Permalänk
Medlem

Nu har alla blå tagit slut i butikerna

Så jag fått beställa från wewbhallen, de rälnar med att få in 4/9

//Peter

Permalänk
Medlem

Jag var inne och förköpte en blå med HDD på Onoff redan i Söndags. De har lovat betydligt mer än de kunnat hålla verkar det som. De sade att den skulle komma in under måndagen, kanske tisdagen. När då tisdagen kom så ringde jag och de sade att onsdag skulle den med största sannolikhet dyka upp. När då onsdagen kom så sade att om inte en katastrof inträffar så ska jag ha den under torsdagen (idag alltså). Jag kontaktade dem idag igen... nästa vecka eller veckan efter det (!!!). Jag menar, hur kan man uppskatta så fel? Dessutom är det så att jag ser att den inte finns inne i lager nån annanstans heller, så det är ju inte värt att mista sin plats (som antagligen är först eller iaf väldigt långt fram) hos Onoff.
Är det verkligen ett sånt sug efter apparaten?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
....
Är det verkligen ett sånt sug efter apparaten?

Nja, det rör sig väl snarrare om att det är svårt att få tag på Atom-processorer...

Som sagt, så för tillfället lovar webhallen att leverera 4/9... men vi får väl se...

//Peter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
kanske en kännslig fråga, men var/hur fick du tag på Vista?
//Peter

Tror det hette Biscaya bukten eller nått ...det va något med vatten i en vik ialla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PrIm
Låste någonstanns, kommer inte ihåg var, att det inte fungerar att koppla in en extern hårddisk till Linux varianten. Något om att den inte hittas. Ligger det någon sanning i detta? Borde vara många som har testat....

Lite sent kanske men...
Linux varianten har stöd för "plugg and play" diskar/usb minnen med FAT32 från fabrik.
För att få NTFS att funka så måste man installerar NTFS drivisar.

För att installera NTFS drivisarna så:
----------------------------------------------------------------------------
- Öppna Terminal genom att trycka Alt+F2
- Skriv sen in: sudo yum install ntfs-3g

KLART

Permalänk

Ingen som kan komma med en tanke om jag ska köpa AA1 eller vänta tills MSI Wind kommer ut? Kommer jag ångra mig om jag köper en AA1, det är den lite större skärmen som lockar med Wind. Börjar bli tokig av beslutsångest...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kultingen
Ingen som kan komma med en tanke om jag ska köpa AA1 eller vänta tills MSI Wind kommer ut? Kommer jag ångra mig om jag köper en AA1, det är den lite större skärmen som lockar med Wind. Börjar bli tokig av beslutsångest...

Tycker att AA1 blå är den "läckrare" av de 2

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Tycker att AA1 blå är den "läckrare" av de 2

//Peter

Men den vita är snyggare.
Tror inte du har sådär jättemycket nytta av den där tummen som skiljer i skärmstorlek. Sen har AAO normal placering av ctrl-tangenten, bättre pekplatta. Båda har väl haft en del problem med fläkten, men för AAO är det lätt att lösa med ett litet gratisprogram någon på aspireoneuser.com snickrade ihop.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Men den vita är snyggare.
Tror inte du har sådär jättemycket nytta av den där tummen som skiljer i skärmstorlek. Sen har AAO normal placering av ctrl-tangenten, bättre pekplatta. Båda har väl haft en del problem med fläkten, men för AAO är det lätt att lösa med ett litet gratisprogram någon på aspireoneuser.com snickrade ihop.

tur att smaken är som... jag håller fast vid att den blå är snyggare

Permalänk
Citat:

With the recent announcement from Acer, regarding the price drops on the current range of their Aspire One netbooks; they are also releasing a new model - AOA150-1447. Featuring a six-cell battery, 160GB internal hard drive and Windows XP Home, the Aspire one is perfect for on-the-go business travellers and environments which require long-lasting battery power. The Aspire one AOA150-1447 is now available via Acer authorized resellers with prices beginning at $399.

Tycks som att prissänkingarna är ett sätt att fasa ut de tidiga modellerna med små batterier? Har inte dykt upp i någon affär än dock så kanske i sverige till jul?

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem

Köpa i Sverige

Rätt intressant att studera de olika ”leverans-tider”
4/9 webbhallen
10/9 Inet
11/9 NetOnNet
Vecka 37-38 OnOff

Har mejlat till Mediamarkt, med frågan ifall de säljer AAO, men inget svar fått

Permalänk

Re: Köpa i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Rätt intressant att studera de olika ”leverans-tider”
4/9 webbhallen
10/9 Inet
11/9 NetOnNet
Vecka 37-38 OnOff

Har mejlat till Mediamarkt, med frågan ifall de säljer AAO, men inget svar fått

Jag var och klämde på den på media markt i kungens kurva igår, så där finns den. Men om dom har den i lager, det vet jag inte!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpa i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Jag var och klämde på den på media markt i kungens kurva igår, så där finns den. Men om dom har den i lager, det vet jag inte!

Men den fanns till försäljning i butiken?
Vilken klämde du på? Blå eller vit? och xp?
Och vad tar de för den?

