Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

Jag har precis hämtat mitt ex på onoff.
Har länge väntat på att den ska komma med nordiskt tbord.
Ang batteri som någon annan kom in på. Hur länge tar det ca att ladda upp det?
Vart kan jag ändra datornamnet? Tycker mig ha letat igenom det mesta..

Har ett problem när jag försöker logga in på min windows burk (vista)
Har aktiverat windows-nätverk. Sedan ska jag fylla i användar id och pass.(har gjort)
Sedan står det att jag ska fylla i domän. Har provat med nätverksnamn, men jag kommer inte in.
Någon som har samma problem.
Jag kan dock skicka filer från win-burken till eee.

Tack på förhand!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lampan slocknar bara. Tror INTE på det där med 30%. Det var nog förr det tjaffsades om sådant. Att bara ha tillgång till 70% av kapaciteten är knappast troligt. Då kunde asus ordna så att mätaren visade 0% kvar när batteriet närmade sig 30% kan tyckas.

Permalänk
Medlem

Har problem med att få trådlöst nätverk att funka på min eeepc, kör med wpa2 personal kryptering på mitt hemma, men kommer inte in... Ändrar jag till weppkryptering funkar det utan problem... Men vill helst köra wpa... Nån som har några tips???

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem igår, idag funkade det. Finns ett oändligt antal trådar om ämnet på eeeuser.com

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

EeePc 701 - rosa beställd till Morsan!

En mycket trevlig liten leksak må jag säga, trots att jag själv väntar på 901 med Atom...

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Fick min igår

Hade lite problem med den trådlösa uppkopplingen, kör också med WPA-krytering. Men tills sist gick det. Däremot har jag problem med styrplattan när jag kör på batteri. Den svarar dåligt på när man drar med fingret på den och på klickningar på plattan. Det är skillnad när jag kör med strömförsörjning från elnätet då funkar det hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Nu skriver jag från min Eee
Jag får det inte heller att fungera med WPA :/

Jag gillar INTE standard-systemet Ska försöka mig på Eeebuntu tror jag.
Någon som fått igång Svorak?

Edit: Installerar just nu. Länkar lite bilder
Svorak finns med som standard i Eeebuntu. <3

Edit2: Nu fick jag igång wlanet, denna guide löste det för mig.

Permalänk
Medlem

hej o hå, var inne o köpte en helt underbar eee701 idag på förmiddagen.

har dock problem med mitt trådlösa, kommer inte ut på nätet hur jag än gör. helt default med xandros. kan för övrigt noll och ingenting om linux.

spelar ingen roll om jag kör oskyddat trådlöst, wep eller wpa från min router. jag hittar mitt nät o men får upp följande:

DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
No DHCPOFFERS received
No working leases in persistent database - sleeping
run-parts --verbose /etc/network/if-up.d

har inte haft problem med min andra bärbara dator, har förvisso xp o annat nätverkskort. men det verkar vara många som har bekymmer med detta? dock inte funnit nån lösning.

ska ta en vända med bilen nu o se om jag kan "låna" någons nät.

annars en helt underbar dator.

Visa signatur

Asus P7P55D | i7 Quad 860 | 8GB Kingston Hyper-X | 1GB XFX Radeon 5850 Black Edition
MSI K8N Neo2 Platinum | AMD64 3200 Winchester | 1gb Corsair TWINX 3200XL | PowerColor Radeon X800Pro 256mb

Permalänk
Medlem

Till Bluefish: Hur gjorde du med partioneringen?
Håller just nu på med att ladda ner "eeebuntu-hardy-0.1.iso"

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headless
hej o hå, var inne o köpte en helt underbar eee701 idag på förmiddagen.

har dock problem med mitt trådlösa, kommer inte ut på nätet hur jag än gör. helt default med xandros. kan för övrigt noll och ingenting om linux.

spelar ingen roll om jag kör oskyddat trådlöst, wep eller wpa från min router. jag hittar mitt nät o men får upp följande:

DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
No DHCPOFFERS received
No working leases in persistent database - sleeping
run-parts --verbose /etc/network/if-up.d

har inte haft problem med min andra bärbara dator, har förvisso xp o annat nätverkskort. men det verkar vara många som har bekymmer med detta? dock inte funnit nån lösning.

ska ta en vända med bilen nu o se om jag kan "låna" någons nät.

annars en helt underbar dator.

