Permalänk
Medlem

Aspire 8930G med T5800 processor?

Hej,

Såg nyss att en reviderad verision av Acer aspire 8930G med 3g minne och Intel Core2duo t5800 2.0 Ghz kommit ut. Kostar bara 10 000!
Komplett.se - Acer Aspire 8930G 18,4" WXGA+

Hur mycket sämre är den än den 'vanliga' T8400 processorn? Följande har 9700M GT som grafikkort men kostar 14 500.
ACER ASPIRE 8930 C2D 2.26 4GB/320 BD-R 18.4#VHP - Kraftfull multimedia-notebook med 18.4 tums skärm från Acer

Går det att spela spel som t.ex. crysis på båda datorerna? Blir processorn en flaskhals?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är en stor skillnad mellan dem. Det skulle nog kanske gå att spela crysis men tveksam över hur bra det skulle flyta. Av egen erfarenhet så har jag två laptops här hemma, en med T5800 och en med T8100 och jag tycker den med T5800 är fruktansvärt mycket segare, så din skillnad blir nog större med tanke på både bättre grafikkort och processor. Ska finnas en sida som jämför alla processorer av intel har dock inte den framme, ska se om jag hittar den.

Permalänk
Medlem

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Här jämför de processorerna. 9600 och 9700 är båda mid -range grafikkort. Och det är en viss skillnad mellan processorerna, men jag tycker inte den ser så överdrivet stor ut.

Permalänk
Medlem

Ingen stor skillnad? Skulle nog säga att skillnaden är tillräcklig för att du nog ska märka av en prestandaskillnad om du ska spela crysis. För det första är den tillverkad i 45nm, vilket bör göra den ganska mer energisnål, skiljer ungefär halvtimma på mina här hemma tror jag. Den är snabbare på totalt mhz och FSBn, även 1mb mer cache.

Ja jag vet inte hur de flyter i crysis men om du nu är ute efter en laptop att spela på så skulle jag iallafall satsat på den för 14k. Just input

Permalänk
Medlem

Jo, klart det är skillnad, men frågan är om den skillnaden är värd 4000 kr... Subjektiv fråga :S Vad tycker du? Är 10 000 skäligt för en bärbar med T5800 och 9600M GT?

Tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ehall007
Jo, klart det är skillnad, men frågan är om den skillnaden är värd 4000 kr... Subjektiv fråga :S Vad tycker du? Är 10 000 skäligt för en bärbar med T5800 och 9600M GT?

Tack för snabbt svar

kollade inte allt för noggrant men du missade att den dyrare har 1 gig mer minne och så hdd:n på den billigare är 5400 rpm och så är det bara 1680 x 945 upplösning och inte 1920x1080 som är mums. det börjar sticka iväg.
Sist men inte minst så 14 078,00 kr inkl frakt .. 500kr kan du köpa raketer för till ikväll, eller skumpa om inte annat gott nytt

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

13 747:- inkl frakt från acershop ligger 8930g

Det är en del som skiljer mellan dom olika varianterna på 8930g.
Jag skulle själv tagit den bästa men avvaktar lite.
I januari kommer den nya 8930g med Intel Core 2 Quad Q9000 processor som kommer ligga från $1,799,99. Men de blir nog dyrare här

Har du kollat på 6935g? Nästan likadan men mindre skärm (16) och T9400 processor (2.5) samt TV-mottagare och en tusing billigare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=336641

Enligt vad jag har läst är 6935g bättre med färger på skärmen än brorsan 8930g.

Enda nackdelen kan vara att man kan få datorn med 32-bitars vista vilket suger då datorn har 4gig. Om du bestämt dig för att köpa någon av dessa så skulle jag om jag var du ringa och höra angående operativsystemet.

Visa signatur

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Dä finns ett par olika varianter på acer 8930g, tycker att det är vilseledande för konsumenten "som inte kan så mycket" om datorer,
dom skulle ha olika huvud betäkningar på produkten så att det är lättare att skilja på modell till modell, söker man på pris på webben så kan man få grisen i säcken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sdaniel1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=377715
20 lök

9600gt, ddr2 minnen är det verkligen värt 20k för q9000?

Känns som allt annat i den är andra hands sortering.

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Hmmm Jag tycker inte dessa datorer verkar så bra asså rätt lite för pengarna.. Det är iof om 18.4" är viktigt för dig.. Annars så är dessa bra.

Acer

5930G

5503 poäng i 3dmark för 8000:- good stuff man ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fresk
9600gt, ddr2 minnen är det verkligen värt 20k för q9000?

Känns som allt annat i den är andra hands sortering.

Mvh Fredrik

Det är 2x2GB DDR3 1066Mhz och 1000GB HDD (2x500GB).. det är blu-ray brännare också.. samt BT / FP / DVB-T TV tuner & remote .. inte så andra hand enligt mig,, men dom har verkligen gjort många konstiga setups

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sdaniel1
Det är 2x2GB DDR3 1066Mhz och 1000GB HDD (2x500GB).. det är blu-ray brännare också.. samt BT / FP / DVB-T TV tuner & remote .. inte så andra hand enligt mig,, men dom har verkligen gjort många konstiga setups

kk läste bara på prisjakt och där stod det ddr2 minnen.

Sen är det ju bara 5400rpm på hårddiskarna också.

Sen grafikkortet är ju inte direkt topp klass på.

Men visst den har lite "roliga" tillbehör till och en jävligt grym processor.

Mvh Fredrik