Permalänk
Medlem

Var på Acer hemsida och upptäckte att det bara är 262,000 colors supported på Aspire One. Normalt är det 16.7 millioner laptops.

Någon som har en Aspire One har kört lite film/spel och känt av det dåliga färg djupet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Var på Acer hemsida och upptäckte att det bara är 262,000 colors supported på Aspire One. Normalt är det 16.7 millioner laptops.

Någon som har en Aspire One har kört lite film/spel och känt av det dåliga färg djupet?

Är som de flesta TN-paneler, färgdjupet interpoleras till 16,2milj. Alltså samma färgkänsla som billiga tft-skärmar.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Nu har jag faktiskt fått min dator! Jag är faktiskt jättenöjd med den. Den fungerar helt perfekt sånär som på att den interna mikrofonen inte fungerar som den ska i Ubuntu. Men det kommer säkerligen att lösa sig inom en snar framtid.
Jag kan avlägga en lite mer omfattande rapport om mina upplevelser vid senare tillfälle.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

är specifikt intresserad av eventuella problem med nätverk... är det tex svårt att koppla upp sig på säkra företagsnätverk eller wi-fi-spots...

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoldator
är specifikt intresserad av eventuella problem med nätverk... är det tex svårt att koppla upp sig på säkra företagsnätverk eller wi-fi-spots...

Nej, bara att trycka på connect, välja override password och haxa för fulla muggar!

On a more serious note, du får nog utveckla din fråga lite mer. Öppna wifi-spots ska väl inte vara några problem. Säkra företagsnätverk...gissa själv.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpa i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Jag var och klämde på den på media markt i kungens kurva igår, så där finns den. Men om dom har den i lager, det vet jag inte!

Jag var i kungenskurva igår:
de har både blåa och vita på lager MEN bara linux, 512 MB:-(

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Köpa i Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Jag var i kungenskurva igår:
de har både blåa och vita på lager MEN bara linux, 512 MB:-(

Pris?

Permalänk
Medlem

2795:- tar mediamarkt i kungenskurva för aspire one med ssd. Jag var där idag och klämde lite på den.

Visa signatur

.: Turbine :. | i5 3450 | 16 GB DDR3 | GTX 1050 2 GB | SSD 850 EVO 500 GB | SATA Seagate 2 TB | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

1) webhallen fortfarande anger leverans 4/9

2) kollade på youtube.com igår. Verkar vara krongligt att uppgradera RAM:-(

Permalänk
Medlem

Jag betalade 2495 på Mediamarkt i Västerås i helgen. (512Mb SSD)

Ja det är krångligt att uppgradera RAM, man måste i stort sett plocka isär hela datorn och antagligen ryker garantin men är man försiktig så lämnar man inga spår av uppgraderingen och kan kanske upprepa proceduren ifall man skulle behöva lämna in den.

Det gick också att plocka in en riktig hårddisk i den. Jag tog en 80Gb IPoddisk, det måste vara ZIF-kontakt och dessa har sådana (även 1,8" helst)

Det går att modda fast en SATA-kontakt och klämma i en riktigt 2,5" disk men då kan man lägga 1000kr till och köpa den med hårddisk från början, den är iofs tjockare (7mm har jag för mig)

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

nu har 6-cells batterierna dykt upp på acer store. 935 kronor dessvärre..

här finns länk

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem

Man blir avundsjuk när man ser alla 3e parts batterier som finns till EEE900/901 på Ebay. Drömmen vore ju ett 3eparts batteri med lite mer kapacitet än 6cells batteriet till typ samma storlek och till ett mycket lägre pris. Skulle passa så fint på min AA1

Permalänk

Är det lätt att stoppa i mer RAM i denna burk? Eller måste man pajja garantin och plocka isär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Är det lätt att stoppa i mer RAM i denna burk? Eller måste man pajja garantin och plocka isär?

Några inlägg upp... kanske kan ge dig en hint:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
2) kollade på youtube.com igår. Verkar vara krongligt att uppgradera RAM:-(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
Ja det är krångligt att uppgradera RAM, man måste i stort sett plocka isär hela datorn och antagligen ryker garantin men är man försiktig så lämnar man inga spår av uppgraderingen och kan kanske upprepa proceduren ifall man skulle behöva lämna in den...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan

Ja det är krångligt att uppgradera RAM, man måste i stort sett plocka isär hela datorn och antagligen ryker garantin men är man försiktig så lämnar man inga spår av uppgraderingen och kan kanske upprepa proceduren ifall man skulle behöva lämna in den.

Undrar om man kan lämna in den ngnstans, för att få minnet uppgraderat?

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade så har inte mediamarkt i kungenskurva längre några acer aspire one. Va där idag och endast demo exen fanns kvar (vilka dom förökte kränga för fullt pris...) Dom har i dagsläget inte heller lagt in nån ny beställning så lär ju ta ett tag innan dom får in igen...

trist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_svensson
nu har 6-cells batterierna dykt upp på acer store. 935 kronor dessvärre..

här finns länk

multitronic.se erbjuder 6-cell för 796kr dock

a150x verkar dessutom finnas i lager där