Du verkar inte få någon automatisk IP-adress från routern.. Om det fungerar på de andra datorerna så är det nog någon liten inställning som inte är rätt. Titta runt lite!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Till Bluefish: Hur gjorde du med partioneringen?
Håller just nu på med att ladda ner "eeebuntu-hardy-0.1.iso"

Jag tänkte "Äh vafan, 4gb är inget att partitionera" Så jag valde att radera hela disken.

Permalänk
Medlem

Tänkte mest partioneringen för ubuntu.
Swap?

Kan man hitta orginal OS på asus hemsida om man skulle vilja ha in det igen?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Original följde väl med i kartongen? Jag såg någon skiva som skulle hjälpa till att återställa datorn till fabriksinställningar iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headless
hej o hå, var inne o köpte en helt underbar eee701 idag på förmiddagen.

har dock problem med mitt trådlösa, kommer inte ut på nätet hur jag än gör. helt default med xandros. kan för övrigt noll och ingenting om linux.

spelar ingen roll om jag kör oskyddat trådlöst, wep eller wpa från min router. jag hittar mitt nät o men får upp följande:

DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
No DHCPOFFERS received
No working leases in persistent database - sleeping
run-parts --verbose /etc/network/if-up.d

har inte haft problem med min andra bärbara dator, har förvisso xp o annat nätverkskort. men det verkar vara många som har bekymmer med detta? dock inte funnit nån lösning.

ska ta en vända med bilen nu o se om jag kan "låna" någons nät.

annars en helt underbar dator.

Hade exakt samma problem själv, med samma felmeddelanden. Läser man start up guiden så står det hur man ska gå tillväga, jag förstår inte skillnaden från det sättet jag gjorde först men det löste det. Det tar lite tid för den att koppla upp sig (30 sek) men det går varje gång nu. (Uppenbart eftersom jag skriver detta på min ljuvliga Eee)

För övrigt kan jag säga att problemet med musplattan var att känsligheten hade ställts ned av någon anledning, nu funkar den hur bra som helst. Jag tycker inte att den datorn är speciellt slö trots specen. Däremot är batteritiden direkt dålig!

Permalänk

Media markt annonserade om 701´an imorse för 2800kr. Så om ngn vill få tag på den snabbt för ett ok pris åk till MM i Norrköping.

Permalänk
Medlem

har testat o följa guiden med, inge bättre för det.

hittade lite andra grejer som jag testade med, var inne i nån fil o mekade lite men det hjälpte inte heller.

hade jag inte druckit whiskey idag hade jag åkt in o köpt en extern dvd-brännare o fixat in xp, men det får vänta till morgondagen, tack för hjälpen iaf.

håller med om batteritiden kunde varit bättre, finns inga batteri med mer klös i man kan få tag på?
hur mkt sämre blir batteritiden om man trycker i 2gb ram istället för orginalet?

Visa signatur

Asus P7P55D | i7 Quad 860 | 8GB Kingston Hyper-X | 1GB XFX Radeon 5850 Black Edition
MSI K8N Neo2 Platinum | AMD64 3200 Winchester | 1gb Corsair TWINX 3200XL | PowerColor Radeon X800Pro 256mb

Permalänk

Jag har uppgraderat min 20gb eee900 med 20gb ram och den känns mycket rappare nu. Skaffade även ett 4gb usb-minne och 8gb sd shcd minne. Jag är grymt nöjd nu i alla fall med den.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag har uppgraderat min 20gb eee900 med 20gb ram och den känns mycket rappare nu. Skaffade även ett 4gb usb-minne och 8gb sd shcd minne. Jag är grymt nöjd nu i alla fall med den.

Gött.

Har några frågor:

Hur mycket kostade hela datorn(inkl. frakt och uppgradering)?

Vart köpte du den?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag har uppgraderat min 20gb eee900 med 20gb ram och den känns mycket rappare nu. Skaffade även ett 4gb usb-minne och 8gb sd shcd minne. Jag är grymt nöjd nu i alla fall med den.

20GB RAM, det var inte dåligt ;P

Permalänk
Medlem

Har några frågor innan jag slår till på denna.

1. Kan man kolla på filmer etc utan lagg?
2. Kan man köra Warcraft 3 hyfsat bra?
3. Är det lätt att installera XP?
4. Ser man bra? Med det menar jag ser man texten på skärmen utan att anstränga sig? Sitter på mIRC rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Går det att få eeebuntu på svenska än?

EDIT: Är eeebuntu den bästa *buntu versionen för EEE 701?
SKa själv lägga in någon sådan dist och har helst gnome som GUI.
Dock vill jag helst ha svenska på alla menyer etc.
Är det bättre att köra eeebuntu än tex vanliga ubuntu 8.04?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Jag hade ett helvete i förrgår när jag skulle ha in en nLitad version av XP via ett USB-minne. Programmet som skapar en bootbar USB-sticka skrev hela tiden över filer och grejer så vissa inställningar jag gjort i nLite försvann, t.ex. användarkonton.

Ska pilla mer på det idag, mitt 8GB SDHC har kommit också!

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mig en IDE -> USB adapter och kopplat in en intern cd via usbn till min EEE.
Kanske är enklare att installera så än via usb-pinne.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chicken22
Gött.

Har några frågor:

Hur mycket kostade hela datorn(inkl. frakt och uppgradering)?

Vart köpte du den?

Har laggt ut totat 5000:- ink uppgraderingarna. Köpte datorn beg av en kille i sthlm som hade köpt den från purleygadget.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Jag har köpt mig en IDE -> USB adapter och kopplat in en intern cd via usbn till min EEE.
Kanske är enklare att installera så än via usb-pinne.

Ja, skiva är mycket enklare. jag ska dock testa om jag får min sticka att funka som jag vill sen. Lite surt att behöva låna en extern brännare så fort man ska installera om xp.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

varför inte köpa en beg cdrom?

kolla in tradera eller så. såg att det fanns ett par riktigt billiga där.

MVH JOhnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Nu står man i valet och kvalet på vad man ska ha in för OS.

Det står mellan XP och ubuntu.

För XP. Lätt med drivrutiner till allt. (kommer bla att användas i bilen till gps etc)
För Ubuntu. Det är inte gjort av Microsoft All fri mjukvara, stabilt, snabbt.

Är det någon som sett några tester på vilka som bootar snabbast?
Vill självklart ha en så snabb uppstart som möjligt.

Om man väljer ubuntu. Bör man köra "vanliga" ubuntu 8.04. Eller bör man köra eeebuntu 8.04.
Helst vill jag oxå ha det på svenska. (vet inte om eeebuntu finns i sv).

Vad tycker ni.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeuX
Någon som var var man kan köpa asus eee 900 "på plats" i New York? Har en kompis som skall dit 14 juni.

Second.
Är för närvarande i USA och har efter ett par veckors sporadiskt letande inte hittat någon butik som har eeePC 900 i lager - Best Buy har 2G för överpris, men hur intressant r det?

Åker hem från NYC den 15, så om din polare vill och hinner gå på shoppingrunda för laptops är det bara att säga till

Tar gärna emot tips på var man kan köpa eeePC/MSI Wind på plats i New York

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
varför inte köpa en beg cdrom?

kolla in tradera eller så. såg att det fanns ett par riktigt billiga där.

MVH JOhnny

Nja, en ny kostar 5-600:- och en adapter för en ide-usb kostar typ 250kr. Ska nog köra med en usb sticka till att börja med.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Nja, en ny kostar 5-600:- och en adapter för en ide-usb kostar typ 250kr. Ska nog köra med en usb sticka till att börja med.

Har en extern dvd-brännare, kostade drygt femhundringen.

Så vad yrar du om?

Tradera: http://www.tradera.com/Extern_CD_brannare_Iomega_Predator_40x...
eller
http://www.tradera.com/DVD_EXTERN_BRANNARE_ASUS-auktion-65558...

Permalänk
Medlem

Finns massor av externa slim-drive USB DVD/CD brännare på ebay, t.ex. denna:

http://cgi.ebay.com/External-USB-2-0-Slim-DVD-CD-R-RW-Drives-...

blir ca 360kr inkl frakt till sverige.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |