***Lite info jag hittade på TomsHardware, nvidias kontring mot 3870x2:an ser ut att ha kraftiga värmeproblem o prestandan verkan inte vara något att att hänga i granen, gx2:an är kraftigt nerklockad pga värme***

Skulle inte förvåna mig men i teorin är Nvidias lösning bättre när det kommer till kylning även om nu X2än presterar bättre i praktiken.

Ena grafikprocessorn blir ju mycket varmare på HD3870X2 eftersom luften från fläkten möter första GPU blocket och sedan transporterar varm luft till andra GPU blocket. Det andra GPU blocket är och kommer alltid vara varmare än det första GPU blocket. Vi får se sen och jag skulle inte tvivla på att det skiljer 5-8c mellan varandra, men det spelar i och för sig mindre roll såvida de båda håller sig svala.

I 9800X2 sitter det en fläkt emellan korten som blåser lika mycket luft på båda GPU blocken samtidigt vilket håller en jämt temperatur. Men det är möjligt att själva flensen som sitter på grafikprocessorerna som även kyler minnena är mindre effektiv.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli en jämn match mellan ATi o Nvidia i dual gpu striden, då ATi inte riktigt har kraften o Nvidia har kraften men lider av värmeproblem så dem måste klocka ner korten.

Men jag måste säga att jag tycker att AMD/ATi har gjort ett bra jobb som det ser ut nu, hoppas det fortsätter såhär i framtiden så att det är lite jämnare (prestanda mässigt) mellan dem två grafikkorts jättarna.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Japp, håller med. AMD har gjort mycket bra ifrån sig. Nu hoppas vi bara att de gör bra drivrutiner också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Japp, håller med. AMD har gjort mycket bra ifrån sig. Nu hoppas vi bara att de gör bra drivrutiner också.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR