Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem

Men vad trist! Datorbutiken var ju bäst.

Så var ska man beställa nu då. Är det Komplett som gäller igen eller vågar man köra med nån billigare nykomling? Tips?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Bagdad bob måste medvetet ha ljugit!!! Han måste ha vetat om att leveransförseningerna berodde på ekonomiska problem och inte IT-problem.
De anställde kanske inte var informerade om konkursen, men de ställde uppp på att ljuga i alla fall, urdårligt och möjligen straffbart.

Permalänk
Medlem

Klart han ljög så pass mycket att han till slut gav fan i att skriva här till slut plötsligt för han visste ju att om en vecka eller två är det definitivt slut. Men ändå lovade kräket i mail att allt kommer ordna sig osv.. visst inte för kunder ordna.

Permalänk

Riktigt tråkigt. Det är nog butiken jag handlat mest ifrån. Tråkigt för alla anställda samt de som betalat i förskott.

Någon som vet vilken butik som kommer att finnas på Dreamhack nu när inte datorbutiken finns längre?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Bagdad bob måste medvetet ha ljugit!!! Han måste ha vetat om att leveransförseningerna berodde på ekonomiska problem och inte IT-problem.
De anställde kanske inte var informerade om konkursen, men de ställde uppp på att ljuga i alla fall, urdårligt och möjligen straffbart.

Efter vad jag har hört så verkar det som att de anställda inte visste om att det var fullt så illa ställt. Så ingen skugga på stackarna som blir av med jobbet nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Handlade mycket därifrån förut.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

lite komiskt att dom var med i efterlyst..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd

Nej min favorit butik i Sverige! Undrar hur det här kmr påverka kompletts prissättning på sina produkter. tkr dom redan tar några kronor mera än db

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Ruskigt puckat av ägarna att begära konkurs så här nära inpå julhandeln.

Permalänk
Medlem

kanske därför dom har varit så värdelösa de senaste halvåret? Beställde ett grafikkort i september. Det fanns på lager. Väntade i tre veckor utan att det hänt någonting, då avbokade jag det och beställde från komplett.se. Där fick jag det efter 2 dagar =/

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
kanske därför dom har varit så värdelösa de senaste halvåret? Beställde ett grafikkort i september. Det fanns på lager. Väntade i tre veckor utan att det hänt någonting, då avbokade jag det och beställde från komplett.se. Där fick jag det efter 2 dagar =/

Läs de relaterade nyheterna, de ändrade sitt lagersystem när det började gå dåligt.

Permalänk
Medlem

Fan jag som har beställt en htpc där nu. Hoppas man får sina pengar tebax. Är det kört för mig tror ni?

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Efter vad jag har hört så verkar det som att de anställda inte visste om att det var fullt så illa ställt. Så ingen skugga på stackarna som blir av med jobbet nu.

Jag är en av de anställda på db.com
Kan säga att vi inte visste ett dugg förän vi kom in imorse!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Nej min favorit butik i Sverige! Undrar hur det här kmr påverka kompletts prissättning på sina produkter. tkr dom redan tar några kronor mera än db

DB var ju tydligen för billiga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Efter vad jag har hört så verkar det som att de anställda inte visste om att det var fullt så illa ställt. Så ingen skugga på stackarna som blir av med jobbet nu.

"Fredrik" som satt på derann kundsupport på huvudkontoret i Staffanstorp måste ha vetat om vad som hände ute på lagret, samma företag i samma bygnad.
Däremot håller jag med om att det är tveksamt om de anställda i de f.d. JME butikerna var informerade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Efter vad jag har hört så verkar det som att de anställda inte visste om att det var fullt så illa ställt. Så ingen skugga på stackarna som blir av med jobbet nu.

Precis. Ledningen hoppades nog in i det sista på att kunna vända situationen, och då är det ju dumt att säga till de anställda att det är kört eller att sluta sälja grejer. Man ska inte glömma att rent teoretiskt fanns det ju också en möjlighet för DB/Shoppingsajterna att dra in investerarkapital från något håll och på så sätt få verksamheten på fötter igen. Tyvärr var nog det omöjligt p.g.a. att den negativa spiral de hamnat i pågick för länge.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

ingen som vet om d räcker med att ha betalat mot förskott med ett Visa kort som har kredit ???? eller måste man ha pröjjsat med kredit ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboFinnen
ingen som vet om d räcker med att ha betalat mot förskott med ett Visa kort som har kredit ???? eller måste man ha pröjjsat med kredit ?

Är kortet kopplat mot en kredit som du har hos din bank, eller får du en räkning från Visa varje månad?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
lite komiskt att dom var med i efterlyst..

efterlyst?
"Är det någon som har sett denna dator? Den beställdes och betalades för drygt 3 månader tillbaka, sen dess har ingen sett den. Nu mera är den och pengerna försvinnit spårlöst. ring vår tips telefon"

Var det något sådant?

Permalänk
Medlem

tråkigt måste jag säga..

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
efterlyst?
"Är det någon som har sett denna dator? Den beställdes och betalades för drygt 3 månader tillbaka, sen dess har ingen sett den. Nu mera är den och pengerna försvinnit spårlöst. ring vår tips telefon"

Var det något sådant?

Nej, bästa tips gav en laptop från DB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Är kortet kopplat mot en kredit som du har hos din bank, eller får du en räkning från Visa varje månad?

jag vet inte, det e inte med mitt kort jag har betalat det va bara mitt konto vi använde,jag beställde åt syrrans kille med hans kort.. men hur funkar d ?
jag har inte ens fått en orderbekräftelse på varorna
hoppas d räcker med att man har kredit på kortet, jag misstänker att vi tog mot förskott, inte bra va? även fast man har kredit kort!?

Permalänk
Sötast

RIP DB.com! Det var väl lite förväntat... Det ända bra det drog med sig måste väl vara att JME äntligen har dött också.

Sämsta butikskedjan någonsin Tack för det!

Permalänk
Medlem

Lär ju inte vara sista datorkomp företaget som går i konkurs >.>

Permalänk
Medlem

Tråkigt, datorbutiken har varit min vän i många år.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Riktigt synd faktiskt. Av någon anledning har db.com alltid legat mig varmare om hjärtat än komplett/webhallen etc. Kanske var det db godiset?

Man kan ju alltid hoppas att det dyker upp en motsvarande kedja med lika bra service och priser som db.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Klart han ljög så pass mycket att han till slut gav fan i att skriva här till slut plötsligt för han visste ju att om en vecka eller två är det definitivt slut. Men ändå lovade kräket i mail att allt kommer ordna sig osv.. visst inte för kunder ordna.

Lär han ju inte ha gjort!

Dom anställda lär knappast ha varit medvetna om att de skulle begära KK, då hade dom anställda knappast suttit och jobbat utan skippat och gå till jobbet om dom visste om det läget, för de ger dom inget betalt ändå för dom att komma dit i så fall, det är därför dom säger till på pricken till sina anställda när dom ansöker om KK och inte innan pga att dom vill ha sina anställda på jobbet så länge det går.

Så har jag förstått det.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

så när kommer en förvaltare att utses tror ni?

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Bagdad bob måste medvetet ha ljugit!!! Han måste ha vetat om att leveransförseningerna berodde på ekonomiska problem och inte IT-problem.
De anställde kanske inte var informerade om konkursen, men de ställde uppp på att ljuga i alla fall, urdårligt och möjligen straffbart.

polisen tyckte i alla fall att deras aggerande var skumt.. inte bra att kursa på ett så ofint sätt, tycker att fler som har fått märkliga svar och uppskjutningar på återbetalningar borde anmäla internetmisbruk. i synnerhet då det sista svar jag fick i fredags var just ring på måndag.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Robotach.
Vad vill du fråga dem om? Det finns inte så mycket att göra: Har du inte skickat några pengar är allt bra. Har du skickat pengar ta reda på hur du får tillbaka dem.

Nee jag tog på avbetalning så det är ingen fara i och för sig, men det är väldigt synd, jag har grejor som ligger och väntar så ska ändå kolla om dessa går att skicka men jag tvivlar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Jag skulle avbeställt ordern efter 1 vecka, väntar man 3 månader är ju alla delar redan föråldrade till viss del inom denna branschen. (och förmodligtvis mycket billigare vid det laget också!) Tråkigt dock för dig.

Grejer som jag har beställt är inte grejer som blir gamla i första taget, och priset på datagrejor har inte precis gått ned utan snarare uppåt, grafikkortet jag beställde, Asus Radeon Extream 4870x2 var för 4300:- ca.
Men det har som försvunnit, men jag antar att detta kortet Asus Radeon HD4870 X2 TOP PCIE 2GB DDR5 är samma sak och det är ca 1200:- dyrare i daggsläget :(. Man är inte glad , dock finns inte mycket att göra.
Man får se kanske priserna går ner igen.
Man får nog beställa igen från något annat ställe. Fast hoppas att dom kan ändå skicka grejorna som redan ligger och väntar där.

jag antar dock att detta med ordning av konkurs av tingsrätten måste ordnas först innan någonting annat händer, vet inte hur det funkar.

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2